کاخ دلما باغچه استانبول

کاخ دلمه باغچه
استانبول

کاخ دولما باغچه استانبول یک قصر باشکوه و مجلل است و یکی از جاذبه های دیدنی کشور ترکیه به شمار می رود. در واقع در زمان حکومت عثمانی ها بود که دستور ساخت این کاخ داده شده و محلی برای اداره مسائل حکومتی به شمار می رفته است. این کاخ شامل 285 اتاق می شود و در آن تزئینات بسیار زیبایی استفاده شده است که شامل لوستر و سقف های پر نقش و نگار می شود. علاوه بر این یک باغ زیبا هم در کنار رودخانه بسفر جریان دارد که باعث شده جذابیت کاخ دو چندان شود. در این مطلب به معرفی تاریخچه کاخ دلما باغچه و بخش های مختلف آن می پردازیم، پس با یابکس همراه باشید. علاوه بر این برای خرید بلیط هواپیما استانبول می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

اطلاعات ضروری برای بازدید از کاخ دولما باغچه استانبول

تاریخ پیشنهادی: دو ساعت

بهترین زمان بازدید: 10 صبح تا 2 بعدازظهر

هزینه بلیط ورودی کاخ دولما باغچه: 30.04 دلار

تعداد بازدیدکنندگان در هر سال: 1 میلیون

تاسیس: 1842

بخش هایی که باید دید:

  • اتاق های دولتی (Selamlık)
  • سالن تشریفات (Muayede Salonu)
  • دروازه ها (دروازه خزانه و دروازه امپراتوری)
  • حرمسرا
  • موزه مجموعه های کاخ

ساعت کاری و آدرس:

همه روزه از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر به جز روزهای دوشنبه باز است

آدرس : Vişnezade Mahallesi Dolmabahçe Cd 34357/Istanbul

چرا باید از کاخ دولما باغچه دیدن کنید؟

در ساخت این کاخ از معماری زمان عثمانی چندان بهره ای نبرده اند و به جای آن از معماری اسلامی و در کنار آن بیزانسی استفاده کرده اند که همین موضوع باعث شده در نوع خود جالب توجه باشد.

این کاخ از برترین جاهای دیدنی استانبول به شمار می رود و هرکسی که به ترکیه سفر می کند، نباید فرصت دیدن این کاخ را از دست بدهد. همینطور کارمندان کاخ هم همواره حاضر هستند تا اطلاعات مفیدی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند. بازدید از این کاخ می تواند شما را با معماری و همینطور تاریخچه این مکان آشنا کند. اگر به بازدید از این کاخ تمایل دارید، می توانید به صورت آنلاین یک تور رزرو کنید و یک ساعت گشت و گذار دلپذیر را در این کاخ تجربه کنید.

تاریخچه کاخ دولما باغچه (Dolmabahce Palace’s History)

کاخ دولما باغچه

ساخت کاخ دولما باغچه در سال 1853 به پایان رسید و سه سال بعد از آن به عنوان محلی برای اداره امپراطوری عثمانی انتخاب شد. در واقع سلطان عبدالمجید دستور ساخت این کاخ را داده بوده است تا همراه خانواده در آن ساکن شود.

به جز یک دوره 20 ساله که از سال 1889 شروع شد، زمانی که صندلی به کاخ ییلدیز منتقل شد، کاخ دولما باغچه تا سال 1922 به عنوان اقامتگاه سلطنتی فعالیت می کرد. مصطفی کمال آتاتورک، اولین رئیس جمهور کشور، در این کاخ زندگی کرد و در 10 نوامبر 1938 در آنجا درگذشت. آتاتورک مرکزی برای عملکرد ملی، تاریخی و زبانی کشور جدید ساخت و از مهمانان خارجی استقبال کرد.

کاخ دولما باغچه با اندازه و سبک باشکوهش، هم از نظر فضای داخلی رنگارنگ و هم در نمای بیرونی نئوکلاسیک جالب توجه است. یکی از برجسته ترین اتاق های کاخ، تالار مجلل تخت است که ملکه ویکتوریا یک لوستر نفیس به آن هدیه داده است. گذراندن چندین ساعت برای گشت و گذار در کاخ دولما باغچه و اطراف آن بسیار توصیه می شود. همچنین مکان هایی وجود دارد که شبیه موزه هستند که می توانید در مورد تاریخچه این سازه اطلاعات کسب کنید.

معماری منحصر به فرد کاخ دولما باغچه

در واقع این کاخ بزرگترین کاخ ترکیه به شمار می رود. گارابت بالیان، معمار، کاخ دولما باغچه را بین سال‌های 1843 و 1856 ساخت تا کاخ توپکاپی خانواده سلطنتی عثمانی را با ساختاری مدرن‌تر جایگزین کند. خانواده عثمانی تا سال 1924 در این کاخ اقامت داشتند و بعد از آن کمال آتاتورک در آن اقامت کرد. با این که رنگ اثاثیه این کاخ نشانی از فرهنگ غربی دارد، با این حال می توان بازتابی از فرهنگ معاصر ترکیه را در آن دید.

معماری کاخ به سه بخش اصلی شامل تالار تشریفات، منطقه‌ای که فقط جلسات رسمی دولتی در آن برگزار می‌شد و حرمسرای سلطان تقسیم می شود. این کاخ جذاب مملو از پلکان های خیره کننده، لوسترهای زیبا و پیانوی شیشه ای کریستالی است. برج دولما باغچه و ساعت غول پیکری که در خارج از کاخ دولما باغچه استانبول دیده می شود، یکی از شناخته شده ترین جاذبه هاست.

پروژه ساخت این کاخ شامل مشارکت معماران برجسته آن زمان بود و محصول نهایی بازدیدکنندگان را شگفت زده می کند. سلملیک (Selamlik) که برای امور حکومتی استفاده می‌شود، حرم که برای زندگی خصوصی سلطان و خانواده‌اش استفاده می‌شود، و اتاق‌های تشریفاتی ساختار کاخ را تشکیل می‌دهند که یکی از بارزترین ویژگی‌های آن است. طراحی نئوباروک آن، که مستقیماً تحت تأثیر ورسای بود، با ویژگی‌های رنسانس و نئوکلاسیک ترکیب می‌شود و در عین حال همه نشانه‌های تأثیرات شرقی را پاک می‌کند.

یک برج ساعت مرتفع در مقابل دروازه‌های در ورودی خارج از کاخ دولما باغچه قرار دارد. لوسترها و پله های کریستالی فریبنده چیزی است که زیبایی بینظیری را به اقامتگاه سلطنتی بخشیده است. این کریستال‌ها از غیرمعمول‌ترین کریستال‌هایی هستند که تا کنون کشف شده‌اند و همچنین چندین نقاشی رنگ روغن وجود دارد که رویدادهای تاریخ امپراتوری برجسته را به تصویر می‌کشد.

بخش های مختلف کاخ دولما باغچه

مسجد دولما باغچه (Dolmabahçe Mosque)

مسجد دولما باغچه

این مسجد در طی گذر زمان حوادث مختلفی را به چشم خود دیده است. از تاسیس و سپس نابودی حکومت عثمانی ها و سپس جنگ های جهانی که در این دوره رخ داده است. پس به طور کلی می توان گفت یکی از آثار تاریخی به جا مانده جذاب از دوران عثمانی ها است.

برج ساعت

برج ساعت کاخ دلمه باغچه

در محوطه این کاخ یک برج ساعت وجود دارد که معمار آن عبدالحمید دوم است. برج به خاطر 4 پنجره خود می تواند به سادگی نور را دریافت کند. برای دسترسی به پشت بام می توانید از پلکان مارپیچی استفاده کنید. همینطور 4 گنبد کوچک روی برج وجود دارد.

دروازه ها (دروازه خزانه و دروازه امپراتوری)

ورود به کاخ از دروازه خزانه داری صورت می گیرد. دری به نام دروازه خزانه به منطقه کوچکی با یک فواره و چهار ستون باز می شود و دارای دو نشان و کتیبه ای بر دیوارهای آن با خطوطی از قرآن است.

سالن تشریفات (Muayede Salonu)

از سالن این کاخ برای میزبانی مهمانان استفاده می شده است. البته در سال های بعد بازدیدکنندگان می توانستند از این سالن هم دیدن کنند تا بتوانند نگاهی به معماری آن داشته باشند. برای مثال می توانید روی دیوارهای کاخ شاهد آثار هنری مختلفی باشید.

حرمسرا

از حرمسرا به عنوان جواهر در تاج یاد می شود و یکی از شناخته شده ترین مناطق کاخ است. حرم به عنوان مکانی بود که خانم ها می توانستند در آن زندگی کنند. در واقع حرمسرا مجموعه از سازه ها است که شامل تعدادی ساختمان، باغ و همچنین حیاط می شود. حرمسرا برای محافظت از هر قسمت از کاخ و جدا نگه داشتن آن از سایر ساکنان ساختمان، پرسنل امنیتی خاص خود را داشت.

اتاق های دولتی (Selamlık)

این اتاق ها از مهمترین بخش های کاخ هستند. در این بخش می توانید مبلمان، بخش های هنری و همینطور تزئینات مختلفی را ببینید که همه در طبقه اول واقع شده اند. در واقع این اتاق ها به گونه ای ساخته شده بودند که نشان دهنده جلال دولت عثمانی باشند. دکور این بخش ها هم شامل آثاری مانند گوتیک و رسانس است.

حمام های سلطان (Sultan’s Bathrooms)

حمام سلطان

در این بخش تعداد زیادی توالت، دیوارهای موزاییکی و حمام های مختلف وجود دارند. همینطور می توانید شاهد کاشی کاری های زیبا و طاق های جذاب باشید. پس به طور کلی می توان گفت که حمام هم از بخش های دیدنی کاخ به شمار می رود و شامل معماری جذابی است.

اتاق های آتاتورک

اتاق آتاتورک کاخ دولما باغچه

این بخش مخصوص محل زندگی آتاتورک است و می توانید شاهد وسایل شخصی وی از زمان اقامت وی در این جا باشید.

موزه مجموعه های کاخ

موزه مورد نظر در بخش همکف واقع شده است و شامل 4 اتاق می شود و در آن آثار باستانی مربوط به زمان عثمانی ها نگه داری می گردد. در این بخش می توانید تاج، ارز، خنجر و … را مشاهده کنید. علاوه بر این توجه داشته باشید که مجموعه ای از آثار مینیاتوری هم روی دیوارهای موزه به چشم می خورد.

موزه هنرهای زیبا

موزه هنرهای زیبا کاخ دولما باغچه

مجموعه ای از حدود 135000 قطعه هنری از تمام دوران ها و تمدن ها را می توان در موزه هنرهای زیبا یافت. این موزه دارای آثار متنوعی از جمله سرامیک، ظروف شیشه ای، هنرهای تزئینی، نقاشی و مجسمه سازی است. علاوه بر این، شامل یک کتابخانه قابل توجه با بیش از 30000 کتاب در زمینه ادبیات و هنر است.

بخش Mabeyn-i Humayun کاخ دولما باغچه استانبول

این بخش در محوطه کاخ قرار گرفته است و همانطور که داخل می شوید، سالن مدال به گرمی از شما استقبال می کند، درست مانند زمانی که از مهمانان سلطنتی استقبال می شده است. چشمان شما ممکن است پله های کریستالی درخشان را ببیند، نه فقط پله ها، بلکه پلی که به داستان های مجلل منتهی می شود. در حین راه رفتن، ممکن است زمزمه های مکالمات دیپلماتیک گذشته را احساس کنید، به خصوص در اطراف سالن سوفرا و اتاق مجلل قرمز. تالار زولوچین با جسارت به سمت بالا، شما را به دنیای خصوصی سلطان در مبین همایون دعوت می کند. اینجا، در میان عظمت، می توان لحظات خلوت سلطان رادر حمام های پرآذین یا اتاق های مطالعه آرام حس کرد.

با رفتن به سمت ورودی غربی سلملیک، به نظر می‌رسد که باغ با دقت و ظرافت به نشانه اعتراف به برتری طراحی گذشته سر تکان می‌دهد. همانطور که شما سرگردان هستید، هر اتاق، به ویژه سالن سفیر، مانند یک نشانک در کتاب داستان بزرگ کاخ احساس می شود. در نزدیکی پلکان کریستالی، مناظری از باغ‌های آرام و بسفر بی‌انتها در کنار هم به چشم می خورند.

مواید کاخ دولما باغچه (Muayede of Dolmabahce Palace)

در محوطه وسیع کاخ دولما باغچه استانبول، موایده قرار دارد که گواهی بر اوج قدرت معماری عثمانی است. این بخش که از نظر استراتژیک بین حرم و   Mabeyn-i Humayun واقع شده است، دارای عظمتی است که بازدیدکنندگان را فورا مجذوب خود می کند. این محوطه ابعادی به اندازه 2000 متر مربع دارد و با سقف خیره کننده 36 متری و 56 ستون دارای ابهت بالایی است.

هنگامی که وارد این بخش می شوید، بدون شک از دیدن لوستر کریستالی 4.5 تنی که هدیه ملکه ویکتوریا است شگفت زده خواهید شد. همچنین بخش دیگری که می تواند برای شما جالب توجه باشد، فرش وسیع Hereke است. از این بخش برای مراسم های مهم دولتی و مذهبی استفاده می شده است.

مشرف به سالن، گالری هایی هم در این بخش قرار دارد. در این بخش معمولا برای برگزاری ارکستر استفاده می شده است. جالب است که بدانید سالن دارای یک سیستم گرمایشی پیشرفته است که می تواند محیط را حتی در سردترین روزهای سال گرم کند.

باغ های کاخ دلما باغچه استانبول

در باغ‌های کاخ دولما باغچه کمیاب ترین گیاهان خریداری شده از قاره های آسیا، آمریکا و اروپا نگهداری می شوند. حسباغچه بزرگ‌ترین باغ از چهار باغ افسانه‌ای کاخ است که از فواره‌ای به شکل قو و گذرگاه‌های زیبا تشکیل شده است. باغ پرندگان که به سبک ترکی ساخته شده است، میزبان انواع گیاهان با استخری در وسط است. دو باغ دیگر حرمسرا به سبک اروپایی ساخته شده و باغ تاج که خانه تاج را به هم متصل می کند، به اندازه کافی باشکوه است که توجه شما را به خود جلب کند.

اتاق قرمز کاخ دلما باغچه استانبول

اتاق قرمز کاخ دولما باغچه

اتاق قرمز در کاخ دولما باغچه که به خاطر تزئینات قرمز غالبش نامگذاری شده است، بسیار دیدنی است. این اتاق با نشانی از سلطان عبدالمجید، یکی از شخصیت‌های اصلی تاریخ عثمانی، تزئین شده است و شامل یک میز و یک شومینه می شود. دروازه‌های ورقه‌ای طلا ورودی این اتاق باشکوه را نشان می‌دهند و به فضای داخلی که توسط نقوش اطلس جهانی برجسته شده است باز می‌شوند. درخشش شیشه ای قرمز و لوستر انگلیسی خیره کننده، فضای دلربای اتاق را بیشتر می کند. هر یک از مصنوعات و عناصر طراحی در اتاق قرمز یادآور معماری اروپایی و عثمانی در کنار هم هستند.

تالار آبی کاخ دولما باغچه

تالار آبی که به عنوان اتاق آبی نیز شناخته می‌شود، در وسط حرمسرای سلطان واقع شده است و جلوه‌ای چشمگیر از عظمت تشریفاتی دارد. رنگ های آبی متمایز آن در تزئینات، نقاشی ها و سنگ مرمر قابل مشاهده است و جلوه بصری مسحورکننده ای ایجاد می کند. این اتاق که زمانی محل ملاقات سلطان و رعایای او بود، ماهیت اهمیت تاریخی و میراث فرهنگی کاخ را در خود جای داده است. فضای داخلی مجموعه ای نفیس از مصنوعات و آثار هنری، از جمله آینه های تزئین شده، درهای طلایی و نقاشی های دیواری پیچیده را به نمایش می گذارد که همگی مظهر ثروت و قدرت امپراتوری عثمانی هستند.

تالار صورتی کاخ دولما باغچه استانبول

تالار صورتی که به « Valide Sultan Divanhanesi» یا اتاق پذیرایی ملکه مادر معروف است، زمانی پذیرای بازدیدکنندگان زنان نجیب زاده بود. این فضای صمیمی به طور کامل با یک قالی سنتی Hereke پوشانده شده است که نمونه ای عالی از صنعت بافندگی عثمانی است و جذابیت سلطنتی آن را افزایش می دهد. دیوارها و سقف با نقاشی های زیبایی تزئین شده است که زیبایی شناسی فرهنگی دوران عثمانی را منعکس می کند. فضای سلطنتی آن، همراه با رنگ‌های صورتی ملایم و نورهای گرم، به شما امکان می‌دهد مجالس باشکوه سال‌های گذشته را تصور کنید، جایی که خانم‌های دربار درگیر پویایی پیچیده قدرت خود بودند.

تالار زولوچین کاخ دولما باغچه استانبول

تالار زولوچین یا «تالار دو شمشیر» به عنوان یک پیوند اساسی بین فضای داخلی و بیرونی کاخ عمل می‌کند و حرمسرا را به سلملیک، آپارتمان‌های سلطان متصل می‌کند. از موعظه های مذهبی گرفته تا مراسم ازدواج و از تعطیلات گرفته تا رویدادهای عمومی مهم، تالار ذوالوچین شاهد کارکردهای تاریخی متعددی بوده است. ویژگی این تالار با سقف گنبدی شکل و پنجره‌های بزرگی است که منظره‌ای عالی از بسفر را ارائه می‌دهد. آثار هنری و طرح های نفیس روی دیوارها و سقف داستان های بی شماری را روایت می کنند.

مدهال (ورودی اصلی) سالن کاخ دلما باغچه

دروازه کاخ دولما باغچه

بازدید اصلی از کاخ دولما باغچه از ابتدای تالار مدهال یا ورودی اصلی شروع می شود. این تالار با داشتن اتاق‌هایی رو به دریا، مورد استفاده مقامات برجسته عثمانی مانند وزیر بزرگ قرار می‌گرفت. سایر اتاق های رو به زمین توسط اعضای سنا و مجلس نمایندگان استفاده می شد. تور با راهنما شما را به داخل می برد تا شاهد مونوگرام سلطنتی سلطان عبدالمجید در بالا به همراه میزهای برجسته در دو طرف و یک لوستر انگلیسی در بالا باشید.

اتاق های دبیرخانه کاخ دلما باغچه

دومین اتاقی که بعد از مدهال باید کاوش کرد، اتاق دبیرخانه است که با مبلمانی به سبک فرانسوی تزئین شده است. لحظه ای که وارد این اتاق می شوید، نقاشی عظیم Surre Procession اثر Stefano Uss روی دیوار سمت نظر شما را جلب می کند. دیوار سمت راست دارای نقاشی هایی از تئاتر شهرداری پاریس است که توسط رودلف ارنست امضا شده است.

دکور کاخ دولما باغچه استانبول

در محدوده مجلل کاخ دولما باغچه، دکور آن نشانی از عظمت امپراتوری عثمانی است که به طور یکپارچه با تأثیرات اروپایی ترکیب می شود. هنگامی که بازدیدکنندگان در داخل کاخ سفر می کنند، با فضاهای وسیعی روبرو می شوند که با طلا تزئین شده است. در سالن تشریفات، چشم ها ناگزیر به سمت بزرگترین لوستر کریستالی جهان می رود که شاهکاری به وزن 4.5 تن با 750 لامپ درخشان است. این کاخ همچنین دارای مجموعه بی نظیری از لوسترهای کریستال بوهمی و باکارا است. پلکان کریستال معروف، با ساختار کریستالی و برنجی باکارا، توانایی معماری را به نمایش می گذارد.

کاخ دولما باغچه شکوه خود را فقط به کریستال و طلا محدود نمی کند. بازدیدکنندگان مجذوب فرش‌های زیبای کاخ هم خواهند شد. علاوه بر این سنگ های مختلفی، از مرمر گرفته تا سنگ مصری، بخش های مختلفی را تزئین می کنند. علاقه مندان به هنر نیز با مجموعه ای متنوع از 202 نقاشی رنگ روغن، از جمله آثار هنرمندان تحسین شده ای مانند ایوان آیوازوفسکی و ژان لئون ژروم، ناامید نخواهند شد. علاوه بر این، کاخ دولما باغچه از نظر امکانات رفاهی جلوتر از زمان خود بود. مجهز به نوآوری های مدرن مانند روشنایی گاز، کمدهای آب، برق و حتی سیستم گرمایش مرکزی، تلفیقی از سنت با مدرنیته را به نمایش گذاشته است.

بهترین زمان برای بازدید از کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه

تابستان یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از کاخ دولما باغچه است زیرا دمای آن بین 18 تا 35 درجه است که برای اکثر مردم عالی است. صبح‌های زود در کاخ دولما باغچه زیبا است، زیرا نور کل ساختار را روشن می‌کند و برای عکس‌برداری در فضای باز، ایده‌آل است. به بازدیدکنندگان توصیه می شود برای جلوگیری از شلوغی و استفاده از نور زیبای خورشید، 20 دقیقه زودتر از ساعت کاری کاخ دولما باغچه حضور پیدا کنند.

ساعت کاری کاخ دولما باغچه استانبول

برای بازدید از این کاخ می توانید همه روزهای هفته به جز دوشنبه به این کاخ مراجعه کنید. ساعت کاری از 9 صبح تا 6 بعدازظهر است.

نحوه رفتن به کاخ دولما باغچه

برای رفتن به این کاخ سه مسیر مختلف وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت:

یکی از این مسیرها استفاده از ترمینال کروز است که بعد از سه کیلومتر به مقصد خود می رسید. راه دیگر استفاده از تراموا است که می توانید از ایستگاه کاباتاس در مدت ده دقیقه خود را به کاخ برسانید. مسیر بعدی تاکسی است که با آن می توانید به کاخ برسید.

اطلاعات کلی درباره کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه استانبول چه زمانی ساخته شد؟

کاخ دولما باغچه که به عنوان یکی از خیره کننده ترین آثار معماری عثمانی در استانبول شناخته می شود، در قرن نوزدهم ساخته شد. این کاخ که به دستور سلطان عبدالمجید اول ساخته شده بود، به عنوان یک اقامتگاه مجلل معاصر برای خانواده سلطنتی عثمانی که جایگزین کاخ توپکاپی می شد، برنامه ریزی شد. دولما باغچه که بین سال‌های 1843 و 1856 ساخته شد، قرار بود تجملات و امکاناتی را که در اقامتگاه‌های سلطنتی مجلل اروپایی یافت می‌شود به نمایش بگذارد.

هزینه ساخت

زمینی که کاخ دولما باغچه در آن قرار دارد زمانی متعلق به کاخ بشیکتاش ساحل بود که برای ساختن ساختمان جدید تخریب شد. این پروژه به رهبری Haci Said Aga با درخشش معماری Garabet Balyan، Nigogayos Balyana و Evanis Kalfa طراحی و تکمیل شد. تکمیل اقامتگاه سلطنتی تقریباً پنج میلیون لیره طلای عثمانی هزینه داشت که تقریباً سی و پنج تن طلا بود.

چه کسانی در کاخ دولما باغچه استانبول اقامت داشتند؟

این کاخ بزرگ از زمان تکمیل آن در سال 1856 تا الغای خلافت در ترکیه در سال 1924 محل زندگی شش سلطان عثمانی بود و در دوره از تاریخ هم محل زندگی آتاتورک بوده است.

مکان های دیدنی نزدیک کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی در نزدیکی دولما باغچه قرار دارد. این کاخ مرکز اداری و اقامتگاه سلاطین عثمانی بود. در اینجا، می توانید چهار حیاط اصلی و چندین ساختمان کوچکتر آن را کاوش کنید. این کاخ مجموعه ای چشمگیر از لباس، سلاح، سپر، زره، نسخ خطی خوشنویسی اسلامی و نقاشی های دیواری را در خود جای داده است. خزانه آن حاوی جواهرات عثمانی و خنجر معروف توپکاپی است. موقعیت زیبای کاخ چشم اندازهای خیره کننده ای از دریای مرمره، بسفر و شاخ طلایی دارد.

برج گالاتا

این برج، یک سازه استوانه ای به سبک رومی است که در سال 1348 ساخته شد و 66.9 متر ارتفاع دارد. این سنگ از ashlar ساخته شده است که یک سنگ ریز تراش خورده است و ظاهری محکم و متمایز به آن بخشیده است و به عنوان نمادی از تاریخ غنی استانبول ایستاده است. شما می‌توانید ساختار 9 طبقه آن را کاوش کنید و از بالکن بالای آن، مناظر خیره‌کننده 360 درجه را به تصویر بکشید.

ایاصوفیه

عجایب معماری بیزانسی، ایاصوفیه در نزدیکی Dolmabahçe یکی از مهم ترین نشانه های فرهنگی و معماری جهان است. این کلیسای جامع در سال 537 پس از میلاد در زمان امپراتور ژوستینیان اول ساخته شد و به مدت هزار سال بزرگترین کلیسای جامع جهان بود. در طول قرن‌ها، این مکان به عنوان یک کلیسای جامع ارتدکس، یک مسجد و اکنون به عنوان یک موزه خدمت کرده است. در داخل ایاصوفیه، می‌توانید خوشنویسی اسلامی را در کنار موزاییک‌های مسیحی ببینید که میراثی از تاریخ  استانبول است. گنبد آن مظهر معماری بیزانسی است و به عنوان نمادی ماندگار از تعامل بین فرهنگ ها به شمار می رود.

کاخ دولما باغچه چه زمانی ساخته شد؟

این کاخ بین سال های 1843 الی 1856 ساخته شده است.

کاخ دولما باغچه را چه کسی طراحی کرد؟

این کاخ باشکوه، نمونه ای از معماری عثمانی قرن 19 و طراح آن فردی به اسم Garabet Amira Balyan به همراه پسرش نیکوگوس بوده است. این کاخ به سفارش سلطان عبدالمجید اول بین سال‌های 1843 و 1856 به عنوان جایگزینی مجلل‌تر و مدرن‌تر برای کاخ قدیمی توپکاپی ساخته شد و هدف آن رقابت با خانه‌های مجلل پادشاهان اروپایی بود.

ساخت این کاخ چقدر طول کشید؟

ساخت کاخ دولما باغچه در مدت 13 سال در 13 ژوئن 1843 آغاز شد و در سال 1856 به پایان رسید. طراحان اصلی ایجاد آن، معماران عثمانی، گارابت امیرا بالیان و پسرش نیکوگوس بالیان بیش از یک دهه را به ساخت این بنا اختصاص دادند

چند اتاق در کاخ دولما باغچه وجود دارد؟

کاخ بزرگ دولما باغچه در مجموع 285 اتاق را در خود جای داده است. هر اتاق که با جزئیات و طراحی های مجلل تزئین شده است، سبک زندگی سلطنتی امپراتوری عثمانی را به تصویر می کشد. اتاق‌ها، از اتاق‌های شخصی گرفته تا فضاهای مجالس باشکوه، به جذابیت و عظمت تاریخی کاخ کمک می‌کنند.

برای بازدید از کاخ دولما باغچه چقدر باید برنامه ریزی کنم؟

تقریباً 60 تا 90 دقیقه برای کاوش در قصر در تورهای راهنما صرف می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *