محله بالات استانبول

محله بالات استانبول
استانبول, جهان گردی

در هنگام قدم زدن در میان خیابان های استانبول ممکن است، به خیابانی قدیمی به اسم محله بالات استانبول برسید. در زمان های بسیار دور یعنی در زمان حاکمیت عثمانی ها در این ناحیه یهودی ها و یونانیان ثروتمند ساکن بوده اند. در قرن های بعدی محله هایی که در زمان عثمانی شهرت داشتند کم کم رنگ باختند، با این حال به دلیل وجود بناهای تاریخی همچنان یکی از مناطق پر ارزش استانبول محسوب می شود.

از علت هایی که باعث شد تا محله بالات دوباره جان تازه ای بگیرد، وجود کارخانه تنباکوی به جای مانده از زمان عثمانیان است. همان طور که گفتیم تعدادی از جاذبه های گردشگری استانبول در این محل وجود دارد که باعث جذب توریست ها به این منطقه می شود. در این مطلب قصد داریم تا درباره محله بالات استانبول صحبت کنیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. همین طور می توانید برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما تهران استانبول به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

محله بالات کجاست؟

آدرس محله بالات استانبول: بخش اروپایی استانبول، منطقه فاتح

محله مورد نظر در قسمت اروپایی شهر استانبول است و اگر بخواهیم کمی دقیق تر به آدرس آن نگاه کنیم، در ساحل خلیج شاخ طلایی واقع شده است و همان طور که گفتیم پیش از این محل زندگی یهودیان و یونانی ها بوده است.

نحوه دسترسی به محله بالات استانبول

محله بالات استانبول

برای دسترسی به این محله گزینه های زیادی پیش روی شما است. تاکسی، مترو و اتوبوس از جمله این وسایل هستند. چنانچه می خواهید از اتوبوس استفاده کنید، باید به ایستگاه امینونو بروید و از اتوبوس های خط C36، B44 و A99 استفاده نمایید. اتوبوس های مورد نظر از کنار ساحل زیبای خلیج شاخ طلایی رد می شوند.

در صورتی که می خواهید سوار تراموا بشوید، باید به محله فنر بروید. همین طور کسانی که در هتل های میدان تکسیم اقامت دارند، می توانند با یک اتوبوس مستقیم به این منطقه بروند. اما به طور کلی بهترین روش برای رفتن به این منطقه استفاده از تاکسی است. ولی چنانچه تاکسی میدان تکسیم را استفاده کنید، در عرض 5 دقیقه به بالات می رسید. همچنین چنانچه مشکلی هم با پیاده روی ندارید، می توانید از میدان تکسیم حرکت کنید و به بی اوغلو بروید.

تاریخچه محله بالات استانبول

مردمی که پیش از این در این منطقه زندگی می کرده اند، حوادث زیادی را به چشم خود دیده اند. در حدود پانصد سال پیش بود که یهودیان در این ناحیه ساکن شدند. در واقع علت سکونت یهودیان در محله بالات ترس آن ها از اسپانیایی ها بوده است، زیرا اسپانیا آن ها را تفتیش عقاید می کرده است.

یکی از حاکمان استانبول در آن زمان یک ناوگان را برای نجات مردم یهودی به سمت اسپانیا فرستاد. موریس لوی که یکی از مدیران مردم یهودی بوده است، درباره محله بالات این چنین سخن گفته است:

محله بالات دو بخش بیرونی و درونی داشته است که در هر کدام از آن ها افراد مختلفی زندگی می کرده اند. در واقع نام گذاری این تقسیم بندی ها از زبان اسپانیایی نشات گرفته است. یهودیان این منطقه بعد از اینکه در استانبول ساکن شدند، از این زبان استفاده کردند.

در آن زمان تقریبا 200 هزار یهودی به سمت استانبول حرکت کردند. همین طور در سال 1930 هم به خاطر آزارهای هیتلر عده دیگری از یهودی ها به استانبول رفتند. تعداد زیادی از این افراد در محله های بالات و فاتح اقامت کردند. سپس در سال 1894 بود که به خاطر زلزله ای که در این منطقه رخ می دهد، یهودیان به سمت گالاتای استانبول می روند و بعدها هم یهودیان ثروتمند در قسمت اروپایی ترکیه ساکن می شوند.

محله بالات استانبول

البته بعد از مدتی به دلیل کم شدن یهودیان در این منطقه محله کم کم دچار بی توجهی می شود تا اینکه سازمان یونسکو به حمایت از آن پرداخت و خانه ها بازسازی شدند، همین موضوع سبب شد تا این محله هم اکنون در فهرست میراث جهانی باشد.

در حال حاضر مردمی از اقوام مختلف در این ناحیه زندگی می کنند، اما خانه ها متعلق به مسلمانان است. در این خیابان هم کلیسا و هم مسجد دیده می شود. یکی دیگر از مناطق قدیمی استانبول فنر است که در نزدیکی بالات قرار گرفته است. این محل هم از سال 1600 منطقه ای برای زندگی یهودیان بوده است.

خصوصیات محله بالات استانبول

یکی از نکات جالب توجه این محله این است که در آن خانه های رنگارنگی به چشم می خورند که هر کدام دارای یک تراس هم هستند. این خانه ها بسیار قدیمی هستند. شما همچنین می توانید از این خانه ها عکس هم بگیرید.

این محله در واقع سنت های پیشین را همچنان حفظ کرده است. به این معنی که با قدم زدن در این خیابان می توانید، لباس هایی را ببینید که روی بند رخت هستند و همین طور کودکان هم در کوچه و خیابان فوتبال بازی می کنند.

با اینکه در این محله افرادی که تمکن مالی خوبی ندارند، زندگی می کنند اما با این حال از فرهنگ خوبی برخوردارند و در آن اعمال غیرقانونی هم انجام نمی شود. در این محل برای رفت و آمد می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمایید.

محله بالات استانبول

در میان کوچه ها نیمکت هایی هم قرار دارند که می توانید در حین پیاده روی در این منطقه در آن ها استراحت کنید. همچنین کافه ها و رستوران هایی زیادی در محله بالات استانبول ساخته شده است که گردشگران می توانند یک میان وعده یا نوشیدنی خوشمزه را در آن جا صرف کنند. همچنین در این مکان می توان صنایع دستی و عتیقه های مختلف را هم تماشا کرد. علت دیگر جذابیت این محله وجود نقاشی های مختلفی است که روی دیوارهای آن کشیده شده است.

علت نامگذاری محله بالات استانبول

به طور کلی نظر مشترکی بین کارشناسان وجود ندارد، اما بنظر می رسد که قصری در نزدیکی این محله بوده است که برای نام گذاری محله از اسم یونانی این کلمه یعنی پالاتیون استفاده کرده اند.

جاهای دیدنی بالات استانبول

دانشگاه کادیر هاس استانبول

دانشگاه کادیر هاس استانبول

دانشگاه مورد نظر پیش از این به عنوان کارخانه تنباکو استفاده می شده است. تقریبا در اواخر پادشاهی عثمانی بود که سواحل شاخ طلایی برای درست کردن یک کارخانه استفاده شدند. خاندانی به اسم هاس مالک این کارخانه بوده است و تا زمانی که جمهوری خواهان به روی کار آمدند، همچنان از آن استفاده می شده است.

در سال 1990 بود که این کارخانه را بازسازی کردند و سپس جایزه نوسترای اروپا به آن تعلق گرفت. با این حال یکی از مهمترین دلایلی که باعث شد تا این منطقه بتواند نظر گردشگران را به خود جلب نماید، وجود دانشگاه کادیرهاس است.

دروازه سیبالی استانبول

دروازه سیبالی استانبول

قدمت این دروازه به زمان روم باز می گردد. دروازه مورد نظر در زمان بیزانس ساخته شده است و به سمت شهر قسطنطنیه باز می شود که از شهرهای مهم در زمان های گذشته بوده است. توجه داشته باشید که هنگام سر زدن به این شهر از تماشای این دروازه هم غافل نشوید.

مسجد گل استانبول

مسجد گل استانبول

در زمان روم شرقی کلیساها سبک خاصی داشته اند که این مسجد هم معماری شبیه به آن زمان دارد. البته مشخص شده است که پیش از آن به این مسجد کلیسای سنت تئودوسیا هم می گفته اند. در زمان عثمانی و همچنین در زمان بیزانس مسجد گل استانبول تغییرات زیادی کرده است.

داستان های زیادی درباره این مسجد نقل شده است. عده ای تصور می کنند هنگامی که عثمانی ها بر شهر مسلط شدند، این کلیسا توسط آن ها با گل سرخ پر شود. همین طور عده ای نیز بر این باورند که پیکر یک قدیس به اسم گل بابا در حیاط این محل خاک شده است.

با این حال به درستی مشخص نیست که چه زمانی کلیسا به مسجد تبدیل شده است. اما می توان گفت حکومت عثمانی از زیرزمین این محل برای انبار استفاده می کرده است و همین طور در قرن 15 ام هم کاربرد مسجد داشته است.

کافه آتلیه استانبول

کافه مورد نظر در سال های پیشین محلی برای نجاری بوده است. در حال حاضر این ساختمان به اسم آتلیه کافاسی هم معروف است. در زبان انگلیسی از این واژه به معنی حال و هوای کارگاه استفاده می کنند. شما می توانید با استراحت کردن در حین قدم زدن از این منطقه به کافه آتلیه بروید. لازم به ذکر است که کافه مورد نظر در حیاط یک کلیسا قرار گرفته است.

مدرسه سرخ استانبول

مدرسه سرخ استانبول

هدف از ساخت این مدرسه آموزش افراد برای کلیسای قسطنطنیه بوده است. این مدرسه در زمره سازمان های قدیمی استانبول قرار گرفته است. یکی از روحانیونی که در این مدرسه آموزش می دیده است، چند سال بعد این مکان را بازسازی کرد. همین طور مدرسه یک گنبد هم دارد که از آن به عنوان رصدخانه ای برای کلاس های نجوم استفاده می کرده اند.

معماری این جا برگرفته از سبکی به اسم نئوگوتیک است و آجرهای قرمز رنگی در ساخت آن استفاده کرده اند. جالب است که بدانید این ساختمان یکی از برج های بلند اروپا به شمار می رود.

کلیسای سنت جورج استانبول

کلیسای سنت جورج استانبول

این کلیسا در سال 1490 میلادی ساخته شده و برای ارتدکس ها بوده است. البته این کلیسا به کلیسای پاتریارک تبدیل شد و دیوار آن به صورت زیبایی تزئین شده است.

در ابتدای این مکان یک کلیسا با رنگ سفید است که به آن سنت جرج می گویند. این کلیسا ارزش زیادی دارد و ارزش آن تقریبا به اندازه کلیسای سنت پیتر واتیکان است.

در این کلیسا همین طور می توانید چندین گنجینه را هم مشاهده کنید. یکی از بخش های مهم این مکان وجود دیواری با چوب های کنده کاری شده است. همچنین نمادهای زیادی در این کلیسا به کار رفته است. شما می توانید شکل هایی از حضرت مریم، سنت جورج، حضرت عیسی و … را در آن ببینید. همین طور تصاویری از کتاب مقدس هم در بخش های مختلف کلیسا به چشم می خورد.

کلیسای سنت استفان استانبول

کلیسای سنت استفان استانبول

یکی دیگر از کلیساهایی که در محدوده شاخ طلایی قرار دارد، این کلیسا است که به آن کلیسای بلغاری سنت استفان هم می گویند. این کلیسا از آهن ایجاد شده است و گفتنی است که در آن تقریبا پانصد تن آهن استفاده کرده اند.

این ساختمان در واقع نمادی برای استقلال بلغارها بوده است. ساخت اولیه این کلیسا در شهر وین انجام شده است و بعد از آن با قایق هایی آن را به استانبول فرستاده اند.

کوچه راه‌پله استانبول

کلیسای سنت استفان استانبول

یکی از دیدنی های محله بالات استانبول کوچه مورد نظر است. در این کوچه عکس های مشهوری ثبت می شوند. خانه هایی که در کوچه راه پله قرار گرفته اند، در یونسکو به ثبت رسیده اند و تعدادی از آن ها هم دوباره بازسازی شده است.

بهترین زمان برای بازدید از محله بالات استانبول

برای سفر به استانبول و بازدید از این مکان می توان در هر زمانی اقدام کرد با این حال به دلیل اینکه در بهار بارش باران کمتر است و دما هم بهتر است در نتیجه فرصت خوبی در اختیار شما قرار می گیرد.

آدرس محله بالات استانبول چیست؟

بخش اروپایی استانبول، محله فاتح

دلایل معروفیت محله بالات چیست؟

عتیقه فروشی ها، آثاری از زمان عثمانی و روم شرقی، خانه های رنگی، صنایع دستی و کوچه های سنگ فرش

جاذبه های دیدنی محله بالات استانبول چیست؟

مسجد گل، کلیسای سنت جورج، دانشگاه کادیرهاس، کافه آتلیه، کلیسای سنت استفان، دروازه سیبالی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *