15 مکان برتر برای گشت و گذار در ارمنستان

15 مکان برتر برای گشت و گذار در ارمنستان
ارمنستان, جهان گردی

این روزها به دلیل مسافرت عده‎‌ی زیادی از ایرانی‌ها برای زدن واکسن کرونا در ارمنستان، تقاضا برای رفتن و دیدن کشور ارمنستان خیلی زیاد شده. سوای واکسن کرونا کشور ارمنستان در حال حاظر به یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب تبدیل شده است. این کشور با اینکه وسعت خیلی زیادی ندارد، ولی دارای زیبایی‌های بسیار زیاد و تاریخی غنی است. مثلا ارمنستان اولین کشوری بود که مسیحیت را به عنوان دین ملی خود اعلام کرد. زیباترین مناظر طبیعی مثل قله‌های کوه آرارات که نماد ملی ارمنستان است را در خود جای داده است. حتی جالب است بدانید که اسم آرارات در انجیل هم آمده و خیلی‌ها معتقدند که کشتی حضرت نوح در این مکان لنگر انداخته بود. پس خوب است که نگاهی به 15 مکان برتر برای گشت و گذار در ارمنستان بیندازیم. برای خرید بلیط هواپیما ارزان ایروان کلیک کنید.

ایروان (Yerevan)

ایروان پایتخت ارمنستان

ایروان پایتخت ارمنستان و بزرگترین شهر در این کشور است. ایروان مکانی عالی برای گشت و گذار است. میدان بزرگی به اسم آزادی دارد. این میدان در اصل میدان اصلی اجتماعات عمومی در این کشور است. در این میدان می‌توانید ساختمان‌های مهمی از جمله ساختمان وزارت امور خارجه و گالری هنر را در کنار بناهای تاریخی مانند وزارت ارتباطات و هتل ماریوت و… را مشاهده کرد.

 میدان آزادی در حال حاضر یک منطقه خرید و محلی برای قدم زدن عابران پیاده است. یک مکانی مثل یک برکه وجود دارد که دیدنش هنگام سفر خالی از لطف نیست.

علاوه بر آن بازدید از مکان‌هایی از جمله دژ اربونی که متعلق به ۳۰۰۰ سال پیش است و در ارتفاع ۱۰۱۷ متری در شهر ایروان واقع است خالی از لطف نیست. این دژ در دوره حکومت آرگیشتی یکم ساخته شده است. همین‌طور جزو یکی از بهترین دژهای ساخته شده در دوران پادشاهی اورارتو (آرات) است.

موزه ماتناداران هم یکی از زیباترین و با ارزش‌ترین گنجینه‌های دنیا به حساب می‌آید. این بنا در حدود هفده هزار متون خطی، کتاب‌های دست‌نویس یا چاپی به زبان ارمنی و سایر زبان‌های مشرق زمین را در خود دارد.

مکان‌های دیدنی در ایروان

از جمله مکان‌هایی که هنگام بازدید از ایروان حتما باید از آن دیدن کنید عبارتند از:

  • میدان جمهوری
  • خیابان شمالی
  • خیابان آبوویان
  • خانه اپرا
  • آبشار، پارک مجسمه و موزه هنر کافسچیان
  • خیابان ماشتوتس
  • ماتناداران
  • مسجد کبود
  • بازار سرپوشیده
  • ایستگاه راه‌آهن
  • پارک و بنای یادبود پیروزی
  • پارک عشاق
  • آب‌نمای موزیکال
  • کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر و…

پارک ملی شیکاهو (Shikahogh State Reserve)

پارک ملی شیکاهو (Shikahogh State Reserve)

پارک ملی شیکاهو هم یکی از 15 مکان برتر برای گشت و گذار در ارمنستان و همین‌طور دومین جنگل محافظت شده در این کشور است. شاید باور نکنید ولی هنوز بخش‌هایی از این پارک هنوز به صورت بکر و کشف نشده باقی مانده است!

از جمله گونه‌های جانوری که در این مکان زندگی می‌کنند عبارتند از: پلنگ، بز کوهی، خرس، مار و حدود 1100 گونه‌ی گیاهی مختلف است. در پارک ملی شیکاهو شما چندین آبشار زیبا و خارق‌العاده نیز خواهید دید.

این پارک در استان سیونیک، در شمال شهر ایروان قرار گرفته است. اسم شیکاهو هم از سرزمین قرمز رنگ گرفته شده است. این مکان بیش از 10330 هکتار را با پوشش گیاهی و جانوری متنوع را در خود جای داده که حدود 70 نوع از آن در کتاب قرمز ارمنستان به ثبت رسیده است.

 دریاچه سوان (Lake Sevan)

 دریاچه سوان (Lake Sevan)

دریاچه‌ی سوان بزرگ‌ترین دریاچه در کشور ارمنستان و یکی از 15 مکان برتر برای گشت و گذار در ارمنستان است. این مکان یکی از معروف‎‌ترین جاذبه‌‎های گردشگری در این کشور است. این مکان در ۶۰ کیلومتری شمال شرقی شهر ایروان و در استان گغارکونیک قرار گرفته است. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه در حوزه‌ی قفقاز و از بزرگ‌ترین دریاچه‌های کوهستانی آب شیرین در جهان است! جالب است بدانید که این پارک، یکی از چهار پارک ملی حفاظت شده در کشور ارمنستان به شمار می‎‌رود.

جاهای دیدنی بسیار زیادی این مکان دارد. مثلا یکی از زیباترین مکان‌های دریاچه سوان، صومعه سواناواک است. بسیاری از گردشگرانی که به این منقطه سفر می‌کنند، هدف اصلی‌شان بازدید از این صومعه است. این بنای تاریخی قدمتی زیاد دارد و به قرن نهم باز می‌گردد! جالب است که بدانید این صومعه مجموعه‌ای از دو کلیسا است که گنبدهایی هشت ضلعی دارند و بسیار به یکدیگر شباهت دارند.

با توجه به اینکه این مکان، تقریبا کوهستانی است، فصل پاییز و زمستان شاید زمان مناسبی برای رفتن نباشد. هوای این منطقه حتی در فصل تابستان هم تقریبا سرد است و خوب است که لباس کافی با خود به همراه داشته باشید.

 پارک ملی دیلیجان (Dilijan national park)

 پارک ملی دیلیجان (Dilijan national park)

ارمنستان چهار پارک ملی دارد. پارک ملی دیلیجان هم یکی از این چهار پارک ملی است. این پارک در فاصله‌ی ۹۸ کیلومتری شمال ایروان قرار گرفته است. این پارک در استان تاووش و بر روی دامنه کوه‌های پامبک قرار گرفته و‌ تا دامنه کوه‌های آرگونی، میاپور، آیجوان و حلب ادامه دارد.

شاید باور نکنید ولی زیبایی این پارک به قدری است که آن را به منطقه‎‌ای مشابه کشور سوئیس نسبت داده‌اند! تنوع زیستی و گیاهی بالایی در این پارک وجود دارد. از جمله گونه‌های گیاهی که در این مکان وجود دارد عبارتند از درختانی نظیر: سرخدار، کاج، ممرز، سرخ چوب و … که دیدن‌شان هوش را از سر شما می‌برد.

دیدنی‌های زیادی در پارک ملی دیلیجان وجود دارد. این دیدنی‌ها عبارتند از:

  • دریاچه پارز
  • صومعه هاگارتسین
  • دریاچه گش
  • صومعه ماتوساوانک
  • صومعه جوختاک وانک
  • دریاچه تزرکا
  • قلعه مانتاش

قله آراگاتس (Mount Aragats)

قله آراگاتس (Mount Aragats)

قله آراگاتس در روستان بیوراکان واقع شده است. این قله یکی از 15 مکان برتر برای گشت و گذار در ارمنستان است. مردم این کشور قله آراگاتس را به چهار قله‌ی آتشفشانی که دارند می‌شناسند. جالب اینجاست که این کوه را نمی‌‎توان تنها یک کوه ساده تصور کنیم، از نظر مردم این کشور، این قله یک نماد معنوی است!

این قله با ارتفاع ۴۰۹۱ متری بلندترین قله در جنوب قفقاز است. با توجه به ماهیت قله‌‎ی آراگاتس، این کوه دارای مناطق آلپاینی و نیمه آلپاینی است. همین‌طور این چهار قله، جزو بزرگترین دهانه‎‌های آتشفشانی خاموش در جهان نیز هستند!

دهانه کوه آراگاتس را می‎‌توان یک ناحیه نیمه قطبی دانست که ۷۵۰ متر پایین تر از کوه قرار گرفته است. در اطراف کوه هم چندین بنای مذهبی و چند کلیسای کوچک قرار گرفته که می‎‌توانید از آن دیدن کنید.

یکی از باورهایی که مردم ارمنستان در مورد این مکان دارند این است که در گرگ و میش غروب، زمانی که آخرین تابش خورشید در تاریکی ناپدید می‎‌شود، یک پرتو نور بین چهار قله آتشفشانی دیده می‌شود که آن نمادی از امید در این کشور است. در واقع یکی از سمبل‌های مهم در این کشور به شمار می‌آید.

دریاچه آرپی (Lake Arpi)

دریاچه آرپی (Lake Arpi)

اگر خیلی اهل شلوغی نیستید و حس می‌کنید که دریاچه سوان کمی شلوغ است، دریاچه آرپی مکانی مناسب برای شما خواهد بود. در این مکان احساس آرامش بیشتری خواهید داشت. این دریاچه از یک زلزله و زمین لرزه تکتونیکی آتشفشانی به وجود آمده است. دریاچه آرپی بعد از دریاچه سوان دومین مجموعه مشهور و مهم آبی در ارمنستان است.

این دریاچه که یکی از 15 مکان برتر برای گشت و گذار در ارمنستان است، در استان شیراک قرار گرفته است. علاوه بر بحث گردشگری در این مکان، از این دریاچه برای آبیاری و تولید برق هم بهره برداری می‎‌شود.

برای حفاظت بیشتر از این مکان در سال 2009، یک پارک جدید در کنار دریاچه احداث شد و 100 نوع از گونه‌های مختلفی از پرندگان به این محل آورده شد. جالب است که بدانید این دریاچه، زیستگاه مرغ دریایی ارمنی است. اگر از پیکنیک و کمپ زدن خوشتان می‌آید، این مکان جای مناسبی برای شما خواهد بود.

نوروانک (Noravank)

نوروانک (Noravank)

نوراوانک در زبان ارمنی به معنی “صومعه جدید” است. این صومعه متعلق به قرن 13است که در 122 کیلومتری شهر ایروان و در یک دره باریک ساخته شده است.

افراد محلی نوراوانک را به عنوان “آماگو” نیز می‎‌شناسند. آماگو در واقع نام یک روستای کوچک و در حال حاضر رها شده در بالای کانیونه است. این مکان در قرون 13 تا 14 محل اقامت اسقف سینیک بود و کم‌کم به یک مرکز بزرگ مذهبی و بعدها به یک مرکز فرهنگی در ارمنستان تبدیل شد.

سالانه هزاران توریست از این مکان زیبا و شگفت‌انگیز که جزوی از میراث فرهنگی این کشور است دیدن می‌کنند. اگر به کشور ارمنستان سفر کردید، دیدن از این مکان را به هیچ وجه از دست ندهید.

شهر گیومری (Gyumri)

شهر گیومری (Gyumri)

شهر گیومری در کشور ارمنستان هم یکی از 15 مکان برتر برای گشت و گذار است. این شهر بعد از ایروان، دومین شهر پرجمعیت این کشور است و مرکز استان شیراک نیز است. این شهر در شمال غربی ارمنستان قرار دارد و حدودا در 126 کیلومتری شمال ایروان واقع شده است.

یکی از جاذبه‌های گردشگری در این شهر موزه معماری ملی و زندگی شهری است. این موزه در مرکز شهر گیومری واقع شده است. اینجا مکان جالبی است که می توانید در مورد زندگی روزمره، فرهنگ و تاریخ شهر گیومری ارمنستان اطلاعات زیادی را به دست بیاورید.

نمایشگاه موزه معماری ملی و زندگی شهری، درخانه‎ی “دزتوشانیان” است. این مکان در سال 1872 ساخته شده است. به همین دلیل این موزه، به نام خانه-موزه دزگشتیان نیز شناخته شده است. در این موزه گذشته و حال مردم مرفه گیومری را مشاهده خواهید کرد. گشت و گذار در موزه ریشه‎‌ها و قدمت کشور ارمنستان را به شما نشان خواهد داد.

وانادزور (Vanadzor)

وانادزور (Vanadzor)

سومین شهر بزرگ ارمنستان وانادزور است که در شمال این کشور و در فاصله حدودا 128 کیلومتری ایروان واقع شده است. وانادزور را می‌توان به جرات یکی از زیباترین شهرهای ارمنستان از نظر مناظر و جاذبه‌های گردشگری دانست. خانه‌ها و کلبه‌‎های تابستانی این شهر از شهرت بسیار بالایی برخورداری است و آن را با شهر شهر پاسادنا کشور آمریکا مقایسه کرده‌اند!

یکی از جاذبه‎‌های توریستی و مناطق دیدنی وانادزور، پارک سایات نوا است. از دیگر مکان‌های دیدنی این شهر می‌توان به کلیسای قدیمی مادر مقدس، تپه‎‌های ماشتوتس, موزه استیان زارویان، پارک اصلی شهر، باغ گیاه شناسی و… اشاره کرد.

قلعه آمبرد (Amberd Fortress)

قلعه آمبرد (Amberd Fortress)

قلعه آمبرد با قدمتی خیلی زیاد، حدود قرن هفتم، یکی از خیره کننده‌ترین مکان‎‌ها برای بازدید در ارمنستان است. نکته‎‌ی جالبی در مورد این قلعه وجود دارد. جالب است بدانید این قلعه چند قرن بعد از اینکه ساخته شد، بود به بهرام پهلوانی فروخته شد.

بهرام به بازسازی قلعه امبرد پرداخت. به این ترتیب در قرن یازدهم سه دژ و یک حمام به قلعه افزوده شد. خرید بهرام فقط محدود به قلعه نبود. او زمین‌‎های اطراف این منطقه را نیز خریداری کرد. بعد از مدتی او تصمیم گرفت کلیسای استوتساتسین را هم بسازد.

پس از گذشت چند سال واشه واچوشیان قلعه را از بهرام پهلوانی خریداری کرد. او که یک اشراف‎‌زاده بود، قلعه را تبدیل به یک دژ دفاعی محکم کرد. کمی بعد این مکان توسط مغولان تسخیر شد و دژهای آن تخریب شد. متاسفانه تا قرن بیستم وضعیت قلعه امبرد ایروان تغییری نکرد. ولی امروزه این مکان به طور کامل مورد مرمت قرار گرفته و مکانی عالی برای بازدید علاقمندان است. فراموش نکنید که این مکان یکی از 15 مکان برتر برای گشت و گذار در ارمنستان است.

تنگه‌ی گل یا تساغکادزور (Tsaghkadzor)

تنگه‌ی گل یا تساغکادزور (Tsaghkadzor)

تساغکادزور با شهر ایروان تنها یک ساعت فاصله دارد. تساغکادزور به خاطر داشتن چشمه‌های آبگرم شهرت گرفته و دیدن این مکان را به شدت به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تساغکادزور به زبان ارمنی “تنگه گل” معنی شده است. دلیل این امر هم این است که در فصل بهار، این منطقه با گل‌های رنگارنگ و جنگل‌های سرسبزی که در اطرافش وجود دارد، مناظری دیدنی و خیره‌کننده‌ای را به وجود آورده است. کوه‌های اطراف تساغکادزور هم چندین برابر به دیدنی‌های این شهر نیز اضافه کرده است.

ورزش‎‌های زمستانی در این شهر یکی از مهم‌ترین بخش‌ درآمد این شهر است. سالانه در فصل زمستان، صدها هزار گردشگر و افراد محلی برای لذت بردن از زیبایی‌هایش به این مکان سفر می‌کنند. پیست اسکی تساغکادزور با داشتن امکانات لازم برای مبتدی‌ها و حرفه‌ای‌ها شرایط تفریح و هیجان را برای همه فراهم کرده است!

دره آزت علیا (Upper Azat Valley)

دره آزت علیا (Upper Azat Valley)

دره آزات علیا یکی از میراث جهانی ارمنستان است. صومعه Geghard که شامل تعداد زیادی کلیسا و معبد است که در دل صخره‌های دره آزات علیا کنده شده است. زیبایی و معماری حیرت‌انگیز این مکان، اوج هنر معماری قرون وسطی را در ارمنستان به نمایش می‎‌گذارد!

مجموعه این ساختمان‎‌های قرون وسطایی در منظره طبیعی زیبایی قرار گرفته‌‎اند که با صخره‌های بلند ورودی دره آزات احاطه شده است. این مکان هم یکی دیگر از 15 مکان برتر برای گشت و گذار در ارمنستان است.

رصدخانه کاراهونج (Karahunj Observatory)

رصدخانه کاراهونج (Karahunj Observatory)

یکی از قدیمی‌‎ترین و باستانی‌‎ترین مناطق دنیا، رصدخانه کاراهونج در کشور ارمنستان است. رصد خانه کاراهونج در فلات کوهستان و در نزدیکی شهر سیسیان واقع شده است. این مکان جزو یکی از 15 مکان برتر برای گشت و گذار در ارمنستان به شمار می‌آید، یکی از مقاصد اصلی تور ارمنستان است که در ۲۰۰ کیلومتری ایروان، پایتخت کشور ارمنستان قرارگرفته است.

این مکان مجموعه‌ای کامل‎ ازسنگ‎های بسیار قدیمی است. شاید در نگاه اول به این مجموعه به سختی باور کنید که روزی این مکان یک رصدخانه بوده است ولی واقعا روزی این مکان یک رصدخانه‎‌ی واقعی بوده است!

در این مکان تعداد زیادی سنگ‌های مختلف با یک چنیش عجیب و غریب وجود دارد. شاید از نظر شما چیدمان آنها برای شما کمی عجیب و غیر قابل فهم باشد. اما دانشمندان به این نتیجه رسیده‌‎اند که این چیدمان، بر اساس نظم و به منظوری خاص شکل گرفته است. تحقیقات دانشمندان نشان داد که از این محل و از این چیدمان جهت بررسی وضعیت ماه و خورشید استفاده می‎‌شده است!

خور ویراپ (Khor Virap)

خور ویراپ (Khor Virap)

مناظر زیبای کوه آرارات که از تمامی شهرهای ارمنستان قابل دیدن است، یکی از قشنگی‌های این کشور است. ولی شاید یکی بهترین مناظر کوه آرارت صومعه خور ویراپ است که قطعاً ارزش یکبار دیدن را دارد.

این مکان یکی از مهمترین مکان‌های تاریخی در ارمنستان است. صومعه خور ویراپ در دشت آرارات و در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد. همان‎طور که گفته شد، منظره کوه آرارات در پس‌زمینه آن، چشم‌انداز فوق‌العاده زیبایی به این صومعه بخشیده است.

با قدمتی که به قرن هفتم میلادی باز می‌گردد، شهرت این صومعه مربوط به حبس گریگور روشنگر، توسط پادشاه تیرداد سوم است. صومعه خور ویراپ در حال حاظر جزو یکی از زیارتگاه‌های اصلی ارامنه به‌ شمار می‌آید.  

 دوین (Dvin)

 دوین (Dvin)

دوین شهری باستانی است که در اوایل قرون وسطی پایتخت ارمنستان بوده ‌است. بنیان‌گذاری این شهر به خسرو سوم کوچک پسر تیرداد چهارم نسب داده شده است.

با رفتن به این مکان می‌توانید ویوی جذابی از مناظر مدرن شهر مثل کلیسای سنت هاروتین در دوین که در سال 2000 ساخته شده است لذت ببرید. شهر دوین زمانی کلیسای جامع سنت گریگور را در خود جای داده بود، اما تنها چیزی که امروز از آن ساختمان باقی مانده است تنها پایه‎‌‎های سنگی است که توسط باستان شناسان کشف شده است!

سوالات متداول

هزینه حمل و نقل شهری در ارمنستان به چه صورت است؟

تاکسی‌‎های شهر ایروان به صورت دربستی هستند. هزینه‌ها با تاکسی متر محاسبه می‎شود. ازر ۱ تا ۵ کیلومتر شما باید حدود ۶۰۰ درام پرداخت کنید.

آیا هزینه سفر به ارمنستان زیاد است؟

می‌توانید برای سفر به ارمنستان هزینه زیادی صرف کنید و یا با خرید تور زمینی ارمنستان و انتخاب سوئیت آپارتمان های ایروان خیلی ارزان و با قیمت مناسب سفر کنید. در واقع آنچه هزینه شما را در سفر به ارمنستان تعیین می کند، شخص خودتان هستید.

بهترین زمان سفر به ارمنستان چه موقع است؟

ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت) بارندگی در ارمنستان فراوان است. در ماه‌های می تا ژوئن بهترین آبو هوا را دارد. که برای سفر مناسب است.

آیا برای سفر به ارمنستان نیاز به ویزا داریم؟

اتباع ایرانی برای سفر به ارمنستان نیاز به ویزا ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *