حمل و نقل عمومی در استانبول

استانبول
استانبول, جهان گردی

استانبول در میان ایرانیان بسیار محبوب است، اما دلیل علاقه ایرانیان برای سفر به این شهر چیست؟ از مهمترین دلایل آن می توان به فرهنگ و آداب و رسوم نزدیک، نزدیکی به کشور ما، عدم نیاز به ویزا و وجود بخش های تاریخی و تفریحی آن اشاره کرد. در نتیجه میزان بالای مسافرت ها در هر سال کاملا قابل درک است. در این میان اگر شما هم قصد سفر به استانبول را دارید، باید از راهنمای حمل و نقل عمومی در استانبول اطلاع یابید.

زیرا اگر شما از وسایل حمل و نقل عمومی استانبول به خوبی اطلاع داشته باشید، می توانید هزینه های رفت و آمد خود را به میزان زیادی کاهش دهید. شما مسافران عزیز می توانید برای خرید آنلاین بلیط هواپیما تهران استانبول به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

با اطلاع از مسیر اتوبوس های استانبول می توانید به هر جای شهر که خواستید، به آسانی رفت و آمد کنید. زیرا بیشتر جاهای دیدنی استانبول به مترو و اتوبوس نزدیک هستند. همین طور ما اطلاعات کاملی درباره ساعت کاری اتوبوس ها، قیمت بلیط مترو، قیمت بلیط تراموا استانبول و … را در اختیار شما قرار می دهیم.

انواع حمل و نقل در استانبول

اگر در اواخر بهار یا اوایل تابستان به این شهر سفر کنید، می توانید با وجود هوای خوب این منطقه از فرصت استفاده کرده و بعضی از مسیرها را پیاده طی کنید، اما در سایر فصل های سال ممکن است هوا برای پیاده روی خوب نباشد یا اینکه زمان کافی برای گردش نداشته باشید، در این صورت مجبور هستید تا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

حمل و نقل خصوصی در استانبول

اگر از نظر بودجه مشکلی ندارید، می توانید خودرو شخصی در استانبول کرایه کنید و با آن به نقاط مختلف شهر سر بزنید. بعضی از افراد هم با ماشین شخصی خود به این شهر سفر کرده اند که باید هزینه بنزین را در نظر بگیرند. در غیر این صورت راه دیگر استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی استانبول است.

شرکت های مختلفی در استانبول هستند که به گردشگران ماشین اجاره می دهند. در صورتی که نیاز به اجازه خودرو در استانبول دارید، باید 21 سال سن داشته باشید و داشتن گواهینامه بین المللی هم ضروری است. البته گاهی اوقات برای اجاره ماشین در استانبول باید 25 سال سن داشته باشید. اما اجاره خودرو در استانبول هزینه زیادی دارد و تقریبا 1300 لیر باید در روز هزینه کنید که حتی از تاکسی هم گران تر می شود.

حمل و نقل عمومی در استانبول

شهر استانبول به دلیل وسعت زیادی که دارد شامل انواع وسایل حمل و نقل عمومی می شود که اطلاع از آن ها می تواند، باعث کاهش سردرگمی در هنگام سفر به این شهر شود که در ادامه به معرفی انواع روش ها خواهیم پرداخت:

مترو

اتوبوس عمومی

تراموا

کشتی

قطارهای کابلی

دلموش

مترو استانبول

نقشه مترو استانبول

مترو یکی از با صرفه ترین وسایل حمل و نقل عمومی در این شهر است که در شهر استانبول شاهد چندین خطوط مختلف از این وسیله خواهیم بود. 9 خط مترو در این شهر وجود دارند که شامل خطوط M1A ، M2، M3، M4، M5، M6، M7، M9 می شوند.

ساعت کاری مترو استانبول:

از ساعت 6 صبح تا 12 شب

قیمت بلیط تک نفره مترو استانبول: 15 لیر

قیمت بلیط دو سفره مترو استانبول: 25 لیر

قیمت بلیط 3 سفره مترو استانبول: 35 لیر

البته در صورتی که شما استانبول کارت داشته باشید، برای بلیط تک نفره فقط باید 8 لیر بپردازید.

تاکسی استانبول

تاکسی استانبول

تاکسی در مقایسه با مترو هزینه ای بیشتری در پی دارد. البته در ساعات ترافیک و شلوغی این هزینه بیشتر شده و نمی تواند به سرعت مترو عمل کند. قیمت تاکسی در استانبول بستگی به هزینه ورودی و مسافت دارد.

توجه داشته باشید که تاکسی هایی که دارای تاکسی متر نیستند، را سوار نشوید، زیرا هزینه تاکسی در آن ها مشخص نمی شود. عامل دیگری که درباره تاکسی های استانبول مهم است، هزینه عوارض است که مسافر باید به همراه هزینه کرایه آن را هم پرداخت کند.

روش دیگری برای اطلاع از هزینه تاکسی وجود دارد و آن این است که پیش از تاکسی گرفتن با مراجعه به سایت taksiyl می توانید مبدا و مقصد سفر را وارد کرده و از هزینه مطلع شوید. وب سایت مورد نظر یک وب سایت رسمی و زیر نظر دولت است و تعرفه تاکسی ها باید به این میزان باشند. نکات دیگر درباره تاکسی های استانبول به صورت زیر است:

3 نوع تاکسی در این شهر فعالیت می کنند که رنگ آن ها زرد، فیروزه ای و مشکی است. فیروزه ای و مشکی قیمت بالاتری نسبت به نوع زرد دارند.

هزینه ورودی تاکسی زرد ده لیر است و به ازای هر کیلومتر باید شش لیر بپردازید.

تاکسی های فیروزی ای برای کرایه ورودی 12 لیر و به ازای هر کیلومتر 7 لیر می گیرند.

تاکسی های مشکی برای هزینه ورودی 17 لیر می گیرند و هر کیلومتر اضافه تقریبا 11 لیر می شود.

در شب و روز قیمت تاکسی متفاوت خواهد بود.

اتوبوس عمومی و متروبوس استانبول

استانبول اتوبوس

اگر نقشه اتوبوس استانبول را نگاه کنید، می توانید مسیرهای شهری را در آن ببینید. در نظر مردم ترکیه هم بهترین روش برای حمل و نقل استفاده از اتوبوس است. تعداد خط اتوبوس های این شهر 500 عدد است و در آن هشت هزار ایستگاه وجود دارد. ولی با این حال در هنگام ترافیک اتوبوس ها هم در میان شلوغی گرفتار می شوند.

البته این امکان دارد که مسیر اتوبوس دچار تغییر شود، به همین دلیل نقشه اتوبوس کاملا قابل اطمینان نیست که این موضوع ممکن است برای گردشگران مشکل ایجاد کند. برای اینکه در این باره دچار مشکل نشوید، می توانید به بخش صفحه IETT مراجعه کنید.

در این صفحه زمان حرکت هر اتوبوس و همین طور سایر جزئیات دیگر قابل مشاهده است. هزینه مترو و اتوبوس تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. متروبوس ها به بی آر تی های ایران شباهت دارند. این وسایل دارای خطوط ویژه هستند، در نتیجه در هنگام ترافیک مشکلی ایجاد نمی شود. متروبوس ها همچنین در زمان های مخصوصی حرکت می کنند که اگر زمان برای شما مهم است، بهتر است از این وسایل استفاده کنید.

تراموا استانبول

شما می توانید از تراموا هم در استانبول استفاده نمایید. در شهر استانبول یک نوع تراموا هم وجود دارد که به اسم تراموای نوستالژی معروف است. این نوع وسیله خطوط معینی دارد و در بخش آسیایی و اروپایی استانبول هم حرکت می کند. وسیله مورد نظر در استانبول شامل چهار خط به اسم های T1، T3،T4 و T5 می شوند و خط T1 استانبول به جاذبه های شهر نزدیک است. مسافران در صورتی که قصد بازدید از بخش هایی مانند توپکاپی، مسجد آبی، مسجد ایاصوفیه و بازار بزرگ استانبول را دارند، می توانند از تراموا استفاده کنند.

کشتی استانبول

تنگه بسفر مسیری است که باعث اتصال قسمت اروپایی و آسیایی این شهر می شود. حال شما می توانید برای سفر بین این دو بخش استانبول از کشتی استفاده نمایید. ده اسکله مختلف برای خطوط کشتی وجود دارند. در بخش آسیایی می توانید از اسکله های اسکودار و کادیکوی استفاده کنید، در بخش اروپایی هم چند اسکله به نام های کاباتاش، امینونو و … وجود دارند.

کشتی ها معمولا از ساعت هفت صبح حرکت می کنند که تا یازده شب هم فعالیت دارند. هزینه بلیط کشتی مسافربری تقریبا 3 و نیم تا 5 لیر است. در آخر هفته بعضی از کشتی ها که از ساعت 12 و نیم شب تا 5 و نیم صبح مسافران را جابه جا می کنند، هزینه بلیط را دو برابر می گیرند. هزینه بلیط مسیر حرکت کشتی هایی که به طرف جزیره پرنس می روند، بیشتر است و باید تقریبا 32 لیر پرداخت نمایید. با این حال کشتی سواری هم به نوعی می تواند، یک تفریح به شمار بیاید که هزینه چندانی هم ندارد. 

قطارهای کابلی استانبول

قطارهای استانبول

نوعی از قطارها به صورت کابلی در استانبول کار می کنند که به آن ها فونیکولار می گویند. این نوع قطارها تقریبا شبیه به مترو هستند و قیمت بلیط مناسبی هم دارند. همین طور از آنجا که خطوط حرکت این قطارها به صورت اختصاصی است، در نتیجه مسافران دچار مشکل ترافیک نخواهند شد.

این قطارها از سه خط استفاده می کنند که شامل تونل و خط تکسیم و مسیر کاباتاس با اسم F1 هستند. با استفاده از این لاین ها می توانید به راحتی از بخش های دیدنی استانبول بازدید کنید.

در صورتی که می خواهید از هزینه های رفت و آمد خود در سطح شهر کم کنید، بهتر است تا از فونیکولار استفاده نمایید، زیرا هزینه این وسیله تنها 4 لیر است. همچنین در صورت استفاده از استانبول کارت هزینه استفاده از این وسایل به 2 لیر می رسد.

دلموش

دلموش

یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول دلموش است. این وسایل ظرفیتی به اندازه هشت نفر دارند و در نتیجه هزینه کرایه آن ها یک هشتم از تاکسی کمتر است. این وسایل در صورتی که مسافر درخواست نداشته باشد در مسیر توقف نمی کنند و می توان برای رفت و آمدهای گروهی از آن ها استفاده کرد.

با اینکه هزینه رفت و آمد توسط این وسایل زیاد نیست، اما نمی توان با استانبول کارت با آن ها رفت و آمد کرد. پس اگر دلموش سوار می شوید با خود پول نقد داشته باشید.

نکاتی ویژه درباره حمل و نقل استانبول

ساعات شلوغی در استانبول

از آن جا که استانبول یکی از شهرهای پرجمعیت ترکیه است و تقریبا 15 میلیون نفر در آن زندگی می کنند و همین طور مسافران زیادی هم به آن سفر می کنند، بنابرین در فصل های گردشگری عده زیادی در شهر حضور می یابند که باعث می شود شما در ترافیک گیر کنید. ساعت ترافیک معمولا از هفت صبح تا ده صبح و از ساعت 4 تا ساعت 9 و نیم شب است.

استانبول کارت ترکیه

استانبول کارت

در تمام این مقاله به استانبول کارت ترکیه اشاره کردیم. اما استانبول کارت چیست؟ این کارت به صورت یک کارت 12 رقمی است که به کارت های حمل و نقل ایران شباهت دارد. شما با تهیه این نوع کارت می توانید هزینه های رفت و آمد خود را بسیار کاهش دهید.

استانبول کارت دارای انواع متفاوتی است که معمولا مسافرانی که به ترکیه سفر می کنند، از نوع بی نام آن (Anonymous Card) استفاده می نمایند. البته با استفاده از استانبول کارت نمی توان از تاکسی و دلموش استفاده کرد. اما با این کارت می توان از سایر وسایل حمل و نقل استفاده کرد که در این صورت هزینه های سفر شما به میزان زیادی کاهش می یابد.

سخن آخر

به طور کلی می توان گفت که برای کاهش هزینه های حمل و نقل در سطح ترکیه و استانبول در ابتدا بهتر است تا استانبول کارت را از بخش هایی که مخصوص فروش این کارت است تهیه نمایید. سپس باید از وسایلی مانند مترو یا اتوبوس استفاده کنید.

برای اینکه از خطوط مترو و اتوبوس اطمینان حاصل کنید، حتما پیش از سوار شدن نقشه خطوط را نگاه کنید. اگر مجبور به استفاده از تاکسی شدید فقط تاکسی هایی را سوار شوید که تاکسی متر دارند و همچنین هزینه مسیر را در سایت های مخصوص چک کنید تا راننده پول بیشتری از شما نگیرد.

استفاده از قطار های کابلی و تراموا هم باعث می شود تا در ترافیک گیر نکنید زیرا آن ها خطوط معینی در سطح شهر دارند و مزایای استفاده از این وسایل این است که به بخش های تفریحی شهر نزدیک هستند.

بهترین وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول کدامند؟

مترو، اتوبوس، دلموش، کشتی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *