برای سفر به استانبول چه پولی همراهمان باشد؟

دلار
استانبول, جهان گردی

شاید برای شما این سوال ایجاد شده باشد که در هنگام سفر به ترکیه بهتر است تا با خود دلار داشته باشید یا لیر ترکیه را؟ از آن جا که پاسخ به این سوال بسیار مهم است و باعث آرامش ما در هنگام سفر به کشور مقصد می شود، باید پارامترهایی را در نظر بگیریم تا متوجه بشویم، به همراه داشتن ارز ترکیه بهتر است یا دلار؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال با یابکس همراه باشید. همین طور برای خرید بلیط چارتر استانبول می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

در سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار؟

کشور ترکیه به ایران نزدیک است و در نزدیکی شهر تبریز است. ارز ترکیه لیر نام دارد و کروش پول خرد آن است. هر لیر ترکیه صد کروش است و اسکانس های این کشور به صورت اسکانس های 5، 10، 50 و 200 لیری هستند. اما کمتر از پنج لیر به صورت سکه قابل دسترس است.

اقتصاد کشور ترکیه در طی زمان دچار تغییرات زیادی شده است. تقریبا نرخ تورم آن از سال 2015 تا به حال رو به افزایش گذاشته است. در نتیجه لیر آن ارزش چندان بالایی در مقابل دلار و یورو ندارد. در سال 2021 ارزش لیر در مقابل دلار تقریبا 44 درصد افت داشت و در سال پیش هم لیر قیمت بسیار کمی نسبت به دلار داشته است.

همان طور که متوجه شدید، لیر ترکیه قیمت ثابتی ندارد و همواره در حال نوسان است، پس عاقلانه تر این است که در هنگام سفر به استانبول با خود دلار داشته باشیم، اما در این میان باید به نکاتی هم توجه کرد.

راه‌های اصلی انتقال پول به ترکیه

لیر ترکیه

به طور کلی سه روش برای اینکه پول از ایران به ترکیه انتقال داده شود، وجود دارد که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

همراه داشتن اسکانس

همراه داشن پول به صورت تتر در کیف پول الکترونیکی که می توان آن را در صرافی ها نقد کرد.

اگر حساب بانکی در ترکیه دارید، می توانید پول خود را به آن حساب واریز کنید.

همان طور که می دانید ایرانیان می توانند در بانک های دولتی ترکیه حساب باز کنند. شما می توانید بعد از باز کردن حساب در آن جا توسط صرافی هایی که در ایران هستند، پول خود را به آن حساب انتقال دهید. بعد از آن می توانید برای پرداخت هزینه های سفر خود از مستر کارت یا ویزاکارت استفاده نمایید.

استفاده از این روش موجب می شود تا بتوانید از تخفیف های هتل و حتی بلیط هواپیما بهره مند شوید. در نتیجه هزینه های سفر شما کاهش خواهد یافت.

انتقال پول به کشور ترکیه از طریق کیف ‌پول الکترونیک

می توانید همراه با خود کیف پول الکترونیکی داشته باشید و درون آن تتر حمل کنید. سپس هنگامی که به ترکیه سفر کردید، این پول را از صرافی ها به صورت اسکانس دریافت کنید. البته توجه داشته باشید که به اندازه ای که لیر نیاز دارید آن را دریافت کنید تا دیگر مجبور نشوید دوبار کارمزد پرداخت نمایید. در صورت نداشتن تتر مجبور هستید تا پول نقد با خود ببرید.

علت بهتر بودن دلار نسبت به لیر ترکیه

دلار

برای اینکه این موضوع را بررسی کنیم باید چندین عامل را مورد توجه قرار دهیم که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

در کشور ترکیه نرخ تورم از 12 درصد بیشتر است به همین دلیل اگر شما لیر ترکیه را اکنون خریداری کرده و بعد از مدت زیادی به ترکیه سفر کنید ارزش پول شما کاهش خواهد یافت.

خرید دلار در ایران آسانتر از لیر است. زیرا همه صرافی های ایران لیر ترکیه را ندارند و اختلاف قیمت آن ها بین 5 تا 10 درصد است. اما اکثر صرافی ها دلار دارند و می توانید آن را با اختلاف قیمت یک تا دو درصد خریداری کنید. پس دسترسی به دلار در ایران راحتر و با قیمت بهتری امکان پذیر است.

در صورتی که قیمت دلار را در بازارهای ایران مشاهده کنید، می بینید که با رفتن به ترکیه و تبدیل به لیر دو حالت ممکن است ایجاد شود. شما یا سود می کنید یا پولی به اندازه ارز خود دریافت خواهید کرد. اما در صورتی که لیر با خود داشته باشید، پول کمتری دریافت می کنید و این به ضرر شما است.

بسیاری از مکان های تفریحی، مراکز خرید و سازمان ها از شما دلار دریافت می کنند. سفارت ایران در ترکیه برای انجام کارهای مختلف فقط از شما دلار یا یورو دریافت می کند. همین طور از آن جا که احتمالا مقداری از پول شما باقی می ماند، اگر با خود لیر داشته باشید، باید آن را به پول ایران تبدیل کنید یا به صورت لیر نگه دارید که ارزش آن ممکن است پایین تر شود. اما برای دلار مشکلی ایجاد نمی شود.

رایج ترین اسکانسی که برای دلار استفاده می شود، صد دلاری است. لیر ترکیه به صورت اسکانس 200 لیری هم است، اما بیشتر به صورت صد لیری استفاده می شود. بنابرین با همراه داشتن لیر مجبور خواهید بود، مقدار پول بیشتری را با خود جابه جا کنید و خطراتی برای شما خواهد داشت.

تبدیل ارز در صرافی‌ها و بانک‌های ترکیه

آیا می دانید که صرافی های ترکیه چگونه ارز شما را تبدیل می کنند. در ادامه به این سوال پاسخ داده خواهد شد. اسم صرافی ترکیه Döviz نام دارد. در این صرافی ها نیازی به پرداخت کمیسیون نیست. اما باید توجه داشت که به دلیل اینکه این صرافی ها به صورت خصوصی فعالیت می کنند، احتمالا نرخ خوبی را به شما پیشنهاد نمی دهند.

توجه داشته باشید که صرافی ها در آخر هفته و روزهایی که تعطیل هستند نرخ بیشتری را دریافت می کنند. زیرا در این روزها بانک ها باز نیستند. پس به هیچ وجه در این روزها به صرافی نروید.

دلار

پس از آن جا که ممکن است صرافی پول بیشتری از شما دریافت کند، بهتر است برای تبدیل پول خود به بانک ها مراجعه کنید. بانک ها معمولا با نرخی نزدیک به آنچه بانک مرکزی مشخص کرده است، کار می کنند. هنگامی که بانک ها بسته می شوند، در بازار آزاد نرخ ارز بالاتر می رود. پس برای اینکه درگیر این مشکلات نرخی نشوید، باید به بانک ها مراجعه کنید.

مناسب ترین روش تبدیل ارز در ترکیه

برای اینکه ارز خود را در ترکیه تبدیل کنید، ابتدا بهتر است تا به بانک مرکزی ایران مراجعه کرده و از نرخ ارز مطلع شوید. سپس بانکی را در ترکیه پیدا کنید که نزدیک ترین نرخ را به این مبلغ داشته باشد.

همان طور که گفتیم توجه داشته باشید که تا زمانی که بانک ها باز هستند می توان این نرخ را پیدا کرد. اما بعد از آن در بازار تفاوت زیادی در این نرخ دیده می شود. پس بانک های دولتی بهترین مکان برای تبدیل نرخ ارز هستند. همچنین شما می توانید از شعبه های اینترنتی بانک ها یا دستگاه های خودپردازی استفاده کنید که در تمامی ساعات شبانه روز کار می کنند.

چه زمانی در سفر به ترکیه لیر ببریم؟

همان طور که در کل این مقاله ذکر کردیم، بردن دلار به ترکیه بهتر است. با این حال بهتر است تا مقداری لیر هم با خود داشته باشید تا برای پرداخت پول تاکسی آن را استفاده نمایید یا هنگامی که در رستوران های بیرون غذایی می خورید، بتوانید پول آن را پرداخت کنید.

در زمانی که ساعت کاری بانک ها است، اختلاف ارز تقریبا در همه جا نزدیک به دو درصد است، اما وقتی که بانک ها تعطیل می شوند، این اختلاف به ده درصد می رسد. پس در صورتی که در تعطیلات به ترکیه سفر کردید، باید منتظر ضرر هنگام تبدیل ارز به لیر باشد.

نکات مهم هنگام تبدیل ارز در سفر به استانبول

دلار

بعضی از مکان ها در استانبول هستند که می توانید ارز خود را در آن ها تبدیل کنید. برای مثال مراکز خرید، هتل، صرافی فرودگاه و … اما به دلیل اینکه این مراکز رسمی نیستند، سود بیشتری از شما می گیرند. پس فقط هنگامی که چاره ای ندارید، باید از این مکان ها استفاده کنید.

حتما نرخ ارز را از بانک مراکزی جویا شوید، سپس اقدام به تبدیل آن کنید. مرکزی را انتخاب کنید که نزدیک ترین قیمت به آن را داشته باشند.

اگر نیازمند لیر هستند، پول خود را کم کم به لیر تبدیل کنید تا دچار ضرر نشوید.

ساعت کاری بانک ها از دوشنبه تا جمعه است و از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر فعالیت دارند که برای تبدیل ارز حتما به بانک های دولتی مراجعه کنید.

در بازارهای بزرگ استانبول و همین طور در بخش های گردشگری صرافی ها نرخ ارزی بهتری را ارائه می دهند.

در هنگام خروج از هتل پول زیادی همراه خود نداشته باشید. می توانید پول را به بخش Safety Box هتل بسپارید یا هر کدام از همراهان شما مقداری از آن را حمل کنند.

در صورتی که قرار است مدت زیادی در استانبول باشید، بهتر است با استفاده از پاسپورت در بانک برای خود حساب باز کنید، به این صورت نگرانی از بابت پول های خود نخواهید داشت.

صرافی های معتبر و مجاز ترکیه فقط آن هایی هستند که دارای تابلوی DÖVIZ هستند. در صورتی که صرافی هایی با تابلوی فارسی صرافی یا … دیدید هرگز به آن ها مراجعه نکنید، زیرا مجوز ندارند و در صورت به وجود آمدن مشکل نمی توانید از آن ها شکایت کنید.

سخن آخر

میزان سفرها در سال های اخیر به ترکیه و مخصوصا استانبول افزایش یافته است و یکی از سوالاتی که ذهن مسافران را به خود مشغول کرده این است که در سفر به استانبول با خود لیر ببرند یا دلار؟ در این مطلب به صورت کامل برای شما توضیح دادیم که مزایای به همراه داشتن دلار برای شما بیشتر است و ضرر کمتری خواهید کرد.

توجه به این نکته ضروری است که فقط پول خود را در بانک های دولتی یا صرافی های معتبر تبدیل کنید تا نرخ ارز چندان متفاوت نباشد و متحمل ضرر نشوید.

در صورتی که تتر یا ارز دیجیتال داشته باشیم می توان در ترکیه آن را تبدیل کرد؟

کسانی که پول زیادی دارند می توانند آن را به صورت تتر با خود داشته باشند. اما اگر مبلغ از 5 هزار یورو کمتر است، بهتر است تا پول عادی با خود داشته باشید.

ساعت کاری بانک های استانبول چگونه است؟

بانک ها در ترکیه از دوشنبه تا جمعه از ساعت 8:30 صبح تا 12 ظهر و دوباره از ساعت 13:30 تا ساعت 17 بعدازظهر کار می کنند. در روزهای شنبه و یکشنبه و بعضی از تعطیلات بیشتر بانک ها بسته هستند. البته گاهی در روزهای ویژه سال و در بخش های گردشگری شهرها تعدادی از بانک ها همواره باز هستند.

در سفر به استانبول چه مقدار پول را می توان قانونی از کشور خارج کرد؟

هر مسافری می تواند تا ده هزار یورو از کشور خارج کند و طبق قانون قادر است تا حداکثر پنج هزار یورو از مرزهای هوایی و دو هزار یورو از مرز زمینی، دریایی یا ریلی خارج نماید.

روش های انتقال پول به استانبول به چه صورت است؟

پول نقد، حساب بانکی در ترکیه و انتقال پول به آن با استفاده از صرافی های ایرانی، ارزهای دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *