کارهایی که در فرودگاه استانبول نباید انجام داد

فرودگاه استانبول
استانبول, جهان گردی

هر فرودگاهی قوانین خاص خودش را دارد که آشنایی با این قوانین باعث می شود تا سفر راحت تری را داشته باشید. از آن جا ترکیه یکی از کشورهای محبوب گردشگری برای ایرانیان است، در نتیجه بهتر است تا پیش از سفر به آن از قوانین فرودگاه های استانبول اطلاع داشته باشید. برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما استانبول به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

اطلاعات اساسی درباره ترکیه

آنکارا پایتخت شهر ترکیه است. واحد پولی این کشور لیر ترکی است و کد تلفن آن + 90 است. برای انجام کارهای بانکی می توانید تمام هفته به غیر از روزهای شنبه و یکشنبه به بانک مراجعه نمایید.

مقررات ورود به ترکیه

استانبول

مقررات خاصی در سفر به ترکیه است که در ادامه آن ها را برای شما ذکر می کنیم. مواردی که می توانید آن ها را به ترکیه وارد کنید:

1- انواع مختلف تنکابو

چنانچه سن شما بالاتر از 18 سال است، می توانید محصولاتی همچون نخ سیگار به تعداد 600، نخ سیگار برگ به تعداد 50 و نخ سیگاریلو به تعداد صد، 250 گرم تنباکو پیپ و 250 گرم تنکابو با 200 کاغذ سیگار را با خود داشته باشید.

2- شکلات به اندازه یک کیلوگرم

3- عطر به میزان 600 میلی لیتر

4- جواهر به ارزش 15 هزار دلار

5- چای و قهوه هر کدام یک کیلوگرم

6- هدیه به ارزش 430 یورو. اگر سن مسافر کمتر از 15 باشد، این رقم به 150 یورو می رسد.

7- در صورتی که سن مسافر از 18 سال بیشتر باشد، می تواند یک لیتر نوشیدنی الکلی به ترکیه وارد کند.

8- همراه داشتن لپ تاپ و دوربین و …

9- ورود انواع داروها برای استفاده فردی موردی ندارد، ولی نمی تواند شامل داروهای کدئین و مواد روان گردان شود.

مقررات مربوط به حیوانات خانگی

مسافرانی که وارد ترکیه می شوند، فقط می توانند دو حیوان خانگی با خود داشته باشند که این حیوانات باید کارت شناسایی، گواهی واکسیناسیون و گواهی رسمی دامپزشکی داشته باشند. همین طور بردن حیوان به داخل کابین یا در بخش بار بستگی به فرودگاه دارد.

قوانین مربوط به سلاح

شما می توانید تعدادی سلاح گرم به داخل کشور ترکیه وارد کنید اما باید مجوز مربوطه از وزارت خانه محیط زیست یا از طرف جنگلداری با خود داشته باشید.

مقررات ترخیص چمدان

بعد از اینکه از هواپیما پیاده شدید نیازمند ترخیص چمدان خود هستید. البته این قضیه شامل حال پروازهای عبوری نمی شود. از جمله فرودگاه های ترکیه که دارای خدمات گمرکی هستند، شامل موارد زیر می شوند:

فرودگاه آنکارا (ESB)، فرودگاه بورسا (YEI)، فرودگاه دالامان (DLM)، فرودگاه الازیغ (EZS)، فرودگاه دنیزلی (DNZ)، فرودگاه ارزنجان (ERC)، فرودگاه ارزروم (ERZ)، فرودگاه بدروم (BJV)، فرودگاه آنتالیا (AYT)، فرودگاه غازی عینتاب (GZT)، فرودگاه آتاتورک استانبول (IST)، فرودگاه آدانا (ADA)، فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول (SAW)، فرودگاه ختای (HTY)، فرودگاه ازمیر (ADB)، فرودگاه قیصریه (ASR)، فرودگاه غازی‌پاشا (GZP)، فرودگاه کوتاهیه (KZR) و … می شوند.

مقررات خروج از ترکیه

 لیست محصولاتی که می توانید در هنگام خروج از ترکیه با خود داشته باشید شامل موارد زیر می شوند:

1- اگر وسیله ای که با خود دارید، قیمتی بیشتر از پنج هزار لیر داشته باشد باید مدرکی به کارمندان فرودگاه نشان دهید ،مبنی بر اینکه ارز خارجی را به لیر تبدیل کرده اید و ارزش آن بالاتر از پنج هزار لیر بوده است.

2- انواع تنکابو می تواند شامل دو کیلوگرم باشد یا می توانید سه کارتن از تنباکوی محلی را با خود خارج کنید.

3- مسافران نمی توانند وسایلی مانند ادویه، عتیقه، چای، قهوه، محصولات آردی و کاکائو را از کشور خارج کنند.

4- در صورت به همراه داشتن هدیه، ارزش آن نباید از پنج هزار لیر بیشتر باشد.

5- نوشیدنی الکلی تنها تا میزان پنج کیلوگرم ایرادی ندارد، یا اینکه به جای آن می توانید دوازده بطری راکی که قیمت آن ها صد لیر می شوند، را با خود داشته باشید.

قوانین ورود ارز به استانبول

وارد کردن هر میزان لیر یا هر ارز دیگری به کشور ترکیه محدودیت ندارد. با این حال هنگامی که وارد خاک ترکیه می شوید، باید این میزان در پاسپورت شما ثبت گردد.

قوانین خروج ارز از استانبول

ارز استانبول

در صورتی که قصد خارج کردن لیر یا ارزهای دیگر را دارید، می توانید حداکثر تا پنج هزار دلار یا ارز دیگری که برابر آن است با خود داشته باشید. چنانچه بیشتر از این مقدار را بخواهید از کشور خارج کنید، باید آن را ثبت نمایید که شرایط آن به صورت زیر است:

اگر فرد ساکن ترکیه باشد، باید ارز مورد نظر را از بانک ها تهیه کرده و این میزان باید در پاسپورت ثبت شده باشد.

اما اگر فرد ساکن کشور دیگری باشد و هنگام وارد شدن به کشور این پول را داشته باشد، باید آن را در پاسپورت خود ثبت کرده باشد، اگر با خود لیر دارید و می خواهید آن را به ارزهای دیگری تبدیل کنید، باید سند بانکی ارائه دهید.

در صورتی که شهروند خود ترکیه هستید می توانید تا میزان ده هزار دلار یا ارزی معادل آن را با خود داشته باشید.

نکات ویژه در فرودگاه استانبول

بهتر است تا قفلی به چمدان خود بزنید زیرا گاهی افرادی سعی می کنند تا مواد غیرقانونی خود را در چمدان بقیه افراد جاسازی کنند. حتی اگر شما بیگناه هم باشید، مامورین حرف های شما را باور نخواهند کرد.

در صورتی که با خود لپ تاپ و سایر وسایل الکترونیکی را دارید، باید آن ها را برای بازرسی تحویل دهید. در صورتی که با خود جواهرات دارید، حتما آن ها را در کیف دستی قرار دهید به دلیل اینکه کارمندان فرودگاه مسئولیتی برای گم شدن آن ها از چمدان شما نخواهند داشت.

از آن جا که باید لباس هایی مانند کاپشن را درون دستگاه جهت بازرسی قرار دهید، پس قبل از آن جیب ها را خالی کنید تا چیزی از آن ها به بیرون نیوفتد. دقت کنید هر وسیله ای که ممکن است، برای شما دردسرساز شود به همراه خود نداشته باشید. در هنگام تحویل چمدان توجه کنید که برچسب داشته باشد در غیر این صورت دچار مشکل خواهید شد.

اگر به چمدان شما آسیبی در فرودگاه وارد شود، باید حتما این مورد را با کارکنان در میان بگذارید. بهتر است وسایل فلزی داخل کیف دستی باشند، چون باعث می شوند که چمدان باز شوند.

قوانین مهم فرودگاهی

بهتر است تا دو ساعت قبل از پرواز حتما در فرودگاه حضور داشته باشید.

از آن جا که شما به صورت توریستی به ترکیه سفر کرده اید، پس نیازمند پرداخت مالیات نیستید. با این حال مالیات روی تمام اجناسی که خریداری می کنید، حساب می شوند. پس باید تمام فاکتورهای خود را نگه دارید و در هنگام بازگشت به باجه مالیات فرودگاه رفته و پول مالیات را پس بگیرید.

برای سفر به ترکیه پاسپورت شما باید حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد و نیازی به گرفتن ویزا ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *