نول کارت دبی، راهنمای حمل و نقل در دبی

نول کارت دبی
جهان گردی, دبی

سیستم های حمل و نقل عمومی در همه کشورها باعث شده اند تا هزینه های رفت و آمد به مقدار زیادی کاهش یابد. مخصوص در شهرهایی که با مشکلاتی مانند ترافیک مواجه هستند استفاده از آن ها بسیار راه گشاه است. اگر قصد سفر به شهر دبی را دارید بهتر است بدانید که شما می توانید با تهیه کارت های الکترونیکی یعنی نول کارت دبی تا میزان زیادی در هزینه های خود صرفه جویی کنید. در این مطلب قصد داریم تا درباره این کارت ها صحبت کنیم، پس با یابکس همراه باشید. برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما دبی می توانید به پنل رزرواسیون سایت مراجعه کنید.

رفت و آمد در دبی

حمل و نقل در دبی

دولت دبی از سال 2009 برای استفاده آسان تر از سیستم حمل و نقل عمومی کارت های الکترونیکی به نام نول کارت تهیه دیده است که هم اکنون این نول کارت ها تنها راه پرداخت و استفاده از این وسایل هستند.

حتی گردشگران خارجی هم می توانند به راحتی در حین سفر به دبی از این نول کارت ها استفاده کنند که در ادامه به صورت کامل درباره نحوه تهیه نول کارت، قیمت نول کارت و مزایای نول کارت به شما توضیح خواهیم داد.

نول کارت چیست؟

اگر به استانبول سفر کردید حتما شاهد کارت های هوشمند آن بوده اید ولی چرا راه دور برویم؟ بهترین شباهت به نول کارت ها، کارت مترو ایران است. این نول کارت ها را نیز نه تنها می توان در مترو و اتوبوس استفاده کرد بلکه قابلیت استفاده در تراموا و وسایل حمل و نقل دریایی دبی را هم دارند.

پس چنانچه به دبی سفر کردید حتما برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی آن باید یکی از انواع نول کارت ها را تهیه کنید.

انواع نول کارت

چهار نوع نول کارت در دبی به فروش می رسند که هر یک از آن ها رنگ متمایزی دارند و امکانات متفاوتی را به شما ارائه می دهند. به طور کلی می توان گفت که خصوصیت هر نول کارت با توجه به رنگ و نوع صندلی در سیستم حمل و نقل متفاوت خواهد بود.

نول کارت قرمز (red Nol card):

نول کارت قرمز

نول کارت قرمز قیمتی برابر با 2 درهم دارد و برای افرادی که سفر آن ها کوتاه مدت است، بسیار مناسب اند. این نول کارت ها رو نمی توان دوباره شارژ کرد و مدت زمان استفاده از آن ها تا نود روز است.

نول کارت های قرمز را تنها می توان برای یک نوع وسیله نقلیه عمومی استفاده کرد. یعنی شما نمی توانید هم زمان از خدمات اتوبوس و مترو استفاده کنید. همان طور میزان استفاده از آن ها ده مرتبه است.

نول کارت نقره‌ای (Silver Nol Card):

نول کارت نقره‌ای

جنس نول کارت نقره ای مقاوم تر از نوع قرمز و از جنس پلاستیک است. با استفاده از این نول کارت ها می توانید از انواع وسایل حمل و نقل عمومی به صورت هم زمان و همین طور مکرر استفاده کنید. در سال های اخیر امکان پرداخت کرایه تاکسی هم به این نول کارت ها اضافه شده است.

هزینه نول کارت نقره ای 25 درهم است که شش درهم آن قیمت خود کارت است. این نول کارت ها به مدت پنج سال اعتبار دارند و می توانید آن ها را تا هزار درهم شارژ کنید.

نول کارت طلایی (Golden Nol Card):

نول کارت طلایی

نول کارت طلایی تقریبا ویژگی هایی مانند نوع نقره ای دارد. با استفاده از این نول کارت شما می توانید از بخش فرست کلاس مترو و سایر وسایل حمل و نقل استفاده کنید.

احتمالا برایتان جالب است که بدانید سیستم حمل و نقل عمومی دبی دارای قسمت فرست کلاس است. در این بخش جنس صندلی و فضای بین مسافران حالت شیک تری دارد. هزینه نول کارت طلایی 25 درهم است که شش درهم آن برای خود کارت در نظر گرفته شده است. توجه به این نکته ضروری است که در هنگام استفاده از نول کارت طلایی مقدار بیش تری از شارژ کارت شما کم می شود.

نول کارت آبی (Blue Nol Card):

نول کارت آبی

در نول های کارت آبی هویت شناسایی افراد و عکس آن ها مشخص است. این نوع کارت را بیشتر شهروندان دبی یا افرادی که می خواهند به صورت طولانی در دبی اقامت کنند تهیه می کنند. مشخص بودن هویت باعث می شود که در صورت گم شدن این کارت بتوانید به راحتی آن را پیدا کنید.

همین طور اگر کارت شما خراب شود می توانید آن را با کارت دیگری تعویض کنید. هزینه استفاده از این نول کارت ها همانند نول کارت نقره ای است.

هزینه نول کارت

تعرفه های استفاده از سیستم حمل و نقل در دبی کاملا مشخص است. هزینه این کارت ها با توجه به تعداد محله هایی که از آن ها عبور می کنید و همین طور نوع نول کارتی که از آن استفاده می کنید متفاوت است.

لازم به ذکر است که تنها هزینه تاکسی و وسایل دریایی متفاوت هستند و سایر وسایل مانند تراموا، اتوبوس و مترو الگوی پرداخت مشابهی دارند. در جدول زیر هزینه ها را توجه به نواحی طی شده مشاهده می کنید.

نول کارت قرمزنول کارت آبینول کارت طلایینول کارت نقره ایناحیه طی شده
4 درهم3 درهم6 درهم3 درهمدر یک ناحیه
6 درهم5 درهم10 درهم5 درهمدر دو ناحیه
8 و نیم درهم7 و نیم درهم15 درهم7 و نیم درهمدر بیش از دو ناحیه

نحوه خرید و شارژ نول کارت

برای خرید یا شارژ این کارت ها 5 روش وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.
1- خرید نول کارت نقره ای از نمایندگان فروش RTA

2- خرید از دستگاه های خودکار که در سطح شهر و ایستگاه های مترو قرار دارند. با استفاده از این دستگاه ها می توان نول کارت قرمز و نقره ای را تهیه کرد.

3- خرید از مرکز خدمات مشتریان RTA

4- خرید و شارژ از مراکز بلیط فروشی در ایستگاه مترو و اتوبوس
5- تهیه نول کارت آبی از سایت.

سخن آخر

در پایان باید گفت که دبی به عنوان شهری که سالانه در حدود 16 میلیون گردشگر دارد به یکی از قطب های مهم توریستی در خاورمیانه تبدیل شده است. بنابرین هرچه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ساده تر باشد کار برای گردشگران راحت تر خواهد شد.

آیا داشتن نول کارت برای استفاده از حمل و نقل عمومی لازم است؟

بله، برای استفاده از تراموا، مترو و اتوبوس باید حتما نول کارت خریداری کنید. اما برای استفاده از وسایل دریایی یا تاکسی می توانید به صورت نقدی یا کارت اعتباری هم پرداخت کنید.

آیا کودکان هم نیاز به نول کارت دارند؟

کودکانی که سن آن ها زیر پنج سال است و قدشان کمتر از نود سانتی متر باشد می توانند، به صورت مجانی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

گردشگران بهتر است از چه نوع کارتی استفاده کنند؟

توریست های که قصد اقامت کوتاه مدت در دبی را دارند بهتر است تا از نوع قرمز و نقره ای که قیمت کمتری دارند، استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *