غار علیصدر همدان، جذاب ترین جاذبه شهر

غار علیصدر
ایران گردی, همدان

شهر همدان جاذبه های گردشگری زیادی دارد اما یکی از مشهورترین و جذاب ترین جاذبه های شهر غار علیصدر همدان است. پس برای آشنایی با غار با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. چنانچه قصد خرید بلیط هواپیما داخلی را دارید می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

معرفی غار علیصدر همدان

غار علیصدر در شهرستان کبودرآهنگ است و در سال 1387 بود که تحت عنوان یکی از آثار طبیعی ایران به ثبت رسید. غار علیصدر به عنوان یک غار تالابی شناخته می شود و نکته قابل توجه درباره این مکان این است که در آن امکان قایق رانی هم وجود دارد. قدمت غار مورد نظر به زمان ژوراسیک باز می گردد، یعنی در حدود 136 الی 190 میلیون سال پیش ساخته شده است.

در هنگام ورود به غار شاهد دالان های متعددی خواهید بود، سپس سوار به قایق مسیر خود را ادامه می دهید تا اینکه به دریاچه ها می رسید. این دریاچه ها از آب های درون غار به وجود آمده اند. گردشگران می توانند مسیر را به دو صورت نیمه یا به صورت کامل ادامه دهند که مسیر اول 1250 متر و مسیر کامل 4 هزار متر است.

اشکال درون غار علیصدر همدان

غار علیصدر همدان

همان طور که می دانید در غارها قندیل های مختلفی وجود دارند که در حالت استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها هستند. در غار علی صدر هم این قندیل ها به شکل های ویژه ای شبیه کبوتر، گل کلم، عقاب، خوشه انگور و … به وجود آورده اند.

علت ایجاد این مجسمه ها فرسایش سنگ های آهکی در طول سالیان دراز است. از دیگر قسمت های غار تالارهای متعدد آن است که یکی از تالارها ارتفاعی به اندازه چهل متر دارد.

نام‌گذاری غار علیصدر

این غار را به اسم علی سرد یا علی سد می شناخته اند. علت انتخاب این نام این بوده است که در گذشته از این غار برای مخزن استفاده می کرده اند. حتی در اسناد تاریخی این روستا هم از این نام ها استفاده می شده است.

در سال 1350 جاده ای برای این منطقه ساخته شد که پیمانکار آن اسم جاده را علی صدر گذاشت و از آن موقع تا به حال اسم روستا و غار به علی صدر تغییر کرد.

تاریخچه غار علیصدر

همان طور که گفتیم این غار محلی است که در زمان های گذشته توسط محلی ها استفاده می شده است. علاوه برای اینکه محلی برای ذخیره آب اضافه نهر سراب بوده، از آن برای پناه بردن در جنگ ها یا حمله دشمن استفاده می کرده اند.

 البته این امر باعث شده بود تا آب تا سطح ورودی غار بالا بیاید در نتیجه امکان استفاده از آن تا چندین سال ممکن نبوده است. در سال 1336 بر اثر وقوع زلزله ای در این منطقه آب نهر قطع شده و کم کم آب غار پایین رفته و به حالت طبیعی خود برگشته است.

بعد از این که آب غار پایین رفت گروهی از غارنوردان شروع به بررسی آن کردند. البته در سال 1346 بود که خبر کشف غار در روزنامه ها اعلام شد و از همان زمان افراد زیادی برای کنکاش آن به این منطقه رهسپار شدند. در سال 1353 مسئول کوهنوردی همدان به همراهی مردم ابعاد دهانه غار را به عرض 5 متر افزایش داد.

طول غار علیصدر

بعد از کشف غار مسیرهای آبی و خشکی غار وسعت بیشتری یافته است تا گردشگران بتوانند از آن ها عبور کنند. با اینکه دوازده کیلومتر از دهلیزهای غار کشف شده است، اما فقط گردشگران می توانند از دو کیلومتر آن بازدید کنند.

جذابیت های غار علیصدر

نمایی از غار علی صدر همدان

این غار از زمان ایجاد خود دچار فرورفتگی و ریزش نشده است. این غار حتی در میان سایر غارهای آبی جهان هم منحصر به فرد است و به دلیل کانال هایی که در آن وجود دارد، می توان از قایق در داخل آن استفاده کرد.

از آن جا که داخل غار هیچ نوری وجود ندارد، در نتیجه هیچ جانوری هم در آن زندگی نمی کند. عمق غار در نواحی مختلف متفاوت است و در بعضی نقاط نیم متر و گاهی به 14 متر هم می رسد. یکی از بیشترین ارتفاعات غار از عمق آب تا سقف پنجاه و چهار متر اندازه گیری شده است.

در غار علی صدر دریچه های مختلفی وجود دارند که غار با استفاده از آن ها نفس می کشد، در نتیجه هوای خوبی در غار جریان دارد. یکی از ویژگی های دیگر غار دمای آن است که در طول سال از 12 الی 14 درجه تغییر نمی کند و ثابت است، به همین دلیل در تمام ایام سال می توانید از آن بازدید کنید.

آب دریاچه های غار بسیار شفاف هستند و می توانید تا عمق ده متری داخل آن را مشاهده کنید و همچنین بی رنگ و بدون بو است. در کف غار علی صدر سنگ های زیبایی وجود دارد و سقف و دیواره ها هم از سنگ های بلورینی پوشیده شده اند. همن طور که گفتیم به دلیل اینکه هوا داخل این غار در جریان است، در نتیجه هیچ گونه آلودگی در آن حس نمی شود.

غار علیصدر کجاست؟

این غار در کوه های زاگرس واقع شده است و 75 کیلومتر از شمال غربی همدان فاصله دارد.

نحوه دسترسی به غار علیصدر

این غار در همدان است بعد از رسیدن به این شهر باید به طرف کبودرآهنگ بروید و سه مسیر برای دسترسی به آن وجود دارد.

راه اول: شهرهمدان، به سمت جاده بیجار، سه راهی نوژه

راه دوم: شهرکبودرآهنگ، جاده علیصدر

راه سوم: شهر شیرین سو، جاده علیصدر

بهترین زمان برای بازدید از غار علیصدر

همدان در فصل های بهار و تابستان آب و هوای خوبی دارد و می تواند محلی مناسب برای سفر به شمار رود. با این حال همان طور که گفتیم دمای این غار در تمام طول سال ثابت است، پس می توانید در زمستان و پاییز هم به آن سفر کنید.

نکات مهم برای بازدید از غار

عکاسی باید بدون فلش صورت گیرد.

سیگارکشیدن ممنوع است.

آنتن دهی وجود ندارد.

امکانات غار علیصدر همدان

غار علی صدر همدان

از جمله امکانات رفاهی غار علیصدر می توان به شهربازی، رستوران، نمازخانه، بخش صنایع دستی و کافه و پارکینگ اشاره کرد.

محل اقامت در سفر به همدان

اقامتگاه های مختلفی در شهر همدان وجود دارند که می توانید در هنگام سفر از آن ها استفاده کنید. یکی از این اقامتگاه ها هتل جهانگردی علیصدر است که در فاصله نزدیکی از غار قرار گرفته اند.

ساعت بازدید از غار علیصدر

برای بازدید از غار علیصدر می توانید از ساعت هشت صبح تا ساعت پنج بعداظهر در نیمه اول سال و از ساعت هشت صبح تا سه بعدازظهر در نیمه دوم سال اقدام کنید.

قیمت بلیط غار علیصدر: تقریبا 50 هزار تومان است.

شماره تلفن غار علیصدر: tell:0813544444408

آدرس علیصدر چیست؟

این غار در فاصله 75 کیلومتری از همدان واقع شده و در روستایی به همین نام قرار دارد.

زمان فعالیت غار علیصدر از چه زمانی است؟

در فصل بهار و تابستان از هشت صبح تا پنج بعدازظهر و در پاییز و زمستان از هشت صبح تا سه بعدازظهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *