قونیه، سرزمین مولانا

قونیه
استانبول, جهان گردی

موقعیت جغرافیایی شهر قونیه

قونیه از شهرهای بزرگ ترکیه است و در رده هفتم شهرهای پرجمعیت این کشور است. این شهر در جنوب ناحیه آناتولی قرار گرفته و بخش اعظم آن شامل فلات و دشت می شود. قونیه زمین های پر ارزشی دارد که علت آن خاک و پوشش گیاهی خوب آن است. این عوامل باعث شده تا کشاورزی در این ناحیه رونق داشته باشد. همین طور در بخش جنوبی شهر هم کوه های طاروس قرار گرفته اند. برای خرید بلیط هواپیما استانبول کلیک کنید.

در روزگاران گذشته این شهر محلی برای حکومت پادشاهان رومی بوده است و مربوط به دوره سلجوقی می شود. آثار تاریخی به جای مانده در این شهر از آن دوره باقی مانده است. با این حال علت شهرت این شهر مولانا شاعر فارسی زبان است که زمانی در این شهر زندگی می کرده است. از آن زمان تاکنون پیشرفت های زیادی در این شهر صورت گرفته است و دانشجویان از جاهای مختلف برای کسب دانش به این شهر می آیند. با این حال قونیه توانسته حال و هوای تاریخی خود را حفظ کند.

اگر می خواهید در ترکیه به محلی آرام بروید، قونیه انتخاب مناسبی است. اگرچه باید توجه داشته باشید که زبان مردم این سرزمین ترکی است و معمولا متوجه انگلیسی نمی شوند. اما مردمانی مهمان نواز هستند و از شما پذیرایی می کنند. با این حال مراقب رانندگان تاکسی باشید که ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کنند.

قونیه شهری مذهبی است به همین دلیل در آن خانم های با حجاب دیده می شود. پس بهتر است تا شما هم مقداری به طرز لباس پوشیدن خود دقت داشته باشید. این شهر کاملا مسطح است و تنها بخش ناهموار آن مربوط به یک تپه به اسم آلاتین تپه سی می شود. البته این تپه هم به صورت مصنوعی ایجاد شده است.

در زمان سلجوقیان برای اینکه اشراف بتوانند منظره شهر را مشاهده کنند این تپه را ایجاد کرده بودند. در حال حاضر این تپه محلی برای یک پارک است.

جمعیت قونیه ترکیه

در این شهر تقریبا 1.2 میلیون نفر زندگی می کنند. این شهر از لحاظ اقتصادی و صنعتی کاملا پیشرفته است. در سال 1923 بود که یونانیانی که در قونیه زندگی می کردند به دیار خود بازگشتند، اما در عوض آن ها آلبانی ها در این ناحیه ساکن شدند.

آب و هوای قونیه

قونیه

آب و هوای این ناحیه سرد و نیمه خشک است و در تابستان ها دما بالا می رود و به 30 درجه سانتی گراد می رسد البته این بالاترین دمای آن نیست. بلکه در ژوئیه دما به 40 درجه هم می رسد. در زمستان دما می تواند تا منفی 4 درجه هم پایین رود و در ماه فوریه سال 1972 بود که دمای این شهر به 26.5 درجه در زیر صفر رسید. از آن جا که قونیه در بخش مرتفعی ساخته شده، در نتیجه با اینکه تابستان ها هوا خشک است، اما شب ها هوا سرد می شود. بارش باران هم در بعضی از فصل های سال رخ می دهد.

تاریخچه شهر قونیه استانبول

این شهر در اسناد تاریخی به اسامی مانند ایکونیون، ایکونیوم و ایکونیون شناخته می شود. علت انتخاب این اسم وجود افسانه ای برگرفته از کشور یونان است که در زمان های گذشته یک اژدها به این شهر حمله کرده و زنان و دختران را می خورده است. تا اینکه روزی پرسیوس این اژدها را از بین می برد. مردم هم برای تشکر از این قهرمان تصویری از این شخص را به دروازه شهر آویزان می کنند و در نتیجه اسم ایکونیون یعنی شمایل به همین خاطر روی این شهر گذاشته شده است.

اما در اسناد عربی و فارسی اسم این شهر قونیه است. دلیل این نام گذاری هم افسانه دیگری است. در این داستان دو درویش از خراسان به طرف غرب پرواز می کنند. وقتی آن ها به ناحیه آناتولی می رسند یکی از دراویش از دیگری می پرسد که آیا در این محل فرود بیاییم که در زبان آن ها به صورت Konayim mi گفته می شود و درویش دیگر در جواب می گوید: Kon ya به همین دلیل این منطقه قونیه خوانده می شود.

علائم قدیمی نشان دهنده این هستند که این ناحیه تقریبا هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح هم وجود داشته است و قدمت آن به زمان عصر حجر می رسد. این شهر دوران های زیادی مانند تمدن فرانوسنگی، برنز، هیتی ها، فریگی ها، لیدی ها، ایرانیان، رومیان و امپراتوری روم شرقی را پشت سر گذشته است.

این شهر برای مسیحیان ارزش زیادی دارد و دو فرد مهم به اسامی سنت پائول که بنیانگذار مبحث الهیات بوده و مسیحی دیگری به اسم سنت برناباس از این شهر دیدن کرده اند. سنت پائول با موعظه کردن مردم این منطقه باعث عصبانیت مردم یهود شد.

در زمان حکومت معاویه اسلام کم کم وارد این منطقه شد و این مربوط به زمانی می شود که شهر قونیه به تصرف سپاهیان اسلام آمد که این دوره مصادف با قرن اول هجری است، با این حال حکومت اموی زیاد نتوانست بر این منطقه حاکم شود، چون در قرن دوم هجری درگیری هایی بین مسلمانان رخ داد و عباسیان جای حکومت قبلی را گرفتند.

در نیمه های قرن پنج هجری بود که این شهر توسط سلجوقیان به تصرف درآمد و آن ها این شهر را به عنوان پایتخت انتخاب کردند. سپس یکی از پادشاهان سلجوقی به اسم علاءالدین کیقباد بن کیکاوس بخش هایی از شهر مانند دیوارها و برج های آن را بازسازی کرد. اگرچه این شهر همواره محل درگیری بین اقوامی مانند مغول، سلجوقی و ایلهانیان بوده است، به همین دلیل تغییراتی در بخش های مختلف شهر رخ داده است.

قونیه

در زمان پادشاهی سلطان محمود دوم این شهر جزو شهرهای عثمانی قرار گرفت. در آن زمان بود که شهر قونیه از نظر سیاسی ارزشی نداشت، اما از نظر ادبی همچنان جایگاه خود را حفظ کرده بود. سپس در زمان حکومت سلطان سلیمان یکم قونیه به عنوان مرکز کارامان ایلی انتخاب شد.

سپس در گذر زمان حوادثی مانند آتش سوزی و قحطی در این ناحیه روی داد. در قرن 19 ام بود که مردم تصور می کردند شهر دچار نفرین شده است زیرا دیوارهای شهر تقریبا خراب شده بودند و مساجد آن وضعیت خوبی نداشتند. تا اینکه از سال 1896 با تاسیس خط راه آهن، شهر رونق تجاری خود را بازیافت. سپس در زمان جنگ جهانی اول وقتی این منطقه به دست نیروهای متفقین افتاد، بریتانیا یک خط راه آهن در این شهر راه اندازی کرد و سرانجام با استقلال کشور ترکیه نیروهای مهاجم این منطقه را ترک کردند.

البته همان طور که گفتیم از آن جا که مولانا در این منطقه زندگی می کرده است، بیشتر ایرانیان این شهر را به این دلیل می شناسند. جاهای دیدنی قونیه شامل مدرسه کاراتای، موزه اینجه میناره، پارک پروانه ها و … است. در این پارک شش هزار پروانه از 15 گونه مختلف زندگی می کنند. همین طور گیاهان گرمسیری از بیست هزار نوع هم در آن وجود دارند.

غذا و نوشیدنی در قونیه ترکیه

بیشتر غذاهای این دیار شامل بلغور گندم و گوشت بره می شوند و البته نمی توان از بخش چای، شیرینی لوکوم و قهوه هم گذشت. در اکثر مناطق ترکیه چای را به صورت غلیظ آماده می کنند. قهوه را هم می توان با شکر خورد یا یا باقلوای ترکی.

اتلی اکمک (etli ekmek):

اتلی اکمک

یک غذای ترکی است که شکل آن شبیه به پیتزا است. معنی این واژه نان با گوشت است. برای پخت آن از نان، فلفل، گوجه فرنگی، گوشت و پیاز استفاده می کنند.

پیشمانیه (Pişmaniye):

این شیرینی که ظاهری شبیه به پشمک دارد، به شکل یک توپ گرد آماده می شود.

فیرین کِباب (Firun Kebab):

این کباب را از گوشت بره درست می کنند. برای تهیه آن باید گوشت بره را تکه تکه کرده و داخل فر بگذارید تا هنگامی که پخته شود. بعد از آن باید گوشت را به همراه چربی که قبلا از آن گرفته شده داخل یک قابلمه مسی دوباره بپزید.

شیرینی جِزِریه (Cezerye):

این شیرینی طعم بسیار عالی دارد و و برای تهیه آن از هویج استفاده می کنند. جزریه جزو خوراکی های سنتی این کشور است.

تاوُک سویو (Tavak Suyu):

آب مرغ از دیگر غذاهای شهر قونیه است که برای درست کردن آن از مرغ و رشته فرنگی استفاده می کنند.

تریت (Tirit)

در این غذا موادی مانند برنج، گوشت و سبزی استفاده می شود. این غذا از جمله غذاهای سنتی این ناحیه به شمار می رود.

خرما (Hurma)

با توجه به اینکه جمعیت مذهبی شهر زیاد است در نتیجه خرما در مغازه های زیادی به فروش می رسد.

فرهنگ قونیه

شهر درویش های پیرو مولوی نام دیگری است که بر روی قونیه گذاشته اند. شعرهای مولانا باعث شد تا ادبیات ترکی دستخوش تغییرات زیادی بشود. این شهر تاریخی از جمله شهرهای مذهبی ترکیه است که مردم همچنان به اعتقادات خود پایبند هستند. این شهر را به صورت سنگر اسلام هم می شناسند.

در این شهر بود که فرش های ترکی بافته شدند و در زمان رسانس آن ها را به اروپا صادر می کرده اند. پارچه هایی که در قونیه درست می شوند، بافت بسیار خوبی دارند، در نتیجه قیمت آن ها بالا است. از این پارچه ها برای رومیزی و روتختی استفاده می کنند و نمادی از ثروت ساکنان خانه است.

مناسبت های قونیه

مراسم بزرگداشت مولانا (Seb-i-Arus ceremony)

در ماه دسامبر که مصادف است با روز وفات این شاعر یک مراسم ویژه در قونیه برگزار می شود و در طی آن رقص های چرخشی به اجرا در می آید. این روز به شب عروسی هم معروف است. در این موقع از سال افراد زیادی به قونیه رفته تا رقص درویش های صوفی را در کنار آرامگاه او شاهد باشند.

جشنواره بین المللی نصرالدین هوجا (ملا نصرالدین)

در این رویداد مهم می توان آثاری از نویسندگان معروف دنیا را مشاهده کرد و هدف از برگزاری آن بزرگداشت نصرالدین هوجا است که وی نقش مهمی در ادبیات این کشور داشته است.

سایر مناسب های قونیه

جشنواره توت فرنگی

جشنواره سوئوک سو

جشنواره فرهنگ و برداشت

جشنواره گیلاس سفید

گردهمایی عکاسان ملی بی شِهیر

حمل و نقل بین شهری قونیه

قونیه

هوایی

فرودگاه قونیه ابعادی به اندازه 14 هزار و 100 متر مربع دارد که برای اهداف مسافربری و نظامی استفاده می شود. این مکان در سال 2000 آغاز به کار کرده است و از قونیه 18 کیلومتر فاصله دارد. پارکینگ فوردگاه می تواند 278 خودرو را در خود جای دهد.

شرکت های هواپیمایی زیر به سمت قونیه یا بالعلکس پرواز دارند:

ماهان ایر از فرودگاه امام خمینی تهران

معراج ایرلاینز از فرودگاه امام خمینی تهران

ترکیش ایرلاینز از فرودگاه آتاتورک استانبول و امام خمینی

راه آهن قونیه

در شهر قونیه قطارهای سریع السیری در ایستگاه قطار آن وجود دارند که به طرف شهرهایی مانند استانبول، آنکارا و اسکی شهیر حرکت می کنند. در منطقه پندیک قطارهای استانبول وجود دارند. برای رفتن به این ایستگاه باید در ابتدا سوار مترو شده و به ناحیه کارتال بروید، بعد از آن باید با استفاده از اتوبوس های شماره 251 یا تاکسی خودتان را به پندیک برسانید. هر روز دو قطار از سمت پندیک به قونیه حرکت می کنند که در اسکی شهیر هم توقف دارند. کل این مسیر 4 ساعت و سی دقیقه طول می کشد.

از سمت قونیه هم به آنکارا هفت قطار حرکت می کند که نود دقیقه طول می کشد تا به مقصد برسند. مسیر رفتن به ازمیر به دلیل اینکه 12 ساعت طول می کشد، واگن های تخت خواب داری  را در اختیار مسافران قرار داده اند. ایستگاه قطار از شهر قونیه سه کیلومتر فاصله دارد و با استفاده از اتوبوس های خط 67، تاکسی و سایر وسایل می توان از ایستگاه به مرکز شهر رفت و آمد داشت.

اتوبوس و تراموا

یکی از خیابان های اصلی این شهر مِولانا کادیسی است که در آن آژانس های مسافرتی فعالیت می کنند. شما می توانید برای خرید بلیط به آن ها مراجعه کنید. یکی از ایستگاه های قونیه otogar است که از طریق آن می توان به مقاصد مختلفی سفر کرد.

مقصد استانبول که 10 ساعت طول می کشد و هزینه تقریبا 75 لیر می شود.

مقصد ازمیر که 9 ساعت طول می کشد و هزینه تقریبا 38 لیر است.

مقصد آنکارا که 3:15 ساعت است و هزینه 28 لیر است.

مسیر کاپادوکیه که 3 ساعت است.

یکی از جاذبه های دیدنی قونیه علاالدین تِپه سی (Alaaddin Tepesi) است که از ایستگاه اتوبوس هفت کیلومتر دارد. البته از طریق مینی بوس و دولموش هم می توان خود را به این ایستگاه رساند و زمانی به اندازه سی طول می کشد تا به مقصد برسید و باید دو لیر برای آن پرداخت کنید.

یک خط تراموا هم وجود دارد که به سمت علاءالدین تپه سی می رود که رفتن به آن سی دقیقه زمان می برد و به ازای هر نفر باید دو لیر پرداخت کرد. اما اگر می خواهید تراموا سوار شید، باید کارت مخصوص آن را خریداری کنید.

ماشین

در صورتی که می خواهید از قونیه به سمت آنکارا ماشین بگیرید، تقریبا سه ساعت طول می کشد. شهر استانبول از قونیه 660 کیلومتر فاصله دارد و با ماشین تقریبا ده ساعت طول می کشد. از قونیه تا ازمیر هفت ساعت و از این شهر تا آنتالیا هم 6 ساعت و 30 دقیقه زمان می برد.

حمل و نقل درون شهری

برای اینکه در سطح شهر رفت و آمد کنید، امکان استفاده از اتوبوس، تاکسی، مینی بوس، تراموا و … وجود دارد. از آن جا که جاهای گردشگری در مرکز شهر قونیه است، لازم نیست تا مسیر زیادی را برای دیدن آن ها طی کنید. اگرچه شما می توانید برای رفتن به دانشگاه سلجوق از تراموا استفاده کنید که یک ساعت طول می کشد یا خود را به جاپن پارکی برسانید.

موقعیت جغرافیایی شهر قونیه

نمایی از قونیه

قونیه از آنکارا 261 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید 3 ساعت رانندگی کنید. این شهر در بخش جنوبی آناتولی مرکزی است. در این شهر می توانید جلگه ها و فلات های زیادی را مشاهده کنید که در زمین های کشاوزی تاثیرگذارند.

جمعیت شهر قونیه

در شهر قونیه دو میلیون نفر زندگی می کنند و بیشتر ساکنان آن در بخش مرکزی شهر هستند.

فرهنگ و آداب ‌و رسوم مردم قونیه

مردم این خطه بسیار مهربان هستند و با گردشگران رفتار صمیمی دارند. از آن جا که گردشگران زیادی به این منطقه سفر می کنند، در نتیجه مردم محلی مشکلی با توریست ها ندارند و ممکن است حتی شما را به قهوه دعوت کنند.

در این شهر مراسم هایی توسط درویش ها صورت می گیرد که در این مراسم ها آیین درویش ها به نمایش در می آید. در این رویدادها درویش ها در لباس های سفید رقص هایی را انجام می دهند.

در زمان های قدیم به این شهر ارگ اسلام می گفته اند و مردم این ناحیه مذهبی هستند و زنان آن پوشش دارند. آهنگ سنتی مخصوص این شهر کونیالیم است که مخصوص عشق سروده می شود.

بهداشت و درمان در شهر قونیه

مراکز درمانی شهر قونیه شامل بخش دولتی، خصوصی، نیمه دولتی و بشردوستانه می شوند. در سال های اخیر این کشور توانسته پیشرفت های خوبی در زمینه بهداشت و درمان داشته باشد.

برای تامین چهل درصد از هزینه های سلامت از مالیات استفاده می کنند. 75 درصد از خدمات بهداشتی توسط دولت و سایر ارگان ها ارائه داده می شود. در ادامه به معرفی بیمارستان های قونیه خواهیم پرداخت.

بیمارستان Medicana Konya:

بیمارستان مدیسنا قونیه

بیمارستانی با تکنولوژی های پیشرفته است که بزرگ ترین مرکز درمانی آناتولی محسوب می شود.

بیمارستان Baskent University Konya:

این بیمارستان به بزرگراه ها نزدیک است، در نتیجه دسترسی خوبی دارد. این بیمارستان هم از نظر امکانات درمانی خوب و پیشرفته است.

بیمارستان Konya Dunyagoz:

بیمارستان مورد نظر از نظر ارائه خدمات درمانی مخصوصا در زمینه چشم معروف است.

امنیت در شهر قونیه

در هر جایی از جهان که باشید، ممکن است جرمی در آن ناحیه اتفاق بی افتد. با این حال شهر قونیه به خاطر وجود گردشگران امنیت تقریبا خوبی دارد. در روزهای جمعه به خاطر نماز جمعه شهر چند ساعت تعطیل می شود و توجه داشته باشید که در قونیه از پوشیدن لباس های باز خودداری کنید. شماره تلفن پلیس قونیه 155 است که در صورت به وجود آمدن مشکل می توانید با آن ها تماس بگیرید.

بهترین زمان برای سفر به قونیه

هرکسی می تواند برای انتخاب زمان سفر انگیزه ای شخصی داشته باشد. برای مثال خانواده هایی که بچه دارند، نمی توانند در زمان مدرسه ها سفر کنند. بعضی ها آب و هوا را در نظر می گیرند و بعضی دیگر به شلوغی اهمیت می دهند.

همان طور که گفتیم یکی از آیین های مشهور قونیه مراسم های درویش ها است، پس اگر می خواهید شاهد این رویداد باشید، باید از 19 تا 26 آذر به این ناحیه سفر کنید. در صورتی که بخواهیم آب و هوا را در نظر بگیریم بهترین زمان اواخر بهار و همینطور نزدیک به پاییز است.

این شهر در ماه های ژوئیه و اوت و مه گردشگران زیادی را به خود می بیند. پیش از سفر به قونیه حتما بلیط هواپیما و اتاق هتل را از قبل رزرو کنید.

مراکز خرید در شهر قونیه

در این شهر چندین مرکز خرید وجود دارند که برای خرید سوغات ترکیه هم مناسب است. مخصوصا که در میدان علاءالدین می توانید چندین فروشگاه را ببینید. سایر مرکز خرید شامل ام وان، نودا اوتلت، سلچوکر سنتر و … می شوند. یک بازار قدیمی به اسم بدستان هم وجود دارد که می توانید از آن خشکبار یا قهوه بخرید.

مرکز خرید کنت پلازا (Kent Plaza)

مرکز خرید کنت پلازا

در این فروشگاه اجناسی مانند کیف، لباس، عطر و کفش عرضه می شوند. همین طور مارک های جهانی معروفی هم در این مرکز خرید یافت می شوند. کافه و رستوران هم در این مجموعه وجود دارد.

مرکز خرید ارگلی پارک سایت (Eregli Park Site)

مرکز خرید ارگلی پارک سایت

شما می توانید در این مکان کیف، جواهرات، پوشاک و بدلیجات را خریداری کنید. سایر خدمات آن هم شامل رستوران و کافه می شود.

مرکز خرید ام وان  (M1)  

تقریبا هفتاد مارک معروف دنیا در فروشگاه های این مرکز یافت می شوند که محصولاتی ماند کفش، لوازم الکترونیکی، کیف، لوازم خانگی و … را عرضه می کنند. در این مرکز خرید می توانید از پارکینگ و سینما هم استفاده کنید.

مرکز خرید کولسیته  (Kulesite AVM)

مرکز خرید کولسیته

این مکان که در سال 2004 کار خود را آغاز کرده است یکی از بهترین مراکز خرید ترکیه است و هر سال برندهای معروف جهانی در فروشگاه های آن به فروش می رسند. در آخر هفته خریداران این مرکز خرید به اوج خود می رسند. همچنین در این مجموعه می توان از رستوران، پارکینگ، کافه، هایپرمارکت و سینما هم استفاده کرد.

فرش فروشی کاراوان (Karavan Carpets)

فرش فروشی کاراوان

قدمت این فرش فروشی به سال 1982 باز می گردد و شش طبقه دارد. آرامگاه مولانا هم به این مکان نزدیک است، پس می توانید بعد از خرید سری به آن جا بزنید. این بازار فقط مختص فرش نیست، بلکه می توانید در آن پارچه های عثمانی، گلیم و قلاب دوزی هم خریداری کنید.

مرکز خرید نودا اوتلت (Novada Outlet)

سال تاسیس این فروشگاه در سال 2015 بوده است و مکان آن در تقاطع بزرگراه آنکارا و استانبول است. 130 مارک ترکی و بین المللی در این مرکز خرید ارائه می شوند که شامل کیف و کفش، اسباب بازی، پوشاک، بدلیجات، لوازم الکترونیکی و … هستند. شما می توانید در این مرکز از هایپرمارکت، پارکینگ، رستوران، سرزمین بازی و سینما استفاده کنید.

معرفی دانشگاه‌ های قونیه

در این شهر دانشگاه های معتبری فعالیت می کنند و افراد زیادی هم برای کسب دانش در این دانشگاه ها ثبت نام می کنند. این شهر همچنین دانشجویان بین المللی هم دارد. با وجود همه این احوال شهر قونیه همچنان توانسته حال و هوای سنتی خود را حفظ کند.

دانشگاه Selcuk

دانشگاه سلجوق قونیه هم یک دانشگاه بین المللی است که دانشجویان از ترکیه و سایر نقاط دنیا به آن سفر می کنند. موسس سلسله سلجوقیان فردی به اسم سلجوق بن دقاق بوده است، به همین دلیل اسم این دانشگاه به این نام معروف شده است. قدمت این مکان به سال 1975 باز می گردد.

در این دانشگاه رشته های مختلف آموزش داده می شوند، اما بدون شک رشته های پزشکی آن از همه مشهورتر هستند. تعداد دانشکده های این محل علمی زیاد است و برنامه های متنوع بین المللی هم در آن برگزار می شود. از رشته های دانشگاه سلجوق می توان به الهیات، اقتصاد، هنر، پزشکی و مهندسی اشاره کرد. در این دانشگاه می توان از فرصت های آموزشی از راه دور، کتابخانه، دوره های آنلاین، امکانات ورزشی و مسکن فراهم شده توسط دانشگاه استفاده کرد.

دانشگاه Konya Gida ve Tarim

دانشگاه مورد نظر برای رشته های کشاورزی تاسیس شده است و از 2013 کار خود را آغاز کرده است. رتبه این دانشگاه در میان سایر دانشگاه های ترکیه 165 است و به صورت غیردولتی کار می کند.

دانشگاه Necmettin Erbakan

دانشگاه نکمتین ارکابان

دانشگاه از سال 2012 فعالیت خود را شروع کرده است و به صورت غیردولتی اداره می شود. در این مرکز علمی هم می توان در رشته های مختلفی ثبت نام کرد و رتبه آن در ترکیه 60 است.

دانشگاه KTO Karatay

این مرکز هم به صورت خصوصی است و در سال 2009 کار خود را شروع کرده است. این دانشگاه رتبه 122 را در کشور دارد.

جاهای دیدنی قونیه

قونیه به دلیل قدمت تاریخی که دارد، دارای مکان های باستانی هم است. شما می توانید در این شهر موزه، پارک و تعدادی دیگر از جاذبه ها را بازدید کنید.

موزه ‌های قونیه

این شهر تاریخی تعداد زیادی موزه دارد که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

موزه مولانا (Mevlana Museum)

موزه مولانا

آرامگاه مولانا به صورت طلاکاری شده یکی از اصلی ترین جاهای دیدنی قونیه است. در کنار آن یک موزه هم وجود دارد. افراد زیادی به این مکان مراجعه می کنند و در بین آن ها افراد غیرمسلمان هم دیده می شود.

خانه و موزه آتاتورک (Ataturk’s House Museum)

موزه و خانه آتاتورک

موزه این محل در سال 1912 تاسیس شده است. در این مکان می توانید لباس ها و همین طور سایر لوازم آتاتورک را مشاهده کنید. معماری این مکان متعلق به قرن 19 است.

موزه باستان‌شناسی (Archeological Museum)

موزه باستان‌شناسی

آثاری از زمان باستان در این مکان نگهداری می شوند که این آثار مربوط به زمان نوسنگی تا دوره بیزانس می شوند. شما می توانید، اشیایی مانند ظرف و تابوت ها را در این مکان مشاهده کنید.

موزه کویون اوغلو (Koyunoglu Museum)

موزه کویون اوغلو

در این موزه بیست هزار جلد کتاب نگهداری می شوند و علاوه بر این ها می توانید سکه، گلیم و اشیای قدیمی را هم مشاهده کنید.

موزه مردم نگاری یا آنتوگرافی (Ethnography Museum)

موزه مردم نگاری

موزه مردم نگاری قونیه ابزارهایی از دوره عثمانی را در خود جای داده است. شما می توانید در این موزه لباس، سکه و سلاح را مشاهده کنید.

موزه کاراتای یا کاشی (Karatay Madrasa)

موزه کاشی

این موزه متعلق به زمان سلجوقیان است و در آن کاشی و سرامیک های آن دوره در معرض دید عموم قرار دارند. در این موزه همچنین فردی به اسم جلال الدین کاراتای سلجوقی که از سرداران آن زمان بوده دفن شده است.

مساجد و مراکز مذهبی قونیه

از آن جا که این شهر پیش از اسلام متعلق به مسیحیان زمان روم بوده است و بعدها نیز مسلمانان در آن اقامت کرده اند، در نتیجه می توانید کلیسا و مسجدهای زیادی را در آن ببینید.

مسجد علاءالدین  (Alaeddin Mosque)

مسجد علاءالدین

مسجد مورد نظر متعلق به زمان سلجوقی است و به خاطر گنبد مخروطی و معماری جالب آن در نظر گردشگران جالب است. در این مسجد افراد مهمی از آن دوره به خاک سپرده شده اند.

مسجد سلیمیه  (Selimiye Mosque)

مسجد سلیمیه

مسجد در زمان عثمانی تاسیس شده است و به آرامگاه مولانا نزدیک است. در واقع در زمان سلیمان دوم بود که این مکان ساخته شد. این سازه 7 گنبد دارد و روی آن ها نقاشی های جالبی کشیده شده است.

مسجد جامع شرف‌الدین  (Serafettin Mosque) 

مسجد جامع شرف‌الدین

مسجد متعلق به سده 12 و 14 هجری است. اما طرح ها و منبت هایی که روی آن حک شده به قرن 14 ام باز می گردد. البته این سازه یک بخش کوچکتر هم دارد که در آن مسجد و آرامگاه شمس تبریزی قرار گرفته است. در اینکه این محل واقعا متعلق به شمس است، تردیدهایی وجود دارد.

مسجد عزیزیه  (Aziziye Mosque)

مسجد عزیزیه

مکان این سازه در کنار بازار است و معماری آن به جای مانده از زمان عثمانیان است. این مسجد در قرن 17 ام ساخته شده و در یک دوره تاریخی به خاطر آتش سوزی خراب شده است. داماد مصطفی پاشا این سازه را تاسیس کرده است.

کلیسای ایا النا  (Aya Elena Church)  

کلیسای ایا النا

مادر کنستانتین که پادشاه بیزانس بود، این کلیسا را 327 سال بعد از تولد حضرت عیسی (ع) تاسیس کرد. این سازه که از سنگ ساخته شده است دارای گچ بری و حکاکی های زیبایی است که نشان دهنده دوره روم هستند.

مناطق تاریخی قونیه

این شهر تاریخی شهری پرآوازه در زمان های گذشته بوده و قرارگیری قونیه در مسیر جاده ابریشم هم باعث رونق آن شده است. در زمان امپراطوری روم این شهر پایتخت بیزانس بوده است. در زمان سلجوقیان هم هنر و شکوه آن دوره را منعکس می کرده است. پس می توان گفت از هر دوره ای نشانی از آن در این شهر دیده می شود.

تپه علاءالدین  (Alaaddin Hill)

تپه علاءالدین

همان طور که گفتیم در قونیه ناهمواری دیده نمی شود، اما یک تپه در حالت مصنوعی در آن درست شده است که دیده بانان بتوانند از آن جا برای دیده بانی استفاده کنند.

شهرهای زیرزمینی مخفی  (Hidden Underground Cities)

شهرهای زیرزمینی مخفی

در زیر قونیه شهرهای زیرزمینی وجود دارند که به جای مانده از دوره بیزانس هستند. هدف از ساخت این شهرها این بوده است که مردم بتوانند از جنگ در امان بمانند. در این شهرها انبارهای غذا هم وجود داشته است.

بی شهیر (Beysehir)

بی شهیر

این سایت آثاری از 3 دوره تاریخی را در خود جای داده است که شامل هیتیی ها، سلجوقیان و امیری ها می شود.

سیله  (Sile village)

در دوره آناتولی سیله یک مکان فرهنگی به شمار می رفته است و در آن آثار تاریخی و همین طور بخش های طبیعی وجود داشته است.

جاذبه های طبیعی قونیه

بخش های طبیعی این شهر شامل سرای قبادآباد، باغ پروانه ها، باغ های مرا و ارگلی می شوند.

دریاچه ‌های قونیه

این شهر شامل چندین دریاچه می شود که از جمله آن ها می توان به دریاچه نمک توز، دهانه آتشفشان مکه، دریاچه بی شهیر و … اشاره کرد.

چشمه‌ های آب گرم

چشمه های آب گرم از دوره باستان در این منطقه شکل گرفته اند. تعدادی از این چشمه ها مانند آب گرم ایلیگن هنوز هم استفاده می شوند.

اطلاعات جالب درباره قونیه

این شهر در ترکیه قرار دارد و از آن جا که آتاتورک با ایران پیمان دوستی بسته است، ما می توانیم بدون ویزا به این مکان سفر کنیم.

پارک قونیه شامل شش هزار پروانه می شود و حشره شناسان زیادی علاقمند به بازدید از آن هستند.

در این شهر هر ساله مراسم های مذهبی زیادی برپا شده و افراد زیادی به این منظور به این شهر سفر می کنند.

شهر زیرزمینی این مکان بسیار دیدنی است و متعلق به زمان بیزانس است و در آن حتی کلیسا، گورستان و انبار هم دارد.

مهم ترین جاذبه این شهر آرامگاه مولانا است.

در زمان های قدیم به این شهر درالمعرفه و دارالموحدین هم می گفته اند.

یکی از دریاچه های این شهر به اسم دهانه آتشفشان مکه هشت هزار سال پیش شکل گرفته است.

از کهن ترین شهرک های دنیا می توان به چاتال هویوک قونیه اشاره کرد که حتی در یونسکو هم به ثبت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *