اصطلاحات گردشگری

گردشگری
دانستنی های سفر

صنعت گردشگری اصطلاحات گردشگری خاص خود را دارد که آشنایی با آن ها سفر شما را راحت تر خواهد کرد. پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید.

تعریف آژانس مسافرتی | Travel Agency

آژانس های مسافرتی شبیه یک واسط عمل می کنند تا بتوانند خدمات مختلفی را مانند رزرو تور، بلیط هواپیما، رزرو هتل و … را به مسافران ارائه دهند. این نوع خدمات باعث می شود تا آن ها کمیسیونی از شرکت هواپیمایی یا هتل دریافت کنند.
پس آژانس های مسافرتی شبیه به کسانی هستند که در زمینه خرید بلیط، قوانین مربوط به سفر، مکان های گردشگری و … به مسافران مشاوره می دهند که این امر موجب می گردد تا در زمان فرد صرفه جویی شود.

چرا آژانس های مسافرتی مهم هستند؟

آژانس های هواپیمایی برای شرکت های مسافرتی بسیار حائز اهمیت هستند. در واقع این آژانس ها شبیه به یک کانال بازاریابی و توزیع هستند که باعث می شوند یک خدمت یا محصول در سطح وسیعی معرفی گردد و همین طور برای رزرو کردن، خدمات شایسته ای در اختیار مشتریان قرار می دهند.
بیش تر افراد برای رزرو بلیط به آژانس های مسافرتی مراجعه می کنند. زیرا سفر کردن نیاز به اطلاعات زیادی دارد و این آژانس ها می توانند این اطلاعات را در اختیار افراد قرار دهند. همین طور سفر کردن تنها خرید یک بلیط نیست بلکه عوامل دیگر مانند رزرو هتل و اجاره ماشین نیز از جمله بخش های سفر هستند در نتیجه مراجعه به آژانس مسافرتی باعث می شود تا فرد از همه این امکانات یک جا بهره مند شود.

کارمند آژانس مسافرتی (Travel Agent)

برنامه ریزی در هر زمینه ای همواره برای افراد مشکل و زمانبر بوده است، این مورد در سفر نیز صدق می کند. یکی از وظایف کارمندان آژانس های مسافرتی این است که خدمات مشاوره ای مختلف را به مسافران ارائه دهند. از جمله خدماتی که می توان ارائه کرد رزرو اقامتگاه، پرواز، ماشین اجاره ای، هتل، روادید و … است.

به طور کلی کارمند آژانس مسافرتی وظیفه دارد تا سفر را برای مسافران راحت‌تر کند و مطمئن باشد که مسافران بهترین سفر را تجربه خواهند کرد. کارمندان آژانس های مسافرتی برای تعیین بهترین مقصد سفر ممکن، ترتیب حمل و نقل و محل اقامت برای نیازهای خاص مشتری، مستقیماً با مردم کار می کنند و با مشتری گفتگو می کنند.

آنها ممکن است براساس تجربه خود به مشتری پیشنهاد دهند یا تورهای مسافرتی کاملی را از اقامتگاه های مختلف یا خطوط تفریحی ارائه دهند. آنها باید مسافرت هایی را فراهم كنند كه متناسب با محدودیت های مالی مسافران و انتظارات اوقات فراغت یا سفرهای تجاری باشد. کارمندان آژانس های مسافرتی از طریق اینترنت، شرکت های هواپیمایی، خطوط مسافرتی، استراحتگاه ها و شرکت های اجاره ای تماس می گیرند تا بتوانند از طریق آنها سفرهای مشتریان خود را تأمین کنند. آنها اطلاعات مربوط به برنامه سفر مشتری خود را تحقیق می کنند و اطلاعات مهمی از جمله شرایط آب و هوایی، مشاوره سفر و اسناد مورد نیاز برای مقصد را ارائه می دهند.

وظایف اصلی کارمند آژانس مسافرتی

به عنوان یک کارمند آژانس های مسافرتی میبایست موارد زیر را انجام دهید:
• توضیح مقاصد، خدمات گردشگری و مقدمات سفر برای مشتریان اعم از مسافران تجاری و تفریحی
• برنامه ریزی و اعلام هزینه با توجه به نیازها، علاقمندی ها، بودجه و ترجیحات مشتریان
• شرح کامل برنامه سفر، اطلاعات پروازی، موقعیت اقامتی، نرخ و هزینه خدمات
• محاسبه کامل هزینه های کل سفر با توجه به نظر مشتری و خدمات مورد نیاز انتخابی
• صدور بلیط پرواز، رزرو هتل، اخذ ویزا، هماهنگی ترانسفر فرودگاهی، حمل و نقل بین شهری و ….
• هماهنگی با کارگزار در مقصد و ترتیب و برنامه ریزی گشت و گذار و سفرهای یک روزه
• یادآوری مدارک و مستندات مورد نیاز هنگام ورود به مقصد از قبیل پرینت بلیط، واچر هتل، اصل گذرنامه، اصل ویزا، بیمه مسافرتی و …
• راهنمایی مسافران در مورد شرایط آب و هوایی مقصد، آداب و رسوم و جاذبه های محلی
• اطلاع رسانی پیش از سفر یا در طول سفر در صورت تغییرات در خدمات و هماهنگ کردن خدمات جایگزین
• پشتیبانی مسافران از طریق تلفن، موبایل و یا برنامه های پیام رسان تا لحظه برگشت به شهر مبدا

تورهای خروجی (Outgoing Tour)

تورهای خروجی

تورهای خارجی تقریبا شبیه به تورهای چند روزه داخلی هستند. اگر بخواهیم درباره تفاوت این تورها صحبت کنیم، باید بگوییم که اولین تفاوت آن ها به وسیله نقلیه باز می گردد. واضح است که در بیشتر تورهای داخلی از اتوبوس و در تورهای خروجی از هواپیما استفاده می کنند. همین طور در تورهای خروجی نیاز به روادید هم به روند تور افزوده می شود.

از جمله دیگر موارد مهم در تورهای خروجی میزان پرداخت عوارض خروج از کشور است که در هزینه های تور شامل نمی شود. در پایان می توان گفت که برای تورهای خروجی باید توجه داشت که اعتبار گذرنامه مسافران چقدر است. یعنی باید حداقل 6 ماه از زمان خروج از کشور و بازگشت به آن اعتبار داشته باشد.

فروش نقطه ای (Point of Sales)

در فروش نقطه ای دو بلیط سیستمی و چارتری به صورت ترکیبی هستند. برای توضیح بهتر می توان گفت که بلیط های سیستمی در هنگام پیش خرید همانند بلیط چارتر هستند، ولی شرکت هواپیمایی برطبق اینکه نرخ ثابت چقدر است صندلی های پرواز را با کمترین میزان نرخ کلاس پروازی واگذاری نمی کند بلکه متوسط کمترین و بیشترین قیمت را برای هر صندلی در نظر می گیرد.

همین امر موجب می شود که بلیط هایی که در حالت پوینت هستند اگر به فروش می رسند با نرخ کلاس کمتر در اختیار مشتری قرار گیرند. بلیط های بعدی را با کلاس بعدی می فروشند و همین طور ادامه می دهند تا تمام بلیط ها به فروش برسند. همچنین توجه داشته باشید که بلیط هایی که در حالت پوینت به فروش می رسند، از نوع سیستمی قیمت پایین تری دارند.

کارگزاران (Tour Operator)

کسانی که تورهای خروجی را ارائه می دهند با افرادی که به آن ها کارگزار یا Tour Operator می گویند و در کشور مقصد هستند در ارتباط اند تا برای استقبال و بدرقه، رزرو هتل، ترانسفر و سیم کارت رایگان، رفت و آمد درون شهری، کوپن تخفیف مراکز تفریحی و … هماهنگی های لازم را انجام دهند.

Optional Tour

از جمله خدماتی که توسط کارگزاران ارائه می شود گشت های خارج از برنامه تور است که این نوع گشت ها به صورت اختیاری است و خرید آن به تصمیم مسافر بستگی دارد. به این خدمات Optional Tour می گویند.

تور ورودی (Incoming Tour)

تورهای ورودی با تورهای دیگر دارای تفاوت هایی هستند. برای مثال تورهای ورودی نیز می توانند از هواپیما استفاده کنند یا در رزرو هتل و سایر خدمات همانند تورهای داخلی باشند، اما نکته قابل توجه این است که آژانس های هواپیمایی که به صورت ورودی کار می کنند با آژانس های سایر کشورها در نمایشگاه های مختلف آشنا شده و از این طریق همکاری می کنند، در نتیجه کارگزار آن ها در ایران به شمار می روند.

مسافران ورودی به ایران اغلب در حالت گروه های دو یا چهار نفره هستند. این نوع گروه ها معمولا از آژانس هوایی به ایران نمی آیند بلکه در قالب دعوت نامه ویزای ورود به ایران را دریافت می کنند. مسافرانی که به این صورت هستند اگر نیازمند به راهنما باشند، توسط آژانسی که معرفی شده اند خدمات راهنما را دریافت خواهند کرد.

Local Guide

کارگزاران برای انجام هماهنگی های مختلف درباره بازدید از شهرها و سایر خدمات مانند خرید بلیط برای بازدید از مناطق گردشگری، رزرو رستوران با راهنمای تور محلی یا Local Guide در ارتباط هستند. همین طور لازم به ذکر است که راهنمای تور محلی قادر است تا اطلاعات بیش تری درباره منطقه و تجربه کاری در اختیار مسافران قرار دهد.

سرپرست تور (Tour Leader) و راهنمای تور (Tour Guide)

مسافرانی که به صورت تور و توسط آژانس به ایران سفر می کنند در کنار خود فردی به نام سرپرست تور دارند که این فرد باید با راهنمای تور در تعامل باشد. راهنمای تور از سمت کارگزار ایرانی این وظیفه را به عهده می گیرد.

سیستم توزیع جهانی|GDS

هنگامی که فن آوری اطلاعات در سازمان های هواپیمایی راه خود را باز کردند، خطوط هواپیمایی هر کدام سیستم رزرو مستقل خود یا CRS را داشتند. ولی هنگامی که CRS زیاد شد کم کم امکان اینکه هر آژانس هواپیمایی یک CRS داشته باشد، وجود نداشت در نتیجه GDS پا به عرصه وجود گذاشت. کار این سیستم ها این بوده است که یک بستر یکسان برای خطوط هواپیمایی در زمینه فروش بلیط صندلی های پروازی از طریق آژانس های هواپیمایی و کم کردن هزینه های مشترک ایجاد کنند.

در سال های اخیر کار سیستم توزیع جهانی فراتر رفته و علاوه بر شرکت های هواپیمایی با قطار، کشتی، هتل ها، مراکز اجاره ماشین و … همکاری می کنند. تمامی این خدمات از این نوع سیستم در پایانه فروش خود استفاده می کنند. پس کار GDS این است که فروشنده و خریداران را به یکدیگر متصل نماید.

بلیط یک طرفه | One Way

بلیط یک طرفه یا تک مسیره حالتی است که مسافر تنها برای مقصد سفر بلیط خریده است و فعلا قصدی برای برگشت به مبدا سفر ندارد.

بلیط دو طرفه | Return Ticket

در این حالت برخلاف بلیط یک طرفه اگر مسافر بخواهد به مبدا خود بازگردد باید بلیط را در حالت دو طرفه خریداری نماید. اگر می خواهید بلیط بازگشت را هم خریداری کنید بهتر است بلیط را دو طرفه بگیرید زیرا هزینه دو بلیط تکی بیش تر از یک بلیط دو طرفه است.

بلیط چند مسیره| Multi City

اگر مسافران قصد داشته باشند به چندین شهر مختلف سفر کنند و در نتیجه فقط یک مقصد ندارند و برنامه آن ها مشخص است باید بلیط چند مسیره را خریداری کنند.

آشنایی با اصطلاحات پرکاربرد در فرودگاه

پرواز | Flight

پرواز که در انگلیسی به آن فلایت می گویند به این معنی است که سفر توسط هواپیما و مابین یک مبدا و مقصد صورت می گیرد. پروازهای مختلف شماره خاص خود را دارند در نتیجه برای اینکه اطلاعات پرواز را بدانید باید از شماره پرواز نیز آگاهی داشته باشید.

شرکت هواپیمایی | Airline

مطمئنا افراد زیادی هنگامی که مشغول رزرو بلیط هواپیما بوده اند با کلمه شرکت هواپیمایی آشنا شده اند. به طور کلی می توان گفت شرکت هواپیمایی شرکتی است که هواپیماها را در مالکیت خود دارد. به شرکت هواپیمایی در اصلاح انگلیسی ایرلاین گفته می شود. همچنین لازم به ذکر است که نام ایرلاین بعد از اسم شرکت قرار می گیرد برای مثال ترکیش ایرلاین، قطر ایرلاین و …

رزرو بلیط | Book a ticket

بعد از اینکه بلیط را خریداری کردید و هزینه آن پرداخت شد می توان گفت که بلیط بوک شده است. در نتیجه اگر با کلمه بوک بلیط مواجه شدید، باید بدانید که در واقع بلیط شما رزرو شده است.

کارت پرواز | Boarding Pass

مسافران هنگامی که بار را تحویل می دهند و به داخل فرودگاه وارد می شوند کارت پرواز در اختیارشان قرار می گیرد. در این کارت شماره صندلی نوشته شده است. افرادی که همراه دارند و می خواهند در طول پرواز در کنار هم باشند، باید مسئول کارت پرواز را آگاه کنند. پس بوردینگ پَس در اصلاح یعنی تحویل بار و کارت پرواز است.

زمان سوار شدن | Boarding Time

این اصلاح به معنی زمانی است که فرد به سمت گیت پرواز رفته و سوار هواپیما می شود. بوردینگ تایم روی بلیط نوشته شده و همین طور موقعی که کارت پرواز تحویل داده می شود نیز به مسافر اطلاع داده می شود. تا موقعی که زمان سوار شدن برسد باید در انتظار بمانید، سپس به گیت مراجعه کنید.

توقف در مسیر | layover

توقف در مسیر یعنی توقف در بین پرواز. در این نوع پروازها شخص باید برای مدتی از هواپیما پیاده گردد، سپس دوباره سوار شود تا زمانی که به مقصد خود برسد. اینکه توقف چقدر باشد بستگی به پرواز دارد و می تواند از چند دقیقه تا چندین ساعت باشد، به چنین حالتی لی اوور گویند.

ترمینال | Terminal

ترمینال با فرودگاه تفاوت دارد. از ترمینال ها در موارد زیادی استفاده می شود. ترمینال به ساختمانی می گویند که در جهت سوار شدن یا پیاده شدن مسافران از هواپیما استفاده می شود. ترمینال جزوی از فرودگاه است چندین ترمینال می تواند در یک فرودگاه استفاده شود. فرودگاه هایی که بزرگ هستند از چند ترمینال برای پروازهای داخلی و خارجی خود به صورت جداگانه استفاده می کنند.

خروجی | Gate

گیت برای وارد شدن مسافر به هواپیما استفاده می شود. هنگامی که بلیط هواپیما را به مسئول مربوطه ارائه دادید و کارت پرواز را دریافت کنید، سپس باید در جهت سوار شدن به هواپیما با توجه به شماره گیتی که روی کارت پرواز است، به گیت مربوطه مراجعه کنید. فرودگاه گیت های مختلفی دارند و پروازهای مختلف برای گیت های مختلف استفاده می شوند. همچنین همان طور که ذکر کردیم هر گیت شماره خودش را دارد.

پروازهای ورودی | Arrival

پروازهای ورودی به پروازهایی گفته می شوند که به سمت مقصد انجام می گیرند. تابلوهایی به نام ارایول بورد یا arrivals board وجود دارند که مشخص می کنند، کدام پروازها در چه زمانی در فرودگاه خواهند نشست.

پروازهای خروجی | Departure

پرواز خروجی مفهومی برعکس در مقابل پرواز ورودی دارد. به پرواز خروجی در اصلاح دیپارچر نیز می گویند. در این نوع پروازها تابلویی به اسم دیپارچر بورد departures board استفاده می شود که اطلاعات پروازهایی که قرار است از فرودگاه انجام شود را نمایش می دهد.

سر وقت | On Time

سر وقت یا On Time از جمله اصلاحاتی است که در فرودگاه استفاده می شود. این اصطلاح برای پروازهایی کاربرد دارد که سروقت و طبق برنامه صورت می گیرند. در نتیجه اگر پرواز بدون تاخیر باشد می توان گفت که پرواز آن تایم بوده است.

تاخیر | Delay

از این واژه هنگامی استفاده می شود که پرواز به موقع صورت نگیرد. هنگامی که پرواز تاخیر داشته باشد به این معنی است که یا پرواز ورودی تاخیر دارد یا پرواز خروجی.

کنسل شدن پرواز | Cancelled

کنسل شدن واژه ای آشنا برای گوش های ما است. این واژه در اصلاحات پروازی به این معناست که پرواز لغو شده است. اگر پروازی لغو شود، مسافران باید با پرواز دیگر به مقصد خود برسند. اگر پروازی قرار است کنسل شود روی تابلو با رنگ قرمز مشخص می شود تا مسافران مطلع گردند.

چک کردن مدارک | Check In

چک این که یک کلمه انگلیسی است یکی از بخش های مهم قبل از سوار شدن به هواپیما است. به طور کلی وقتی مسافران به فرودگاه می روند باید مدارک خود مانند بلیط هواپیما، پاسپورت یا ویزا را ارائه دهند. مسئولین پرواز مدارک شما را بررسی خواهند کرد، اگر مدارک درست نباشند به شما اطلاع داده می شود.

سوار شدن به هواپیما | Boarding

اگر مسافران بخواهند با هواپیما سفر می شوند می گویند که وضعیت پرواز در حالت بوردینگ است. پس این کلمه به معنی سوارشدن است.

بار | Baggage

بار همان جامه دان است که کلیه مسافران باید قبل از اینکه به هواپیما سوار شوند تحویل کانتر دهند.

بار دستی | Hand luggage

بار دستی باری است که می تواند به داخل هواپیما برده شود ولی وزن آن باید طبق قوانین آن شرکت هواپیمایی باشد.

چمدان دستی| Carry on

چمدان دستی نوعی است که می تواند به داخل هواپیما برده شود.

رسید بار | Baggage tag

وقتی شرکت هواپیمایی بار را چک کرد، رسید بار صادر می شود و مسافر باید تا زمانی که سفر خود تمام می شود آن را با خود داشته باشد.

بار اضافی | Excess Baggage

اگر وزن بار بیش تر از میزان مجاز باشد یا تعداد چمدان ها بیش تر باشد در این صورت جریمه ای برای بار در نظر گرفته می شود.

محل نگهداری بار | Luggage Storage

کسانی که برای چندین ساعت در فرودگاه معطل می شوند می توانند بار و چمدان های خود را به بخش نگهداری بار یا Luggage Storage تحویل دهند. مخصوصا برای کسانی که باید در بین راه توقف کنند این امر موجب می شود که با خیال راحت به گردش در شهر بپردازند.

چمدان های گم شده و پیدا شده | Lost and Found

بخش Lost and Found قسمتی در فرودگاه است که در آن اشیاء گمشده و پیدا شده به این بخش تحویل داده می گردد.

اصطلاحات مربوط به سرویسهای قابل ارائه در مقصد

برنامه سفر | Itinerary

برنامه سفر یعنی همه برنامه هایی که خرید بلیط هواپیما، بازدید از شهر، رزرو هتل و … را شامل می شود.

حمل و نقل فرودگاهی | Airport Transfer

حمل و نقل فرودگاهی یعنی انتقال مسافر از فرودگاه به هتل یا هتل به فرودگاه که در حالت اختصاصی یا گروهی را شامل می شود.

برگه رزرو هتل | Hotel Voucher

برگه رزرو هتل سند و رسیدی است که از قبل پرداخت شده است و جهت اقامت در هتل ارائه می شود. در این برگه اطلاعاتی شامل اقامت مسافر در هتل وجود دارد.

زمان ورود به هتل | Hotel Check in

زمان ورود موقعی است که مسافران به هتل وارد می شوند و اتاق را تحویل می گیرند. قبل از اینکه این زمان برسد، هتل موظف به تحویل اتاق نخواهد بود. تایم چک این در هتل ساعت دو بعدظهر است.

زمان خروج از هتل | Hotel Check Out

این اصلاح برخلاف زمان ورود به هتل مربوط به زمانی می شود که مسافر قصد دارد تا اتاق را تحویل دهد و از هتل بیرون رود. اگر تحویل در زمان مقرر صورت نگیرد هتل قادر است تا یک شب بیش تر برای شما درنظر گیرد. زمان چک اوت ساعت 12 ظهر است.

گشت شهری | City Tour

مسافران می توانند برای بازدید از بخش های تفریحی شهر یا مکان های دیدنی از گشت شهری استفاده کنند. البته این گشت در بعضی از تورها جزوی از آن است ولی در بعضی دیگر باید هزینه جداگانه پرداخت شود.

راهنمای تور | Tour Guide

راهنمای تور فردی است که همه اطلاعات لازم از شهر یا کشور مقصد را دارد. این فرد همین طور مسئول برگزاری بازدیدها و همین طور مشکلات مسافران است. راهنمای تور برای هر توری ضروری است و کلیه مسافران باید قبل از سفر نسبت به این راهنما و اطلاعات تماس با آن کامل مطلع باشند.

تورهای انتخابی | Optional Tours

تورهای انتخابی دسته ای از تورها هستند که هزینه آن ها در تور در نظرگرفته نشده است و مسافرانی که تمایل به شرکت در آن ها داشته باشند بعد از در جریان قرار دادن تور لیدر می توانند آن را خریداری کنند. تورهای انتخابی توسط آژانس کارگزار در کشور مقصد برگزار می شود.

پروازهای داخلی | Domestic Flight

اگر بازدید از دو شهر که در فاصله طولانی از هم قرار دارند در تور شامل شده باشد به آن پرواز داخلی می گویند. لازم به ذکر است که تهیه بلیط از قبل صورت می گیرد.

شرکت مدیریت سفر | TMC

شرکت های مدیریت سفر (Travel Management Company)، آژانس های مسافرتی هستند که برنامه سفرهای شرکتی یا تجاری سازمان ها را مدیریت می کنند. آنها اغلب یک ابزار رزرو آنلاین کاربر نهایی، برنامه تلفن همراه، مدیریت برنامه و تیم های مشاوره ای، خدمات اجرایی مسافرتی، پشتیبانی جلسات و رویدادها، گزارش عملکرد و موارد دیگر را فراهم می کنند. شرکتهای غیرانتفاعی مدیریت سفر همچنین خدماتی را برای مدیریت شرایط پیچیده ویزا، نیازهای پزشکی قبل از سفر، سفر در مناطق دور و برنامه ریزی فوری برای کمک به بلایا ارائه می دهند.

این شرکت ها برای رزرو پرواز برای مشتریان خود از سیستم های توزیع جهانی (GDS) استفاده می کنند. این به مشاور سفر اجازه می دهد تا با نمایش در دسترس بودن در زمان واقعی، برنامه های سفر و هزینه های مختلف را با یکدیگر مقایسه کند و به کاربران امکان دسترسی همزمان به بلیط هواپیما، اتاق های هتل و اتومبیل های اجاره ای را می دهد.

عمده فروش مراکز اقامتی | Bed Bank/Wholesaler

بانک تختخواب که عمده فروش مراکز اقامتی نیز نامیده می شود، یک شرکت B2B است که اتاق ها را از هتل ها و ارائه دهندگان محل اقامت به صورت عمده با تخفیف و قیمت ثابت برای تاریخ های خاص خریداری می کند و آنها را به OTA ها، آژانس های مسافرتی، خطوط هوایی یا مجریان تور به فروش می رساند.

اهمیت آژانس هواپیمایی در چیست؟

آژانس های هواپیمایی امکانات زیادی از جمله خرید بلیط، رزرو هتل و … در اختیار مشتریان قرار می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *