ماجرای قطع شدن اینستاگرام، واتساپ و فیسبوک

اینستاگرام و فیسبوک
فناوری و تکنولوژی

چرا فیسبوک، واتساپ و اینستاگرام قطع شد؟

شرکت فیسبوک که مالک برندها و برنامه های واتساپ، اینستاگرام و فیس بوک است امروز دچار اختلال سراسری شد که دلیل آن استفاده از یک زیرساخت‌های مشترک برای تمامی این برنامه ها می باشد. همچنین سایر محصولات این شرکت که بخشی از مجموعه فیسبوک هستند (مانند Facebook Workplace) نیز قطع شده‌اند.

در حال حاضر کاربران وب سایت فیس‌بوک در سراسر جهان با یک صفحه خطا با یک پیام مواجه می شوند:

“مرورگر شما نمی‌تواند به فیس‌بوک متصل شود.”

ولی برنامه‌های WhatsApp و Instagram همچنان باز می‌شوند، اما محتوای جدیدی در آن‌ها بروز رسانی و آپدیت نمی‌شود. اختلال و قطعی‌ در فیسبوک به‌ندرت اتفاق می‌افتد، اما تأثیرات و تبعات آن بسیار زیاد است، زیرا سه تا از بزرگ‌ترین و پرمخاطب‌ترین شبکه های اجتماعی را پوشش می‌دهد.

آیا اینستاگرام و واتساپ فقط در ایران قطع شده است؟

تقریبا از ساعت ١٩:٠٠ به وقت ایران بود که دسترسی کاربران ایرانی به پیام‌رسان واتساپ و شبکه اجتماعی اینستاگرام و فیس‌بوک قطع شد، ساعاتی بعد از این اختلالات مدیرکل ارتباطات و سخنگوی همراه اول گفت که اختلال در واتساپ و اینستاگرام جهانی است و مختص ایران نیست و صرفا در شبکه همراه اول هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و بلافاصله بعد از پیگیری های تیم تکنولوژی یابکس از کاربران خود در سراسر دنیا، مشخص شد که این قطعی اینستاگرام، فیسبوک و واتس آپ در سراسر جهان وجود دارد.

اطلاعیه اولیه پیام رسان واتساپ درتوییتر: ازصبوری شما تشکر میکنیم!

اطلاعیه واتس آپ

در ساعات اولیه این قطعی واتس‌آپ در صفحه توییتر خود نوشت: ما در جریان هستیم که برخی از افراد در حال حاضر در استفاده ازبرنامه واتس‌اپ مشکل دارند، لذا در تلاش هستیم تا همه چیز را به حالت عادی برگردانیم و در اسرع وقت با به روز رسانی مشکل را برطرف ‌کنیم.

از صبوری شما قدر دانیم!

اطلاعیه اولیه شبکه اجتماعی فیسبوک در توییتر: برای هر گونه ناراحتی عذرخواهی می کنیم.

اطلاعیه فیسبوک در توئیتر

شرکت فیسبوک در ساعت اولیه اختلاف این شبکه اجتماعی در صفحه توییتر خود نوشت:

ما آگاه هستیم که برخی از افراد در دسترسی به برنامه ها و محصولات ما با مشکل روبرو هستند.  ما در تلاش هستیم تا اوضاع دراسرع وقت به حالت عادی برگردد و برای هر گونه ناراحتی عذرخواهی می کنیم.

سقوط شدید سهام فیس بوک بلافاصله پس از قطع شدن

سقوط سهام فیسبوک

سهام فیسبوک روز دوشنبه پس از اینکه شرکت بدترین قطع خدمات خود را در حدود 13 سال گذشته تجربه کرد، تقریبا 5 درصد سقوط کرد و این اتفاق دقیقا یک روز پس از پخش مصاحبه با “60 دقیقه” با یک افشاگر، که شرکت را متهم به خیانت به دموکراسی کرد افتاد.

بازار روز دوشنبه با افت شدید روبرو شد و Nasdaq Composit بیش از 2 درصد سقوط کرد. این کاهش به ویژه در میان سهام رسانه های اجتماعی شدید بود. همچنین در نخستین واکنش به قطعی فیسبوک، اینستاگرام و واتس آپ، اقتصاد جهانی تنها 160 میلیون دلاری سقوط کرد.

طبق اطلاعات سرویس NETBLOCKS، قطعی هر ساعت فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ می تواند تا ١۶٠ میلیون دلار به اقتصاد جهانی ضربه زده است.

رد ادعای هک شدن توسط فیسبوک: اختلال ناشی از یک مشکل تکنیکی است نه حمله سایبری

در ساعات اولیه شایعاتی مبنی بر هک شدن فیسبوک به نقل از رویترز مطرح شد که هکر ۱۳ ساله چینی به نام سون جیسو باعث توقف خدمات فیسبوک و واتس آپ و اینستاگرام شده است که بلافاصله نیویورک تایمز به آن واکنش نشان داد.

مجله آمریکایی نیویورک تایمز در ارتباط با اختلال در فیس بوک، اینستاگرام و واتس آپ به نقل از دو منبع جداگانه در تیم امنیتی فیسبوک نوشت: احتمال این که مشکل در دسترسی به این برنامه‌ها به دلیل حمله سایبری باشد بسیار کم است و به احتمال زیاد اختلال درشرکت فیسبوک از یک مشکل فنی است نه یک حمله سایبری.

مایک شروپفر از مدیران فیس‌بوک در این زمینه گفت:

اطلاعیه واتس آپ در توئیتر

*صمیمانه* از همه کسانی که در حال حاضر تحت تأثیر قطع خدمات فیس بوک قرار گرفته اند عذرخواهی می کنم. ما یک سری مشکلات شبکه ای را تجربه می کنیم و تیم های فنی در اسرع وقت برای اشکال زدایی و بازیابی ای اختلال مشغول به کار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *