نکاتی که باید در هنگام تاکسی گرفتن در استانبول رعایت کنید

تاکسی زرد استانبول
استانبول, جهان گردی

تاکسی گرفتن در هر کشوری شبیه به کشور خودتان است، اما با این حال هر کشوری دارای نکات ویژه ای است که اطلاع از آن ها باعث می شود تا مشکلات کمتری برای شما ایجاد شود. به همین دلیل در این مطلب نکاتی درباره تاکسی گرفتن در استانبول برای شما آماده کرده ایم. همین طور برای خرید بلیط هواپیما ارزان استانبول می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

تاکسی گرفتن در استانبول

تاکسی وسیله ای راحت برای رفت و آمد در سطح شهر به شمار می رود. مخصوصا اگر هوای شهر مناسب نباشد یا هنگامی که سایر وسایل حمل و نقل عمومی در دسترس نیستند یا بسیار شلوغ هستند می توانید از تاکسی استفاده کنید. برای کسانی که عجله دارند هم تاکسی انتخاب مناسبی است.

پس ممکن است در هنگام سفر به استانبول حداقل برای چند بار هم که شده سروکارتان به تاکسی بی افتد. با دانستن نکاتی درباره تاکسی گرفتن در استانبول می توانید با خیال راحت در این شهر رفت و آمد کنید.

 قوانین تاکسی گرفتن در استانبول

تاکسی در استانبول

استانبول شهری است که جمعیت زیادی دارد، در نتیجه گاهی اوقات ترافیک سنگینی در آن حکم فرما می شود و به همین دلیل همیشه تاکسی گرفتن در استانبول انتخاب مناسبی نیست و می تواند وقت زیادی از شما تلف کند. با این حال در سایر مواقع با استفاده از تاکسی می توانید به سرعت به جاهای دیدنی استانبول بروید. برای گرفتن تاکسی کافی است تا به ایستگاه تاکسی بروید یا در کنار خیابان آن ها را پیدا کنید.

به طور کلی هر تاکسی فقط می تواند 4 نفر سوار کند و هزینه تاکسی گرفتن در استانبول نسبت به اروپا کمتر است. پس رفت و آمد با تاکسی در استانبول گزینه راحتی به شمار می رود. همین طور اگر تاکسی کاملا پر باشد، دیگر لازم نیست تا هزینه زیادی پرداخت کنید، زیرا هزینه ها بین افراد تقسیم می شوند. در این حالت هزینه تاکسی در استانبول از اتوبوس هم کمتر خواهد شد!

قیمت تاکسی گرفتن در استانبول

قیمت تاکسی در استانبول به صورت مشخصی تعیین شده است. برای مثال اگر سوار تاکسی فیروزه ای بشوید، باید مبلغ 6.38 لیر پرداخت کنید که با طی کردن هر کیلومتر اضافه باید 3.99 لیر بپردازید. تاکسی های لوکس مشکی هم در ابتدای سوار شدن از شما 9.44 لیر دریافت می کنند و برای هر کیلومتر بیشتر باید 5.88 لیر بپردازید.

البته برای اطلاع دقیق تر و بروز از کرایه تاکسی در استانبول 2023 می توانید به وب سایت taksi-ucreti.hesaplama.net مراجعه کنید.

انواع تاکسی در استانبول

اکثر تاکسی ها در استانبول به رنگ زرد هستند. روی این تاکسی ها کلمه Taxi نوشته شده است. معمولا پلاک تاکسی های استانبول را می توانید روی سقف و همین طور درب آن ببینید. یکی از نکاتی که حتما باید در هنگام تاکسی گرفتن در استانبول به آن توجه داشته باشید، تاکسی متر است.

زیرا تاکسی متر باعث می شود که از هزینه تاکسی در استانبول به طور دقیقی مطلع شوید. ممکن است که راننده تاکسی از شما هزینه زیادی دریافت کند و همین طور سیستم وجود ترافیک های سنگین هم باعث می شود تا تاکسی سواری گاهی برای شما بسیار دشوار باشد.

تاکسی زرد استانبول

ارزان ترین تاکسی های استانبول تاکسی های زرد آن هستند. تقریبا هجده هزار عدد تاکسی در این شهر فعالیت می کنند که به هر خیابانی بروید تعدادی از آن ها را می بینید. در نتیجه این تعداد بالا سبب شده تا هزینه تاکسی گرفتن در استانبول زیاد نباشد.

تاکسی فیروزه ای استانبول

تاکسی فیروزه ای در استانبول

تاکسی فیروزه ای در استانبول یکی دیگر از تاکسی هایی هستند که می توان از خدمات آن ها استفاده کرد، اما قیمت آن ها در مقایسه با تاکسی زرد بیشتر و البته لاکچری تر هستند. تقریبا می توان گفت که قیمت تاکسی فیروزه ای هجده درصد از تاکسی زرد بیشتر است.

تاکسی سیاه استانبول

تاکسی مشکی در استانبول

تاکسی های سیاه از تاکسی هایی که پیش تر درباره آن صحبت کردیم، قیمت بالاتری دارند و البته داخل آن هم لوکس تر است.

تاکسی ون استانبول

تاکسی ون در استانبول

هفت الی ده نفر می توانند از این تاکسی ها به صورت همزمان استفاده کنند. پس برای افرادی که با خانواده یا به صورت گروهی سفر می کنند، مناسب خواهد بود.

نکات مهم برای تاکسی گرفتن در استانبول

برای تاکسی گرفتن در این شهر باید به چند نکته توجه داشته باشید که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

نرخ کرایه در روز و شب در استانبول

تاکسی متر درون تاکسی نرخ کرایه را در هنگام ورود شما نشان می دهد که در هر چهارصد متر این عدد بیشتر می شود. پس علاوه بر نرخ اولیه در هر کیلومتر باید پنج لیر اضافه تر پرداخت نمایید و در صورتی که تاکسی در ترافیک گیر کند، در هر دقیقه مبلغ یک سوم لیر به کرایه تاکسی شما افزوده می شود. اما شما چه در روز سوار تاکسی شوید یا در شب از آن استفاده کنید مبلغ کرایه تاکسی برای شما یکسان خواهد بود و تاکسی داران اجازه گرفتن پول بیشتری را از شما ندارند.

پرداخت پول تاکسی به لیر در استانبول

تمام تاکسی های استانبول هزینه تاکسی را با لیر از شما دریافت می کنند و امکان پرداخت با استفاده از یورو و دلار و سایر ارزها نیست. پس بهتر است تا برای سوار شدن تاکسی در استانبول مقداری از پول خود را به لیر تبدیل کنید تا مجبور نشوید هزینه بیشتری به رانندگان تاکسی پرداخت کنید.

 پول خرد در استانبول

بارها این مسئله پیش آمده که مسافری اسکانس پنجاه لیری به راننده بدهد و راننده ادعا کند که شما به او پنج لیری داده اید. گاهی اوقات هم رانندگان بیان می کنند که پول خرد ندارند و سعی می کنند که شما را از گرفتن باقی پول خود بازدارند. در این حالت شما مجبور می شوید، هزینه بسیار بیشتری نسبت به پول اولیه خود بپردازید. پس حتما مقداری پول خرد با خود داشته باشید تا این گونه مشکلات برای شما ایجاد نشود.

کمربند ایمنی موقع تاکسی سواری در استانبول

تاکسی استانبول

یکی از نکات ایمنی که باید بسیار جدی گرفته شود، بستن کمربند ایمنی در هنگام تاکسی گرفتن در استانبول است. زیرا تاکسی های بسیاری هستند که با رعایت نکردن مقررات ایمنی می توانند جان شما را به خطر بی اندازند. پس برای امنیت خودتان هم که شده حتما موقع تاکسی سواری کمربند ببندید.

تاکسی متر استانبول

همان طور که قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم حتما در هنگام تاکسی سوار شدن در استانبول چک کنید که تاکسی متر در تاکسی شما روشن باشد. بعضی از رانندگان تاکسی بیان می کنند که تاکسی متر آن ها خراب است، در این حالت سریعا تاکسی را ترک کنید. حتی اگر در میانه راه هم تاکسی متر خاموش شد حتما به این کار اعتراض کنید و در صورتی که راننده تاکسی همراهی نکرد، اسم پلیس را به زبان بی آورید تا به این صورت راننده تاکسی مجبور شود دوباره آن را روشن کند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که در ترکیه تاکسی متر را بیشتر اوقات در قسمت عقب جعبه دنده قرار می دهند و به این صورت شما نمی توانید به راحتی آن را ببینید. بیشتر مردمی که در خود استانبول زندگی می کنند برای چک کردن تاکسی متر از پنجره جلویی استفاده می کنند تا تصویر آن را در آن پنجره ببینند. اما برای شما بهتر است تا در هنگام سوار شدن تاکسی متر را چک کنید و در صورتی که مسیر شما طولانی است چندین بار در طول مسیر آن را نگاه کنید.

مسیریابی با گوگل مپ در استانبول

هنگامی که در استانبول سوار تاکسی می شوید حتما گوگل مپ و سایر اپلیکشن هایی که برای مسیریابی هستند را باز کنید تا از مسیر حرکت خود مطلع شوید. در این حالت تاکسی نمی تواند با بردن شما به مسیرهای طولانی و پیچیده هزینه بیشتری از شما دریافت کند. همچنین بعضی از رانندگان از مسیرهای فرعی استفاده می کنند تا به این صورت از شما هزینه بیشتری دریافت کنند.

به سوالی پاسخ ندهید

بعضی از رانندگان تاکسی ممکن است به بهانه های مختلف سعی کنند تا از شما حرف بکشند تا به اطلاعات شخصی شما دست یابند. در این حالت آن ها طوری رفتار می کنند که انگار تمایل دارند، محیط راحتی برای شما ایجاد کنند. توجه داشته باشید که به هیچ وجه به حرفای آن ها توجه نکنید و پاسخ ندادن حق شما است و بی احترامی نخواهد بود.

عوارض پل یا بزرگراه استانبول

در بعضی مواقع شما برای دیدن آثار تاریخی استانبول شاید بخواهید از قسمت اروپایی به آسیایی یا بالعکس بروید. در این حالت حتما باید به عوارض پل بسفر یا اتوبان TEM توجه داشته باشید. در تاکسی سواری هزینه عوارض روی کرایه شما خواهد بود. پل بسفر سه پل دارد، ولی در میان این سه پل یکی از آن ها برای رفت و آمد ماشین های سنگین است که در این حالت کامیون و اتوبوس می توانند از آن استفاده کنند و هزینه عوارض استفاده از این پل بیشتر است. در صورتی که راننده خواست از این پل استفاده کند باید مانع از این کار شوید تا هزینه شما بیشتر نشود. همین طور فاصله شهر از این پل هم بسیار طولانی است.

انعام در هنگام تاکسی سواری در استانبول

به طور کلی اگر چمدان خودتان را جابه جا کنید، هیچ دلیلی برای گرفتن انعام بیشتر توسط راننده وجود ندارد. اما اگر شما خودتان مایل هستید، می توانید در انتهای مسیر به راننده انعام دهید. در غیر این صورت راننده نمی تواند پول بیشتری از شما دریافت کند.

اطلاع از آدرس

بسیاری از رانندگان تاکسی در استانبول انگلیسی بلد نیستند، پس حتما برای گرفتن تاکسی در استانبول از مقصد خود به طور دقیق مطلع شوید و آدرس آن را روی یک کاغذ بنویسید. در این حالت می توانید از اپلیکیشن های مکان یابی هم برای رسیدن به مقصد استفاده کنید تا بتوانید مسیر را برای راننده تاکسی مشخص سازید. این احتمال هم وجود دارد که راننده از مسیر مطلع نباشد، چون کوچه ها و خیابان های زیادی در استانبول هستند در این صورت هم می توان مقصد نهایی را روی گوگل مپ به راننده نشان داد. برنامه دیگری که می توانید از آن استفاده کنید BITAXI است که با استفاده از آن می توانید تاکسی اینترنتی استانبول را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *