دنیزلی ترکیه

دنیزلی ترکیه
ترکیه, جهان گردی

شهر دنیزلی شهری در ترکیه است که چندین دهه است که از لحاظ اقتصادی پیش رفت های خوبی داشته و علت آن تولید و صادر کردن پارچه به سایر کشورها است. مهمترین جاذبه این شهر هم وجود چشمه آب گرم پاموکاله و همچنین آب گرم قرمز رنگی در بخش شمالی آن است. برای خرید بلیط هواپیما آنکارا کلیک کنید.

معرفی شهر دنیزلی ترکیه

استانی به اسم دنیزلی در بخش جنوب غربی کشور ترکیه است و مرکز این استان دنیزلی است. در این شهر فقط کارهای صنعتی انجام نمی شود، بلکه تجارت و کشاورزی هم بخش های دیگری هستند که در این ناحیه ترکیه صورت می گیرند. از آن جا که دنیزلی کمتر به عنوان یک منطقه گردشگری شناخته شده است، پس در نتیجه هزینه ها چندان در آن بالا نیست و می توانید با خیال راحت و بدون دغدغه به این شهر سفر کنید.

ویژگی دیگر دنیزلی ترکیه مناظر طبیعی و آثار باستانی است که از گذشته ها به جای مانده است. اگر به دنبال یک سفر آرامش بخش در یک شهر ارزان ترکیه هستید، می توانید به این شهر سفر کنید. این شهر جمعیت زیادی هم ندارد و تنها 1 میلیون نفر در آن زندگی می کنند. یک گونه زیبا از خروس در این ناحیه زندگی می کند که مجسمه هایی از آن هم در بخش های مختلف شهر قابل مشاهده است.

دلایل شهرت دنیزلی ترکیه

دنیزلی ترکیه

چشمه آب گرم Pamukkale از شهر 18 کیلومتر فاصله دارد. چشمه مورد نظر در در تمام دنیا شناخته شده است و برای مقاصد درمانی از آن استفاده می کنند.

تنها دیدن تصاویر این شهر باعث می شود، دلتان بخواهید که به آن سفر کنید. زیرا مناظر این ناحیه بسیار زیبا هستند.

در این شهر می توان از انواع وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرد و فرودگاه هم در آن وجود دارد. برای رفت و آمد داخل شهر هم می توانید از اتوبوس و قطار استفاده کنید. برای رفتن به استانبول و ازمیر هم وسایلی وجود دارند که هر روز مسافران را به صورت منظم جابه جا می کنند. اقامتگاه ها و هتل های شهر دنیزلی ترکیه قیمت ارزانی دارند و تقریبا اقامت در هر شب 18 دلار می شود.

به دلیل اینکه شهر چندان به دریا نزدیک نیست، پس رطوبت چندانی در فضا وجود ندارد، با این حال شما می توانید از نسیم خنکی که از سمت اقیانوس می وزد لذت ببرید.

چشمه‌های آبگرم پاموکاله دنیزلی ترکیه

چشمه‌های آبگرم پاموکاله

به خاطر اینکه شهر دنیزلی در کنار دریا قرار گرفته است، این اسم را برای آن انتخاب کرده اند. زیرا واژه دنیزلی معنی شهر کنار دریا را دارد. از طرف دیگر معنی پاموکاله، قصری است که از پنبه ساخته شده است. در واقع چشمه های آهکی این ناحیه شکلی شبیه به یک قلعه دارند، به همین دلیل است که به این نام مشهور شده است.

در واقع همان طور که می دانید کشورهای زیادی دارای چشمه های آب گرم هستند، اما عاملی که باعث تفاوت دنیزلی شده است، این است که در این شهر 17 چشمه آب گرم وجود دارند که به حالت طبقه طبقه روی هم شکل گرفته اند، پس این چشمه ها فقط خاصیت درمانی ندارند، بلکه جلوه ای زیبایی را هم در طبیعت ایجاد کرده اند.

در ادامه مسیر این چشمه ها رودخانه هایی شکل گرفته است که می توانید در برکه های آن ها شنا کنید، یا فقط دستی به آب بزنید و از تماشای منظره آن ها لذت ببرید. حتی اگر به آنتالیا یا کوش آداسی هم سفر کردید، می توانید از طریق تور به پاموکاله سفر کنید.

روستای پاموکاله در نزدیکی همین چشمه ها است و در صورتی که می خواهید صبح زود به چشمه بروید، می توانید شب را در این روستا اقامت کنید. توجه داشته باشید که اگر با تور همراه شوید، نزدیک ظهر به این مکان می رسید. یکی از هتل هایی که می توانید در آن اقامت کنید، هتل ملروس نام دارد. بازدید از چشمه های آب گرم پاموکاله تقریبا هزینه ای مابین 25 تا 32 لیر خواهد داشت.

بناهای تاریخی دنیزلی ترکیه

ترکیه هم دارای آثار تاریخی بسیار زیادی است که علت آن وجود امپراطوری هایی است که در گذر زمان در این منطقه حکمرانی کرده اند. مخصوصا حاکمان مشهور عثمانی بناهای زیادی را در این کشور ایجاد کرده اند.

در این میان آثاری هم از زمان رومیان و یونانیان در این ناحیه وجود دارند. شهر هیراپولیس که قدمت آن به دو قرن پیش باز می گردد در این شهر است. به طور کلی می توان گفت شهر دنیزلی تاریخی از زمان روم باستان و مسیحیان و یهودیان را خود دیده است که باعث شده آثار تاریخی آن در یونسکو به ثبت برسد. کارشناسان بعد از تحقیقات مختلف متوجه شده اند که زیبایی منطقه پاموکاله باعث شده تا مردم ساختمان هایی را در کنار آن احداث کنند و در نتیجه زندگی در این ناحیه شکل گرفته است.

آمفی تئاتر رومی (Roman Theatre)

آمفی تئاتر رومی

این مکان در شهر هیراپولیس تاسیس شده و ظرفیت 15 هزار نفر را در خود داشته است. همین طور یک بخش VIP هم در این آمفی تئاتر وجود داشته است. برای رفت و آمد ساده تر در این مکان 8 مسیر مختلف در آن ایجاد کرده بودند.

عبادتگاه یا معبد آپولو (Temple of Apollo)

معبد آپولو

عبادتگاه مورد نظر را عده ای از کشیشان مسیحی مدیریت می کرده اند. در این مکان برای کسب رضایت خداوند حیواناتی ذبح می شده است. البته هم اکنون این سازه به صورت یک عمارت رومی است که آن را روی معبد اولیه احداث کرده اند.

غار پلوتونیوم (Plutonium)

غار پلوتونیوم

غار مورد نظر در فاصله نزدیکی از معبد آپولو است. برای وارد شدن به این غار می توانید از یک ورودی باریک استفاده کنید. در روزگاران گذشته غار پر از گازهای سمی بوده است، در نتیجه هرکسی که وارد این غار می شده، به خاطر کمبود اکسیژن می مرده است. در آن زمان کشیش ها که متوجه این گاز شده بودند، نفس خود را حبس کرده و وارد غار می شدند، به این صورت مردم تصور می کردند که معجزه شده و به قدرت آن ها ایمان می آورند.

نکروپولیس (NECROPOLIS)

نکروپولیس

این مکان در واقع قبرستانی است که در دوره های مختلف تاریخی مانند روم، یونان و مسیحان مورد استفاده قرار می گرفته است. این مکان طولی به اندازه 2 کیلومتر  دارد و تقریبا 1000 قبر در آن وجود دارند. قبرهای این مکان به چهار درسته طبقه بندی می شوند. قبرها شامل انواع ساده، خانوادگی و دو مدل ویژه ثروتمندان می شده اند.

شهر هیراپولیس

شهر هیراپولیس

این شهر تاریخی در حوالی پاموکاله قرار دارد. اگر بخواهیم به صورت دقیق تر موقعیت مکانی آن را بررسی کنیم، باید گفت که این منطقه روی چشمه های آب گرم ناحیه آناتولی است. در این شهر موزه های زیادی وجود دارند. در زمان های گذشته یعنی تقریبا از قرن دوم پیش از میلاد مردم این نواحی در چشمه های این شهر شنا می کرده اند.

گورستان این ناحیه سنگ قبرهایی دارد که روی آن ها حکاکی های جالبی انجام شده است. همچنین یک ساختمان تئاتر 10 هزار نفره هم در این جا وجود دارد که نمادی از معماری زمان باستان است. پس به طور کلی می توان گفت که جاذبه این شهر تاریخی شامل موزه، آثار تاریخی و گورستان آن می شود.

هوناز

 کوه هوناز

این کوه در شهری به همین نام واقع شده و آب و هوای خوش آن در تابستان موجب شده تا گردشگران زیادی به آن سفر کنند.

مجسمه آتاتورک

مجسمه آتاتورک

اگر به میدان سینار شهر دنیزلی بروید، شاهد این مجسمه خواهید بود که محل مناسبی برای گرفتن عکس است.

مناظر طبیعی دنیزلی ترکیه

در بخش غربی ترکیه همانند اروپا مناظر بسیار زیبایی وجود دارد. از آن جا که دنیزلی هم در بخش غربی است، پس یک دره دور آن را گرفته است و در راه رسیدن به این شهر می توانید چشم اندازهای شگفت انگیزی را مشاهده کنید. کوه هوناز و جاده شهر Laodicea زیباترین مناظر طبیعی را در خود جای داده اند.

جاذبه های گردشگری دیگر این ناحیه شامل موارد زیر می شوند:

Apollon Lairbenos Tapinagi

Keloğlan Mağarasi

Ornaz Vadisi

Karahayit Ağlayan Kaya

Camlik Mesire Yeri

Karahayit

دیدنی های شهر دنیزلی ترکیه

هر یک از شهرهای ترکیه حال و هوای ویژه ای دارند، اما در اکثر آن ها می توان غذاخوری های محلی، موزیک خیابانی، ساختمان های رنگی، کافه و بازارهای مختلف را مشاهده کرد. با این حال چندین عامل دیگر هم در محبوبیت دنیزلی در میان سایر شهرها نقش داشته است که اولین آن پارچه هایی است که در آن تولید می شود که کیفیت بسیار بالایی دارند.

پیست اسکی دنیزلی

در قدم بعدی می توان به تله کابین آن اشاره کرد که تقریبا 1 کیلومتر است و می توانید شهرهای مختلف را از آن بالا تماشا کنید. در درجه بعدی می توان به مجسمه آتاتورک اشاره کرد که یکی از مشهورترین رئیس جمهورهای این کشور است. سپس نوبت به پیست اسکی کایاک مرکزی می رسد که جذابیت های خاص خود را دارد.

آب و هوای دنیزلی ترکیه

دریای اژه به شهر نزدیک است و در سطح آن پستی های زیادی وجود دارد. به دلیل اینکه دریا در حالت عمودی در کنار کوه قرار گرفته، باد دریا به راحتی داخل شهر می شود. فرض کنید که اگر کوه البرز در مقابل تهران نبود و در کنار آن قرار گرفته بود باد می توانست داخل شهر شود، در این حالت در تابستان و بهار دما دلپذیر و زمستان سردی را تجربه می کردیم.

هزینه‌های سفر

در صورتی که بدون تور بلیط هواپیما ترکیه را خریداری کنید، هزینه های سفر به دنیزلی تقریبا به این صورت خواهد بود:

قیمت غذا در رستوران: تقریبا 20 تا 30 لیر

قیمت غذا در مک دونالد: تقریبا از 16 لیر شروع می شود

قیمت آب معدنی یک لیر و یک فنجان قهوه 7 لیر است.

هزینه بلیط تک نفره اتوبوس تقریبا دو لیر است.

هزینه بلیط ورودی تاکسی 4 لیر و به ازای هر کیلومتر سه و نیم لیر باید بپردازید.

محله های مناسب برای زندگی در دنیزلی ترکیه

دنیزلی ترکیه

محله باغباشی:

خانه های این بخش نوساز هستند و فاصله داشتن از مرکز شهر سبب شده تا محیطی آرام داشته باشد.

محله چنار:

این منطقه در بخش مرکزی شهر است و آپارتمان های مدرنی دارد. برای رفت و آمد هم انواع وسایل حمل و نقل عمومی در دسترس است. قیمت خانه ها در این محله از سایر نقاط بیشتر است.

محله استقلال:

این ناحیه هم در مرکز شهر است و از نظر امکانات قابل قبول است.

محله چاملیک پارک:

منطقه مورد نظر از مرکز دنیزلی سه کیلومتر فاصله دارد و شامل یک پارک جنگلی زیبا می شود که از بزرگ ترین پارک های جنگلی کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *