درباره ترابزون

ترابزون
ترکیه, جهان گردی

آیا تا به حال اسم شهر ترابزون را شنیده اید؟ این شهر دیدنی در شمال شرق کشور ترکیه است و با گرجستان مرز دارد. ترابزون یک شهر ساحلی است که قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم باعث شده تا حوادث زیادی را پشت سر بگذارد. همین طور در این شهر تاریخی می توانید آمیزه ای از مذهب و فرهنگ های مختلف را ببینید. مسافران عزیز می توانند برای خرید آنلاین بلیط هواپیما استانبول به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنند.

همان طور که گفتیم از آن جا که این شهر در جاده ابریشم است در زمان های قدیم برای تجارت با ایران و قفقاز از آن استفاده می کرده اند. سلیمان اول که یکی از شاهان عثمانی است، در این شهر به دنیا آمده است، به همین دلیل این مکان به شهر پادشاهان مشهور شده است.

این پادشاه عثمانی نزد کشورهای غربی به اسم سلیمان محتشم هم شهرت داشته است. از آن جا که این ناحیه هوای بینظیری دارد، باعث شده تا افراد محلی محصولات کشاورزی با کیفیتی تولید کنند. یکی از این محصولات فندق است. هر سال هزاران تن از این خوراکی به کشورهای مختلف جهان فروخته می شود. از آن جا که ترابزون به ساحل هم نزدیک است، در نتیجه ماهیگیری هم یکی از شغل های مردم این ناحیه است و در بسیاری از غذاهای مردم می توانید ماهی را ببینید.

احتمالا وقتی برای اولین بار طبیعت این شهر را مشاهده می کنید، شگفت زده خواهید شد. در کوه های ترابزون ساختمان های نیمه خرابی وجود دارند که قدمت آن ها به زمان روم شرقی می رسند. این برج ها در بخش های مختلفی دیده می شوند.

از جمله این مکان های باستانی می توان به مسجد معروف ایاصوفیه و صومعه سوملا اشاره کرد. این سازه به جای مانده از زمان بیزانس است. پارک یا میدان آتاتورک میدان اصلی این شهر است که در آن مجسمه ای از آتاتورک هم دیده می شود. در اطراف این محل رستوران و تعداد زیادی مغازه وجود دارند. یک دره زیبا به اسم دره آلتیندره در این ناحیه است که به دلیل زیبایی های طبیعی آن گردشگران زیادی به آن مراجعه می کنند.

اطلاعات مهم درباره ترابزون

ترابزون

شهر تهران از شهر ترابزون 30 دقیقه جلوتر است.

زبان این شهر ترکی است.

واحد پول ترابزون لیر است.

میزان ولتاژی که در ترکیه استفاده می شود 220 ولت است. در صورتی که از ایران به ترکیه سفر می کنید، برای استفاده از پریزهای برق نیازی به مبدل ولتاژ پیدا نمی کنید.

جهت رانندگی در این ناحیه راست است.

کد کشور ترکیه 0090 است و کد شهر 0462 است.

شماره‌های اضطراری در ترابزون

شماره هایی که در این شهر استفاده می شوند، با کل کشور یکسان است و می توانید هم با تلفن ثابت و هم همراه آن ها را شماره گیری کنید.

شماره اورژانس ترابزون: 112

شماره پلیس ترابزون: 155

شماره ژاندارمری برای بخش های روستایی ترابزون: 156

شماره گارد ساحلی ترابزون: 158

شماره آتش نشانی ترابزون:110

فرودگاه بین‌المللی ترابزون

کد یاتا این فرودگاه TZX است. در این فرودگاه علاوه بر پروازهای داخلی، پروازهای بین المللی هم صورت می گیرد. فرودگاه از شهر شش کیلومتر فاصله دارد. در صورتی که می خواهید از ایران به ترابزون سفر کنید، باید ابتدا به استانبول یا آنکارا رفته و از آن جا به این شهر بروید.

سرکنسولگری ایران در ترابزون

آدرس سرکنسولگری ایران:

Taksim Cad., Kizil Toprak Sok. 61100-TRABOZAN – TURKEY

ساعات کار: از روزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت 9 تا 12:30 در صبح ها و از ساعت 14 تا 17 در عصرها

شماره تلفن: 3222190-0090462

آدرس وب‌سایت بخش کنسولی: trabzon.mfa.ir

آب و هوای ترابزون

ترابزون

این شهر در ناحیه ای قرار گرفته که آب و هوای نیمه گرمسیری آن باعث شده تا رطوبت زیادی داشته باشد. آب و هوای این شهر با بخش های کوهستانی یکسان نیست و هوای آن با مناطق نزدیک به دریای اژه و مدیترانه متفاوت است. در طول زمستان برف زیادی می بارد که رفت و آمد به روستاها با مشکل مواجه می شود.

روستاییان منطقه ترابزون در تابستان در مناطق مرتفع زندگی می کنند و در زمستان خانه های این بخش خالی می شود. تابستان این ناحیه از ماه ژوئن تا اوت است که در طی این زمان هوا گرم است و رطوبت در آن موج می زند. در تابستان دما تقریبا 20 تا 25 درجه است. در ماه اوت درجه حرارت به بیشترین میزان خود می رسد که بارش باران هم در این زمان کم است.

درجه حرارت دما در پاییز مابین 10 تا 20 درجه سانتی گراد است. پربارش ترین ماه سال ماه اکتبر است. اگر در پاییز به ترابزون سفر کردید، ممکن است امکان انجام تفریحات مختلف را نداشته باشید، اما طبیعت این مکان در این فصل زیبایی خاص خودش را دارد.

در زمستان دمای هوا سرد است و بارش برف زیاد است. بارش برف باعث می شود که نتوانید در این جاده ها رانندگی کنید. توجه داشته باشید که دما در زمستان از صفر هم کمتر می شود. با این حال در اکثر اوقات دما معمولا در حدود پنج درجه است. در ماه فوریه هم دما به شدت کاهش می یابد. در بهار دما مابین 14 تا 19 درجه سانتی گراد است و آسمان گاهی اوقات صاف و گاهی ابری است.

بهترین زمان سفر به ترابزون

بهترین زمان برای سفر به این ناحیه ژوئن و سپتامبر و اکتبر است. در این موقع از سال دمای هوا بسیار خوب است. اگر بخواهیم دمای این شهر را با استانبول مقایسه کنیم، باید بگوییم که دمای آن مقداری کمتر است. پس بهتر است تا در بهار و پاییز به این ناحیه سفر کنید، در نتیجه سرمای زمستان را تجربه نخواهید کرد. به طور کلی بهترین فصل ها از بهار تا پاییز است.

هزینه‌ های سفر به ترابزون

اقامت در هاستل ترابزون تقریبا از ۴۴ تا ۱۵۰ لیر است.

اتاق دو تخته در هتل دو ستاره از 90 لیر شروع می شود.

بلیط اتوبوس استانبول به ترابزون: ۶۵ لیر

هزینه جابه جایی در سطح شهر 2 لیر می شود.

هزینه تاکسی از ترمینال به میدان شهر 15 لیر می شود.

هزینه غذا در رستوران های ارزان قیمت 8 الی 10 لیر می شود. قیمت غذاهای محلی هم معمولا از 40 لیر شروع می شود.

قیمت نوشیدنی در ترابزون از 7 تا 12 لیر است.

اجاره ماشین در هر روز از 125 لیر شروع می شود.

روش کاهش هزینه‌ های سفر در ترابزون

ترابزون

معمولا چانه زدن در ترابزون تاثیرگذار است و می توانید از کلمه indirim برای گرفتن تخفیف استفاده کنید.

حمل و نقل عمومی در ترابزون

مینی بوس هایی که در ترکیه استفاده می شوند، دولموش نام دارند و قیمت آن ها هم بسیار پایین است. بهتر است برای رفت و آمد از این وسایل استفاده کنید.

غذاهای محلی ترابزون

یکی دیگر از راه های کاهش هزینه خوردن غذاهای محلی است. رستوران هایی که غذاهای بین المللی دارند، به دلیل اینکه سرویس های اضافی را ارائه می دهند، هزینه بیشتری از شما دریافت می کنند. در نتیجه بهتر است به مکان هایی به اسم lokanta سر بزنید. در این رستوران ها که ویژه افراد محلی ناحیه است، قیمت غذاها بسیار کمتر است. شما می توانید حتی با پرداخت بیست لیر یک غذای خوشمزه را بخورید.

پیده (Pide)

پیده

اصالت این غذای ترکی به ناحیه دریای سیاه باز می گردد. شکل این غذا به صورت یک قایق است که داخل آن به وسیله کره، مخلفات و پنیر پر شده، سپس آن را داخل تنور قرار می دهند.

سوتلاچ (Sutlac)

سوتلاچ

این دسر را اولین بار در روستای همسیکوی درست کرده اند. در واقع این دسر به صورت پودینگ تهیه می شود و برای درست کردن آن از شیرگاو، خامه، خلال فندق و شکر استفاده می کنند. اگر می خواهید این دسر خوشمزه شود، باید روی گاز با شعله کم و در زمان زیادی پخته شود.

کوفته‌ آقچه‌آباد (Akcaabat koftesi)

این کوفته در شهری به همین نام تهیه می شود. مواد لازم برای تهیه این کوفته گوشت، نان و سیر است که به صورت سرخ کرده آن را تهیه می کنند. این غذا را می توان در کنار دوغ خورد. نوعی سالاد هم است که در آن از پیاز، سماق، لوبیا و جعفری استفاده می کنند به همین دلیل به آن بشقاب پیاز می گویند. این بشقاب هم در کنار کوفته سرو می شود.

کویماک

این غذا را به عنوان صبحانه آماده می کنند و دلیل آن مواد پرانرژی است که در آن به کار رفته است. برای تهیه این غذا از ذرت و پنیر استفاده می شود. هرچه پنیر قدیمی تر باشد کویماک خوشمزه تر خواهد شد. در نتیجه افراد این ناحیه ابتدا پنیر را تهیه کرده، سپس آن را درون آب جوش قرار می دهند تا هنگامی که آب سرد شود و بعد از آن پنیر را از داخل آن بیرون می آورند و در فریزر ذخیره می کنند.

اقامت در ترابزون

همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم، در کنار میدان آتاتورک بخش های زیادی مانند جاهای دیدنی ترابزون و همین طور فروشگاه های مختلفی قرار گرفته اند. در نتیجه در صورتی که اقامتگاه خود را در این میدان انتخاب کنید، به راحتی می توانید به این مکان ها دسترسی داشته باشید. همین طور مینی بوس و تاکسی های زیادی هم در کنار میدان هستند. تعدادی از هتل های معروف ترابزون شامل هتل زورلو گراند و هیلتون گاردن می شوند.

هتل پنج ستاره‌ زورلو گراند

هتل 
زورلو گراند

این هتل 5 ستاره امکانات خوبی را ارائه می دهد و در کنار میدان آتاتورک قرار گرفته است. طراحی این هتل بیشتر از اینکه مدرن باشد، سنتی است. با اینکه هتل در بخش شلوغ شهر ساخته شده است، اما اتاق های آن کاملا آرام هستند. از خدمات این مکان می توان به شیرینی فروشی، حمام سنتی، رستوران با غذاهای دریایی و بین المللی، استخر، پارکینگ، اینترنت، باشگاه ورزشی و … اشاره کرد.

ویژگی این هتل این است که به بسیاری از جاهای دیدنی ترابزون نزدیک است. برای مثل موزه ایاصوفیه و بزتپه به آن نزدیک هستند. برای رفتن به صومعه سوملا باید 30 دقیقه رانندگی کنید. موزه آتاتورک و فرودگاه هم در نزدیکی آن قرار دارند. همچنین برای رسیدن به دریاچه اوزون گل هم باید 59 دقیقه رانندگی کرد.

هتل چهار ستاره‌ نووتل ترابزون

نووتل ترابزون

این هتل که به تازگی در ساحل احداث شده است، از مرکز شهر 12 کیلومتر فاصله دارد. شما می توانید با استفاده از تاکسی در عرض 8 دقیقه به میدان برسید. مرکز تجاری جهانی شهر هم به این هتل نزدیک است. ویژگی دیگر این هتل نزدیکی به اوت لت جواهر ترابزون است. در این مجموعه خدماتی مانند استخر سرپوشیده، ماساژ، اینترنت رایگان، زمین تنیس و … ارائه می شوند. البته اگر شما قصد گردش دارید، بهتر است تا این هتل را انتخاب نکنید زیرا بیشتر مناسب مسافران تاجر است.

هتل سه ستاره‌ هورون

هتل سه ستاره‌ هورون

می توان گفت که میدان آتاتورک در کنار این هتل قرار گرفته است، پس به سادگی قادر خواهید بود تا به جاهای مختلف شهر پیاده رفت و آمد کنید. هتل Horon از بندر شهر و دریای سیاه تقریبا 300 متر فاصله دارد. برای رفتن به ایستگاه اتوبوس هم کافی است 150 قدم طی کنید. مراکز خرید، رستوران، موزه و کافه ها هم در این حوالی زیاد هستند.

مهمان‌خانه‌ نور هتل (Nur Hotel)

مهمان‌خانه‌ نور هتل

این مهمان خانه دارای 15 اتاق است و در فاصله مناسبی از میدان آتاتورک قرار گرفته است. در این مکان صبحانه سرو می شود. چشم انداز این مهمان خانه شامل بزتپه می شود. موزه ترابزون هم از آن 500 متر فاصله دارد و برای رفتن به ترمینال باید دو کیلومتر طی کنید.

جاهای دیدنی ترابزون

از آن جا که شهر مذهبی است، بیشتر به درد گردشگرانی می خورد که در پی دیدن مناظر زیبای طبیعت، آثار تاریخی و کسب آرامش در محیطی دلنشین هستند. این شهر در روزگار پادشاهان وجود داشته است، پس طبیعی است که بتوان در آن بناهای باستانی را مشاهده کرد. موسس این شهر بازرگانانی بودند که از یونان به این منطقه سفر کردند. در حال حاضر ترابزون یکی از بنادر شلوغ دریای سیاه است.

ایا صوفیه ترکیه

ایا صوفیه ترکیه

کلیسای ایاصوفیه در سده 13 میلادی تاسیس شده است، به این سازه حاجیا سوفیا هم می گویند. این مسجد بعد از اینکه پادشاهان عثمانی به این منطقه مسلط شدند، به مسجد تغییر پیدا کرد و در حال حاضر به عنوان موزه استفاده می شود. در این موزه می توانید نقاشی های جالبی را ببینید.

در زمان روم شرقی بسیاری از سازه ها دارای یک گنبد در وسط خود بودند به همین دلیل ایاصوفیه هم از این نوع معماری پیروی کرده است. با نگاه کردن از بالا به این مسجد متوجه خواهید شد که سقف آن به شکل صلیب است. یک باغ هم در بخش پشتی این مسجد قرار دارد که از آن می توان به منظره دریای سیاه دسترسی داشت.

صومعه سوملا

صومعه سوملا

مهمترین جاذبه گردشگری این شهر صومعه سوملا است. این سازه برای یونانیان با دین ارتدوکس بوده است. از فرودگاه تا این مکان یک ساعت راه است. در راه رسیدن به این صومعه می توانید از تماشای کوه های سرسبز و رودهای پر آب لذت ببرید.

عاملی که باعث ویژه بودن این سازه شده است، قرارگیری آن در میان کوه ها است. یعنی صومعه را داخل کوه ساخته اند. این صخره ها هم دارای شیب تندی هستند. زمان ساخت این بنا در سده 4 هجری بوده است. بنظر می رسد که موسس این صومعه دو کشیش به اسم برنابا و صفرونیوس هستند. داستانی درباره این کشیشان وجود دارد که این دو نفر توانسته اند، معجزه ای از حضرت مریم را مشاهده کنند.

طی سالها مسافران زیادی به نقاشی های این مکان خدشه وارد کرده اند همین قضیه سبب شد که دولت تصمیم بگیرد که به حفاظت از این سازه بپردازد و هم اکنون این مکان تبدیل به یک موزه شده است و قسمت های زیادی از آن را ترمیم کرده اند.

قصر آتاتورک ترکیه

قصر آتاتورک

قصر آتاتورک از موزه های زیبای کشور ترکیه است. این مکان پیش از این محل زندگی مصطفی کمال پاشا بوده است. این شخص یکی از رئیس جمهورهای ترکیه است. در این مکان می توانید نقاشی و اشیایی متعلق به کمال پاشا را مشاهده کنید.

روستای همسیکوی ترابزون

روستای همسیکوی ترابزون

این روستا در محله ماچکا ساخته شده است. طبیعت این ناحیه سبب شده تا گردشگران زیادی به آن سفر کنند. همین طور سوتلاچ که یک نوع دسر مخصوص ترکیه است، در این روستا اولین بار تهیه شده است. این دسر به شیربرنج هم شباهت دارد و برای تهیه آن از دارچین و فندق استفاده می کنند.

پارک بوزتپه (Boztepe)

پارک بوزتپه

برای استراحت و همین طور گرفتن عکس می توانید به این مکان مراجعه کنید. این نقطه از شهر در بخش بالایی آن و در نزدیکی دریای سیاه است.

دریاچه اوزون گل (Uzungol)

دریاچه اوزون گل

این دریاچه در ناحیه ای به اسم چایکارا قرار گرفته است و از شهر هم 99 کیلومتر فاصله دارد. اسم دیگر این دریاچه سراهو است. همچنین کوه ها و جنگل هایی این دریاچه را احاطه کرده اند، ارتفاع این مکان از سطح زمین 1090 متر است. این دریاچه طبیعی به خاطر اینکه سنگ ها از کوه فرو ریختند و مسیر رودخانه هالیزدن بسته شد، ایجاد شده است. طول این دریاچه 1 کیلومتر و پهنای آن 500 متر است، به همین دلیل اسم اوزون گل را برای آن انتخاب کرده اند که به معنی دریاچه طولانی است.

در کنار این دریاچه مسیرهایی برای پیاده روی وجود دارد. همین طور می توانید در این مکان ماهیگیری هم بکنید. از لحاظ اقامت خانه های ییلاقی هم در دسترس مسافران قرار می گیرند. یک روستا به اسم اوزون گل هم در همین نواحی وجود دارد.

مسجد فاتح (Panaghia Chrysokephalos)

مسجد فاتح

این مسجد که به اسم کلیسای پاناجیا کریسوکیفالوس شهرت داد، در قرن 10 میلادی تاسیس شده و هنگامی که سلطان محمد در این ناحیه به پادشاهی رسید آن را بازسازی کرده و به عنوان یک مسجد از آن استفاده کردند.

موزه ترابزون ترکیه

عمارت کوستاکی تئوفیلاکتوس مکانی در ترابزون است که در گذشته یک بانکدار به همین اسم در آن زندگی می کرده است. اما بعدها به موزه تبدیل شده است. در حال حاضر شما می توانید تاریخ قرن های گذشته و مردم شناسی این ناحیه را در این موزه مشاهده کنید. لازم به ذکر است که معماری این بنا مربوط به زمان عثمانی می شود.

دیوارهای شهر و قلعه ترابزون (Walls of Trabzon)

قلعه ترابزون

در گذشته دیواری بلند مجموعه ای از چند بخش به نام های پارک زاگنوس ولی، بازار خیابانی اوزون سوکاک، پل زاگنوس و … را در بر می گرفته است. اما در حال حاضر بیشتر دیوار خراب شده و تنها تعدادی برج در آن وجود دارد. در صورتی که می خواهید این دیوارها را ببینید، می توانید به طرف پل زاگنوس بروید.

برای ساخت این پل از معماری زمان روم، بیزانس و عثمانی کمک گرفته اند. این پل باعث اتصال دو پارک زاگنوس ولی و آتاپارک می شود. آتاپارک در کنار خیابان اوزون سوکاک است. این خیابان یکی از نقاط شلوغ این شهر محسوب می شود.

آرامگاه و مسجد گلبهار خاتون

این بانو همسر بایزید دوم در زمان عثمانی ها بوده است. وی 24 سال از عمر خود را در این شهر گذرانده است. هنگامی که گلبهار خاتون از دنیا رفت یک مجموعه که دارای بخش های مختلف نوانخانه، حمام، آرامگاه، مسجد و مدرسه می شود برای او ساخته می گردد. به غیر از مسجد و آرامگاه بقیه بخش های این مجموعه از بین رفته اند.

مسجد گلبهار خاتون را با معماری زمان عثمانی ساخته اند. با این حال بیشتر قسمت های آن در طی سال های بعد دوباره ترمیم شده است. اما می توان گفت که مسجد هنوز همان مسجدی است که در زمان خود آن را ساخته اند. یک پارک در کنار مسجد است که آرامگاه این بانو در آن جا قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *