سوغات استانبول، در هنگام سفر به ترکیه

راحت الحلقوم ترکیه
استانبول, جهان گردی

تصور کنید بعد از مدت ها بالاخره شال و کلاه کرده اید و می خواهید به استانبول سفر کنید تا جاهای دیدنی آن را ببینید یا به بهترین مراکز خرید استانبول سر بزنید اما آیا اطلاعی درباره سوغاتی های استانبول دارید؟ برای اینکه بتوانید در حین گشت و گذار در میان بازارهای استانبول یک سوغاتی خوب هم برای آشنایان خود بخرید، قصد داریم تا بهترین سوغات استانبول را در این مطلب به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید. همین طور برای خرید بلیط هواپیما ارزان استانبول می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

مشهورترین سوغات استانبول

در شهر استانبول می توانید سوغات را به صورت خوراکی یا صنایع دستی خریداری کنید. پس به طور کلی می توان گفت بنابر سلیقه و بودجه شما محصولات مختلفی در دسترس هستند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

خوراکی‌ های استانبول

چای ترکی و دمنوش های گیاهی از سوغات استانبول

چای ترکی

هنگامی که در میان خیابان یا کوچه های استانبول قدم می زنید. احتمالا شاهد نوشیدن چای سیاه توسط مردم خواهید بود. مردم ترکیه علاقه زیادی به نوشیدن این نوع چای دارند. شما هم برای از بین بردن خستگی می توانید آن را امتحان کنید.

علاوه بر چای می توانید طعم دمنوش های گیاهی را هم تجربه کنید. برای اینکار کافی است تا به یکی از کافه های استانبول سر بزنید. بعضی از این دمنوش ها طعم و بوی گل سرخ دارند و بسیار دلنشین هستند. همچنین همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم، می توانید این دم نوش های ترکی را خریداری کرده و به عنوان سوغات برای دوستان خود ببرید.

قیمت چای ترکی در استانبول معمولا از 7 لیر تا 27 لیر است و برای خرید آن می توانید به بازار ادویه استانبول یا بازار بزرگ استانبول بروید.

راحت‌‌الحلقوم ترکی همراه با طعم های خوشمزه

راحت الحلقوم استانبول

راحت و الحلقوم در ایران هم تهیه می شود و شیرینی بسیار جذابی است. اسم این شیرینی در این کشور لوکوم است و از سوغات استانبول محسوب می شود. البته طرز درست کردن هر دو در ترکیه و ایران یکسان است. برای اینکار باید از شکر و نشاسته استفاده کرد.

با این حال گاهی اوقات هم برای خوشمزه کردن بیشتر آن به مواد اولیه عصاره میوه یا آجیل هم اضافه می کنند. بهترین نوع راحت الحلقوم به وسیله گلاب، پسته، لیمو، دارچین و … تهیه می شود. این خوراکی در شهر استانبول با ابعاد و شکل های متنوعی آماده می شود و مزه بسیار مطلوبی دارد. البته توجه داشته باشید که حتما درباره ماندگاری این خوراکی در هنگام مسافرت از فروشنده سوال کنید، زیرا بعضی از راحت الحقوم ها موادی دارند که می توانند میزان ماندگاری آن ها را کاهش دهند و در طول سفر خراب شوند.

قیمت راحت الحلقوم ترکی برای هر نیم کیلو تقریبا از 20 تا 60 لیر است. برای خرید این خوراکی می توانید به بازار ادویه، بازار آراستا و گرند بازار استانبول سر بزنید.

ادویه‌ های ترکی، طعمی هیجان انگیز برای غذاها

ادویه ترکی

یکی دیگر از خوراکی هایی که می تواند به عنوان سوغات استانبول در نظر گرفته شود، ادویه های ترکی است. تمام آشپزهای حرفه ای یا کسانی که دوست دارند، غذای خوش طعمی درست کنند، به استفاده از ادویه ها اهمیت می دهند. یک ادویه خوب باعث می شود طعم غذا بسیار بهتر شود. اگر شما هم دوست دارید غذایی بپزید که همه از آن لذت ببرند، بهتر است تا ادویه های ترکی را امتحان کنید.

همین طور اگر در دوستان یا آشنایان خود کسی را می شناسید که علاقه زیادی به آشپزی دارد، مطمئنا خرید ادویه از استانبول به عنوان سوغات می تواند هدیه ای با ارزش برای آن ها باشد. ادویه های ترکی به صورت بسته ای یا در ابعاد زیاد قابل خریداری هستند. چنانچه از مزه آن ها مطمئن نیستید بهتر است تا به صورت بسته ای آن را تهیه نمایید. اما مشخص است که اگر آن ها را به مقدار زیاد بخرید برای شما هزینه کمتری خواهد داشت.

همین طور چنانچه قصد خرید به عنوان سوغاتی را دارید، بهتر است تا به صورت بسته بندی خریداری کنید تا هدیه شیک تری باشد.  قیمت ادویه ترکی تقریبا از سه تا 25 لیر است و می توانید آن را از بازار بزرگ یا بازار ادویه خریداری نمایید.

شیرینی باقلوا از سوغات استانبول

باقلوا ترکی

استانبول مرکزی مناسب برای کسانی است که عاشق شیرینی و شکلات هستند. باقلوا از دیگر خوراکی های خوشمزه این شهر به شمار می رود. در داخل این خوراکی از پسته و شهد استفاده می کنند تا مزه لذیذتری به آن بدهند.

البته زیادی باقلوا نخورید چون ممکن است باعث افزایش قند شما بشود! در هر کاری تعادل بهترین است پس به اندازه آن را مصرف کنید تا خاطره ای شیرین از سفر به استانبول برای خود رقم بزنید. همین طور لازم به ذکر است که چنانچه قصد دارید تا آن را به کشور خود هم ببرید، باید مواظب باشید تا در داخل چمدان له نشود یا شیره آن بیرون نیاید. علاوه بر این ها امکان پاره شدن بسته بندی آن وجود دارد. قیمت باقلوای ترکی معمولا از 30 تا 70 لیر است و برای خرید آن می توانید به شیرینی فروشی ها مراجعه نمایید.

قهوه ترک، نوشیدنی محبوب همگان

قهوه ترکی

شهر استانبول محلی مناسب برای قهوه دوستان است. مطمئنا همه شما اسم قهوه ترک را شنیده اید. بهترین نوع قهوه ای که می توان آن را یافت در ترکیه یافت می شود. اگر دوست دارید می توانید بعد از خوردن قهوه برای تفریح و خنده فال هم بگیرید و ببیند بخت و اقبال شما را به کجا می برد.

پس قهوه ترک یکی از سوغات استانبول محسوب می شود و نه تنها می تواند خاطره ای خوش را برای شما رقم بزند، بلکه حتی دوستان شما هم که فرصت سفر ندارند می توانند در شیرینی این خاطره شریک شوند.

قیمت قهوه ترک معمولا به ازای هر 250 گرم 21 دلار است و برای خرید آن می توانید به بازار ادویه یا بازار بزرگ سر بزنید.

صنایع ‌دستی و سایر محصولات استانبول

چشم نظر یا چشم ‌زخم، سوغاتی متفاوت

چشم نظر ترکی

اعتقاد به چشم زخم در میان مردم بعضی از کشورها رواج دارد، کشور ترکیه هم یکی از آن ها است. مردم ترکیه برای در امان ماندن از چشم نظر از شیشه ای آبی رنگی استفاده می کنند که داخل آن ها یک چشم است. مردم بر این عقیده هستند که این شیشه ها می توانند باعث دور ماندن انرژی های منفی بشوند و همچنین مانع از ایجاد حوادث بد گردند.

البته کسی دیگر این روزها به چشم زخم اعتقاد چندانی ندارد و بیشتر از این وسیله برای تزئین استفاده می کنند. گاهی اوقات حتی می توانید افراد معروفی را هم ببینید که چشم نظر با خود دارند. پس می توان گفت که این وسیله به کشور خاصی تعلق ندارد. شما می توانید چشم زخم را به صورت دست بند، گردن بند، جاکلیدی و … خریداری کنید و هر کدام را که برای شما بهتر است انتخاب نمایید.

قیمت چشم نظر ترکی از 3 تا 175 لیر است و برای خرید آن می توانید به بازار بزرگ بروید یا از مغازه های سوغاتی فروشی استفاده نمایید.

سرامیک‌های ایزنیک از سوغات استانبول

سرامیک های ایزنیک

ایزنیک یکی از شهرهای ترکیه است که در قدیم الایام در آن کاشی های زیبایی درست می شده است و این کاشی های فیروزه ای شهرت زیادی داشته اند. شما می توانید نمونه ای از این کاشی ها را در کاخ توپکاپی یا مسجد ایاصوفیه ببینید. این کاشی ها را می توان نمونه ای از میراث فرهنگی کشور به شمار آورد.

شما می توانید ظرف هایی را در استانبول ببینید که طرح هایی از این کاشی ها در آن ها استفاده شده است. پس می توان این ظروف را نمونه ای از سوغات استانبول و به عنوان سرامیک ایزنیک به شمار آورد. این ظرف و ظروف ها در حالت بشقاب، گلدان یا کاسه قابل خریداری هستند.

البته باید گفت که سرامیک ها را نمی توان به سادگی با خود حمل کرد، زیرا امکان شکستن آن ها وجود دارد، پس در هنگام خرید باید از فروشنده درخواست کنید تا آن ها را به خوبی برای شما بسته بندی کرده و از کارتن های محکم استفاده نمایند. قیمت سرامیک های ایزنیک معمولا از 20 لیر شروع می شود.

فرش و گلیم از صنایع ‌‌دستی ترکیه

گلیم ترکی

فرش ایرانی یک از کالاهای معروف جهانی است که شهرت آن زبانزد خاص و عام است، ولی شاید دوست داشته باشید که فرشی جدید با نقش و نگاری متفاوت را در خانه خود امتحان کنید. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم که سری به فرش فروشی های استانبول بزنید.

البته همه فرش ها برای استفاده کردن نیستند، شما می توانید تعدادی فرش تزئینی را خریداری کنید و آن ها را روی دیوار خانه خود نصب نمایید. یا اینکه فرش را روی زمین پهن کنید و آن قسمت از خانه را با دکور متفاوت تزئین کنید. همچین امکان خرید گلیم ترکی هم وجود دارد که برای خانه های که دکوری سنتی دارند، مناسب است.

قیمت فرش ترکی از 1042 لیر شروع می شود و برای خرید رویه کوسن باید 173 لیر پرداخت نمایید.

لامپ‌ های ترکیه‌، وسایلی زیبا برای دکورخانه

لامپ های ترکیه

ممکن است تصور کنید خرید لامپ از ترکیه و بردن آن به ایران کار عاقلانه ای نباشد، اما اگر برای یک بار نگاهی به این لامپ ها بندازید احتمالا نظر شما تغییر خواهد کرد. زیرا لامپ های ترکی بسیار زیبا هستند.

مغازه های زیادی در ترکیه هستند که این لامپ ها را می فروشند و می توانید آن ها را خریداری نمایید. این وسایل در ابعاد و اندازه های متفاوتی به فروش می رسند و شما می توانید برای دکوراسیون خانه خود از آن ها استفاده کنید.

چنانچه تصمیم گرفتید تا این لامپ ها را خریداری نمایید حتما به کیفیت آن ها توجه کنید زیرا یک لامپ خوب روشنایی بهتری را برای خانه شما به ارمغان می آورد.

قیمت لامپ ترکی از 25 تا 100 لیر است.

حوله های ترکی برای استفاده در حمام

حوله های ترکی

حوله یکی از وسایل ضروری برای حمام یا خشک کردن صورت به شما می رود. اما یک حوله خوب باید خصوصیات مطلوبی داشته باشد که از جمله آن ها می توان به نرم بودن آن اشاره کرد.

حوله هایی که در کشور ترکیه تهیه می شوند، می توانند به خوبی آب بدن را جذب کنند، پس بعد از حمام بدن شما کاملا خشک خواهد شد. این حوله ها همچنین به صورت دست بافت هم هستند که باعث می شود وزن بیشتری داشته باشند. شما می توانید به عنوان یک سوغاتی خوب این حوله ها را خریداری نمایید.

حوله های ترکی هم به صورت دستی و هم ماشینی تهیه می شوند و همان طور که گفتیم نوع دستی آن وزن سنگین تری دارند. در هنگام خرید هم حتما به نوع حوله توجه کنید تا اشتباهی حوله ماشینی و دستی را به جای هم نخرید.

قیمت حوله ترکی تقریبا از 45 تا 65 لیر است.

صابون‌ های سیاه ترکی

صابون های سیاه ترکی

ویژگی خوب صابون های سیاه ترکی این است که در آن ها ماده شیمیایی استفاده نشده است و همه مواد آن کاملا طبیعی است. این صابون ها را می توان به عنوان یک لایه بردار قوی استفاده کرد و مخصوصا برای کسانی که پوست چرب دارند و به همین دلیل جوش زیادی می زنند مناسب است. صابون های سیاه کمک می کنند تا لایه ای از پوست مرده شما کنار برود و یک لایه نرم پوست جایگزین شود. قیمت صابون های سیاه استانبول معمولا از 45 لیر شروع می شود.

جِذوه، ظرف سرو قهوه ترک

ظرف سرو قهوه

قهوه ترک یکی از سوغاتی های مناسب استانبول است. حالا تصور کنید که این قهوه را در ظرف ویژه خود دم کنید، مطمئنا لذت بیشتری به همراه خواهد داشت. ظرفی که در ترکیه برای دم کردن قهوه از آن استفاده می کنند cezve نام دارد. این ظرف به صورت مسی است.

این ظرف در کشور ترکیه بسیار مشهور است و تقریبا همه افراد برای دم کردن قهوه از آن بهره می برند. قهوه ای که با استفاده از جذوه آماده می شود طعم بسیار خوبی دارد و مطمئن باشید ارزش امتحان کردن را خواهد داشت.

پس اگر قصد خرید قهوه ترک را دارید، حتما خرید جذوه را هم در لیست خود قرار دهید تا بتوانید طعم بهتری را تجربه کنید. همچنین با اینکار از صنعتگران ترکی هم حمایت کرده اید. قیمت جذوه معمولا از 35 لیر شروع می شود.

جواهرات ترکیه

انگشتر ترکی

صنعت جواهرسازی در کشور ترکیه به سالیان دور باز می گردد. هنگامی که عثمانی ها بر این کشور حکومت می کردند، جواهرات مختلفی به دستور پادشاهان ساخته می شده است. البته همچنان جواهرات ترکی طرفداران خود را دارند.

از بهترین جواهرفروشی های ترکیه می توان به سوان بیچاکچی و گیلان اشاره کرد. البته اگر جواهر خاصی را مد نظر دارید، می توانید آن را سفارش دهید تا برای شما آماده کنند.

قلیان ترکیه از سوغات استانبول

قلیان ترکی

کسانی که از قلیان استفاده می کنند یا حتی آن را به عنوان وسیله ای زینتی در نظر دارند خرید این وسیله از ترکیه می تواند انتخاب خوبی باشد. البته شما می توانید در کنار قلیان تنباکوهای مختلف را هم خریداری کنید. قیمت قلیان ترکی معمولا از بیست لیر شروع می شود.

محصولات چرمی ترکی

محصولات چرمی

کشور ترکیه به خاطر محصولات چرمی خود معروف است و می توانید هر آنچه که دوست دارید را با قیمت مناسب تهیه کنید. بهترین سوغات ترکیه می تواند کیف یا کاپشن چرمی باشد. قیمت محصولات چرم استانبول از 20 لیر شروع می شود و تا 500 لیر هم خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *