کوشی آداسی یا آنتالیا، کدومو بریم بهتره؟

کوشی آداسی
ترکیه, جهان گردی

سفر به کشورهای خارجی در مقایسه با داخلی هزینه های بیشتری در پی دارد، به همین دلیل مقصد سفر خود را باید با دقت انتخاب کنید. در این میان اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، حتما این سوال برای شما ایجاد می شود که بهتر است به کوشی آداسی بروید یا آنتالیا؟ به همین دلیل در این مقاله همه ویژگی های این دو شهر را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

معرفی آنتالیا

این شهری جمعیتی برابر با 2.5 میلیون نفر را در خود جای داده است و از شهرهای گردشگری ترکیه محسوب می شود. شهر مورد نظر ساحل بسیار بزرگی دارد که آن را به مدیترانه متصل کرده است.

از جمله عواملی که باعث تمایز این شهر می شود، وجود سواحل زیبا، مراکز تاریخی، امکان استفاده از تفریحات آبی، مراکز خرید و هتل های لوکس است.

معرفی کوش آداسی

کوشی آداسی

در شهر تقریبا در حدود ۶۲۶۳۷ نفر زندگی می کنند. این محل در دریای اژه واقع شده و به جزیره یونانی ساموس هم نزدیک است. همچین اگر می خواهید به جزیره ساموس هم سر بزنید، سفرهای دریایی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. از ویژگی های کوشی آداسی وجود رستوران، جنگل های کاج، تفریحات آبی، مراکز خرید و … است.

طرز رفتن به کوشی آداسی و آنتالیا

رفتن به ترکیه و شهرهای مختلف آن نیازی به ویزا ندارد و داشتن پاسپورت برای شما کافی است. حال به بررسی فرودگاه های این دو شهر می پردازیم. آنتالیا دارای یک فرودگاه بین المللی است که از شهر 14 کیلومتر فاصله دارد و از پر رفت و آمدترین فرودگاه های کشور محسوب می شود. در حال حاضر امکان پرواز مستقیم به این شهر وجود ندارد و باید از راه های دیگر استفاده کرد.

یکی از این راه ها این است که از ایرلاین های خود ترکیه بلیط هواپیما آنتالیا را تهیه کنید تا به فرودگاه بین المللی آنتالیا برسید که در این صورت هزینه سفر شما زیاد خواهد شد. در روش دیگر می توانید به فرودگاه اسپارتا که 140 کیلومتر از آنتلیا فاصله دارد یا فرودگاه دنیزلی که 174 کیلومتر فاصله دارد بروید، سپس خودتان را به آنتالیا برسانید.

راه دیگر هم این است که در فرودگاه استانبول توقف کنید، سپس با هواپیما استانبول – آنتالیا به مقصد برسید. اگر بودجه کافی ندارید، می توانید به فرودگاه اسپارتا بروید و سپس با سه ساعت رانندگی به مقصد خواهید رسید.

آنتالیا

کوشی آداسی فرودگاهی ندارد و برای رسیدن به آن باید پروازی به سمت فرودگاه عدنان ازمیر داشته باشید. این فرودگاه در فاصله 95 کیلومتری از شهر واقع شده است. سپس برای رسیدن به مقصد اصلی راه های مختلفی مانند تاکسی، کشتی مسافربری یا قطار وجود دارند. هر کدام از این روش ها می توانند یک تا دو ساعت طول بکشند و پرواز از سمت تهران به ازمیر هم سه ساعت است.

مقایسه هتل های آنتالیا و کوشی آداسی

از آن جا که هر دو منطقه گردشگری هستند پس هتل های زیادی در آن ها ساخته شده است. به همین دلیل در ادامه شما را با چندین هتل با کیفیت آشنا خواهیم کرد. شهر آنتالیا هتل های لاکچری اما با قیمت بیشتری دارد در عوض در کوش آداسی می توانید اقامت گاه هایی با قیمت مناسب تر پیدا کنید.

اول از آنتالیا شروع می کنیم. در این شهر همه هتل ها کیفیت بسیار خوبی دارند و در نتیجه خدمات آن ها بسیار مطلوب است. از این هتل ها می توان به کلون پلازا، سو اند آکوا لند و لارا و آکرا اشاره کرد که بنابر به ستاره های هتل قیمت بالاتر می رود. در صورتی که زیاد به خدمات هتل اهمیت نمی دهید، می توانید به سراغ گزینه اجاره سوئیت هم بروید.

حال به سراغ کوشی آداسی می رویم. در این شهر از هتل های پنج ستاره تا اتاقک های ارزان در دسترس شما هستند. از جمله بهترین هتل ها می توان به رامادا، پاین بی، آکوا فانتزی و … اشاره کرد. در صورتی که فقط به دنبال استراحتی کوتاه هستید، می توانید در هتل های دو ستاره هم اقامت کنید.

آب و هوا و بهترین زمان سفر در کوشی آداسی و آنتالیا

این دو شهر تقریبا بهم نزدیک هستند، در نتیجه تفاوت دمایی چندانی ندارند. با این حال ممکن است مقداری در دما و میزان بارندگی متفاوت باشند.

آنتالیا دمایی معتدل دارد و قرار گرفتن در نزدیکی دریای مدیترانه باعث شده تا آب و هوای مدیترانه ای هم به آن افزوده شود. در تابستان ها دمای این شهر گرم است و در زمستان چندان با سرمای طاقت فرسا رو به رو نمی شوید.

آنتالیا

در فصل تابستان دما از 30 تا 35 درجه خواهد بود و در زمستان هم دمای هوا از 9 تا 15 درجه تغییر می کند. از آن جا که در نیمه دوم سال بارش باران رخ می دهد بهتر است تا از اواخر فروردین تا ابتدای آبان به این منطقه سفر کنید.

کوشی آداسی دارای هوایی معتدل به همراه رطوبت است. در تابستان رطوبت به 40 درصد می رسد. آب و هوای این شهر هم شبیه به آنتالیا است، در نتیجه بیشتر روزهای سال هوا آفتابی است.

گرم ترین روزهای سال در تیر و مرداد رقم می خورند. از آذر تا آخر اسفند هم دما تقریبا سرد است و بارندگی رخ می دهد. اما در بقیه ایام سال دمای خوبی در جریان است.

شلوغی یا آرامی این دو منطقه

ابتدا باید توجه کنید که آیا فرد درون گرایی هستید یا برونگرا؟ سپس می توانید مقصد سفر خود را انتخاب نماید. اما آنتالیا و کوشی آداسی چه شرایطی دارند؟

آنتالیا از آن جا که جمعیت بیشتری نسبت به کوشی آداسی دارد، در نتیجه شلوغی آن هم بیشتر خواهد بود. در مقابل کوشی آداسی از آرامش بیشتری برخوردار است.

سواحل آنتالیا یا کوشی آداسی؟

هر دو شهر دارای سواحل زیبایی هستند که علت اصلی گردشگران برای سفر به این ناحیه محسوب می شوند. حال به صورت جداگانه به بررسی هر یک از این شهرها می پردازیم.

تعداد زیادی ساحل در آنتالیا وجود دارند. سواحل این مکان تمیز هستند و آب های شفافی هم دارند. در این سواحل می توان تفریحات آبی مختلفی مانند جت اسکی، موج سواری یا غواصی را انجام داد و از بخش سالن های ماساژ، کافه و قلعه های شنی آن استفاده کرد. همچنین سواحل این ناحیه امکانات بیشتری در مقایسه با آنتالیا دارند. بهترین ساحل های آنتالیا شامل کنی آلتی، بلک، لارا، چیرالی و … می شوند.

اما در کوشی آداسی سواحل بر خلاف آنتالیا که شنی هستند، ماسه ای می باشند. آب های این سواحل هم کاملا تمیز است. در این سواحل می توان حمام آفتاب گرفت یا از کافه های آن استفاده کرد.

بیشترین درآمد این شهر به دلیل این سواحل است. از جمله بهترین ساحل های کوشی آداسی می توان به لیدیز بیچ، سیلور سند، ساحل عشق، لانگ بیچ ساحل مرکزی، ساحل بهشت، ساحل الماس و … اشاره کرد.

بررسی آثار تاریخی شهرها

نمایی از آنتالیا

نوبتی هم باشد که نوبت به سایر جاذبه های این دو شهر یعنی مکان های تاریخی می رسد. در شهر آنتالیا آثاری کهن از زمان های بسیار دور گذشته باقی مانده است. از جمله این مکان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شهر فاسلیس در محله چام یوا

شهر لیسیان در محله دالیان

شهر میا در منطقه دمره

آمفی تئاتر آسپندوس در محله سریک

در کنار این شهرهای قدیمی آثار تاریخی دیگری مانند کلیسای سنت نیکولاس هم وجود دارد که اسقف اعظم ارتدوکس که هم اکنون به بابانوئل شهرت دارد در این کلیسا آرمیده است. پس اگر وقت کافی داشتید، می توانید به موزه باستان شناسی یا برج هیدیریک هم سر بزنید.

شهری به اسم پرینه در روزگاران پیش رونق زیادی داشته است و در آن تجار زیادی رفت و آمد داشته اند. این شهر 300 سال پیش از میلاد مسیح وجود داشته است. شهر مورد نظر هم اکنون در فاصله چهل کیلومتری از کوشی آداسی است و شما می توانید ویرانه های یک آمفی تئاتر بزرگ را در آن تماشا کنید.

از شهرهای قدیمی دیگر این منطقه می توان به میلتوس و دیدایما اشاره داشت. همچین می توانید از شبه جزیره دیلک، میلتوس و غار کاجارا هم دیدن کنید.

مقایسه جاذبه ‌های طبیعی آنتالیا و کوشی آداسی

کوش آداسی

شهر کوشی آداسی طبیعت زیباتری نسبت به آنتالیا دارد. با این حال آنتالیا شهر بسیار بزرگ تری است.

در شهر آنتالیا می توانید از مناظری مانند آبشار دودن، آبشار ماناوگات و آبشار کورشونلو دیدن کنید. امکان اسکی سواری در کوه های ساکلینکت هم مهیا است. درخت نخل در مناطق مدیترانه ای بیشتر دیده می شود، در آنتالیا هم این درختان زیاد هستند.

روستایی به اسم کرازلی در شهر کوش آداسی است که طبیعت بسیار چشمگیری دارد. نمای این روستا توسط خانه های سفید و کافه های زیبا تزئین شده است. شما می توانید محصولات ارگانیک را از این روستا خریداری کنید. از دیگر جاذبه های این شهر می توان به پاموک قلعه، پارک ملی پنینشولا و جزیره کبوتر اشاره کرد.

خرید در مراکز خرید آنتالیا و کوشی آداسی

هر دو این شهرها مراکز خرید لاکچری دارند. فروشگاه های بزرگ و مارک های معروف از ویژگی مراکز خرید آنتالیا هستند. از جمله این مراکز می توان به Terra city، Migros mall، mall of Antalya اشاره کرد. در این بازارها برندهای معروف به فروش می رسند. اما اگر بودجه چندانی ندارید بازارهای محلی مانند شنبه بازار آنتالیا، بازار قدیمی استانبول و بازار محلی کالجی هم در دسترس هستند. در این مکان ها امکان تهیه صنایع دستی، مواد خوراکی، پوشاک و پارچه وجود دارند.

در کوشی آداسی تنوع برندها کمتر است اما می توانید کالاها را با قیمت بهتری خریداری کنید. مراکز خرید لاکچری این شهر شامل سوکه، ای وی ام، اسکلا نووا می شوند و برای بازدید از بازارهای محلی آن می توانید به بازار بزرگ آن بروید که در آن تقریبا چهار هزار مغازه وجود دارند یا سری به بازارچه های محلی آن بزنید. در این بازارها علاوه بر خرید با فرهنگ مردم هم آشنا می شوید.

حمل و نقل عمومی در این دو شهر

تصویری از آنتالیا

پیش از سفر به ترکیه باید متوجه باشید که کرایه تاکسی در این شهر زیاد است، پس حمل و نقل متعدد با تاکسی فکر خوبی بنظر نمی رسد. بنابرین بهتر است تا با سیستم حمل و نقل عمومی آشنایی داشته باشید.

در شهر آنتالیا وسایل حمل و نقل عمومی بیشتری وجود دارند. بنابرین در این شهر امکان استفاده از اتوبوس، کشتی، واگن برقی و دلموش ممکن است. اما کوشی آداسی چون جمعیت کمتری دارد تنها می توانید از اتوبوس یا دلموش استفاده کنید. توسط اتوبوس می توانید به نقاط مختلف شهر سفر کرده و هزینه از تاکسی کمتر خواهد بود.

اما اگر از دلموش استفاده می کنید، باید بدانید که این وسایل ایستگاه معینی ندارند و هر جایی که مسافر اعلام کند، می تواند پیاده شود. همین طور برای رفتن به جزایر اطراف هم می توان از کشتی های مسافربری استفاده کرد.

هزینه سفر به کوش آداسی و آنتالیا

کوش آداسی

در انتها به مبحث هزینه ها می رسیم که باید به دقت بررسی شود. در آنتالیا بحث هزینه شامل غذا، بازدید از جاذبه های گردشگری و حمل و نقل می شود. البته خرید به خود شما بستگی دارد.

معمولا هزینه غذا در یک رستوران معمولی تقریبا 20 تا 30 لیر خواهد شد. اما اگر فست فود بخورید، هزینه یک چیز برگر تقریبا هفت لیر می شود. هزینه رفت و آمد با تاکسی از 3 و نیم تا 5 لیر است. در صورتی که تاکسی دربست بگیرید، باید 20 تا 25 لیر هزینه کنید. با تهیه یک آنتالیا کارت پنج لیری می توانید از اتوبوس ها استفاده کرده و هر زمان که بخواهید آن را شارژ کنید. در صورت انتخاب تراموا هم باید 1.70 لیر پرداخت نمایید.

برای تفریحات در آنتالیا اگر به پارک های آبی مانند آکوالند یا دلفین لند بروید باید 75 لیر پرداخت کنید. بلیط موزه باستانی شناسی 20 لیر و پیست اسکی ساکلیکنت 15 لیر است. غواصی 200 لیر و برای آفرود باید 300 لیر پرداخت کنید.

در کوشی آداسی هم برای هزینه خورد و خوراک در یک رستوران معمولی باید 15 لیر و در رستوران های با کیفیت تر 40 لیر پرداخت کنید. هزینه فست فود مک دونالد هم 15 لیر است.

در کوشی آداسی بلیط های تک سفره اتوبوس دو لیر هستند. بلیط پاموک قلعه به همراه تور 120 لیر است. برای پاراسل سواری در ساحل باید 150 لیر پرداخت کنید و بلیط پارک های آبی معمولا 150 لیر هستند.

در پایان می توان گفت که هر شهر معایب و مزایای خاص خودش را دارد که در این مطلب سعی کردیم با بررسی تمام جوانب شما را در یک انتخاب راحت تر یاری کنیم.

برای خرید بلیط هواپیما آنتالیا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *