سیاره سبز دبی

سیاره سبز دبی
دبی

دبی که یکی از شهرهای پیشرفته در خاورمیانه محسوب می شود، دارای شگفتی های زیادی است و تقریبا تمام امکانات و خدمات جالبی که در شهرهای مشهور دنیا وجود دارد، را می توان در آن مشاهده کرد. یکی دیگر از شگفتی هایی که دبی پروژه ساخت آن چندین سال پیش کلید زد و هم اکنون می توان از آن دیدن کرد، سیاره سبز دبی است. در ادامه به توضیحاتی در این باره خواهیم پرداخت، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. همینطور برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما دبی می توانید به این مطلب مراجعه کنید.

سیاره سبز دبی چیست؟

سیاره سبز دبی یک مرکز علمی همه جانبه است که بر اساس جنگل های استوایی ساخته شده است. معماری این مرکز بر اساس یک مکعب اوریگامی شکننده است که از یک استوانه محافظت می کند. مکعب بیرونی فضاهای حمایتی مورد نیاز برای حفظ یک محیط زندگی را در خود جای داده است که برای پذیرایی از بیش از 3000 گونه از گیاهان گرمسیری، پستانداران، حشرات و ماهی ها در محیط صحرای دبی طراحی شده است.

مناطق سیاره سبز دبی

سیاره سبز دبی منطقه استوایی

منطقه استوایی

این منطقه را می توان بخش اصلی این ناحیه دانست و در آن حیوانات و گیاهان زیادی زندگی می کنند. در حین گردش در این منطقه می توانید، شاهد انواع گل ها، حشرات، درختان و پرندگان باشید.

منطقه صحرایی

در این ناحیه هم تعداد زیادی گیاه و جانوران مختلف زندگی می کنند، اما از نوع موجودات بیابان هستند، برای مثال گیاهانی مثل خرما یا کاکتوس را خواهید دید یا اینکه می توانید، شاهد انواع مارها و همینطور عقرب ها باشید.

منطقه کوهستانی

هر منطقه با توجه به آب و هوای آن زیستگاه موجودات خاصی است، در این منطقه هم می توانید خرس و پرندگان شکاری و درخت کاج یا گل های خودرو را ببینید.

منطقه جنگلی

در این ناحیه موجودات مخصوص به مناطق جنگلی زندگی می کنند که شامل گل های وحشی، پرندگان و همینطور برخی از خرس های سیاه می شوند.

منطقه اقیانوسی

برای دیدن موجودات دریایی می توانید به این ناحیه مراجعه کنید که شامل ماهی ها، دلفین و گیاهان دریایی مانند مرجان ها می شود. همینطور یک آکواریوم هم در این ناحیه وجود دارد.

تاریخچه و هدف از ایجاد سیاره سبز دبی

این مجموعه اولین بار در سال 2016 افتتاح شد و هدف از آن این بود که مردم بتوانند هم زمان با دیدن یک بخش تفریحی و آشنایی با موجودات مناطق استوایی در این خصوص اطلاعاتی هم کسب کنند.

ایده های استفاده شده در طراحی و ساخت سیاره سبز دبی

برای ساخت این مجموعه از ایده های نوینی استفاده شده است که باعث می شود، برای کنترل آب و هوا مشکلی در این مکعب ایجاد نشو،د همینطور شرایط به گونه ای است که مناسب زیستگاه طبیعی گیاهان و حیوانات باشد.

تلاش برای توسعه و حفظ محیط زیست

در حین ساخت سیاره سبز دبی متخصصین تمام تلاش خود را کرده اند که پروژه ای سازگار با محیط زیست ایجاد کنند، به گونه ای که در این منطقه از آب و انرژی کمتری استفاده شود. همینطور مواد به کار رفته در بخش های مختلف آن قابل بازیافت هستند.

آشنایی با بخش‌های مختلف سیاره سبز دبی

به طور کلی جنگل بارانی دبی از چند بخش تشکیل شده است که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت:

باغ های انبوه:

این بخش مخصوص درختان بلند و گیاهان مختلفی است که در نقاط مختلف دنیا زندگی می کنند. قطعا با دیدن این بخش شگفت زده خواهید شد.

جنگل بارانی:

جنگل های بارانی دقیقا شبیه جنگل های اصلی هستند و می توانید در این مکان حیوانات و پرندگان مختلف را مشاهده کنید.

آکواریوم:

سیاره سبز دبی آکواریوم

در این بخش ماهی و سایر موجودات دریای زندگی می کنند.

باغ‌های انبوه و سرسبز

باغ های این منطقه شامل تقریبا سه هزار گیاه می شود که همه آن ها مربوط به مناطق مختلف دنیا هستند. در واقع گیاهان سیاره سبز دبی شامل گیاهان گرمسیری، معتدل و نیمه گرمسیری می شوند. همینطور شما می توانید در این جا درختان، گیاهان و گل های مختلف را هم ببینید که شامل موارد زیر می شوند:

  • درخت موز
  • درخت بامبو
  • درخت فیکوس
  • درخت نخل
  • درخت کاج
  • درخت انجیر
  • درخت موز
  • انواع درختان میوه
  • گل نرگس
  • گل رز
  • گل لاله
  • گیاه نعنا
  • گل نرگس
  • گل ارکیده
  • گیاه گزنه

آشنایی با گونه‌های گیاهی

سیاره سبز دبی گونه های گیاهی

تعدادی از گیاهانی که در این منطقه کاشته شده اند، از گیاهان کم یاب محسوب می شوند که شامل موارد زیر هستند:

گیاه اژدها:

این گیاه در بخش های گرمسیری آسیا روییده می شود و علت نام گذاری آن برگ های آن است، زیرا شبیه به پوست اژدها بنظر می رسند.

گیاه یخی:

گیاه مورد نظر در بخش های گرمسیری آمریکا می روید. این گیاه هم دارای برگ هایی است که با کریستال یخی احاطه شده اند.

گیاه پروانه ای:

گیاه مورد نظر یکی از گیاه های مخصوص آمریکاست که شبیه به پروانه بنظر می رسد.

گیاه کاکتوس:

یکی از گیاهان معروفی که در بخش های بیابانی رشد می کند، گیاه کاکتوس است که در ابعاد بزرگ و کوچک هستند و نمونه ای از آن ها را می توانید، در جنگل بارانی دبی ببینید.

گیاه نخل:

گیاه دیگری که می توان از آن نام برد، گیاه نخل است که در بخش های گرمسیری می روید. جالب است که بدانید برخی از نخل ها میوه هم تولید می کنند.

به طور کلی می توان گفت که این منطقه یکی از زیباترین مناطق طبیعی است که می توانید در آن انواع گیاهان و حیوانات را ببینید.

غار خفاش ها و حشرات

خفاش ها در محیط تاریک زندگی می کنند، در نتیجه غار خفاش ها یکی از مناطقی است که برای زندگی آن ها در نظر گرفته شده است. بخش های مختلف این غارها شامل موارد زیر می شوند:

بخش ورودی:

در این منطقه می توانید اطلاعات مختلفی درباره خفاش ها و سایر حشراتی که در این ناحیه زندگی می کنند، به دست آورید. علاوه بر این یک فروشگاه هم برای شما در نظر گرفته شده است.

بخش دوم:

سیاره سبز دبی خفاش

این ناحیه مخصوص دیدن خفاش های مختلف است و می توانید در این بخش خفاش هایی مانند گوش موشی، شبپره خوار و بال پهن را ببینید.

بخش سوم:

سپس به بخش بعدی این ناحیه می رسید که مخصوص حشرات است. در این بخش عقرب، مارمولک، پروانه و عنکبوت زندگی می کنند.

بخش آخر:

بعد از دیدن این بخش ها می توانید سری به بخش آزمایشگاه بزنید که در آن تحقیقات مختلفی که روش حشرات انجام می شود، به شما نشان داده خواهد شد. همچنین اطلاعاتی درباره زندگی این حشرات پیدا خواهید کرد.

تاریکی مطلق در غار

توجه داشته باشید که غار حشرات کاملا تاریک است و برای دیدن بخش های مختلف آن باید از چراغ قوه استفاده کنید، در نتیجه بازدید شبیه به ورود به تونل تاریک و هیجان انگیز خواهد بود!

تنوع زیستی حیات وحش غارها

در غارهای این جنگل بارانی موجودات مختلف زندگی می کنند که شامل خفاش، خزنده و برخی از پستانداران می شوند. پس اگر از علاقمندان به این دست از موجودات هستید، حتما سری به این غار بزنید.

بخش‌های مختلف آکواریوم سیاره سبز دبی

آکواریم این ناحیه هم شامل چند قسمت می شود که در هر یک از آن ها موجودات دریایی مختلفی زندگی می کنند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت:

تالاب سفیر:

این بخش بزرگترین بخش این قسمت است که در آن تقریبا هزار گونه مختلف زندگی می کنند. شما می توانید در این بخش موجودات مختلفی مانند سفره ماهی، کوسه، ماهی های بزرگ و کوچک و … را ببینید.

تالاب آتلانتیس:

قسمت در بخش باز واقع شده است و مخصوص ماهی های بخش های گرمسیری است. در این جا می توانید ماهی های رنگارنگ را مشاهده کنید.    

غار گمشده:

این غار در آب واقع شده است و در آن ماهی هایی که مخصوص نقاط عمیق آب هستند، زندگی می کنند. شما می توانید در این بخش ماهی های جالبی مانند بادکنک ماهی، کوسه و اره ماهی را مشاهده کنید.

دریای سرخ:

این دریا تجلی از دریای سرخ است و در آن ماهی های متنوع و مرجان های زیبا زندگی می کنند.

اقیانوس هند:

همانطور که از نام آن مشخص است، این بخش هم مربوط به جاندارانی می شود که در بخش اقیانوس هند زندگی می کنند. این موجودات شامل کوسه، سفره ماهی و ماهی بزرگ می شوند.

زندگی آبزیان در آکوایوم

محیط زندگی موجودات دریایی در این آکواریم به گونه ای است که آن ها بتوانند در زیستگاه طبیعی خود زندگی کنند و همینطور محیط آن ها کاملا سالم باشد. همینطور پزشکان مخصوصی آن ها را مرتب معاینه کرده تا هیچ بیماری نداشته باشند. لازم به ذکر است که برنامه های آموزشی مختلفی برای شما در نظر گرفته شده است که می توانید با استفاده از آن ها اطلاعات بیشتری درباره موجودات دریایی کسب کنید.

گونه‌های مختلف ماهی‌ها

در این آکواریوم تقریبا 140 نوع مختلف از ماهی ها نگهداری می شوند که مربوط به نقاط مختلف دنیا هستند. در این مکان می توانید موجودات متنوعی مانند ماهی مرجانی، کوسه، ماهی های مناطق گرم و همینطور سفره ماهی را ببینید.

بخش های آموزشی و تفریحی در سیاره سبز دبی

این مکان می تواند به عنوان تجربه ای شگفت انگیز برای کودکان و همینطور بزرگسالان به حساب بیاید. تورهای متنوعی هم برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است که می توانند در آن ها شرکت کنند. در این بازدیدها شما می توانید، اطلاعات مختلفی درباره محیط زیست به دست آورید. در ادامه توضیحاتی درباره انواع بخش ها و تجربیاتی که می توان از آن ها به دست آورد، ارائه خواهیم داد:

تورهای آموزشی:

در این بخش می توانید تورهای مخلتفی را پیدا کنید که برای هر گروه سنی مناسب است. در این تورها می توان با بخش های مختلف محیط زیست بهتر آشنا شد و هر تور مختص گروه سنی متفاوتی است.

آکواریوم:

در این بخش تقریبا 200 نوع مختلف موجود آبی زندگی می کنkد و حجم آب آن تقریبا سی هزار لیتر است و می توانید در آن شاهد ماهی، لاکپشت و سایر موجودات آبی باشید.  

جنگل بارانی:

سیاره سبز دبی پرندگان

این جنگل مکانی مناسب برای تماشای گونه های مختلف گیاهی و جانوری است که مخصوص مناطق گرمسیری هستند و درختانی که در این ناحیه رشد می کنند، تقریبا 25 متر ارتفاع دارند.

غار خفاش:

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره داشتیم، این غار دارای موجودات متنوعی است که در این ناحیه زندگی می کنند. تقریبا هزار خفاش در این غار نگه داری می شوند.

مرکز تحقیقات زیست محیطی:

این مرکز شامل انواع بخش های تحقیقاتی می شود که در آن بازدیدکنندگان می توانند درباره محیط زیست اطلاعات مختلفی کسب کنند و با انواع کارهایی که در این مرکز انجام می شود، آشنا شوند.

تورهای آموزشی برای کودکان و بزرگسالان

تور کودکان

این تورها برای کودکان و بزرگسالان مفید است و باعث می شود تا آن ها اطلاعات مفیدی درباره زمین و اکوسیستم های آن کسب کنند. تورهایی که برای کودکان برنامه ریزی شده است، به گونه ای است که بتوانند در یک محیط سرگرم کننده اطلاعات آموزشی کسب کنند. اما برای بزرگسالان تورها به صورت تخصصی تر است و در آن ها می توانند درباره نحوه برخورد با محیط زیست و چالش هایی که می تواند برای محیط به وجود بیاید، آشنا شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *