عوامل مؤثر بر قیمت بلیط‌ها

بلیط هواپیما
دانستنی های سفر, راهنمای سفر

چندین عامل در قیمت بلیط هواپیما موثرند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید.

زمان خرید بلیط

توجه به این نکته ضروری است که اگر بلیط سیستمی زودتر خریده شود قیمت پایین تری دارد. علت این امر آن است که در سیستم شرکت های هواپیمایی هرچه کلاس پروازی پایین تر باشد قیمت کمتر خواهد بود. ولی این موضوع درباره بلیط چارتر کاملا برعکس است. یعنی هرچه به زمان پرواز نزدیک تر شود بلیط قیمت ارزان تری خواهد داشت.

فصل پرواز

فصل ها در قیمت بلیط تاثیرگذارند زیرا در فصل های مختلف با توجه به اینکه تعداد مسافرت زیاد باشد یا کم قیمت هم متفاوت خواهد بود.
به طور کلی عید نوروز و تابستان که فصل های مناسبی برای پرواز هستند (High Season) و ماه های اردیبهشت و مهر که کمبود تقاضا دارند (Low Season) هستند.

رقابت ایرلاین‌ها (قیمت بلیط)

اگر میزان پروازها و شرکت های هواپیمایی در یک مسیر ویژه بیش تر باشد در نتیجه باعث می شود که رقابت بالاتری صورت بگیرد و بلیط با قیمت پایین تری به فروش برسد. از جمله این مسیرهای پررفت و آمد می توان به تهران – کیش و تهران – مشهد اشاره کرد. تعداد بالای مسافرت ها در این مسیرها موجب شده است تا بلیط های چارتری ارزان تر ارائه گردند. البته باید توجه داشته باشید که در مسیرهای کم رفت و آمد مانند تهران – کرمان که شرکت های هواپیمایی زیادی فعالیت ندارند قیمت بلیط چندان ارزان نخواهد بود.

نوع هواپیما

هواپیماهایی که در ایران پرواز می کنند دو نوع ایرباس و بوئینگ هستند. در مدل ایرباس به دلیل اینکه ردیف صندلی زیاد نیست تصور می شود که مدل بهتری از بوئینگ باشد. در نتیجه گاهی اوقات مسافران پول بیش تری برای آن می پردازند. ولی باید خاطرنشان کرد که موتور هواپیمای ایرباس برای جاهایی که آب و هوا گرم و مرطوب است یا مسیر طولانی است، مناسب تر است. در حالی که در مسیرهایی مانند تهران مشهد موتور آن به لرزش می افتد و مناسب نخواهد بود.

جایگاه صندلی در هواپیما (قیمت بلیط)

همان طور که در مقالات پیشین توضیح دادیم کلاس های پروازی دارای قیمت های متفاوتی هستند ولی باید گفت که حتی در کلاس اکونومی نیز قیمت صندلی متفاوت است. برای مثال اگر صندلی نزدیک به بال باشد قیمت بلیط ارزان تر خواهد بود. زیرا در این بخش سروصدای هواپیما بسیار زیاد است. همین طور اگر مشکلی پیش بیاید این قسمت بیشتر از سایر جاها در معرض خطر است. ولی مسافرانی که در جلوی هواپیما هستند با این مشکلات درگیر نخواهند شد و همچنین زودتر از سایرین از هواپیما پیاده می شوند.

برگزاری رویداد خاص

در صورتی که مناسبت خاصی در جریان باشد مثل تولد امام رضا یا … امکان افزایش بلیط هواپیما به مقدار زیادی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *