بایدها و نبایدهای سفر به استانبول

استانبول
استانبول, جهان گردی

استانبول از مهمترین شهرهای خارجی است که در طول سال مردم زیادی از ایران به آن سفر می کنند. این شهر زیبا با آب و هوای مناسب و بناهای تاریخی می تواند مقصدی مناسب برای سفر باشد. با این حال قبل از اینکه به استانبول سفر کنید، باید از بایدها و نبایدهای سفر به استانبول باخبر باشید تا بتوانید سفر خوبی را تجربه کنید. برای خرید بلیط هواپیما چارتر استانبول می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

چرا به استانبول سفر کنیم؟

شهر استانبول در گذر زمان حوادث زیادی را به چشم خود دیده است به همین دلیل است که بناهای تاریخی جالبی در آن وجود دارند. از جمله این بناها می توان به مسجد ایاصوفیه و کاخ دلما باغچه اشاره کرد. شهر استانبول همین طور در نزدیکی دریای مدیترانه و شبه جزیره بالکان قرار گرفته است. وجود مراکز خرید متنوع از دیگر عواملی است که باعث جذب گردشگران به این ناحیه می شود.

مواردی که باید در استانبول رعایت کرد

استفاده از تاکسی های مجاز

برای رفت و آمد در سطح شهر تاکسی های زیادی وجود دارند، اما بهتر است تا فقط از ایستگاه های تاکسی شهر استفاده کنید. چون بعضی از تاکسی ها مجوز ندارند. استفاده از تاکسی های مجوزدار باعث می شود تا هزینه تاکسی براساس نرخ مصوب از شما گرفته شود و سایر تاکسی ها می توانند پول بیشتری از شما دریافت کنند.

پوشیدن لباس مناسب در مسجد

به طور کلی در هر مکان مذهبی پوشیدن لباس های مناسب ضروری است. به همین دلیل برای رعایت احترام حتما در هنگام بازدید از مساجد لباس های مناسبی به تن کنید، تا به فرهنگ و آداب و رسوم استانبول احترام گذاشته باشید.

شلوغ بودن میدان تکسیم

میدان تکسیم

از آن جا که این میدان یکی از پررفت و آمدترین بخش های شهر است، پس بهتر است محل اقامت خود را در اینجا انتخاب نکنید. این موضوع مخصوصا برای کسانی که علاقه به آرامش دارند، می تواند بسیار مهم باشد.

خوردن غذاهای ترکی

غذای ترکی

اگر به استانبول سفر کردید، حتما مزه غذاهای سنتی آن را امتحان کنید که از جمله این غذاها می توان به سیمیت، صدف دریایی، لاهماجون و … اشاره کرد. برای امتحان کردن این غذاها می توانید به رستوران های سنتی استانبول بروید.

رعایت سکوت در مساجد در سفر به استانبول

در هر مکان مذهبی که وارد می شوید، باید از ایجاد سروصدا خودداری کنید. در واقع اینکار احترام گذاشتن به حقوق بقیه است و شخصیت شما را نشان می دهد. همین طور باید نسبت به بخش های جداگانه بانوان و آقایان هم احترام قایل شوید. از خوابیدن و دراز کشیدن در داخل مسجد هم بپرهیزید.

خرید سوغاتی از استانبول

در سفر به استانبول می توانید سوغات متنوعی را برای دوستان و آشنایان خود خریداری کنید. در این شهر کالاهایی مانند ظروف سفالی، گلیم و لامپ می توانند انتخاب مناسبی باشند. کالاهای مورد نظر توسط دست هنرمندان ساخته می شوند، در نتیجه این هدیه ها می توانند ارزش زیادی داشته باشند. باقلوا ترکی نیز سوغاتی لذیذی است که می توانید از فروشگاه ها خریداری کنید.

خرید از بازارهای سنتی ترکیه

بازار بزرگ استانبول

برای اینکه در هزینه های سفر به استانبول صرفه جویی کنید، بهتر است تا از بازارهای سنتی استانبول خرید کنید تا بتوانید همزمان با یک خرید ارزان از بازارهای تاریخی هم دیدن کنید. بازار بزرگ استانبول و بازار کمرالتی از جمله این بازارها هستند.

عدم استفاده از مراکز اسپای گران قیمت در سفر به استانبول

مراکز اسپا برای ماساژ بدن بسیار مناسب هستند اما این مراکز قیمت بسیار بالایی دارند، برای اینکه تجربه ای سنتی داشته باشید، می توانید به جای رفتن به این مکان ها حمام های سنتی را تجربه کنید. حمام های سنتی استانبول شامل هاسکی هورم سلطان، چمبرلیتاش و … می شوند.

در کافه ها از خوردن قهوه فرانسوی و اسپرسو خودداری کنید

قهوه ترکی

مطمئنا شما هم اسم قهوه ترک به گوشتان خورده است. پس به جای خوردن قهوه فرانسوی و اسپرسو حتما این مدل قهوه را انتخاب کنید. قهوه های ترک در فنجان های کوچکی آماده می شوند و پودر قهوه بسیار ریز است.

همین طور اگر علاقمند باشید می توانید فال قهوه هم بگیرید. به طور کلی در هنگام سفر به هر نقطه ای از دنیا بهتر است تا از نوشیدنی های همان کشور استفاده کنید، تا بتوانید با فرهنگ آن ها بهتر آشنا شوید.

تعارف کردن در استانبول

فرهنگ ترکیه هم با ایران شباهت های زیادی دارد و یکی از آن ها تعارف کردن است. برای مثال در ترکیه اگر به خانه ای دعوت شوید با اتمام غذا ظرف شما را دوباره پر خواهند کرد و به شما اصرار می کنند که بیشتر بخورید.

در سفر به استانبول از هدفون استفاده نکنید

برای اینکه بهتر با فرهنگ مردم استانبول آشنا شوید، بهتر است تا به نوای موسیقی ترکیه گوش دهید. جالب است که بدانید موزیک ترکی را می توانید در خیابان، کافه، رستوران و هر جای دیگری هم گوش کنید. این موسیقی از کلاسیک تا موزیک های محلی را شامل می شود. همین طور گاهی اوقات هم تصنیف های محلی خوانده می شوند.

نکاتی که بهتر است در سفر به استانبول رعایت کنید

  • تجربه قهوه ترکی و باقلوا را فراموش نکنید.
  • پیاده روی شبانه در میدان تکسیم استانبول حال و هوای دلپذیری دارد.
  • در کنار مسجد ایاصوفیه دستفروش هایی هستند که اجناس خود را با قیمت بالا می دهند، پس از آن ها خرید نکنید.
  • اگر در زمستان به استانبول سفر کردید و به سرما هم حساس هستید، بهتر است تا سوار کشتی نشوید.
  • پیش از سفر به استانبول از حراجی های آن اطلاع پیدا کنید.
  • آب استانبول تصفیه شده نیست.
  • در سفر به استانبول می توانید به جای لیر از دلار استفاد کنید.
  • قیمت دارو در استانبول بالا است، پس بهتر است تا آن را همراه خود داشته باشید.
  • برای خرید پوشاک مورد نیاز خود استانبول گزینه مناسبی است.
  • اگر می خواهید در سطح شهر تفریح کنید، بهتر است تا از یک راهنما کمک بگیرید.
  • برای کاهش هزینه های حمل و نقل از استانبول کارت استفاده کنید و همین طور به جای تاکسی سوار اتوبوس و مترو شوید.
  • بهترین زمان برای سفر به استانبول در فصل های بهار و پاییز است که در فصل پاییز هزینه های سفر و بلیط هواپیما استانبول ارزان خواهد بود.
  • در فصل تابستان فستیوال های خرید برگزار می شود که اگر به دنبال تخفیف هستید، بهتر است تا در تابستان به استانبول سفر کنید.
  • در آخر هر فصل هم فستیوال های خرید مختلفی برگزار می شوند.
  • از آن جا که قیمت بنزین در این شهر بالا است، بهتر است تا سراغ کرایه اتومبیل در استانبول نروید.
  • برای انتخاب فرودگاه بهتر است، فرودگاهی را انتخاب کنید که به محل اقامت شما نزدیک تر است.
  • در هنگام شب قیمت تاکسی در این شهر افزایش می یابد. پس بهتر است تا کارهای خود را به روز موکول کنید.
  • کباب های استانبول بسیار مشهور هستند، پس حتما آن ها را امتحان کنید.
کباب استانبول
  • برای بازدید از مکان های دیدنی بهتر است، تا در ساعات اولیه روز اقدام کنید.
بهترین روش برای کاهش هزینه های حمل و نقل در استانبول چیست؟

استفاده از استانبول کارت روش مناسبی است که می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

استانبول با کدام غذای خود مشهور است؟

کباب های استانبول بسیار مشهور هستند.

بهترین رستوران برای خوردن استیک در استانبول کجاست؟

رستوران نصرت استانبول

فستیوال های خرید در چه هنگامی از سال برگزار می شوند؟

حراجی ها در انتهای هر فصل برگزار می شوند، ولی تعداد آن ها در تابستان بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *