پاساژهای قدیمی استانبول

بازار طلای استانبول
استانبول, جهان گردی

شهر پاریس به دلیل پاساژها و فروشگاه های خود بسیار شهرت دارد. استانبول هم با الهام از این شهر ساختمان هایی با معماری ایتالیایی، فرانسوی و عثمانی ساخته است. پاساژهای قدیمی استانبول نمادی از آغاز تغییرات در اوایل قرن بیستم است. برای آشنایی با پاساژهای قدیمی استانبول با یابکس همراه باشید. همین طور برای رزرو اینترنتی بلیط هواپیما استانبول می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

فرانسیز گچیدی (Fransız Geçidi)

فرانسیز گچیدی

این واژه به معنی دروازه است. اگر به ساحل کاراکوی بروید، این مکان را خواهید دید. در زمان های گذشته بازرگانان اروپایی در این ناحیه رفت و آمد داشته اند. قدمت این بازار به سال 1860 باز می گردد و اگر از بالا به آن نگاه کنید، ساختاری به شکل صلیب را خواهید دید.

این بازار را در سال 1992 دوباره بازسازی کرده اند. در بخش پایینی آن برای رفاه حال خریداران کافه و رستوران ساخته شده است. شما می توانید در این مکان صبحانه، دسر یا غذاهای دریایی را سفارش دهید. این بازار برای گرفتن عکس هم بسیار مناسب است.

نشانی پاساژ فرانسیز گچیدی: خیابان موم‌خانه، روبروی کلیسای ارتودکس، خیابان کمان‌کش

هازوپولو پاساجی (Hazzopulo Pasajı)

هازوپولو پاساجی

برای رفتن به این بازار باید به خیابان استقلال و منطقه بی اوغلو بروید. بازار دارای کف سنگ فرش است و طاق آن را هم از شاخه درخت درست کرده اند. یک خانواده بانکدار یونانی این بازار را تاسیس کرده اند و شما می توانید معماری قرن 19 را در آن مشاهده کنید. کالاهای این بازار شامل کتاب دست دوم، تی شرت و … می شوند. در این بازار همچنین سرو چای و قلیان هم صورت می گیرد.

نشانی پاساژ هازوپولو پاساجی: خیابان استقلال، پلاک ۱۱۶

آسلیهان پاساجی (Aslıhan Pasajı)

پاساژ آسلیهان پاساجی

در صورتی که به مکان ها و اشیایی قدیمی علاقه دارید، حتما سری به این بازار بزنید. در این بازار که مخصوص کالاهای دست دوم است، می توانید کتاب و نشریات دست دوم را خریداری کنید. این بازار به صورت 2 طبقه است و آن را به اسم بازار صحاف ها هم می شناسند. کتاب ها حاوی مطالب اسطوره شناسی، هنر معاصر و … می شوند.

نشانی پاساژ آسلیهان پاساجی: خیابان مشروطیت، شماره‌ی ۱۰

اطلس پاساجی (Atlas Pasajı)

اطلس پاساجی

این بازار که از جمله پاساژهای قدیمی استانبول است، تنها یک مرکز خرید نیست، بلکه یک سینما و تئاتر را هم شامل می شود. قدمت این پاساژ به سال 1948 باز می گردد. در این پاساژ فروشگاه های کوچکی قرار دارند که در آن کالاهای عتیقه و لباس قابل خریداری هستند.

نشانی پاساژ اطلس پاساجی: خیابان استقلال، پلاک ۱۳۱

چیچک پاساجی (Çiçek Pasajı)

چیچک پاساجی

این مکان را یک بانکدار یونانی ساخته است. در حال حاضر در آن رستوران و کافه هایی قرار دارد. در واقع پاساژ مورد نظر در گذشته به اسم Cité de Pera معروف بوده است. اگر دقت کنید می توانید این اسم قدیمی را بین ستون های آن ببینید. واژه چیچک به معنی گل است. این قضیه به این خاطر است که در زمان های پیشین شخصی که از روسیه تبعید شده بود، در این جا گل می فروخته است.

برای خوردن غذا و نوشیدنی می توانید به طبقه اول بروید که در آن غذاهای بین المللی همراه با موزیک زنده سنتی ارائه می شوند. حتی بعضی از نوازنده ها به بالای میزها می روند و هنر خود را ارائه می کنند.

نشانی پاساژ چیچک پاساجی: خیابان استقلال. پلاک ۸۰

آوروپا پاساجی (Avrupa Pasajı)

آوروپا پاساجی

این پاساژ به خیابان استانبول نزدیک است. در این بازار می توانید سرامیک، عتیقه، لامپ های تزئینی و سایر کالاها را خریداری کنید. اگر به طور ویژه در پی خرید عتیقه هستید، به این پاساژ مراجعه کنید. در زمان های پیشین به این پاساژ بازار آینه ها می گفته اند. با این حال این مکان در سال 1870 به خاطر آتش سوزی دچار آسیب شده است که البته همچنان می توانید گوشه ای از معماری آن زمان را در گوشه و کنار آن مشاهده کنید. سقف این پاساژ هم به صورت شیشه ای است.

نشانی آوروپا پاساجی: خیابان مشروطیت، پلاک 8

سوریه پاساجی (Sriye pasajı)

سوریه پاساجی

فردی به اسم حسن هالبونی پاشا مسئولیت ساخت این بازار را برعهده داشته است و این مکان را با الهام از معماری نئوکلاسیک تاسیس کرده است. کافه ای با موزیک زنده در این بخش وجود دارد که آدم را به یاد دهه 60 میلادی می اندازد. در آن زمان لباس های آستین پفی مد بوده است. همین طور یک چای خانه سنتی هم در نزدیکی پاساژ در دسترس است.

نشانی پاساژ سوریه پاساجی: خیابان استقلال، پلاک ۱۶۶

توکالتیان پاساجی (Tokatlıyan Pasajı)

توکالتیان پاساجی

این پاساژ در زمان های گذشته یک هتل بوده و در گذر زمان تغییر کاربری داده است. به این مکان اِم. توکالتیان می گفته اند. فردی به اسم میگیردیچ توکالتیان صاحب این هتل بوده است.

محل قرارگیری این مکان در بی اوغلو است و در قدیم الایام افراد مهمی مانند آتاتورک در آن سکونت داشته اند. سپس یک کلیسای ارمنی آن را خریداری کرد و در سال های بعد اتاق ها تبدیل به فروشگاه شدند. با ورود به این پاساژ می توانید تجربه ای جالب داشته باشید که شما را به یاد مکان های قدیمی می اندازد. این پاساژ شامل چای خانه و مغازه های آثار چاپی می شود.

نشانی توکالتیان پاساجی: خیابان استقلال، پلاک۷۶

آکمار پاساجی (Akmar Pasajı)

آکمار

این پاساژ در بخش آسیایی استانبول واقع شده است. در این پاساژ می توانید نوار یا سی دی های قدیمی و صفحه های موسیقی خریداری کنید. شما می توانید موسیقی مانند راک یا متال را در این پاساژ پیدا کنید. البته سایر انواع موسیقی هم در این جا یافت می شوند. از سایر کالاهای این پاساژ می توان به کریستال و کتاب های دست دوم اشاره کرد.

نشانی آکمار پاساجی: خیابان موهوردار، پلاک ۷۰ (No 70 Caddesi Mühürdar)

آزناوور پاساجی (Aznavur Pasajı)

آزناوور پاساجی

این پاساژ در گذشته به صورت یک اقامتگاه مسکونی لاکچری بوده است و فردی به اسم هوسپ آزناوور طراحی آن را بر عهده داشته است. شما می توانید در این مکان شلوارهای رنگی، لباس زیر، جواهرات و … را خریداری کنید. ویژگی این پاساژ قرارگیری آن در خیابان استانبول است.

نشانی آزناوور پاساجی: خیابان استقلال، پلاک ۱۰۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *