حمل و نقل عمومی دبی (نقشه مترو دبی و هزینه ها)

حمل و نقل عمومی دبی
جهان گردی, دبی

در یکی از مقاله های پیشین درباره نول کارت دبی یا همان کارت الکترونیکی که با آن ها می توان از وسایل حمل و نقل دبی استفاده کرد صحبت کردیم. بنابرین در این مطلب قصد داریم تا راهنمای کامل حمل و نقل عمومی دبی که شامل اطلاعات ایستگاه های مترو دبی، اتوبوس، تاکسی و … می شود را در اختیار شما قرار دهیم تا در صورتی که قصد رزرو آنلاین بلیط هواپیما تهران دبی را داشته باشید بتوانید با آمادگی کامل به این شهر سفر کنید.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در سفر به دبی

اگر بخواهید هزینه سفر به دبی را کاهش دهید، بهترین راه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در دبی است زیرا هزینه رفت و آمد با تاکسی بسیار بالا است و همین طور برای کرایه خودرو در دبی نیازمند گواهی نامه بین المللی هستید.

ساعت کاری مترو دبی

مترو دبی

مترو دبی از ساعت شش سی دقیقه صبح تا ساعت یازده و نیم شب فعالیت می کند. این مترو دارای دو خط به رنگ های قرمز و سبز است. خط مترو قرمز 52 کیلومتر طول دارد و شامل 29 ایستگاه می شود. این مترو در بیشتر طول مسیر از روی زمین حرکت می کند. ویژگی مترو دبی این است که از فرودگاه دبی فاصله چندان زیادی ندارد.

نکات مهم برای استفاده از مترو دبی

در دبی برای استفاده از مترو باید کارت مخصوص خود را داشته باشید. نول کارت ها دارای چهار رنگ مختلف هستند که برای استفاده از مترو می توانید از نول کارت نقره ای استفاده کنید. قیمت نول کارت نقره ای 25 درهم است و توسط آن می توانید چندین بار از مترو استفاده کنید و همین طور اعتبار آن ها پنج ساله است.

نکته ویژه این است که چنانچه بیشتر از مبلغ مورد نیاز کارت خود را شارژ کرده باشید در پایان سفر باقی پول به جز هزینه خود کارت به شما بازگردانده می شود و شما می توانید در سفر بعدی خود به دبی هم از این کارت استفاده کنید. اما اگر سفر شما چند روزه است می توانید از نول کارت های قرمز که قیمت آن ها 2 درهم است استفاده کنید. کارت های مورد نظر قابلیت شارژ را ندارند و اعتبار آن ها تا نود روز است.

کارهای ممنوع در هنگام استفاده از مترو

در مترو که یک وسیله حمل و نقل‌ عمومی دبی است، خوردن و نوشیدن کاملا غیرمجاز است. در صورتی که قانون را رعایت نکنید صد درهم جریمه خواهید شد. همین طور اگر پای خود را روی صندلی قرار دهید پانصد درهم و در صورتی که ترمز اضطراری را بدون دلیل قانع کننده بکشید هزار درهم جریمه خواهید شد.

ناگفته نماد خوابیدن در مترو هم پانصد درهم جریمه دارد و در صورت تخلف هزینه جریمه ها در داخل مترو از شما گرفته می شود.

نقشه مترو دبی

نقشه مترو دبی

ایستگاه های مترو دبی

ایستگاه الرقه (Al Rigga)

این ایستگاه در خیابانی به همین نام قرار گرفته است. مراکز خرید این خیابان دارای اجناس چینی هستند. همین طور شب های خیابان الرقه شلوغ است و برنامه های زیادی در آن اجرا می شود.

ایستگاه الاتحاد (Union)

ایستگاه مورد نظر در نزدیکی میدان جمال است و فاصله چندانی با مرکز شهر ندارد. از همین جهت می توان به بازار مرشد و مراکز خرید دبی مانند بازار طلا و ادویه دبی دسترسی داشت.

ایستگاه دیره سیتی‌سنتر (Deira City Senter)

همان طور که می دانید یکی از مراکز خرید معروف دبی سیتی سنتر است. این ایستگاه نیز به داخل این فروشگاه راه دارد. همین طور اگه بخواهید از فروشگاه Day To Day دیدن کنید باید از این ایستگاه زیرزمینی خارج شوید و به خیابان مقابل ایستگاه مراجعه نمایید.

ایستگاه خالدبن ولید (Khalid Bin Waleed)

این ایستگاه در خیابان خالدبن ولید قرار دارد که در آن بانک های زیادی ساخته شده است. از ویژگی های این منطقه وجود فروشگاه های لوازم کامپیوتری به اسم های العین سنتر و خلیج سنتر و مراکز فروش لوازم صوتی و تصویری و مرکز پارچه فروشان است.

ایستگاه مرکز تجارت جهانی (World Trade Center)

خصوصیت این منطقه وجود برج های زیاد آن است و همین طور کنسرت های ایرانی هم در ساختمان های این محله برگزار می شوند.

ایستگاه کرامه (Al Karama)

در این محله می توانید انواع و اقسام مراکز خرید برای کیف، پوشاک و کفش را پیدا کنید.

ایستگاه الجافلیه (Al Jafiliya)

الجافلیه به پارک زعبیل نزدیک است.

ایستگاه الخلیج التجاری (Business Bay)

این ایستگاه نیز در نزدیکی دو پارک قرار گرفته است. یکی از این پارک ها، صفابه در محله جمیرا بیچ است. برای رسیدن به این پارک باید از اتوبان رد شوید سپس با گرفتن یک تاکسی خود را به مقصد برسانید.

ایستگاه مرکز مالی (Financial Center)

این ایستگاه مورد علاقه بازرگانان است و همین طور هتل رز ریحان و روتانا تاورز در فاصله نزدیکی نسبت به آن قرار گرفته اند.

ایستگاه‌های اینترنت سیتی و شرف دی جی

ایستگاه های مورد نظر برای دانشجویایی که در دبی رفت و آمد دارند مناسب است.

ایستگاه دبی مال (Dubai Mall)

این ایستگاه همان طور که از نام آن پیداست در نزدیکی مرکز خرید دبی مال قرار دارد. همین طور برج خلیفه هم به آن نزدیک است.

ایستگاه امارات مال (Emirate Mall)

این ایستگاه در نزدیکی امارات مال قرار دارد. در این مرکز خرید می توانید مارک های مشهور جهانی را خریداری کنید. همچنین در داخل آن امکانات تفریحی مانند پیست اسکی، هم وجود دارد. شما می توانید با استفاده از یک تاکسی خود را به بازار مدینه جمیرا هم برسانید. در نزدیکی این بازار چندین هتل و خیابان معروف جمیرا قرار دارد.

ایستگاه مترو ابن بطوطه (Ibn Battuta)

بازار ابن بطوطه یکی دیگر از مراکز خرید پرطرفدار در دبی است که خریداران می توانند از داخل خود مترو به بازار وارد شوند.

ایستگاه نخیل (Nakheel)

جزیره مصنوعی نخل دبی در فاصله نزدیکی از این ایستگاه قرار دارد. در این جزیره ویلاهای لاکچری و گران قیمت شهروندان دبی و اروپانشینان این منطقه ساخته شده است. هتل آتلانتیس هم در این جزیره است.

ایستگاه مارینا دبی (Dubai Marina)

ایستگاه مارینا دبی در فاصله نزدیکی از یک پلاژ عمومی به اسم JBR قرار دارد. در اطراف این ناحیه انواع رستوران ها و کافه ها دیده می شود. البته برای رسیدن به اینجا یا باید پانزده دقیقه پیاده روی نمایید یا با گرفتن تاکسی خود را به مقصد برسانید.

فرودگاه دبی سه ترمینال دارد که ترمینال یک و دو آن در فاصله زیادی از یکدیگر قرار دارند. هزینه تاکسی فرودگاه دبی بالا است البته تعدادی از آژانس های مسافرتی خودشان به محل اقامت ترانسفر دارند. اما اگر می خواهید از مترو استفاده کنید ترمینال یک و سه در خط سوم هستند.

راهنمای استفاده از تاکسی در دبی

در تاکسی های دبی امکان گرفتن فیش برای شما وجود دارد. به این صورت که اگر وسیله ای را در تاکسی جا گذاشتید توسط این فیش می توانید آن را پس بگیرید. در دبی تنها سوار شدن به تاکسی سه درهم هزینه دارد و بقیه هزینه مسیر توسط تاکسی متر محاسبه می شود.

اگر می خواهید در هزینه ها صرفه جویی کنید بهتر است تا از تاکسی هایی که کرم رنگ هستند استفاده نمایید. در این شهر برای رسیدن به مکان هایی مانند پارک آبی وایلد وادی دبی، باغ وحش دبی، مرکز خرید مرکاتو، پارک ساحلی جمیرا و … نیازمند استفاده از تاکسی هستید.

تاکسی ‌های اینترنتی (حمل و نقل‌ عمومی دبی)

تاکسی در دبی

این تاکسی ها از جمله وسایل حمل و نقل عمومی دبی هستند. تاکسی ها در هر شهری می توانند هزینه های سفر شما را بسیار کاهش دهند. شهر دبی نیز از این قضیه استثناء نیست. از جمله این تاکسی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

همانند سرویس‌های اسنپ و تپ‌سی در کشور خودمان، در دبی هم سرویس‌های مشابهی وجود دارند. شما هم به صورت انفرادی و هم گروهی می‌توانید از این سرویس‌ها استفاده کنید، که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می شود:

تاکسی اوبر (Uber)

تاکسی اوبر از مشهورترین تاکسی های اینترنتی در جهان است. شرکت اوبر در 67 کشور دنیا فعالیت دارد. پس باید گفت که اوبر در دبی هم می تواند شما را در سطح شهر جابه جا کند.

تاکسی اینترنتی کریم (Careem)

این تاکسی اینترنتی نیز وسیله ای مناسب برای دسترسی به نقاط مختلف شهر دبی است.

مونوریل در دبی (حمل و نقل عمومی دبی)

مونوریل در دبی

مسیر مونوریل فقط به سمت جزیره نخل جمیرا است. برای ساخت این سرویس نزدیک چهار میلیارد درهم هزینه شده است. اگر محل اقامت خود را در هتل آتلانتیس انتخاب کرده اید به وسیله مونوریل راحت می توانید رفت و آمد کنید.

قیمت بلیط تک سفره مونوریل با توجه به مکانی که می روید از 10 تا 20 درهم و قیمت بلیط چند سفره 15 تا 30 درهم است. این وسیله حمل و نقل‌ عمومی دبی در تمام ایام هفته از ساعت هشت صبح تا ده شب فعالیت می کند.

حمل و نقل‌ آبی در دبی

یکی از سیستم های حمل و نقل عمومی دبی استفاده از وسایل آبی است.

اتوبوس‌های آبی

اتوبوس‌های آبی

اتوبوس های آبی به اتوبوس های معمولی شباهت دارند. اما همان طور که از نام آن ها پیداست این اتوبوس ها در میان دریا حرکت می کنند. جالب است که بدانید این اتوبوس ها از داخل خشکی به دریا وارد می شوند.

تاکسی ‌های آبی دبی (حمل و نقل عمومی دبی)

به تاکسی های آبی دبی ابراس می گویند که شامل وسایل حمل و نقل عمومی دبی می شوند. این تاکسی ها در واقع قایق های چوبی هستند. تاکسی های مورد نظر می توانند در حدود بیست نفر را جابه جا کنند و مسیر حرکت آن ها به دو صورت است. این تاکسی های آبی در یک مسیر از سمت ابرا به طرف بازار دیره می روند و در مسیر دیگر از بازار دیره به سمت محله السبخه حرکت می کنند.

وسایل حمل و نقل عمومی دبی کدامند؟

مترو، تاکسی، اتوبوس، مونوریل و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *