هزینه های سفر به استانبول

نمایی از استانبول
استانبول, جهان گردی

سفرهای خارجی هزینه های بیشتری نسبت به سفرهای داخلی دارند و مخصوصا که شما به یک کشور دیگر هم سفر می کنید و ممکن است با هزینه های اضافی روبه رو شوید. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا صفر تا صد سفر به ترکیه و هزینه های سفر به استانبول را برای شما شرح دهیم تا با آمادگی کامل به این شهر سفر کنید. برای مثال هزینه حمل و نقل در استانبول، هزینه خورد و خوراک در استانبول، هزینه رستوران و هتل مواردی هستند که در این مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

واحد پول ترکیه

لیر ترکیه

کشور ترکیه از لیر به عنوان واحد پولی خود استفاده می کند. برای کسانی که اولین بار است، می خواهند به ترکیه سفر کنند، اطلاع از واحد پول ترکیه ضروری است. واحد پولی پایین تر از لیر، کروش است. هر صد کروش برابر با یک لیر است. برای خرید لیر می توانید در ایران از صرافی های مجاز اقدام کنید یا می توانید دلار را در ایران خریداری کنید و سپس در ترکیه آن را به لیر تبدیل نمایید.

بهترین راه در هنگام سفر به استانبول این است که هزینه سفر خود را به صورت دلار و لیر تهیه کنید تا بتوانید در صورت نیاز از هر دو آن ها استفاده نمایید و مشکلی برای شما ایجاد نشود.

نکات مهم پیش از سفر به استانبول

مردم استانبول به زبان ترکی صحبت می کنند، اما در هنگام خرید می توانید با انگلیسی هم نیازهای خود را برطرف کنید.

لیر واحد پولی ترکیه است.

از لحاظ زمانی کشور ترکیه سی دقیقه از ایران عقب تر است.

مردم ترکیه هم همانند ایران دین اسلام دارند، البته سایر مذاهب هم در آن زندگی می کنند.

توجه داشته باشید که بهتر است در استانبول از آب معدنی استفاده کنید، زیرا آب شهری آن کیفیت خوبی ندارد.

هزینه سفر به استانبول در سال 1401

از آن جا که کشور ترکیه نیاز به ویزا ندارد، پس تعدادی از هزینه ها مربوط به گرفتن پاسپورت می شود، البته اگر از قبل پاسپورت ندارید. هزینه های پاسپورت امسال دوباره افزایش یافته است و بنظر می رسد که این رقم به 420 هزار تومان رسیده است.

نمایی از استانبول

عوارض خروج از کشور برای سفرهای عادی در صورتی که بار اول است از کشور خارج می شوید، در حدود 400 هزار تومان است و برای بار دوم باید 600 هزار تومان پرداخت کنید و بار سوم این رقم به 800 هزار تومان می رسد. شما می توانید این پول را از طریق سامانه های الکترونیکی هم پرداخت کنید.

هزینه سفر به ترکیه چقدر است؟

شما می‌توانید با در نظر گرفتن بودجه خود، برای سفر به استانبول از وسایل نقلیه مختلفی استفاده کنید که در ادامه هزینه بلیط هرکدام از این موارد شرح داده شده است:

هزینه سفر به ترکیه با هواپیما

برای سفر به استانبول می توانید از هواپیما، ماشین شخصی یا قطار استفاده کنید که آسان ترین روش استفاده از هواپیما است. چنانچه در شهر دیگری زندگی می کنید، بهترین روش برای سفر به استانبول این است که به تهران و تبریز بروید و از این شهرها بلیط هواپیما استانبول ارزان را تهیه کنید. همین طور بلیط هواپیما چارتر استانبول از سیستمی هزینه کمتری دارد.

هزینه بلیط قطار به استانبول

اگر با قطار به استانبول سفر کنید، می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید. اما زمان بیشتری طول می کشد تا به مقصد برسید. در این روش ابتدا شما باید بلیط قطار تهران به آنکارا را خریداری کنید، سپس با استفاده از قطار دیگری خود را به استانبول برسانید. البته بعد از همه گیری ویروس کرونا این خط فعلا کار نمی کند.

هزینه سفر به استانبول با ماشین شخصی

نمایی از استانبول

برای رفتن به استانبول باید ابتدا به مرز بازرگان در ایران بروید. شاید شما تصور کنید رفتن با ماشین خود هزینه کمتری داشته باشد، اما باید بدانید که هزینه بنزین هم در ایران و هم در ترکیه بالا است. همین طور شما باید عوارض هم پرداخت کنید و علاوه بر این ها نیازمند گرفتن گواهینامه بین المللی برای رفت و آمد در استانبول هستید.

هزینه رزرو هتل در استانبول

انتخاب هتل یکی از هزینه های سفر به استانبول است . اقامتگاه های زیادی در استانبول وجود دارند که شما باید یکی از آن ها را متناسب با بودجه خود انتخاب نمایید. البته به طور کلی همه هزینه هایی که برای شما ذکر کردیم به صورت تقریبی است و ممکن است شما بخواهید هتل بهتری را انتخاب کنید. بهترین کار برای اینکه بتوانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید دو راه است:

سفر به ترکیه در زمستان: در فصل زمستان دمای هوای ترکیه پایین است در نتیجه از تعداد گردشگران کاهش می یابد. همین عامل باعث می شود تا بتوانید بلیط هواپیما استانبول ارزان را تهیه کنید و قیمت رزرو هتل هم کمتر باشد.

عامل بعدی این است که پیش از سفر به استانبول هتل خود را از چند ماه قبل رزرو نمایید، به این صورت قطعا با هزینه کمتری رو به رو خواهید شد.

هزینه رستوران گردی در سفر به استانبول

رستوران استانبول

یکی دیگر از هزینه های سفر به استانبول، بررسی رستوران های آن است. غذاهای ترکی بسیار خوشمزه هستند و به راحتی نمی توان از خوردن آن ها صرف نظر کرد. از این غذاها می توان به مانتی، کباب ترکی، سیمیت و … اشاره کرد.

البته با توجه به اینکه به کدام رستوران سفر می کنید، هزینه شما متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر به رستوران های ارزان قیمت استانبول بروید، لازم نیست هزینه زیادی پرداخت کنید و قیمت غذا در این رستوران ها از 50 لیر آغاز می شود.

هزینه صرف غذا در رستوران های معمولی استانبول 100 لیر و هزینه صرف غذا در رستوران های لاکچری استانبول از 150 لیر آغاز می شود. هزینه صرف غذا در مک دونالد هم 35 لیر است.

هزینه خورد و خوراک در سفر به استانبول

اگر می خواهید برای خود آشپزی کنید، در ادامه لیستی از هزینه خوراکی های معمولی را برای شما آورده ایم.

هزینه یک بطری آب 1.5 لیتری: تقریبا دو لیر

هزینه نان: تقریبا 3.5 لیر

هزینه یک 1 کیلو سینه مرغ: قیمت از 45 لیر شروع می شود

هزینه یک کیلو برنج: قیمت از 15 لیر شروع می شود

هزینه 6 عدد تخم مرغ: 14 لیر

هزینه یک کیلو موز: 9 لیر

هزینه یک کیلو پرتقال: 7 لیر

هزینه یک کیلو سیب: 6.5 لیر

هزینه یک کیلو گوجه فرنگی: 5 لیر

هزینه یک کیلو هویج: 7 لیر

هزینه یک کیلو گوجه: 5 لیر

هزینه بازدید از جاهای دیدنی استانبول

در شهر زیبای استانبول مکان های تاریخی، سواحل تفریحی و مراکز خرید زیادی وجود دارند. برای بازدید بعضی از مراکز گردشگری استانبول باید بلیط ورودی تهیه کنید، به همین دلیل اطلاع از قیمت آن ها جزو هزینه های سفر به استانبول محسوب می شوند.

هزینه بازید از کاخ توپکاپی: هزینه بازدید از این کاخ برای هر نفر 200 لیر است و اگر بخواهید حرمسرا را هم بازدید کنید، باید 100 لیر دیگر پرداخت نمایید. ورود به حرم برای افراد زیر شش سال رایگان است.

کاخ توپکاپی

مسجد ایاصوفیه هیچگونه ورودی ندارد.

هزینه ورودی کاخ دولمه باغچه 300 لیر است.

هزینه ورودی باسیلیکا سیسترن 20 لیر است.

باسیلیکا سیسترن

هزینه بلیط آکواریوم سی لایف استانبول: اگر به صورت حضوری تهیه شود 325 لیر و اگر به صورت آنلاین بخرید 293 لیر است.

هزینه خرید در استانبول

بازار استانبول

وجود برندهای معروف در استانبول باعث می شود که نتوان به آسانی از خیر خرید گذشت. مخصوصا که گاهی فروشگاه های استانبول تخفیف های زیادی هم در فستیوال های مختلف ارائه می دهند. به همین دلیل شما می توانید هم خریدهای خود را انجام دهید و هم سوغاتی ها برای دوستان خود بخرید. البته بهترین زمان برای خرید همان طور که گفتیم در ماه های حراج استانبول است. اما برای اینکه یک دید کلی نسبت به قیمت کالاهای ترکیه داشته باشید، می توانید به موارد زیر توجه کنید:

قیمت شلوار جین در ترکیه: از 80 لیر شروع می شود

قیمت تی شرت مردانه: از 40 لیر شروع می شود

قیمت یک جفت کفش: از 200 لیر شروع می شود

قیمت پیراهن زنانه: از 70 لیر شروع می شود

هزینه حمل ‌و نقل در استانبول

اتوبوس استانبول

بهترین گزینه برای حمل و نقل در استانبول استفاده از مترو، تراموا، اتوبوس، کشتی و … است که البته هر کدام هزینه متفاوتی دارند. برای اینکه بتوانید با این وسایل رفت و آمد کنید، می توانید استانبول کارت را تهیه نمایید.

استانبول کارت یک کارت الکترونیکی است که می توانید آن را شارژ نمایید. این بلیط های الکترونیکی در باجه های ایستگاه ها قابل خریداری هستند. . قیمت استانبول کارت 15 لیر است. کودکانی که سن آن ها از شش سال کمتر است نیازی به تهیه این کارت ندارند.

همچنین شما می توانید از تاکسی ها هم استفاده کنید، اما حمل و نقل با تاکسی هزینه زیادی در پی دارد. با این حال تاکسی های آنلاین یعنی اوبر تقریبا بیست درصد ارزان تر از سایر تاکسی های معمولی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *