سفر به ارمنستان در کریسمس

ارمنستان
ارمنستان, جهان گردی

مراسم های کریسمس در ارمنستان بسیار شگفت انگیز هستند. در این موقع از سال برنامه های زیادی در سطح شهر برگزار می شود. شهروندان ارمنی در جشن کریسمس به شادی می پردازند و مکان های مختلف در شهر برنامه های ویژه ای دارند. در این مقاله قصد داریم تا درباره کریسمس در ارمنستان صحبت کنیم پس یابکس ما همراه باشید. برای خرید آنلاین بلیط هواپیما ایروان کلیک کنید.

سال نو در ارمنستان

دورهمی کریسمس

کشور ارمنستان هر سال بعد از برگزاری مراسم نو سال، کریسمس را جشن می گیرد. این رویداد از 6 ژانویه آغاز و تا 13 ام این ماه ادامه دارد که در مقایسه با کشورهای دیگر طولانی تر است.

در این کشور تعطیلات سال نو برخلاف سایر کشورها بعد از سال نو آغاز می شود. تعطیلات کریسمس در ارمنستان به مدت دو هفته است که در آن جشن میلاد مسیح برگزار می شود. در این موقع از سال شهروندان این کشور در کنار هم جمع می شوند و مانند خانواده های ایرانی به رد و بدل هدایا می پردازند.

برنامه های شب کریسمس ارمنستان

آتش بازی کریسمس

از جمله برنامه هایی که در این شب ها برگزار می شوند عبارت اند از:
پخت غذاهای مخصوص
سرو نوشیدنی ویژه این ایام

برف بازی در کریسمس
جشن تولد حضرت مسیح
برپایی فستیوال های مختلف
مراسم غسل تعمید

در ارمنستان هنگامی که به سال نو نزدیک می شویم اعضای خانواده در کنار هم جمع شده و شروع سال نو را لحظه شماری می کنند. سپس بعد از تبریک گفتن به یکدیگر از غذاهایی که آماده کرده اند لذت می برند.

در لحظه سال نو معمولا غذاهایی مانند کیک، نوشیدنی، گوشت، ژامبون، پنیر و کلم پخته در روی میز دیده می شوند.

خوراکی های کریسمس در ارمنستان

غذای کریسمس

یکی از رسم و رسومهای این کشور این است که باید مقدار غذاهای زیادی در شب سال نو پخته شود تا همه اعضای خانواده بتوانند از همه غذاها لذت ببرند. یکی از شیرینی های که در این زمان پخته می شود شیرینی tarehats است. به این شیرینی نان سال نو نیز می گویند.

همچنین یک کیک ویژه برای این ایام سال پخته می شود که در داخل آن یک دکمه یا لوبیا قرار می گیرند. برنابر اعتقاد مردم اگر کسی این دکمه یا لوبیا را پیدا کند در سال جدید با خوش شانسی روبه رو می شود.

بابانوئل در سال نو

بابانوئل

بابانوئل را در ارمنستان به عنوان پدربزرگ زمستانی می شناسند. در این کشور خانواده ها در زیر بالش های کودکان خود هدیه می گذارند یا یکی اعضای خانواده با پوشیدن لباس بابانوئل هدایای کریسمس را بین بچه ها پخش می کند.

مراسم مذهبی کریسمس

در سال های تسلط شوروی انجام مراسم های مذهبی ممنوع بوده است. بنابرین بسیاری از ارمنی ها برای انجام اعمال مسیحی خود با مشکل روبه رو بوده اند. با از بین رفتن شوروی دوباره سنت های گذشته در بین مردم رواج یافت.

در سال 301 میلادی اولین بار کلیسایی به نام رسولی مسیحیت را پذیرفت و باعث شد تا کشور ارمنستان به عنوان یکی از کهن ترین اقوام مسیحی جهان شناخته شود. تولید حضرت مسیح تا سده 4 ام میلادی در ابتدای ژانویه بوده است تا اینکه کلیسای کاتولیک آن را به 25 دسامبر تغییر داد.

در روز پنجم ژانویه شهروندان ارمنی به چراغانی خانه ها وخیابان ها می پردازند. آن ها اعتقاد دارند که این امر باعث از بین رفتن تاریکی شب های زمستان می شود. همین طور آن ها روز تعمید حضرت مسیح را به عنوان روز برکت آب می شناسند. رئیس کاهن برکت این آب مقدس کرده و سپس در بین خانواده ها پخش می شود.

ارمنی ها اعتقاد دارند که این آب باعث می شود خانه و بدن آن ها تمیز شود و مردم از بیماری حفاظت شوند. همین طور بعضی از خانواده ها هم هستند که کشیش های ارمنی را به خانه خود دعوت می کنند تا خانه را با موادی مانند نان متبرک کنند.

بعد از انجام این مراسم ها نوبت به یک وعده غذایی خاص می شود. این غذاها شامل ماهی قزل آلا، نویک (غذایی متشکل از جوجه و خردل، برنج و تانپور( ماست و گندم) هستند. برای دسر هم از بستوخ، میوه خشک و روجیک استفاده می کنند.

همچنین بزرگترها به کودکان آجیل و آب نبات می دهند. نوشیدنی هایی مانند شراب قرمز نیز در کنار غذا سرو می شود. در واقع این نوشیدنی نمادی از خون مسیح است.

مراسم کریسمس در میدان جمهوری ارمنستان

شب های کریسمس

هر ساله در میدان جمهوری ارمنستان جشن سال نو برگزار می شود. در این موقع از سال یک درخت به ارتفاع چهل متر در وسط میدان قرار داده می شود. این درخت کاج با چراغانی هایی که دارد نمایی زیبا را ایجاد می کند. همین طور در این منطقه کنسرت هایی زیادی هم برگزار می شود.

بعد از کریسمس مراسمی برای کسانی که در طول سال فوت کرده اند برگزار می شود. شهروندان ارمنی با بردن گل و غذا به مزار اعضای خانواده و سایر عزیزان خود به آن ها ادای احترام می کنند. همین طور با بازگو کردن داستان هایی درباره آن ها یاد و خاطره اشان را گرامی می دارند.

تاریخ جشن‌های کریسمس در ارمنستان

مراسم کریسمس در این کشور دوبار برگزار می شود. اولین مراسم در آغاز سال نو است. بعد از آن در روز ششم ژانویه دوباره مراسمی در این خصوص برگزار می شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در سه 5 ام میلادی فقط در روز ششم ژانویه مراسم کریسمس برگزار می شده است. بعدها ارمنی ها تصمیم گرفتند که آن را از 25 دسامبر آغاز کنند.

برف بازی در کریسمس

برف بازی یکی از تفریحات جالبی است که نه تنها کودکان عاشق آن هستند بلکه بزرگسالان هم از آن لذت می برند. خوشبختانه زمستان های ارمنستان برفی است در نتیجه اگر می خواهید بلیط هواپیما ایروان را خریداری کنید و در ایام کریسمس به این کشور سفر کنید موقعیت مناسبی برای برف بازی خواهید داشت.

فستیوال‌ها و تفریحات

جوانان در این موقع از سال می توانند در مراسم های زیادی شرکت کنند. یکی از این مراسم ها جشن های شبانه است. در ایام سال سرتاسر خیابان های ارمنستان چراغانی هستند و منظره شهر خیره کننده خواهد بود.

همین طور شما می توانید با حضور در پیست اسکی لحظات خاطره انگیزی را رقم بزنید. پیست اسکی در حدود یک ساعت از ارمنستان فاصله دارد. همین طور رستوران های زیادی نیز در این منطقه برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

از جمله مراسم های کریسمس کدامند؟

جشن تولد حضرت مسیح، برف بازی، فستیوال ها و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *