دریاچه ویستان گیلان و گردش در طبیعت

دریاچه ویستان گیلان
ایران گردی, گیلان

استان زیبای گیلان با دریاچه ها و جنگل های خود یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای طبیعت دوستان است. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی یکی از دریاچه های گیلان یعنی دریاچه ویستان بره سر بپردازیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. برای خرید بلیط هواپیما ارزان می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

تاریخچه به وجود آمدن دریاچه ویستان

دریاچه ویستان عمر چندان طولانی ندارد و قدمت آن به چند دهه ختم می شود. دریاچه مورد نظر حاصل پدیده ای طبیعی است که در طی گذر زمان ایجاد شده است. بنظر می رسد زلزله ای که در سال 1369 رخ داده باعث ایجاد شدن این دریاچه شده است.

همین طور چندین زلزله بعد از آن هم در ایجاد آن نقش داشته اند. منبع آب این دریاچه در واقع آب های سطحی و چشمه های زیرزمینی است.

دلیل نام گذاری نام دریاچه ویستان بره سر گیلان

نمایی از دریاچه ویستان

این دریاچه به اسامی مختلفی معروف است. روستایی به اسم بره سر در نزدیکی دریاچه قرار گرفته که باعث شده این دریاچه به اسم بره سر هم معروف باشد. این واژه به معنی مکان دوشیدن گوسفندان است.

از دیگر نام هایی که برای این دریاچه انتخاب کرده اند، دریاچه یسان است که دلیل انتخاب آن کاملا مشخص نشده و هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. نام دیگر دریاچه که آن را به اسم ویستان می شناسند، معنی بسیار زیبایی دارد. ویستان به معنی مکانی است که با وجود یک شخص دیگر مفهوم و معنا می یابد.

سرانجام می توان به اسم استخر ویستان اشاره کرد که نامی کاملا برازنده آن است زیرا این دریاچه شبیه به استخری از آب می ماند.

آب ‌و هوای دریاچه ویستان

این دریاچه در فاصله نزدیکی نسبت به ییلاق ویستان قرار گرفته است. دریاچه ویستان در فاصله 1200 متری از سطح دریا واقع شده است. همین قضیه باعث شده تا دمای آن در طول سال معتدل باشد. البته در نیمه دوم سال با هوایی سرد روبه رو خواهید شد.

گونه‌های جانوری و گیاهی اطراف دریاچه

در این منطقه می توانید شاهد درختانی همانند بلوط، بید و راش و چندین پوشش گیاهی دیگر مانند نی، گل گاوزبون و لاله کوهی باشید. این پوشش گیاهی باعث شده تا پرندگان مختلفی در این ناحیه زندگی کنند.

هنگام قدم زدن در این ناحیه می توانید صدای پرندگانی مانند کبک یا بلدرچین را بشنوید یا با حیواناتی مانند موش خرما و روباه روبه رو بشوید. همین طور به دلیل وجود درختانی مانند ازگیل، گلاب، گردو، تمشک و زالزالک امکان بردن سوغاتی برای دوستان و آشنایان هم وجود دارد.

یکی دیگر از محصولات کنار این دریاچه عسل است. مردم روستا به دلیل هوای مناسب پرورش زنبور دارند و به همین دلیل عسل این ناحیه معروف است.

سفر به دریاچه ویستان

اگر اهل ماجراجویی هستید، می توانید به این ناحیه سفر کنید و از گشت و گذار در آن لذت ببرید. همین طور چنانچه دوستار طبیعت هستید، دریاچه ویستان محلی مناسب برای شما خواهد بود. هنگام قدم زدن کنار دریاچه می توانید تصویر درختان را در آب ببینید، یا فقط در کنار دریاچه دراز بکشید و از شنیدن صدای پرندگان لذت ببرید.

طبیعت اطراف دریاچه در فصل های مختلف

به خاطر وجود درختان مختلف در کنار این دریاچه در هر فصلی از سال که به اینجا سفر کنید، می توانید شاهد رنگی متفاوت از طبیعت باشید. در فصل بهار که درختان تازه جوانه زده اند، همه چیز تازه و سبز بنظر می رسد.

در تابستان این رنگ سبز عمیق تر و تیره تر شده و هوا معتدل خواهد بود. بدون شک قدم زدن در میان درختان راش احساس خوبی برای شما ایجاد می کند.

همه ما به خوبی آگاهیم که پاییز فصل رنگ ها است. پس می توانید تصور کنید که این ناحیه در پاییز چه شکلی به خود می گیرد. تصور دریایی از درختان رنگارنگ می تواند بسیار جذاب باشد. سرانجام با رسیدن فصل زمستان هوا سردتر شده و برگ های درختان شروع به ریزش می کنند.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه ویستان

دریاچه ویستان گیلان

روستای داماش

روستای داماش در فاصله 6 کیلومتری از دریاچه قرار گرفته است. این روستا از سطح دریا 2200 متر فاصله دارد. چشمه طبیعی این روستا باعث شده تا آب معدنی آن مشهور باشد. با این حال طبیعت این روستا بسیار جالب توجه است.

در این روستا گلی به اسم سوسن چلچراغ می روید که با رویش آن مردم به جشن می پردازند. بهترین زمان برای شرکت در این مراسم و دیدن گل های سوسن سفید و زرد از انتهای بهار تا ابتدای تابستان است.

دشت سوسن چلچلراغ

این گل های زیبا در رودبار شکوفا می شوند. این نوع گل سوسن از گونه های کمیاب است که ساقه های بلندی دارد.

تپه مارلیک

این دره تاریخی مربوط به هزاره اول و دوم قبل از میلاد حضرت عیسی (ع) می شود و از نظر تاریخی ارزش زیادی دارد. این تپه را به اسم موذنی تپه هم می شناسند و از مکان های باستانی استان گیلان به شمار می رود.

تپه مورد نظر در ابتدا به صورت ناشناس بوده است، همین امر موجب شده تا سودجویان از فرصت استفاده کرده و اشیای باستانی آن را بفروشند. تا اینکه سرانجام با کاوش های محققان مشخص شد، این دره محل زندگی پادشاهانی از قبیله مارد بوده است و به همین دلیل اشیای یافت شده در این منطقه ارزش بالایی دارند.

آبشار کلشتر

روستایی به همین نام در منطقه رودبار قرار گرفته است. در این ناحیه چشمه های پرآبی وجود دارند که یکی از معروف ترین آن ها چشمه “چیمه وا” است. دراین روستا هوای مدیترانه ای حکم فرما است. وجود درختان زیتون هم این حس و حال را بیشتر می کند. اما جالب ترین جاذبه ای که می خواهیم درباره آن صحبت کنیم، آبشار کلشتر است.

این آبشار در بخش جنوب غربی رودبار واقع شده و از جاهای دیدنی گیلان محسوب می شود. اگر برای دیدن این آبشار به این ناحیه سفر می کنید، باید بدانید که از بهار تا اوایل آبان ماه در زیباترین و پرآب ترین حالت خود قرار دارد.

تفریحات دریاچه ویستان

طول این دریاچه 200 متر است و عمق آن تقریبا 100 متر است و از دریاچه های بکر منطقه به شمار می رود. تفریحات کنار دریاچه ویستان شامل پاراگلایدر در کوه های این منطقه است یا می توانید از نان های محلی و عسل های آن لذت ببرید.

برگزاری کمپ در دریاچه ویستان

حتما همه شما دوست دارید برای یک بار هم که شده کمپینگ در طبیعت را تجربه کنید. با اینکه در اطراف دریاچه تردد زیادی وجود ندارد اما می توانید اطمینان داشته باشید که حیوانات وحشی به این محل نزدیک نمی شوند. همین طور شما می توانید از اینترنت هم استفاده کنید.

ماهیگیری در دریاچه ویستان

ماهیان این دریاچه شامل انواع مختلفی هستند که اگر آب شفاف باشد می توانید آن ها را ببینید. بنابرین اگر قصد دارید تا ماهی های خوشمزه ای را صید کنید، حتما با خودتان لوازم ماهیگیری داشته باشید.

پیاده‌روی در مراتع ویستان

پیاده روی در کنار دریاچه ویستان لذت غریبی دارد. البته بهتر است که قبل از شروع کفش پیاده روی را تهیه کنید. سپس می توانید بند کفش های خود را محکم کنید و به میان درختان بلوط و راش بروید و هم زمان از چهچه پرندگان لذت ببرید.

قایق‌سواری در دریاچه ویستان

در کنار این دریاچه قایق های پدالی عرضه می شوند. این تفریح جذاب یکی از مهمترین کارهایی است که باید حتما تجربه کنید. مطمئنا همه شما دوست دارید تا در میان آب های آرام دریاچه قایق سواری کنید.

بهترین فصل سفر به دریاچه ویستان

کمپ در کنار دریاچه ویستان

انتخاب زمان سفر به هر نقطه ای بیشتر به خود فرد بستگی دارد. برای مثال چنانچه مشکلی با گرما ندارید می توانید در تابستان به دریاچه ویستان سفر کنید. اما اگر گرما برای شما آزاردهنده است می توانید در اوایل بهار یا اوایل پاییز به این منطقه سفر کنید.

مخصوصا که در بهار می توانید طبیعت این منطقه را با اوج زیبایی خود ببینید. در این زمان آسمان آبی و طبیعت بخشنده است. اما شب ها می تواند سرد باشد، پس حتما لباس مناسبی با خود داشته باشید.

در فصل پاییز می توانید عکس های جذابی از دور و اطراف دریاچه بگیرید. اما هوا در این فصل مقداری رو به سردی می رود پس باید مراقب خودتان باشید.

دریاچه ویستان گیلان کجاست؟

دریاچه تقریبا در فاصله 60 کیلومتری از رودبار قرار گرفته است. دریاچه مورد نظر در ناحیه ای حفاظت شده واقع شده است. عامل مهمی که باعث شده این دریاچه تا به امروز دوام و بکر بودن خود را داشته باشدT دور بودن از مسیرهای پر رفت و آمد و قرارگیری در مسیری سنگلاخی است.

نحوه دسترسی به دریاچه

نحوه دسترسی به دریاچه از دو طریق ممکن است. اما ابتدا باید به آزادراه قزوین – رشت بروید. در مسیر اول به سمت لوشان رفته، سپس بعد از چهل کیلومتر به داماش خواهید رسید. با پیچیدن به سمت غرب به روستای بره سر می رسید. برای کسانی که از تهران می آیند، این مسیر نزدیک تر است اما جاده هموار نیست.

راه دوم این است که به سمت جاده تنکابن بره سر رانندگی کنید. به این صورت شما می توانید هم زمان از طبیعت هم در طول مسیر خود لذت ببرید. سپس با رسیدن به روستای بره سر به مقصد خود نزدیک می شوید. مسیر دوم از اولی طولانی تر است، اما جاده آن آسفالت بهتری دارد.

اقامت در نزدیک دریاچه ویستان

اگر اهل کمپ نیستید و برای شما دشوار است. می توانید از اقامتگاه های دیگر استفاده کنید. برای اینکار باید به روستای بره سر بروید. در این جا می توانید خانه های روستاییان را اجاره کنید. اما راه دیگر اجاره اتاق در رشت یا رودبار است.

تجهیزات موردنیاز برای سفر به دریاچه ویستان گیلان

به خاطر اینکه راه دریاچه سنگلاخی است، باید ماشین مناسبی با خود داشته باشید. از دیگر نکاتی که باید به آن توجه کنید، این است که وسایل و غذاهای مورد نیاز خود را از شهر تهیه نمایید، چون در کنار این دریاچه هیچ مغازه ای وجود ندارد. مطمئنا برای طبیعت گردی نیازمند عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب هم خواهید بود.

به همراه داشتن کیسه زباله برای آسیب نزدن به طبیعت هم بسیار ضروری است. در ادامه به لیست وسایل مورد نیاز اشاره خواهیم کرد:

کیسه خواب، چادر، پاوربانک و شارژر، چراغ قوه، پتو، جعبه کمک های اولیه، لوازم آتش زا، لباس های گرم، آب و غذا،

دریاچه ویستان کجاست؟

این دریاچه از رودبار 56 کیلومتر فاصله دارد.

تهران تا دریاچه ویستان چند ساعت فاصله دارد؟

با 4 ساعت و نیم رانندگی می توان به دریاچه رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *