بلیط لحظه‌ی آخر یا چارتر چیست؟

بلیط لحظه‌ی آخر یا چارتر چیست؟
دانستنی های سفر, راهنمای سفر

شاید در بسیاری از تبلیغات در مورد بلیط لحظه‎‌ی آخر یا چارتر شنیده باشید. آیا معنی دقیق این واژه را می‌دانید؟ به‌نظر شما چه کاربردی دارد؟ اگر معنی لغوی کلمه چارتر را بخواهید بدانید باید چارتر را این گونه تعریف کرد: “چارتر یعنی دربست کرایه دادن”

در ادامه‎‌ی این مقاله از یابکس با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی را در مورد این موضوع به شما بدهیم. پس با ما همراه باشید.

برای خرید بلیط هواپیما ارزان داخلی کلیک کنید.

بلیط چارتر چیست؟

اگر بخواهیم چارتر را در اصطلاحات آژانس های هواپیمایی بررسی کنیم باید بگوییم که چارتر به حالتی گفته می شود که یک آژانس هواپیمایی تعدادی از صندلی ها را اجاره می کند. در نتیجه می توان گفت که صندلی ها توسط آژانس چارتر شده اند. به آژانس مورد نظر چارتر کننده و به شرکت هواپیمایی در اصلاح چارترشونده می گوییم. وقتی صندلی ها در حالت چارتر هستند، مسئولیت فروش بلیط آن ها بر عهده آژانس هواپیمایی است و می تواند با هر قیمتی که آن ها معین می کنند، به فروش برسد.

قبل از هر چیزی باید این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت بلیط‌های چارتری دائما تغییر قیمت دارند. جالب است که در بسیاری موارد این بلیط‌های به نسبت بلیط‌های سیستمی بسیار ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند.

این تغیر قیمت‌ها هم شرایط خاص خودش را دارد. یکی از این شرایط خاص مربوط به میزان تقاضای مسافران است. در ایام خاص مثل تعطیلات عمومی و یا ایام خاص مثل عید نوروز و… مشخصا شما شاهد قیمت‌های به نسبت بالاتری خواهید بود. چرا که میزان تقاضا در چنین روزهایی بالا است. ولی در فصل‎هایی که تقاضا کمتر است و مردم کمتر سفر می‌کنند، قاعدتا شاهد قیمت‌های بالاتری خواهید بود!

یکی دیگر از نکاتی که در مورد بلیط لحظه‌ی آخر یا چارتر باید بدانید در مورد لغو کردن سفر و بلیط است. در بلیط‌های چارتری شما امکان لغو کردن و یا پس دادن و یا جا‌به‌جا کردن بلیط خود را به هیچ عنوان ندارید. همین‌طور همانند بلیط‌های سیستمی که قیمت متفاوت برای سالمندان و یا کودکان دارند، در این این نوع بلیط هیچ تفاوتی در قیمت‌های وجود ندارد!

چرا آژانس‌ها چارتر می‌کنند؟

همه ما با این جمله آشنایی داریم که اگر به صورت عمده بخرید قیمت کالا پایین تر می شود، حال توجه داشته باشید که در مورد چارتر نیز همین موضوع صدق می کند. اگر آژانس هواپیمایی صندلی ها را چارتر کند، قیمت بلیط بسیار پایین تر خواهد شد.

برای مثال آژانس هواپیمایی تصمیم می گیرد تا تور مشهد را برگزار کند. پس اگر آژانس تصمیم بگیرد تا پرواز رفت و برگشت را به صورت چارتر کند، درنتیجه هزینه تور کمتر می شود. تعدادی از آژانس ها هم هستند که برای مسیرهایی که میزان مسافرت در آن ها بالا است، تصمیم می گیرند تا صندلی ها را چارتر کنند، این تصمیم آژانس ها به این علت است، که مطمئن هستند صندلی ها بفروش می رسند.

ویژگی‌های بلیط چارتر

مزایا و معایب خرید بلیط سیستمی و چارتر چیست؟

آژانس های هواپیمایی قیمت بلیط چارتر را بر اساس اینکه میزان تقاضا چقدر است مشخص می کنند. به همین دلیل قیمت بلیط چارتر دارای نوسان بالایی است. البته باید در نظر داشت که قیمت بلیط چارتر نمی تواند از حالت مصوب بیش تر شود.
اگر مسافر بلیط چارتر را خریداری کند دیگر نمی تواند آن را کنسل کند یا نام و تاریخ بلیط را تغییر دهد، زیرا تمام این کارها باعث از بین رفتن بلیط می شود.

اگر آژانس هواپیمایی موفق نشود تا بلیط های چارتر را بفروش برساند در نتیجه مجبور است، هنگامی که به پرواز نزدیک می شود، بلیط ها را با قیمت کمی بفروش برساند. به بلیط هایی که به این صورت فروخته می شوند بلیط چارتر ارزان یا بلیط لحظه آخری می گویند.

همان طور که گفتیم بلیط های چارتر را نمی توان کنسل کرد، درنتیجه برای خرید آن ها مسافر ابتدا باید هزینه بلیط را پرداخت کند و سپس بلیط برای او صادر شود. همین طور پیش از اینکه بلیط صادر شود، مسافر باید اطلاعات خود را روی کاغذ تحویل دهد تا بعدا آن ها را انکار نکند.
افرادی که کلاس پروازی آن ها بیزینس کلاس و فرست کلاس هست قادر به استفاده از بلیط چارتر نیستند چون آژانس ها همواره کلاس های پروازی ارزان را چارتر می کنند.

ویژگی‌های بلیط سیستمی

بلیط هواپیما

نوعی از بلیط ها هستند که شرکت هواپیمایی آن ها را بفروش می رساند به همین دلیل نرخ بلیط ثابت است و بر اساس مصوبی است که به سازمان هواپیمایی اعلام شده است. اگر این نوع بلیط ها گران تر بفروش برسند، مسافر می تواند از شرکت هواپیمایی شکایت کند. با این حال باید در نظر داشت که قیمت بلیط ها با توجه به فصل های مختلف می تواند تغییر کند.

اگر پرواز داخلی باشد برای اینکه تعادل در بازار حفظ گردد، ایرلاین ها نمی توانند قیمت بلیط را از میزانی که در نرخ مصوب ذکر شده است کمتر بفروشند.
اگر مسافر بلیط سیستمی را خریداری کند قادر خواهد بود تا بلیط را کنسل کرده و یا تاریخ آن را تغییر دهد. با این حال مسافر موظف است تا جریمه بلیط را بپردازد.

اگر پرواز به صورت سیستمی باشد، افرادی که عضو خانواده شهدا هستند یا کودکان کم سن و سال می توانند بلیط را ارزان تر تهیه کنند. البته باید توجه داشته باشید که شرکت هواپیمایی می تواند این نوع تخفیف ها را فقط در روزهای معینی از هفته ارائه دهد. اگر فردی جانباز باشد، تخفیف پنجاه درصدی برای وی در نظرگرفته می شود ولی برای کودکان زیر دو سال بعد از درنظرگرفتن مالیات میزان تخفیف ده درصد می شود.

کلاس های پروازی بیزینس کلاس، آکونومی و فرست کلاس جزو پروازهای سیستمی هستند.
اگر بلیط های یک شرکت هواپیمایی به فروش نرسد ممکن است که شرکت کلاس پروازی را به صورت “کلاس لاو” عوض کند. در این صورت همانند بلیط چارتری قیمت پایین تر خواهد بود و امکان کنسل کردن وجود ندارد.

چگونه بلیط لحظه‌ی آخر یا چارتر را خریداری کنیم؟

حالا که در مورد این بلیط اطلاعاتی را به دست آورید، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه باید بلیط لحظه‌ی آخر یا چارتر را خریداری کنیم؟

بی‌شک تخفیف گرفتن هنگام خرید و پیدا کردن بلیط‌های لحظه آخری یا چارتر برای سفر، بسیار جذاب و هیجان‌انگیز خواهد بود. ولی خوب شاید ندانید که چطور باید این بلیط‌ها را پیدا کرد. قبل از اینکه راه‌کارهای خرید بلیط چارتر را بدانید باید چند نکته را بدانید. مثلا اینکه شرکت‌های مسافرتی این بلیط‌ها را به اجبار می‌فروشند و در برخی موارد نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند بلیط‌های خود را با بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند! پس شما به عنوان یک خریدار باید بدانید که چطور و چگونه بلیط خود را خریداری کنید تا بیشترین سود هنگام خرید نصیبتان شود! پس در ادامه با ما همراه باشید.

فول‌چارتر و سیت‌چارتر

برای توضیح این مسائل بهتر است تا از یک مثال استفاده کنیم. یک شرکت هواپیمایی ده هواپیما دارد که چارتر کرده است. این شرکت باید در پرواز رفت و برگشت صد و چهل صندلی دارا باشد. ولی به دلیل اینکه فروش تمام این صندلی ها دشوار است، ممکن است شرکت مورد نظر تصمیم بگیرد تا نصف پروازهای خود را به شرکت دیگری بسپارد.

حال شرکت دوم یک چارتر کننده است. اگر این شرکت دوم تمام صندلی های شرکت اول را در اختیار می گرفت آن را فول چارتر می نامیدیم. در صورتی که شرکت دوم هم نتواند همه صندلی ها را بفروش برساند، تعدادی از آن ها را در اختیار شرکت سوم قرار می دهد که به شرکت سوم سیت چارتر می گویند.

دسته بندی بلیط چارتر بر اساس زمان (فصل- مدت زمان خاص)

معنای چارتر شناور:

در این جا آژانس هواپیمایی برای فصل تابستان یا فصل های دیگر بخشی از صندلی ها یا تمام صندلی ها را چارتر می کند و بلیط رفت و برگشت را در این فصل ها به فروش می رساند.

معنای چارتر بک تو بک:

اگر آژانس هوایی که وظیفه چارتر را بر عهده دارد باید بلیط های خود را در زمانی مشخص در مسیر رفت و برگشت بفروشد به آن چارتر بک تو بک گویند.
مثلا مسافری بخواهد به استانبول سفر کند مجبور است تا زمان برگشت را دقیقا طبق زمانی که چارتر کننده گفته انتخاب نماید.

چارتر بلاک:

در حالت چارتر بلاک، چارتر کننده باید بلیط های خود را در زمان رفت و برگشت مشخصی بفروشد.

فروشنده:

یکی از فرق های بلیط سیستمی و چارتری این است که فقط شرکت های هواپیمایی می توانند، بلیط های چارتری را بفروشند. البته تعدادی از سایت های مجاز هم قادر به فروش هستند.

زمان:

هنگامی که پرواز به صورت سیستمی است، شرکت های هواپیمایی موظفند تا در زمان های معین شده، پروازهای خود را انجام دهند، مگر اینکه مورد ویژه ای اتفاق بیوفتد.

خرید آنلاین بلیط‌های چارتر

بلیط چارتر

اگر قصد مسافرت کردن را دارید خوب است که از چند وقت قبل به دنبال خرید بلیط باشید. بهترین راه خرید بلیط هم، خرید آنلاین است! همان‌طور که گفته شد این سایت‌های گردشگری و آژانس‌های مسافرتی به دنبال فروش و سود بیشتر هستند. آنها در هر صورت به دنبال راهی برای فروختن صندلی‌هایی که اجاره کردند هستند.

اگر شما گوش به زنگ باشید، شک نکنید که این امکان برای شما فراهم خواهد شد. مثلا اگر یک شرکت تعداد زیادی صندلی اجاره کرده باشد و به موعد پرواز هم نزدیک شده باشند و صندلی‌ها هنوز خالی باشند، به دنبال راهی هستند که در هر صورت بلیط‌های خود را به فروش برسانند! پس همیشه گوش به زنگ باشید و در هر صورت آمادگی خرید آنلاین بلیط را داشته باشید. با این روش مطمئن باشید که مناسب‌ترین قیمت را پیدا خواهید کرد!

مقایسه قیمت‌های بلیط با سایت‌های دیگر

در بالا به این نکته اشاره کردیم که در مورد بلیط‌های چارتر هیچ قیمت ثابت و مشخصی را پیدا نخواهید کرد. بر خلاف بلیط‌های سیستمی که قیمت‌شان مشخص است، در مورد قیمت و فروش بلیط‌های چارتر، شما به هیچ عنوان نباید به دنبال یک قیمت مصوب باشید! پس اگر بخواهید که مناسب‌ترین قیمت را پیدا کنید، بهترین کار این است که قیمت‌ها را با سایت‌های دیگر مقایسه کنید و در نهایت مناسب‌ترین قیمت را پیدا کنید و بخرید!

استفاده از سایت‌های تخفیف

این سبک سایت‌ها این روزها بسیار زیاد شده و قطعا خودتان بهتر این سایت‌ها را می‌شناسید. سایت‌های تخفیف همان‌طور که از نامشان پیداست کدهای تخفیف هیجان‌انگیز را گاهی به شما ارائه می‎دهند.

خرید از ایرلاین‌های تازه تاسیس

یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید بلیط لحظه آخری و ارزان بخرید، خرید از ایرلاین‌های تازه تاسیس است. دلیل اصلی این پیشنهاد ما به شما این است دغدغه اصلی ایرلاین‏های تازه تاسیس، جذب مشتری است. پس آنها با ارائه دادن قیمت‌های پایین‌تر، نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند که خدمات خوب و با کیفیت‌تری را مشتریانشان ارائه دهند.

انتخاب مناسب‌ترین زمان برای سفر

در بالا به این نکته اشاره شد که اگر به دنبال خرید بلیط ارزان‌تر هستید، قطعا در زمان‌های پر تقاضا هرگز بلیط ارزان قیمت پیدا نخواهید کرد! پس اگر شما به دنبال خرید بلیط لحظه آخری هستید، باید زمان مناسب برای سفر را هم در نظر داشته باشید!

اینکه شما در اوج تعطیلات تابستان به دنبال خرید بلیط چارتری باشید، مطمئناً یک اشتباه بزرگ است. در بسیاری مواقع هم به خاطر پیدا کردن بلیط ارزان، ممکن است از برنامه اصلی سفر خود نیز عقب بیوفتید! اگر به دنبال خرید بلیط چارتر ارزان قیمت هستید باید زمانی را انتخاب کنید که خیلی وقت سفر نباشد. مثلاً زمانی را انتخاب کنید که بیشتر مردم در حال بازگشت از سفر هستند!

ثبت‎‌نام برای قرعه‌کشی شانسی!

این روش یکی از تکنیک‎های جذب مشتری برای سایت‌های فروش بلیط و گردشگری است. این روش به این صورت است که شما باید چندین وب‎سایت و آژانس‌های فروش بلیط هواپیما را پیدا کنید و اسم خود را برای قرعه‌کشی متقاضیان بلیط لحظه آخری و بلیط ارزان هواپیما قرار دهید. اگر خوش شانس باشید ممکن است یک بلیط ارزان‌قیمت برای سفر پیدا کنید!

طرح دوستی ریختن با آژانس‌های مسافرتی

شاید این روش خیلی معمول نباشد ولی روشی است که با استفاده از آن قطعا بلیط ارزان پیدا خواهید کرد. اگر شما دوست و یا آشنایی در شرکت‌های هواپیمایی داشته باشید، می‌توانید این شانس را داشته باشید که اولین نفر از قیمت‌های ارزان هواپیما مطلع شوید. این روش برای افرادی که مشتری دائمی وب سایت‌های فروش بلیط هواپیما هستند، بسیار محبوب است.

چگونه بلیط لحظه‌ی آخر یا چارتر را خریداری کنیم؟

پرواز برنامه ای | Schedule Flight

پرواز برنامه ای نوعی خاصی از پروازها است که شرکت های هواپیمایی آن ها را برنامه ریزی می کنند و این نوع پروازها در زمان طولانی اعتبار دارند. لازم به ذکر است که شرایطی که در فصل های مختلف مانند Low season و High season ایجاد می شود، باعث تغییر در این نوع پروازها می گردد.

جمع‌بندی و حرف آخر

در این مقاله خیلی مفصل در مورد بلیط لحظه‌ی آخر و یا چارتر و بلیط سیستمی گفته شد. علاوه بر این در مورد مزایا و معایب این مدل بلیط‌ها و روش‌هایی که می‌توان این بلیط‌ها را خریداری کنید گفتیم. ولی این نکته را در نظر داشته باشید که فقط آژانس‌های گردشگری و مسافرتی نیستند که پروازی را چارتر می‌کنند. برخی سازمان‌ها، ارگان‌ها، اداره‌جات، باشگاه‌های ورزشی و… ممکن است برای برخی از کارمندان و نیروهای خود این امکان را فراهم کنند. پس اگر جزو ارگان و یا نهاد خاصی هستید، همیشه گوش به زنگ باشید تا شاید شما هم جزو این افراد خوش شانس باشید. امیدوارم نکاتی که در این مقاله گفته شد، برای شما مفید بوده باشد. مرسی که تا انتهای این مقاله ما را همراهی کردید.

لوکیشن یابکس

آدرس یابکس: تهران، نیاوران، جم سنتر، واحد ١٠١١

شماره تلفن یابکس: 02126370020

 

فول چارتر به چه معنی است؟

هنگامی که آژانس چارتر کننده تمام صندلی های یک پرواز را اجاره کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *