هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین‌ها

اضافه بار در پرواز
دانستنی های سفر, راهنمای سفر

در کلیه سفرهای هوایی هر شخص می تواند تنها میزان مشخصی از بار را به همراه خود داشته باشد. در صورتی که این بار بیشتر باشد، مجبور به پرداخت هزینه اضافه بار هواپیما خواهید شد. پس برای اطلاع از هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین ها با ما همراه باشید.

مسئله گفته شده برای افرادی که به خارج از کشور سفر می کنند، مخصوصا برای دانشجویان اهمیت زیادی دارد. در این مطلب کلیه اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهیم داد. همچنین برای خرید بلیط هواپیما ارزان به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

همچنین کلاس پروازی هم در میزان بار مجاز تاثیر دارد. در کلاس های پروازی فرست کلاس یا بیزینس کلاس می توانید بار بیشتری با خود حمل کنید. اما در کلاس پروازی اکونومی میزان بار کمتر خواهد بود.

میزان بار مجاز در پروازهای داخلی

به طور کلی میزان بار مجاز براساس وزن تعیین می شود. اما دو روش برای اندازه گیری بار وجود دارد که یکی از آن ها همان وزن و دیگری تعداد بسته ها است. در ادامه به بررسی میزان بار مجاز در چند تا از شرکت های هواپیمایی خواهیم پرداخت.

تصویری از چمدان ها در فرودگاه

ایرلاین تابان

قوانین بار این شرکت شبیه به شرکت های دولتی است. پس باید بدانید که حجم بار مجاز در پرواز اکونومی بیست کیلوگرم و در کلاس تجاری سی کیلوگرم است.

ایرلاین زاگرس

بر طبق قوانین شرکت هواپیمایی زاگرس می توانید، در پرواز اکونومی به میزان بیست کیلوگرم و در بیزینس کلاس سی کیلوگرم بار با خود داشته باشید.

ایرلاین قشم ایر

در ایرلاین قشم ایر بیشترین باری که می توانید با خود همراه داشته باشید، بیست کیلوگرم است، در غیر این صورت باید هزینه اضافه ای را پرداخت نمایید.

ایرلاین ایران ایر

شرکت هواپیمایی ایران ایر یکی از ایرلاین های بسیار قدیمی در ایران است که سال های دور تاسیس شده است. همین طور این شرکت هواپیماهای جدیدی را هم برای مسافران خریداری کرده است. با استفاده از این ایرلاین می توان به بسیاری از شهرهای اروپایی هم سفر کرد.

در این شرکت هواپیمایی محاسبه بار مجاز بر طبق نوع صندلی، سن مسافر و کلاس پروازی تعیین می گردد و همانند سایر شرکت های ایرانی میزان بار در کلاس اقتصادی بیست کیلوگرم و در کلاس تجاری سی کیلوگرم در نظر گرفته شده است. همین طور کودکان هم می توانند ده کیلوگرم بار داشته باشند.

ایرلاین کاسپین

در این شرکت هواپیمایی بار مجاز در بیزینس کلاس سی کیلوگرم و در نوع اکونومی بیست کیلوگرم است.

ایرلاین ماهان

شرکت هواپیمایی ماهان همانند شرکت زاگرس عمل کرده و قوانین بار آن شامل بیست کیلوگرم برای کلاس اقتصادی و سی کیلوگرم برای کلاس تجاری است.

هزینه اضافه بار در پرواز

ایرلاین آسمان

این شرکت هواپیمایی روزانه مسافران زیادی دارد و در این شرکت هم میزان بار مجاز برای کلاس تجاری سی کیلوگرم و برای کلاس اقتصادی بیست کیلوگرم است.

ایرلاین آتا

شرکت هواپیمایی آتا هم همانند دیگر شرکت ها برای بار مجاز در پرواز تجاری سی کیلوگرم و در پرواز اکونومی بیست کیلوگرم در نظر گرفته است.

ایرلاین کیش ایر

در این شرکت هم میزان بار مجاز سی کیلوگرم برای پرواز تجاری و بیست کیلوگرم برای کلاس اقصادی است.

هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی

برای محاسبه میزان بار اضافه پارامترهایی مانند کلاس پروازی، قیمت بلیط، تعداد بسته ها و کلاس پروازی در نظر گرفته می شود. در این حالت برای هر یک کیلوگرم اضافه بار باید مبلغی را پرداخت کنید.

همچنین هزینه اضافی به این صورت محاسبه می شود که برای مثال اگر شما 4 کیلوگرم اضافه بار دارید، باید به اندازه چهار درصد از قیمت بلیط را پرداخت کنید. پس همان طور که متوجه شدید، بر اساس هر کیلو بار اضافه به همان اندازه درصدی از قیمت بلیط را پرداخت کنید. البته در بعضی از شرکت های هواپیمایی این درصد ممکن است، کمتر یا بیشتر باشد.

همچنین لازم به ذکر است که اگر با خود حیوانات خانگی داشته باشید، باید هزینه جداگانه ای را برای آن ها پرداخت کنید. همین طور لوازم ورزشی هم شامل این قانون می شوند.

میزان بار مجاز در پروازهای خارجی

در پرواز به خارج از کشور در نظر گرفتن میزان بار مجاز اهمیت بیشتری پیدا می کند. تعدادی از ایرلاین ها میزان بار مجاز را در سفر به کشورهای خاورمیانه به نسبت سفر به اروپا و آمریکا متفاوت در نظر می گیرند.

با این حال هر شرکت هواپیمایی میزان بار مجاز متفاوتی دارد که در روی بلیط ذکر می شود. بنابرین قبل از خرید بلیط باید از این میزان مطلع گردید.

شرکت هواپیمایی KLM

بیشترین میزان بار مجاز در این ایرلاین بیست و سه کیلوگرم در کلاس اقتصادی و 32 کیلوگرم (دو چمدان) در کلاس تجاری است. همچنین اگر پرواز شما فرست کلاس باشد، می توانید سه چمدان با وزنی برابر با سی و دو کیلوگرم با خود داشته باشید.

شرکت هواپیمایی ترکیش ایر

در این ایرلاین در کلاس اقتصادی می توان بیست کیلوگرم و در کلاس تجاری می توان سی کیلوگرم با خود بار به همراه داشت. همین طور باید گفت که تعداد چمدان ها مهم نیست، فقط میزان بار نباید از این محدوده عبور کند.

ایرلاین قطر یا امارات

در این ایرلاین هم محدودیتی از بابت چمدان اعلام نشده است و مسافران می توانند، در کلاس نوع اقتصادی 25 تا 30 کیلوگرم و در کلاس تجاری چهل کیلوگرم و در فرست کلاس پنجاه کیلوگرم بار با خود به همراه داشته باشند.

لازم به ذکر است که تعدادی از شرکت های هواپیمایی هزینه بار را از هزینه بلیط هواپیما به صورت جداگانه دریافت می کنند. برای مثال در این شرکت ها هنگامی که بلیط را خریداری می کنید، تنها می توانید مقداری بار را به صورت دستی به کابین ببرید و اگر بار بیشتری با خود داشته باشید، باید هزینه ای را به صورت جداگانه پرداخت کنید.

اگر سفر شما کاری است، می توانید با این شرکت ها مسافرت کنید، زیرا دیگر نیازی به بار چندانی نخواهید داشت.

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا

بیشترین میزان بار مجاز برای کلاس اقتصادی یک چمدان بیست و سه کیلوگرمی و در کلاس پریمیوم اقتصادی می توانید دو عدد چمدان با مجموع وزن بیست و سه کیلوگرم داشته باشید.

اما اگر کلاس پروازی شما از نوع تجاری باشد، می توانید 2 عدد چمدان با مجموع وزن سی و دو کیلوگرم داشته باشید و همین طور در کلاس پروازی فرست کلاس امکان به همراه داشتن سه چمدان با مجموع وزن سی و دو کیلوگرم وجود دارد.

هزینه اضافه بار در پروازهای خارجی

یکی از راه هایی که می توان از میزان هزینه اضافه بار اطلاع پیدا کرد این است که به سایت ایرلاین مورد نظر خود مراجعه کنید و اطلاعات مربوط به بار را جستجو نمایید. همین طور بخشی به اسم baggage weight وجود دارد که می توانید اطلاعات مورد نظر درباره میزان بار را به دست آورید.

بعد از اینکه شرکت هواپیمایی خود را انتخاب کردید و از قوانین مربوط به بار مجاز مطلع گشتید، می توانید چمدان خود را وزن کنید، چنانچه از مقدار تعیین شده بیشتر باشد، باید به فرودگاه رفته تا بتوانید سریعتر مراحل بار اضافی را بگذرانید.

همچنین می توانید با تماس با ایرلاین مورد نظر یا آژانس هواپیمایی از میزان هزینه اضافه بار مطلع شوید. به طور کلی در شرکت های هواپیمایی ایرانی در پرواز خارجی به ازای هر یک کیلو بار اضافه پانزده یورو از شما دریافت می کنند. اما این رقم می تواند در مسیرهای مختلف متفاوت باشد.

تفاوت بار دستی با بار اصلی

بار دستی وسایلی است که مسافران می توانند به داخل کابین هواپیما وارد کنند که این بار با بسته هایی که به قسمت بار تحویل می دهند، متفاوت است. مقدار بار دستی هم در هر شرکت هواپیمایی متفاوت است.

به طور کلی بهتر است تا فقط لوازم مهم مثل مدارک شناسایی یا وسایل الکترونیکی مانند لپ تاپ یا اجناس گران بها به داخل کابین برده شوند. اما بهتر است که از قبل از سفر حتما اطلاعات کافی درباره بار دستی داشته باشید، چون ممکن است در فرودگاه مجبور شوید، آن را به قسمت بار تحویل دهید و مشمول هزینه اضافه خواهید شد.

ابعاد بار دستی را در اندازه های 56، 45 و 25 سانتی متر در نظر گرفته اند. اگر از این مقدار بیشتر باشد، نمی توان آن را در محفظه بالای صندلی جای داد. وزن بار دستی هم می تواند پنج تا هفت کیلوگرم باشد. اما در ایرلاین های مختلف این میزان متفاوت است.

همان طور که گفتیم در کلاس های نوع تجاری و فرست کلاس میزان بار می توانید بیشتر باشد، پس در این پروازها می توانید بار دستی بیشتری با خود به کابین ببرید.

توجه داشته باشید که ممکن است، هزینه بار اضافی در کلاس اقتصادی از بلیط تجاری بیشتر شود. همین طور به هیچ وجه در هواپیما بار را جلوی پای خود قرار ندهید، چون در شرایط اورژانسی مانع از خروج شما خواهد شد.

میزان بار دستی مجاز در پروازهای داخلی

در داخل ایران کلیه هواپیماهای داخلی قانون مشترکی دارند و میزان بار مجاز دستی در کابین پنج کیلوگرم است. اما میزان بار دستی اگر از نوع کلاس پروازی بیزینس کلاس باشد، می توانید تا هفت کیلوگرم هم با خود داشته باشید.

میزان بار دستی مجاز در پروازهای خارجی

چمدان

در شرکت هواپیمایی KLM میزان بار دستی مجاز در نوع کلاس تجاری پانزده کیلوگرم و در کلاس اقتصادی هفت کیلوگرم است. در ایرلاین ترکیش هم میزان بار دستی هشت کیلوگرم است. در هواپیمایی لوفت هانزا و قطر ایرویز بار دستی برای کلاس اقتصادی هفت کیلوگرم و در بیزینس و فرست کلاس پانزده کیلوگرم است.

از جمله وسایلی که نمی توان آن ها را در داخل کابین با خود برد، می توان به وسایل نوک تیز، مایعات، سوهان، ناخن گیر و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *