مسجد آبی استانبول

مسجد آبی استانبول
استانبول, جهان گردی

این مسجد که به اسم مسجد سلطان احمد استانبول هم مشهور است، از جمله یکی از جاذبه های این شهر محسوب می شود. علت شهرت این مکان رنگ کاشی های آن است. همین طور معماری چشم گیر آن هم باعث شده تا گردشگران زیادی از آن بازدید کنند. در این مطلب قصد داریم تا درباره مسجد آبی استانبول صحبت کنیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. همین طور برای خرید بلیط چارتری استانبول می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

این مسجد زیبا کاشی های آبی رنگی دارد و دارای 6 مناره است، به دلیل اینکه این سازه در 400 سال پیش ساخته شده است، از نظر تاریخی هم بسیار با ارزش است. در ادامه شما را با این بنا آشنا می کنیم.

مسجد سلطان احمد کجاست؟

این مسجد در ناحیه ای به اسم سلطان احمد ساخته شده است. در سال های پیشین این مکان به عنوان پایتخت امپراتوری های بزرگ استفاده می شده است. قابل ذکر است که این بنا در بخش اروپایی ترکیه قرار دارد. مسجد با هنر اسلامی طراحی گردیده است.

فاصله مسجد آبی استانبول از بخش های مهم شهر

مسجد سلطان احمد استانبول

تنگه بسفر – 51.5 کیلومتر که 1 ساعت و 15 طول می کشد.

میدان تکسیم – 6.7 کیلومتر که سی دقیقه طول می کشد.

فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول – 64 کیلومتر که 1 ساعت و 10 دقیقه طول می کشد.

همچنین مسجد از سایر جاذبه های استانبول مانند موزه باستان شناسی و آب انبار باسیلیکا فاصله زیادی ندارد.

  آدرس مسجد آبی استانبول: ترکیه، استانبول، منطقه فاتح، محله سلطان احمد، خیابان آت میدانی، پلاک 70

نحوه دسترسی به مسجد سلطان احمد

اگر محل اقامت شما به مجسد آبی استانبول نزدیک نیست، می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند قطار، اتوبوس، تاکسی آنلاین و … استفاده کنید. برای مثال خط TB2 از مسیر سلطان احمد – چاملیجا عبور می کند. در صورتی که می خواهید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، بهتر است تا یک استانبول کارت تهیه نمایید. چندین مسیر برای رفتن به مسجد آبی استانبول وجود دارد که در ادامه آن ها را ذکر می کنیم:

شما می توانید از میدان تکسیم به سمت ایستگاه دانشگاه هنر معمار سینان رفته و سپس از تراموای خط T1 استفاده کنید و بعد از آن در ایستگاه سلطان احمد پیاده شوید که برای رسیدن به مقصد نیازمند چند دقیقه پیاده روی خواهید بود.

مسجد آبی استانبول

در مسیر دیگری می توانید سوار قطار خط F1 بشوید و در پایانه کاباتاش پیاده گردید. سپس شما می توانید بعد از چندین متر پیاده روی دوباره از تراموای خط تی یک استفاده کنید و در ایستگاه سلطان احمد پیاده شوید. بعد از آن با 250 متر پیاده روی به مقصد خواهید رسید.

مسیر سوم به این صورت است که باید از اتوبوس های خط C89 استفاده کرده و در ایستگاه یوسف پاشا پیاده گردید، سپس با استفاده از تراموای یوسف پاشا خط تی یک به طرف کاباتاش بروید. بعد از آن در ایستگاه سلطان احمد پیاده شوید.

تاریخچه مسجد سلطان احمد

در منابع تاریخی نوشته شده است که سلطان احمد یکی از حاکمان زمان عثمانی بوده است که تا سال 1617 میلای بر این سرزمین حکومت می کرده است. در زمان حکومت این شخص شهر کشور درگیر دو جنگ بزرگ بود. با این وجود این حاکم موفق شد تا با امضای دو قرارداد صلح به جنگ های کشور خود پایان دهد.

تا پیش از ساخت مسجد آبی استانبول، مسجد ایاصوفیه از بناهای مذهبی مهم کشور محسوب می شده است. اما سلطان احمد تصمیم گرفت که برای نشان دادن قدرت خود این مسجد را ایجاد کند.

به همین دلیل این سازه جدید را در مقابل مسجد ایاصوفیه ساخته اند، تا معماری مسیحی آن را در برابر طراحی عثمانی مسلمانی به چالش بکشد. البته معمار مسجد جدید موفق نشد تا گنبد مسجد سلطان احمد را بزرگ تر بسازد، در نتیجه تصمیم گرفت که گنبد و مناره را به گونه ای طراحی کند که نمای بسیار زیبایی داشته باشد.

با این وجود معمار موفق نشد تا مسجد را از ایاصوفیه بزرگ تر بسازد که همین موضوع خشم سلطان احمد را برانگیخت. این حاکم عثمانی در زمان حکومت خود دستاورد خاصی در زمینه غنایم جنگی نداشت، به همین دلیل برای اینکه این مسجد را بسازد، از گنجینه هایی که پادشاهان قبل به دست آورده بودند استفاده کرد که همین موضوع باعث انتقاد افراد زیادی از سلطان شد.

اما سلطان احمد آنچنان به این مسجد اهمیت می داد که بعضی اوقات خود او شخصا به کمک معماران می رفت. سلطان احمد در سن 27 سالگی فوت کرد و این مسجد یک سال پیش از این واقعه آماده شد.

این حاکم فردی مذهبی بوده، به همین خاطر در زمان سلطنت او آثار اسلامی زیادی مرمت شدند و دستور بنای تعدادی نیز صادر شد. محل تدفین این پادشاه به همراه همسر و فرزندان او در بیرون از مسجد آبی استانبول است.

این مسجد در آن زمان به عنوان مرکز اجتماعات شهر هم استفاده می شده است. همین طور در کنار آن بخش های دیگری مانند مکتب، حمام ترکی، بیمارستان، غرفه پادشاهی، آب نما، اتاق های اجاره، آشپزخانه، وضوخانه و … وجود داشته است.

در این سازه بخشی به اسم موقت خانه بوده است که در آن ستاره شناسان می توانستند محاسبات عملی خود در زمینه طلوع و غروب خورشید و یا دیگر زمان ها را ثبت کنند. اما قسمت های زیادی از مسجد آبی استانبول در قرن های بعدی از بین رفت.

بنای این مسجد از زمان ساخت آن تا به الان چندین بار مورد ترمیم قرار گرفته است. آخرین بار هم در سال 2020 بوده است. افراد معروفی مانند اوباما، بندیکت 16 ام و تعدادی دیگر از این مسجد بازدید کرده اند. تقریبا ده هزار نفر می توانند در این مسجد نماز بخوانند.

معماری مسجد سلطان احمد

مسجد آبی استانبول

ویژگی های این مسجد شامل مناره، گنبدهایی که به صورت آبشاری هستند و طاق های های آن می شود. طراحی آن هم به صورت ترکیبی از معماری اسلامی، عثمانی و بیزانسی است.

معماری این اثر تاریخی فردی به اسم سدفکار آقا محمد بیچاکچو بوده است. وی از جمله طراحانی است که ساختمان های زیادی را در این شهر تاسیس کرده است. معماری بناهایی مانند کاخ توپکاپی، حمام خرم سلطان و … هم برعهده “سینان” بوده است.

مسجد مورد نظر 8 گنبد فرعی، 5 اصلی و شش مناره دارد. یکی از گنبدهای اصلی از بقیه بزرگ تر است و در وسط آن ها واقع شده است و گنبدهای دیگر در کنار آن هستند، به همین دلیل است که شکل گنبدها آبشاری بنظر می رسد.

پلان مسجد سلطان احمد

این مسجد شامل یک نمازخانه می شود که یک گنبد بالای آن قرار گرفته است. بخش بیرونی این مسجد یک دیوار سنگی است که پنجره هایی در داخل آن وجود دارند و تمام بخش های اطراف مسجد به غیر از بارگاه را در برگرفته است. سپس اگر به طرف تنگه بسفر بروید، می توانید ببینید که ارتفاع در دیوار قبله کمتر می شود و در این جا شاهد یک تراس جداگانه و غرفه سلطنتی خواهید بود.

تراسی که قبله دارد، در داخل شامل یک باغ دیوارکشی شده و در بخش خارجی آن اتاق هایی قرار گرفته که پیش از این برای اجاره ساخته بودند. گذرگاه های این تراس به طرف خیابان بازار آراستا متنهی می شوند. البته در سال 1912 بود که به دلیل آتش سوزی که در این محله اتفاق افتاد، مجبور به ترمیم خیابان بازار شدند.

در حال حاضر از بخش بیرونی تراس برای پارکینگ استفاده می کنند. بخش صحن مسجد هم بالاتر از زمین است و برای رسیدن به آن می توانید از 3 ورودی که پله دارند استفاده کنید.

مصالح به کار رفته در مسجد سلطان احمد

مصالحی که در این مسجد به کار رفته شامل گرانیت قرمز، سنگ برش، سنگ سماق و … می شوند. mold stone اسم سنگی است که برای ساخت دیوارهای این سازه به کار برده اند. همین طور سنگ مرمر سفیدی که در این سازه به کار رفته است، از جزیره مرمر ترکیه آورده شده است.

بخش‌های مختلف مسجد سلطان احمد

ورودی ‌های مسجد آبی استانبول

این سازه دارای چندین ورودی است که یکی از آن ها در بخش شمالی غربی است. در بالای این در تعدادی زنجیر آهنی هم نصب کرده اند. سلطان احمد اول اجازه داشت تا با اسب به این مسجد برود، اما با این حال برای اینکه آداب خانه خدا به جای آورده شود، در بالای در آن زنجیرهایی آویزان کرده بوده اند تا حاکم مجبور شود موقع داخل شدن سر خود را خم کند. مقرنس کاری های زیبایی هم در این مسجد به کار رفته است. برای اینکه به حیاط مسجد برسید، باید از یک زیر یک طاق بلند عبور کنید.

در صورتی که در میدان سلطان احمد هستید و قصد رفتن به مسجد را دارید می توانید از 3 ورودی استفاده نمایید. دروازه های جانبی این سازه سردرهای زیبایی دارند و همین طور 3 در دیگر هم در بخش دیوار شمال شرقی وجود دارد.

درهای بخش شمالی شرقی به دانشگاه راه دارند. این دانشگاه در سال 1854 تاسیس شده است. اما بعدها به دلیل آتش سوزی از بین رفت و در حال حاضر در این بخش یک پارک عمومی ساخته شده است.

حیاط مسجد آبی استانبول

حیاط مسجد آبی استانبول

حیاط مسجد سلطان احمد استانبول دارای یک آب خوری است که دارای شش ستون مرمر می شوند. در ابتدای ساخت این سازه این آب خوری دارای یک سقف گنبدی هم بوده است، اما بعدها این گنبد را با یک گنبد کوچک تر عوض می کنند. در حال حاضر هم هیچ آبی در آن وجود ندارد.

در این حیاط 26 ستون و چندین رواق وجود دارد که آن را در برگرفته اند. بر بالای هر رواق یک گنبد هم قرار گرفته است. البته همه رواق ها کاملا به یکدیگر شبیه نیستند، بلکه آن هایی که به ضلع چهارم اتصال دارند، عرض بیشتری دارند. سنگ هایی که در بخش طاق و رواق به کار رفته اند، از نوع مرمر و سنگ آذرین هستند. بخش وضوخانه هم در دو بخش حیاط است.

این حیاط شامل پنجره هایی می شود که در پایین به صورت مستطیل شکل و در بالا قوسی شکل هستند. همین طور در بخش بالایی نرده ای از سنگ مرمر قرار گرفته است. در بخش بیرونی حیاط هم یک راهرو وجود دارد که در بخش پایینی آن برای وضو گرفتن شیرهای آبی قرار داده اند. این راهرو همین طور دارای سقفی شیب دار است که در ادامه به نمازخانه می رسد.

مناره‌های مسجد آبی استانبول

این مسجد به صورت مکعبی شکل ساخته شده است و مناره های آن در چهار طرف سازه واقع شده اند و دو مناره دیگر در بخش وسط قرار دارند. این مناره ها حالتی ستونی شکل دارند و هر کدام شامل 3 بالکن می شوند. اما مناره هایی که در حیاط است 2 بالکن دارند. دلیل این امر است که هر چه بالکن ها کمتر باشد، موذن راحت تر می تواند از مناره بالا برود، به همین دلیل بالکن های کمتری را برای این مناره ها در نظر گرفته اند.

البته در حال حاضر موذن ها دیگر از پله استفاده نمی کنند، بلکه یک سیستم صوتی جایگزین کرده اند. صدای این سیستم در سایر بخش های شهر هم منعکس می شود و در موقع غروب افراد زیادی در پارکی که در جلوی مسجد است، حاضر می شوند تا صدای اذان را گوش بدهند.

شبستان مسجد آبی

برای اینکه به بخش نمازخانه وارد شوید، باید از حیاط عبور کنید که دو ورودی فرعی هم برای آن در نظر گرفته شده است. اما ورودی اصلی توسط یک گنبد مزین شده که یک تابلوی قرآنی هم بر فراز آن قرار داده اند. نمازخانه این مسجد هم فضای زیادی دارد.

شبستان مسجد آبی استانبول بسیار زیبا است و در آن رنگ ها و طرح های مختلفی به کار رفته است. از کاشی های سنتی و نقش های ویژه برای تزئین قسمت پایینی ستون های این بخش استفاده کرده اند. بنظر می رسد تقریبا 23 هزار کاشی در این قسمت استفاده کرده اند. همچنین طرح های به کار رفته در آن به 50 عدد می رسد. این طرح ها به شکل گل لاله هستند. بخش پایینی این سازه با کاشی ها و طرح های کمتری شروع می شود و هرچه به سمت بالاتر می روید، نقش های بیشتری مانند طرح گل یا درخت سرو در آن به کار رفته است.

پنجره‌های رنگی و سقف مسجد سلطان احمد

پنجره های مسجد آبی استانبول

در بخش شبستان این سازه 260 پنجره ارسی وجود دارند که به صورت مشبک هستند. برای باز کردن این پنجره ها باید دَر آن را بالا و پایین کنند. از قدیم الایام از ارسی ها در عمارت های اسلامی استفاده می کرده اند.

هر نیم طاق دارای 5 پنجره است که شیشه در بعضی از آن ها استفاده نشده است. در بخش سقف هم یک گنبد در میانه و 4 نیم گنبد دیگر در دور آن وجود دارند. گنبدی که در بخش وسط است، دارای یک نوار آبی رنگ است.

برای محکم کردن نیم گنبدها از سقف های شیب دار استفاده کرده اند. این نوع طراحی باعث شده تا در داخل مسجد شما شاهد یک فضای باز و در بیرون آن شکلی آبشاری را ببینید. نیم گنبدهای مسجد هر کدام 14 پنجره دارند و در گنبد اصلی هم 28 پنجره به کار رفته است. در واقع شیشه های رنگی به کار رفته در این گنبدها هدیه ای از طرف رئیس دولت کشور ونیز بوده است. اما هم اکنون این پنجره ها را جایگزین کرده اند.

کاشی‌کاری و شیشه‌های رنگی

در قسمت بالای این سازه می توانید شاهد دایره هایی باشید که رنگ قرمز و آبی دارند. البته جالب ترین بخش این مسجد مربوط به میانه آن می شود که در آن طرح هایی هماهنگ باهم به چشم می خورند و کاشی های ایزنیکی باعث شکوه این قسمت شده اند.

در زمان های گذشته در شهر ایزنیک برای ساخت سفال استفاده می کرده اند که سفال ها طرح ها و رنگ های زیبایی داشتند. به همین دلیل کاشی هایی که در مسجد آبی به کار رفته است، هزینه بالایی داشته اند. در روی این کاشی ها نقش و نگارهایی از گل، میوه و درخت دیده می شوند. همین طور باید گفت که این طرح ها برای اولین بار است که در یک مسجد به کار رفته اند.

مسجد آبی استانبول

محراب مسجد

در بخش محراب از مرمر سفید استفاده کرده اند. همین طور یک سری طاقچه هم در بالای آن ساخته شده است. از دیگر بخش های محراب می توان به تابلوهای سبز رنگی اشاره کرد که نوشته های طلایی رنگی در آن ها وجود دارند. همچنین تعدادی پنجره رنگی هم در اطراف محراب به چشم می خورند. کاشی های رنگارنگی دیوارهای محراب را هم پوشانده اند.

اگر به بخش راست نگاه کنید یک منبر را خواهید دید که در آن تزئینات زیبایی به کار رفته است. امام جماعت برای خواندن خطبه از این منبر استفاده می کند. این منبر ارتفاع زیادی دارد به همین دلیل نمازگزاران می توانند امام جماعت را به راحتی مشاهده کنند.

لوسترهای مسجد سلطان احمد استانبول

برای ایجاد روشنایی در مسجد آبی از لوسترهای شمعدانی استفاده می کنند. جالب است که بدانید در زمان های گذشته روی این لامپ ها، تخم های شترمرغ قرار می داده اند، تا به این صورت از بسته شدن تار عنکبوت روی لوسترها جلوگیری کنند. محل قرارگیری این تخم ها داخل کاسه های شیشه ای زیبایی بوده است. در لوسترها هم از جواهرات و نگین های با ارزش استفاده می کرده اند که در گذر زمان به یغما رفته یا آن ها را به موزه انتقال داده اند.

خوشنویسی‌های مسجد

شما می توانید در بخش های مختلف این سازه خوشنویسی هایی را مشاهده کنید. این خوشنویسی ها شامل آیات قرآنی می شده اند که روی کاشی یا پنجره ها به کار رفته اند.

در کنار این ها لوح هایی هم در مسجد قرار دارد که روی آن ها نام های پادشاهان عثمانی یا آیات قرآنی دیده می شوند. قدمت این آثار به سده 17 ام باز می گردد.

کف مسجد

در بخش کف مسجد از فرش های مختلف استفاده کرده اند. این فرش ها در گذر زمان با فرش های جدیدتر جایگزین شده اند.

غرفه پادشاهی مسجد آبی استانبول

غرفه مورد نظر در بخش جنوب شرقی این سازه است. برای اینکه سلطان بتواند راحت تر به مسجد وارد شود، یک ورودی شیب دار در این بخش ساخته بودند. ایوانی که به این سطح اتصال داشت، چشم انداز زیبایی هم به تنگه بسفر دارد. از این محل برای استراحت سلطان استفاده می کرده اند. همین طور در ایام ماه مبارک رمضان هم سلطان احمد در این مکان به دعا و عبادت می پرداخته است.

جالب است که بدانید این غرفه پیش از این در هیچ سازه عثمانی استفاده نشده است، به همین دلیل مسجد سلطان احمد از این نظر با دیگر سازه ها تفاوت دارد. همچنین شما می توانید در این محل یک طاق و دو اتاق دیگر را هم مشاهده کنید. در بخش بالایی هم یک لژ وجود داشته است که به وسیله طاق می توانستید به آن برسید.

علاوه بر این ها کاشی های ارزشمندی هم در این بخش به همراه یک محراب در آن وجود دارند. ده ستون مرمر این غرفه را احاطه کرده است. در این محراب کنده کاری های یشمی و آیات قرآنی طلاکاری شده به چشم می خورد. کاشی های دیوار این محل شبیه به سایر بخش های این مسجد است اما طلا در آن ها به کار رفته است.

در سال 1826 شورشی در استانبول شکل گرفت که از این غرفه به عنوان یک پایگاه ضد شورش استفاده کرده اند. در واقع عوامل شورش فرزندان افراد مسیحی بودند که از دوره کودکی آن ها را به پیش مسلمانان و سایر ترک ها فرستاده بودند که در جریان این حادثه عده زیادی از آن ها کشته می شوند.

مدرسه ابتدایی تاریخی

از این مدرسه در جهت بخش اطلاعات مسجد استفاده می کرده اند. مدرسه در کنار دیوار خارجی این سازه ساخته شده است و در آن به گردشگران اطلاعاتی درباره مسجد آبی داده می شود.

6 مناره مسجد سلطان احمد

در هنگام ساخت مسجد معمولا تعداد مناره ها به 2 یا 4 عدد می رسد، ولی این مسجد دارای شش مناره است. این قضیه در واقع به علت اشتباه معمار این مسجد بوده است. سلطان احمد به معمار دستور ساخت مناره هایی طلایی می دهد اما از آن جا که کلمه ترکی آلتین به معنی طلا است و کلمه ترکی آلتی به معنی شش است، معمار به اشتباه تصور می کند که سلطان احمد دستور ساخت شش مناره را داده است.

در کشور ترکیه فقط 2 مسجد شش مناره ای ساخته شده است که مسجد دیگر به اسم سابانچی معروف است. البته بعد از اینکه این مسجد ساخته شد عده زیادی از سلطان انتقاد کردند که چرا این مسجد از مسجدالحرام مناره های بیشتری دارد. به همین دلیل سلطان احمد دستور داد که یک مناره دیگر برای مسجد الحرام ساخته شود. البته بعضی ها این واقعه تاریخی را تایید نمی کنند و مدعی هستند که مسجدالحرام همیشه هفت مناره داشته است.

علت انتخاب نام مسجد آبی چیست؟

مسجد سلطان احمد استانبول

گنبدی که در بخش مرکزی مسجد قرار گرفته است، به صورت آبشار به نظر می رسد که به طرف پایین سرازیر است. اما علت اینکه به این سازه مسجد آبی می گویند وجود کاشی های آبی رنگی است که در بخش داخلی و بالای مسجد به کار رفته است.

البته عده ای دیگر معتقدند که هنگامی که ملوانان یک کشتی در تنگه بسفر سفر می کردند با دیدن انعکاس آب روی مسجد اسم آن را مسجد آبی گذاشتند.

تور مجازی مسجد سلطان احمد

اگر نمی توانید به هر دلیلی به استانبول سفر کنید، امکان تور مجازی این مسجد هم فراهم شده است.

اقامت در نزدیکی مسجد آبی استانبول

در نزدیکی این مسجد چندین هتل وجود دارد که از جمله آن ها می توان به هتل خانه آبی استانبول، هتل هیپودروم، هتل رزیدنس، هتل ارتن کوناک و … اشاره کرد. با این حال شما می توانید در منطقه سلطان احمد چندین هتل دیگر را هم پیدا کنید که بعضی از آن ها قیمت ارزان تری دارند. مثلا هتل آلزر دارای مبلمان سنتی است یا هتل هاندان به سبک قدیمی ساخته شده است. اگر بودجه بیشتری دارید، می توانید از هتل های دیگری مانند آمیرا، اسانس، دارالسعاده و … استفاده کنید. همین طور هتل آرمادا هم دارای اتاق هایی است که منظره ای رو به دریا دارند.

یکی دیگر از هتل های این ناحیه هتل فورسیزن است که اگر در آن اقامت کنید، می توانید چشم انداز زیبایی به دریایی مرمر داشته باشید. هتل بعدی که می توانیم به شما معرفی کنیم، هتل جلال سلطان است اما هزینه اقامت در آن بسیار بالا است.

قوانین ورود به مسجد آبی استانبول

مسجد سلطان احمد استانبول

شما می توانید از این مسجد به صورت رایگان بازدید کنید و نیازی ندارید که بلیط خریداری نمایید. از آن جا که مسجد یک مکان مذهبی است باید پوشش مناسب برای ورود به آن داشته باشید. بانوان مجبور نیستند تا چادر سر کنند اما باید با استفاده از روسری موهای سر خود را بپوشانند. همین طور نباید بلوز آستین کوتاه بپوشند.

البته اگر کسی روسری یا شال نداشته باشد در هنگام ورود به مسجد یک روسری به او داده می شود. همین طور امکان استفاده از شلوارک و دامن کوتاه هم ممکن نیست و تا مچ پاها باید پوشیده باشد. آقایان هم نمی توانند با شلوارک به مسجد وارد شوند و باید تا زیر زانو پوشیده باشد. دیگر قوانین مسجد شامل موارد زیر می شود:

یکی دیگر از قوانینی که در هنگام ورود به مسجد وارد رعایت کنید این است که نمی توان با کفش به مسجد وارد شد. پیش از اینکه وارد بخش شبستان شوید باید کفش های خود را در آورید. یک پلاستیک برای نگهداری کفش ها به صورت رایگان به شما داده می شود. وقتی که بازدید تمام شد، هم باید پلاستیک ها را در سطل های ویژه خود قرار دهید و روسری را به کارکنان تحویل دهید.

رعایت کردن سکوت در هنگام بازدید از مسجد الزامی است. شما نمی توانید در داخل مسجد عکاسی کنید. امکان عکاسی از نمازگزاران هم وجود ندارد. حفظ احترام مسجد و نمازگزاران الزامی است.

اگر مایل به دادن خیرات هستید، می توانید این کار را در صندوقی که در بخش خروجی است، انجام دهید. این کار باعث می شود که این اثر تاریخی در وضعیت بهتری نگهداری گردد.

زمان بازدید از مسجد آبی استانبول

چنانچه قصد دارید تا از مسجد عکس بگیرید، زمانی به آن مراجعه کنید که وقت نماز نباشد. در تابستان تورهای مختلفی برگزار می شوند که می توانید با شرکت در آن ها علاوه بر دیدن مسجد سلطان احمد از ایاصوفیه و کاخ توپکاپی هم بازدید کنید. صبح ها مسجد آبی بسیار شلوغ است و نمی توانید به راحتی از آن بازدید کنید. پس بهترین زمان بعد از ظهر خواهد بود. با این حال اگر در پاییز و زمستان به استانبول بروید، مسجد چندان شلوغ نیست.

در هنگام اقامه نماز درهای مسجد بسته می شوند و شما نمی توانید از آن بازدید کنید. در این مسجد 5 نوبت نماز برپا می شود و در هر بار مسجد 90 دقیقه بسته خواهد شد. همین طور در هنگام نماز ظهر روز جمعه به مسجد مراجعه نکنید چون در روزهای جمعه مسجد از صبح تا ساعت یک و نیم بعدازظهر بسته خواهد بود.

زمان فعالیت مسجد آبی استانبول:

8:30 صبح تا 11:30 دقیقه صبح

1 ظهر تا 2:30 بعدازظهر

3:30 بعدازظهر تا 4:45 عصر

البته شما می توانید برای اطلاع دقیق تر از زمان باز و بسته بودن مسجد به این لینک مراجعه کنید. البته اگر دوست دارید تا در مسجد عبادت کنید، هیچ مشکلی وجود ندارد. مسجد سلطان احمد از ساعت 5 و نیم صبح باز می شود. همین طور کسانی که مسلمان نیستند، می توانند در هنگام نماز در مسجد حضور داشته باشند، اما امکان گرفتن عکس وجود ندارد.

جاذبه های دیدنی‌ اطراف مسجد سلطان احمد

باسیلیکا سیسترن استانبول

باسیلیکا سیسترن

این سازه یک آب انبار است که برای ذخیره کردن آب از آن استفاده می کرده اند. باسیلیکا سیسترن استانبول بزرگ ترین آب انباری است که در زمان بیزانس تاسیس شده است. علت نام گذاری این آب انبار وجود 336 ستونی است که این ستون ها ظاهری بسیار زیبا به این آب انبار بخشیده اند.

قدمت این جاذبه گردشگری به قرن 6 ام میلادی باز می گردد. سازمان فرهنگی شهرداری استانبول در حال حاضر مسئولیت این مکان را برعهده دارد و جزو موزه های شهر و همین طور محلی برای مراسم های ملی و بین المللی محسوب می شود.

وسعت این آب انبار 8.900 متر مربع است و تقریبا 80 هزار متر مکعب آب در آن استفاده می شود. جالب است که بدانید در این آب انبار ستون هایی با سر برعکس مدوسا وجود دارد. مدوسا یکی از شخصیت های روم باستان است.

 فاصله باسیلیکا سیسترن استانبول تا مسجد سلطان احمد: ۲۸۰ متر (سه دقیقه به صورت پیاده)

 آدرس باسیلیکا سیسترن استانبول: محله اروپایی سلطان احمد

بازار آراستا استانبول

بازار آراستا

این بازار برای خرید بسیار مناسب است و از نظر موقعیت مکانی در محله سلطان احمد ساخته شده است و در پشت مسجد آبی قرار دارد. بازار آراستا یک بازار سنتی است که در آن اجناسی مانند فرش، صنایع دستی و موزاییک به فروش می رسند. قدمت این بازار به قرن 17 ام باز می گردد. در یک بازه زمانی از آن برای اصطبل استفاده می کرده اند تا اینکه در قرن 18 ام به بازار تغییر پیدا کرد.

فاصله بازار آراستا از مسجد سلطان احمد در حدود 290 متر است که با پای پیاده 3 دقیقه طول می کشد.

آدرس بازار آراستا: استانبول، محله اروپایی سلطان احمد، محله امینونو

ایاصوفیه استانبول

ایاصوفیه

این مسجد همان طور که پیش از این هم به آن اشاره کردیم، روبه روی مسجد سلطان احمد است. مناره های این مسجد بسیار بلند هستند و از دور جلب نظر می کنند. قدمت این سازه به 1500 سال پیش باز می گردد. این مسجد در ابتدا یک کلیسا بوده که در زمان روم شرقی از آن استفاده می شده است، اما بعد از اینکه عثمانی ها این منطقه را تصرف کردند، به یک مسجد تبدیل شد.

این مسجد جزو میراث یونسکو هم است. دو قشر مسیحی و مسلمان احترام ویژه ای برای این مکان قائل هستند. هنگامی که آتاتورک در ترکیه به روی کار آمد، به موزه تغییر کاربری داد، اما در سال 2020 بود که دوباره از آن به عنوان مسجد استفاده کردند.

از عواملی که باعث شده این سازه در نظر گردشگران جذاب باشد، وجود ستون و طاق هایی است که در آن به کار رفته است. برای نگهداری گنبد از 4 ستون استفاده شده که به پای فیل شباهت دارند. برای اینکه داخل مسجد روشن باشد، از 40 پنجره در ساقه گنبد استفاده کرده اند.

همین طور باید گفت که روی کاشی هایی این مسجد می توانید نقاشی هایی از حضرت عیسی، جبرائیل، مریم و میکائیل را ببینید. چندین موزاییک ویژه به نام های دسیسی و اسقق هم در این بنا وجود دارند.

 فاصله ایاصوفیه استانبول از مسجد سلطان احمد تقریبا 300 متر است.

 آدرس ایاصوفیه استانبول: استانبول، محله اروپایی سلطان احمد، میدان ایا صوفیه

حمام خرم سلطان

حرم خرم سلطان استانبول

این حمام زیبا در قرن 16 ام ساخته شده است. در آن زمان سلطان سلیمان حاکم استانبول بوده است. خرم سلطان که در آن زمان ملکه بود به فردی به اسم سینان دستور داد تا این سازه را بنا کند. این حمام در نزدیکی مسجد آبی و ایاصوفیه است. در سال 2011 بود که این حمام به عنوان یک مکان عمومی باز شد تا توریست ها بتوانند از آن استفاده کنند. همین طور در این مرکز خدمات اسپا هم ارائه می شود.

 فاصله حمام خرم سلطان ایاصوفیه از مسجد آبی استانبول 350 متر است که 4 دقیقه با پای پیاده طول می کشد.

 آدرس حمام خرم سلطان ایاصوفیه: منطقه فاتح، محله جانکورتاران، میدان ایاصوفیه

کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی استانبول

در سده 15 میلادی این سازه به عنوان اقامتگاه سلطان استفاده می شده است. هنگامی که سلطنت عثمانی ها به پایان رسید و ترکیه ایجاد شد این کاخ را جزو آثار ملی کشور به ثبت رساندند.

این کاخ سه بخش دارد که شامل کاخ بیرونی، حرم سرا و کاخ درونی می شود. علت این مدل معماری این بوده است که حریم پادشاهی در آن حفظ گردد. در این سازه همین طور 4 حیاط هم وجود دارد.

 فاصله کاخ توپکاپی استانبول از مسجد سلطان احمد 600 متر است که نیازمند 7 دقیقه پیاده روی خواهد بود.  آدرس کاخ توپکاپی استانبول: استانبول، محله اروپایی سلطان احمد

حاکمی که دستور ساخت مسجد آبی استانبول را داده است چه کسی است؟

سلطان احمد

مسجد آبی استانبول  در چه سالی ساخته شده است؟

قدمت این مسجد به سال 1609 میلادی باز می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *