حمام های ترکی در استانبول

حمام های ترکی استانبول
استانبول, جهان گردی

استانبول شهری محبوب در ترکیه است که بالاترین میزان مسافرت ها را در بین کشورهای اروپایی و مخصوصا آلمان دارد. ایرانیان هم به این شهر علاقه زیادی دارند و آن را به عنوان یک مقصد مناسب برای زندگی یا سفر گردشگری قرار داده اند. برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما استانبول می توانید به بخش پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

تمام بخش های تاریخی استانبول که به جای مانده از دوران حکومت یونان یا عثمانیان هستند باعث شده تا گردشگران در هنگام سفر به این شهر تاریخی از دیدن این آثار لذت زیادی ببرند و همین طور بتوانند اطلاعاتی درباره تاریخچه این شهر به دست آورند. در این میان حمام های ترکی در استانبول هم یکی از این آثار تاریخی هستند که در طی سال ها چندین بار بازسازی شده تا نسل های بعدی هم بتوانند از آن ها بازدید کنند.

حمام های ترکی استانبول

ترک ها اهمیت خاصی به حمام می دهند و در طی سال های گذشته در حدود سیصد حمام ترکی در استانبول تاسیس شده است که البته به خاطر عوامل گوناگونی بعضی از آن ها از بین رفته و از ساختمان بعضی دیگر هم برای سایر کارها استفاده می شود.

در حال حاضر از کلیه حمام های قدیمی فقط 55 عدد باقی مانده است. البته حمام های باقی مانده را به سبک مدرن دوباره بازسازی و ترمیم کرده اند تا گردشگران بتوانند یک تجربه خوب از استفاده از این حمام ها داشته باشند. در این حمام ها می توانید زمانی را در کف و بخار بگذرانید ولی قیمت این حمام ها تقریبا گران است و برای استفاده از آن ها باید 200 تا 300 لیر بپردازید. البته همه حمام های ترکی گران نیستند، بلکه در میان آن ها حمام های ارزان قیمت تری هم یافت می شود.

یکی از نکات جالب معماری در زمان گذشته به این صورت بود که برای اینکه به یک جوان کار معماری یک مسجد را بسپارند، ابتدا از او می خواستند تا یک حمام را بسازد، اگر موفق شد تا این کار را به درستی انجام دهد، سپس ساخت بناهای دیگر هم به او سپرده می شد.

حمام های ترکی استانبول

وسایل و افراد حمام ترکی در استانبول

لنگ را در زبان ترکی به اسم Pestamal می شناسند. کسانی که کیسه می کشند را Tellak یا دلاک می نامند. وسیله ای به اسم تاس وجود دارد که یک ظرف کوچک است و برای شستن بدن با استفاده از آب از آن استفاده می کنند. به کیسه حمام هم Kese می گویند که دقیقا شبیه به کیسه های ایرانی است.

نحوه نظافت در حمام ترکی استانبول

هنگامی که به حمام های ترکی استانبول وارد می شوید، ابتدا باید به یک رختکن رفته و سپس به شما لنگ داده می شود. بعد از آن افرادی که دلاک نام دارند، شما را به بخش اتاق گرم می فرستند. در این اتاق ها حوضچه های آب گرمی وجود دارد که باعث می شود تا دمای بدن شما با محیط هم دما شود.

اما اگر حمام شامل اتاق داغ شود، دلاک شما را به آن سو هم می برد. در این بخش یک سکوی مرمری وجود دارد که می توانید روی آن دراز بکشید. این سکو گرم است و برای اینکه به دمای آن عادت کنید در ابتدا یک حوله روی آن پهن می کنند. هنگامی که دمای بدن شما با محیط یکسان شد دلاک شما را ماساژ می دهد. بعد از آن ماده ای به اسم سفیدآب روی بدن شما مالیده شده و دلاک شما را کیسه می کشد. در مرحله بعدی با استفاده از کف صابون شسته می شوید.

بعد از اتاق گرم به اتاق سرد خواهید رفت. اتاق سرد دمای کمتری نسبت به قبلی دارد و این قضیه باعث می شود تا دمای بدن شما به حالت عادی بازگردد تا برای رفتن به بیرون از حمام آماده شوید. سپس کار حمام شما تمام می شود و می توانید لباس های خود را در رختکن بپوشید. و در انتها به شما نوشیدنی های سرد و گرم داده می شود.

بخش های مختلف حمام های ترکی استانبول

حمام ترکی

تا اینجا متوجه شدیم که حمام ها دارای سه اتاق گرم، سرد و داغ هستند. به طور خلاصه از اتاق داغ برای ماساژ، از بخش گرم برای شستن و از بخش سرد برای استراحت و عوض کردن لباس استفاده می کنند. البته در اتاق های سرد یک بوفه هم وجود دارد و همین طور می توان برای یک چرت کوتاه هم از آن ها استفاده کرد. برای انجام خدمات بیشتر مانند گرفتن وسایلی از قبیل شامپو، لیف، لنگ، دمپایی و … باید یک مبلغ اضافه تر بپردازید. تعدادی از هتل های استانبول هم دارای حمام ترکی هستند.

تاریخچه حمام ترکی در استانبول

استفاده از حمام های ترکی به سال های بسیار قبل باز می گردد. قوم ترک حمام های مخصوص به خود را داشتند، اما بعد از اینکه آن ها با حمام های رومی در آناتولیا آشنا شدند، از معماری آن ها الهام گرفته تا حمام های ترکی را با روش جدیدتری ایجاد کنند. البته از آن جا که ترک ها هم مسلمان بودند از این روش برای پاکیزگی استفاده کردند.

در آن زمان مردم در آن حمام ها دور هم جمع شده و با یکدیگر صحبت می کردند، پس محلی برای گفت و گو و سرگرمی هم محسوب می شده است. همان طور که می دانید در حمام های قدیمی ایرانی از لنگ استفاده می شده است. در حمام های ترکی هم یک لنگ به رنگ قرمز در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید آن را دور بدن خود بپیچید.

معرفی حمام های ترکی استانبول

حمام خرم السلطان ایاصوفیه:

حمام خرم السلطان

حمام خرم سلطان در قرن 16 ام ساخته شده و وظیفه ساخت این حمام برعهده معمار سنان بوده است. محل قرارگیری این حمام در بین مسجد آبی و ایاصوفیه است. در این حمام 5 نوع مختلف ماساژ وجود دارد که برای هر کدام هزینه متفاوتی در نظر گرفته شده است. البته این حمام بعد از بازسازی که هزینه ای برابر با 17 میلیون لیر داشته است، تبدیل به یک حمام مدرن شده است.

هزینه حمام خرم سلطان ایاصوفیه با توجه به خدماتی که دریافت می کنید بین 80 تا 160 یورو است.

ساعت کاری حمام خرم سلطان ایاصوفیه از 8 صبح تا 10 شب است.

حمام سوفولار استانبول

حمام سوفولار استانبول

این حمام مانند حمام خرم السلطان ایاصوفیه لاکچری نیست، اما قیمت آن کمتر است. این حمام را علاوه بر گردشگران افراد محلی هم استفاده می کنند.

قیمت ورودی حمام سوفولار 30 لیر است و در صورتی که از خدمات ماساژ و کیسه هم استفاده کنید، باید 15 لیر اضافه تر بپردازید.

ساعت کاری حمام سوفولار از 8 صبح تا 9 شب است.

حمام چمبرلی تاش استانبول

حمام چمبرلی تاش استانبول

حمام مورد نظر از قدیمی ترین حمام های استانبول است که معماری ویژه ای دارد. نوع معماری این حمام باعث شده تا کارشناسان هم برای دیدن آن به استانبول سفر کنند. سلطان سلیم دوم و همسر او از این حمام استفاده می کرده اند.

هزینه حمام چمبرلی تاش استانبول از صد لیر تا 250 لیر است. ماساژ در این حمام احساس بسیار خوبی دارد، زیرا از صابون های خوشبو استفاده می کنند. برای استفاده از این حمام بهتر است تا در روزهای آفتابی به آن مراجعه کنید. یک گنبد در بخش سرد حمام جمبرلیتاش وجود دارد و در بخش اتاق گرم حمام می توانید از 38 حوض آن استفاده نمایید.

ساعت کاری حمام چمبرلی تاش استانبول از ساعت 6 صبح تا 23:30 دقیقه است.

حمام آقا استانبول

حمام آقا استانبول

پادشاه هفتم عثمانی به منظور استفاده از یک حمام ویژه برای خود و همین طور برای پسران خود از این حمام استفاده می کرده است. حمام مورد نظر در محله بیوگلو ساخته شد. هنگامی که سلطنت عثمانی ها به پایان رسید، یک فرد آمریکایی حمام را خرید و از آن موقع به عنوان حمام عمومی استفاده می شود.

خدماتی که در این حمام به مشتریان ارائه می شود، متفاوت است که باعث شده قیمت های مختلفی هم داشته باشند. به طور کلی هزینه حمام آقا سلطان از 100 لیر تا 180 لیر است.

ساعت کاری حمام آقا سلطان از ساعت 10 صبح تا 10 شب است که همه افراد می توانند از آن استفاده کنند.

حمام جاگالوگلو استانبول

این حمام در نزدیکی بازار بزرگ استانبول قرار گرفته است. پیش از این یک کاخ در محل این حمام وجود داشته که بر اثر آتش سوزی از بین رفته است. بعد از آن بود که برای فراهم کردن هزینه های لازم مسجد ایاصوفیه و همین طور کتابخانه آن این حمام را در این مکان ساختند.

جالب است که بدانید یک فهرست به اسم هزار مکان دیدنی قبل از مرگ وجود دارد که این حمام جاگالوگلو در آن قرار گرفته است. معماری این مکان بسیار زیبا است و در آن کاشی هایی زیبایی هم وجود دارند. در سال های اولیه حمام فقط مخصوص آقایان بوده است که بعدها برای خانم ها هم استفاده از آن مهیا شده است.

هزینه حمام جاگالوگلو استانبول از 290 لیر تا 820 لیر است که تقریبا قیمت زیادی دارد.

ساعت کاری حمام جاگالوگلو استانبول هم از ساعت 8 صبح تا 9 شب است.

حمام گالاتاسرای استانبول

حمام گالاتاسرای استانبول

گردشگران زیادی از این حمام استفاده می کنند و موقعیت مکانی آن در محله کولوگلو است. بخش مرمرین معروف ترین بخش این مجموعه است که مخصوص ماساژ ساخته شده است.

یک سنگ ماساژ به اسم گوبگتاشی هم در این حمام است که مشتریان حمام روی آن دراز کشیده و به آن ها ماساژ داده می شود. بخشی از حمام هم مخصوص ماساژهای گروهی است. به این صورت که یک گروه 15 نفره در این حمام با یکدیگر و در طی مدت 2 ساعت ماساژ دریافت می کنند. قیمت این نوع خدمت 4400 لیر است.

ساعت کاری حمام گالاتاسرای استانبول از ساعت 8 صبح تا 9 شب برای بانوان و برای آقایان از ساعت 7 صبح تا 10 شب است.

معرفی جاهای دیدنی استانبول

حمام کیلیک علی پاشا

حمام کیلیک علی پاشا

این حمام در سال 1580 در استانبول بنا شد. در آن زمان حمام بخشی از مسجدی به همین نام بوده است. حمام کاربری عمومی داشته و همگان می توانستند از آن استفاده کنند. بعد از هفت سال بازسازی، این حمام در حال حاضر تبدیل به مکانی لوکس شده است و در بخش بندری توفان قرار دارد.

فضای داخلی این مکان به صورت سنتی و مدرن ساخته شده است و گردشگران از دیدن آن لذت می برند. این مکان از سطح دریا 16 متر فاصله دارد.

هزینه حمام کیلیک علی پاشا تقریبا 220 لیر است.

ساعت کاری حمام کیلیک علی پاشا از ساعت 8 صبح تا 23:30 دقیقه است.

حمام سلیمانیه استانبول

حمام سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه و حمام آن در ترکیه معروف هستند. به طور کلی یک مجموعه وجود دارد که شامل بیمارستان، آرامگاه، مدرسه و بازار می شود. گردشگران و افراد محلی از این حمام زیاد استفاده می کنند. اتاق سرد این حمام معماری زیبایی دارد. حمام سلیمانیه به حرم خرم السلطان هم شباهت دارد زیرا ساخت هر دو آن بر عهده فردی به نام سنان بوده است.

هزینه حمام سلیمانیه استانبول تقریبا 230 لیر است.

ساعت کاری حمام سلیمانیه استانبول از 10 صبح تا 10 شب است.

حمام سلطان مهرماه استانبول

حمام سلطان مهرماه استانبول

مسجد مهرماه در کنار این حمام قرار گرفته است. سلطان سلیمان این حمام را برای دختر خود سفارش داده است و معمار آن هم سنان بوده است. شکل این حمام به صورت یک مکعب است که آن را روی 12 ستون ساخته اند. حمام آن زیر یک گنبد قرار گرفته و می توانید در کنار آن ایوان و حجره هایی را مشاهده کنید. دیگر بخش های آن شامل جکوزی و استخر می شود. هزینه حمام سلطان مهرماه استانبول 45 لیر است.

ساعت کاری حمام سلطان مهرماه استانبول از ساعت 7 صبح تا 11 شب است و بانوان هم می توانند از ساعت 9 صبح تا 8 شب از آن استفاده کنند.

حمام بیلربی استانبول

معماری حمام مربوط به دوره عثمانی ها است و مسجدی به همین نام هم در کنار آن ساخته شده است. کل این مجموعه در اسکله بیلربی قرار دارند. این حمام را در قرن 18 میلادی ساختند که فرمان ساخت آن را سلطان عبدالحمید صادر کرده بود تا بتواند این مکان را برای مادر خود وقف کند.

در این مکان 4 اتاق خصوصی و 13 روشور و فواره ساخته شده است. برای استفاده از این حمام ساعت جداگانه ای برای خانم ها و آقایان در نظر گرفته اند. برای مثال خانم ها می توانند از صبح تا عصر و آقایان می توانند از تایم عصر تا شب از آن استفاده کنند.

حمام اسکی

این حمام که به اسم حمام سیفا شناخته می شود، در قرن 15 میلادی ساخته شده و در بخش آسیایی استانبول قرار دارد. بخش های این حمام برای زنان و مردان به صورت جداگانه ساخته شده است.

ساعت کاری حمام اسکی از 6 صبح تا 9 شب است.

حمام بیازیت استانبول

در زمان های گذشته مسجدی به اسم آدیرنه وجود داشته است که برای تامین هزینه های آن دستور ساخت این حمام به وسیله مادر سلطان سلیم داده شد. حمام از ساعت 8 صبح تا 10 شب باز است و برای بانوان و آقایان بخش های جداگانه ای در نظر گرفته شده که حتی ورودی آن ها هم در خیابان های متفاوتی باز می شود.

از آن جا که گردشگران زیادی به حمام های ترکی علاقه دارند، در نتیجه مراکز درمانی و همین طور زیبایی در این شهر ساخته شده تا در کنار حمام بتوانید از ماساژ و همین طور سایر امکانات زیبایی استفاده کنید.

حمام ترکی ساندرا استانبول

از این حمام 3 شعبه مختلف در محله های کزیاتی، اتیلر و ایستینیا پارک ساخته شده است که فقط خدمات آن مربوط به حمام نمی شود، بلکه می توانید از بخش مراقبت های پوستی و درمانی هم استفاده کنید.

همین طور یک بخش ماساژ هم وجود دارد. این خدمات باعث شده تا در بین گردشگران محبوب باشد.

حمام ترکی المنتال استانبول

حمام مورد نظر دارای خدمات خوبی است که در داخل هتل دبل تری هیلتون استانبول ساخته شده است.

حمام ترکی اکسپلور استانبول

مجموعه هتل های لمریدین یک بخش ویژه برای حمام به ابعاد 1800 متر دارند که شامل استخر و ماساژ هم می شود. گردشگران می توانند از خدمات این حمام در هتل مورد نظر استفاده کنند.

حمام ترکی تراپیا استانبول

هتل گراند تارابیا هم دارای یک حمام به سبک ترکی است که برای استفاده از آن باید از قبل آن را رزرو کنید.

حمام ترکی هتل ریتز کارلتون استانبول

از دیگر حمام های ترکی در استانبول می توان به حمامی که در هتل ریتز کارلتون وجود دارد اشاره کرد. در این حمام خدمات مختلفی به مسافران ارائه می شود.

حمام ادیشن استانبول

هتل ادیشن دارای یک بخش اسپای مجلل است که شامل سونا، جکوزی و حمام ترکی می شود. این محل مساحتی به اندازه بیست هزار متر مربع دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *