کد Hes چیست و چگونه باید آن را دریافت کرد؟

کد HES
اخبار گردشگری, ترکیه, ویروس کرونا

از موقعی که کرونا در تمام جهان گسترده شده است اخبار زیادی در این رابطه پخش می شود. یکی از این خبرها در رابطه با کنسل شدن پروازها و همین طور قرنطینه در سطح ایران است. با این حال مدتی است که ترکیه اعلام کرده برای انجام پرواز، مسافران نیاز به کد HES دارند، ولی این کد چیست و چگونه می توان آن را دریافت کرد؟ در این مطلب قصد داریم تا به پاسخ این سوال برسیم، پس با ما مجله گردشگری یابکس همراه باشید. برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما استانبول تهران کلیک کنید.

کد HES

کد HES کوتاه شده عبارت HAYAT EVE SIĞAR است. تمام اتباع ترکیه و هم چنین کلیه افرادی که از خارج به ترکیه سفر می کنند، برای استفاده از وسایل حمل و نقل، دانشگاه و سایر مراکز نیازمند استفاده از کد HES هستند. کد HES وضعیت سلامتی شما را در ارتباط با بیماری کرونا مشخص می سازد و این اطلاعات در اختیار سازمان های مختلف قرار می گیرند.

در واقع این کد کمک می کند که از گسترش این ویروس در میان مردم جلوگیری به عمل بیاید. کسانی که این کد را دارند و به بیماری کرونا مبتلا باشند در وسایل حمل و نقل عمومی و جاهای دیگر به سرعت شناسایی می گردند. در نتیجه کلیه کسانی که می خواهند به ترکیه سفر کنند باید حتما این کد را تهیه کنند وگرنه نمی توانند در ترکیه از مکان های زیادی استفاده کنند و از ورود آن ها جلوگیری می گردد.

خدمات کد HES چیست؟

سفر به ترکیه با کد HES

ممکن است عده ای این سوال را مطرح کنند که چه لزومی دارد ما اطلاعات خود را در اختیار ترکیه قرار دهیم تا بتوانیم از ابتلا به کرونا کسانی که در کنار ما هستند باخبر شویم. همچنین افرادی هستند که تصور می کنند تنها رعایت کردن نکات بهداشتی کافی است و آن ها به کرونا دچار نمی شوند ولی باز هم باید احتیاط را رعایت کرد. همچنین باید گفت که کد HES ویژگی های دیگری را نیز در اختیار شما قرار می دهد که در ادامه آن ها را نام می بریم.

مزایای کد HES

کنترل گسترش کرونا
مشخص کردن مناطق خطرناک روی نقشه
امکان درخواست ماسک و تحویل آن در مکان مورد نظر
فرستان هشدار در شرایط اضطراری
کنترل کردن فاصله اجتماعی در محل های عمومی
چک کردن وضعیت بیماران کرونایی
امکان اضافه کردن خانواده و سایر افراد
امکان گرفتن کد HES با پاسپورت

به دلیل اینکه بیماری کرونا همچنان وجود دارد ولی مسافران زیادی هم به ترکیه سفر می کنند در نتیجه گرفتن کد HES راحت تر شده است. شما می توانید برای گرفتن کد مراحلی که در ادامه خواهیم گفت را طی کنید.

1- ابتدا به این سایت رفته و این صفحه را مشاهده خواهید کرد.
2- سپس از منو، زبان فارسی را انتخاب کنید.
3- با وارد کردن اطلاعات کد برای شما فرستاده می شود.
حداقل 72 ساعت پیش از پرواز می توانید به این سایت رفته و کد را دریافت کنید.

طرز گرفتن کد HES با پیامک

اگر شما یک سیم کارت ترکیه ای داشته باشید می توانید کد HES را هم از این طریق دریافت کنید. برای این کار باید پیامکی از آن به شماره 2023 بفرستید. روش ارسال پیام در فرمت خاصی باید فرستاده گردد وگرنه کد برای شما فرستاده نخواهد شد. اگر می خواهید به ترکیه سفر کنید این کد دستوری را با سیم کارت خود بفرستید:

HES (فاصله) ملیت** (فاصله) شماره پاسپورت (فاصله) سال تولد (فاصله) نام خانوادگی

کسانی که شهروند ایران هستند می توانند کلمه IRN را برای قسمت ملیت وارد کنند. این روش برای افرادی است که توسط تور به ترکیه سفر می کنند ولی اگر اقامت ترکیه را دارید یا شماره شناسایی ویژه دارید و نمی خواهید از پاسپورت استفاده کنید، می توانید با فرستادن پیامک به صورت زیر کد HES را دریافت کنید:

HES (فاصله) شماره شناسایی (فاصله) سال تولد (فاصله) مدت اعتبار*

برای اعتبار، باید روز درنظر گرفته شود. همچنین اعتبار باید حداقل یک هفته از زمانی که می خواهید به ترکیه سفر کنید بیش تر باشد.

در سایت ترکیه این فرمت برای پیامک نوشته شده است:
Write HES and leave a space between them respectively; By writing the TC ID Number, the last 4 digits of the TC ID Serial Number and the sharing time (in days) and sending an SMS to 2023

نکات مهم درباره کد HES ترکیه

درباره کد HES

با توجه به نکاتی که در ادامه خواهیم گفت مشکلاتی که برای بعضی از مسافران ایجاد شده است را کم می کند.

اگر میخواهید در ترکیه بین شهرها سفر کنید باید حتما اجازه نامه داشته باشید و این موضوع ربطی به کد HES ندارد.
بعد از اینکه مسافرت شما به اتمام رسید می توانید این کد را پاک کرده یا با بقیه به اشتراک بزارید.
این کد برای اینکه بتوانید از وسایلی مانند اتوبوس و .. استفاده کنید ضروری است و کد HES باید روی استانبول کارت یا آنتالیا ست گردد. روش این کار برای شما توضیح داده می شود.


کسانی که به بیماری کرونا دچار هستند یا حتی اگر با کسانی که به این بیماری دچار هستند در ارتباط بوده اند در اپلیکیشن HES معلوم می شوند در نتیجه نمی توانند از مراکزی که تعیین شده است یا مترو، اتوبوس و … استفاده کنند.
قصد دولت ترکیه برای استفاده از این کد تنها نظارت بر روند بیماری است و دلیل دیگری در پشت آن وجود ندارد.
از زمان سیزده تیرماه یا پنج جون 2020 دریافت این کد برای همگان الزامی است.


کلیه کسانی که سن آن ها از 18 سال کمتر است نیز می توانند برای درخواست کد اقدام کنند.
با اینکه بهتر است برای کودکان نیز کد دریافت شود ولی اگر دریافت نکردید ایرادی ندارد.
اگر اطلاعات برای دریافت کد را زودتر از 72 ساعت وارد کردید مشکلی پیش نمی آید و می توانید دوباره 72 ساعت قبل از پرواز کد جدیدی را بگیرید.
توجه به این نکته ضروری است که زمان منقضی شدن کد HES باید حداقل یک هفته پس از تاریخ مسافرت باشد.
پیش از اینکه پرواز صورت گیرد، باید نتیجه منفی تست PCR را از مراکزی که سازمان هواپیمایی تایید کرده است دریافت کنید.

طرز ست کردن کد HES روی استانبول کارت

این کارت برای استفاده از وسایل حمل و نقل در ترکیه ضروری است. یعنی استانبول کارت چیزی شبیه به کارت مترو در کشور خودمان است. به خاطر کاهش هزینه ها و همچنین به دلیل اینکه مترو استانبول پیشرفته است و قیمت آن نیز مناسب است اکثرا مسافرانی ایرانی از این سیستم استفاده می کنند. از زمانی که کرونا گسترش یافته است برای اینکه بتوانید از استانبول کارت استفاده کنید مجبور به استفاده از کد HES هستید برای اینکار می توانید روش زیر را انجام دهید:

1- ابتدا به این سایت مراجعه کنید.
2- اطلاعات خود و کد HES را در سایت وارد نمایید. سپس مدتی باید صبر کنید تا علامت سبز رنگ شود. این علامت سبز مشخص می کند که کد ست شده است. همین طور توجه داشته باشید که ممکن است آدرس در ایران فیلتر باشد.

آیا دریافت کد HES برای سفر به ترکیه ضروری است؟

بله، دریافت این کد برای اطلاع از وضعیت بیماری کرونا و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *