جاهای دیدنی شیراز در زمستان

نمایی از شیراز
ایران گردی, شیراز

زمستان های شیراز سرد است و درجه حرارت هوا تا پنج درجه سانتی گراد هم می رسد. در این روزهای سرد سال بارندگی و احتمال بارش باران هم وجود دارد. چنانچه قصد سفر به شیراز در فصل زمستان را دارید در این مقاله درباره جاهای دیدنی شیراز در زمستان صحبت خواهیم کرد، پس با یابکس همراه باشید. برای خرید بلیط هواپیما ارزان شیراز کلیک کنید.

شهر شیراز

شیراز به دلیل وجود آثار تاریخی و مکان های تفریحی یکی از مقاصد گردشگری محبوب در بین ایرانیان و حتی مسافران خارج از کشور است. قدمت اقامت در این شهر تاریخی به زمان ساسانیان باز می گردد. با این حال پیش از آن هم از این شهر با اسامی به نام های سیراسیس یاده می کرده اند و یکی از مناطق مهم در کوه های زاگرس بوده است.

شهرهای تاریخی همیشه اولین مقصد گردشگران برای سفر هستند. شیراز نیز از این قضیه مستثنی نیست. مسافران عزیز می توانند برای لذت بردن از جاهای دیدنی فارس اقدام به تهیه بلیط هواپیما شیراز از پنل رزرواسیون یابکس نمایند.

یکی از نکاتی که پیش از سفر باید مورد توجه قرار گیرد دمای هوا است. همان طور که می دانید بازدید از جاهای دیدنی شیراز در پاییز و بهار لطف خاصی دارد ولی زمستان های برفی شیراز نیز بسیار زیبا هستند که در ادامه تعدادی از مکان های دیدنی شیراز در زمستان را به شما معرفی خواهیم کرد.

بازار وکیل

بازار وکیل

در این بازار دکه ها و مغازه های زیادی دیده می شوند. در بازار وکیل محصولاتی مانند لوازم خانگی، پوشاک، طلا، فرش و … عرضه می شوند. حمام های قدیمی، حجره ها، کاروانسراها و سایر قسمت های این بازار منظره ای دیدنی ایجاد کرده اند. برای دیدن و گشت و گذار در این بازار بهتر است زمان کافی را در نظر گیرید.

همین طور اطلاع از سوغات شیراز شما را برای یک خرید آسانتر یاری خواهد داد. بازار وکیل در دوران حکومت زندیه و به دستور کریم خان زند ساخته شده است. سقف های طاقی شکل بازار نمونه ای از معماری آن زمان هستند. طراحی بازار وکیل به گونه ای منحصر به فرد صورت گرفته است. این مکان به صورتی طراحی شده که در تابستان خنک و در زمستان محیط گرمی داشته باشد.

باغ ارم

باغ ارم

شهرت باغ ارم بر هیچکس پوشیده نیست. این باغ زیبا یکی از جاهای دیدنی شیراز در بهار به شمار می رود. با این حال دیدن آن در میان برف های زمستانی منظره ای جادویی را تداعی می کند.

درختان سرو و بوته های گل زیادی در این باغ کاشته شده اند. یکی از جاذبه های باغ ارم وجود عمارتی تاریخی در مرکز آن است که البته بازدید آن برای عموم امکان پذیر نیست. باغ ارم در میراث یونسکو ثبت شده است.

آرامگاه شاه چراغ

آرامگاه شاه چراغ

آرامگاه برادران امان رضا (ع) به نام های احمد و محمد در این مکان قرار دارند که در قرن 9 ام هجری از دنیا رفته اند و قدمت این آرامگاه به دوران قاجار می رسد. آرامگاه شاه چراغ از آن زمان تا به امروز تغییرات زیادی کرده است.

نمای این مقبره با کاشی های آبی رنگ پوشیده شده است. همین طور آینه کاری های مختلفی هم در آن به کار رفته است. وجود یک حوض فواره دار در این محل منظره ای دلپذیر برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده است.

آرامگاه شاه چراغ را می توان یکی از زیباترین مکان های تاریخی شیراز به شمار برد. از دیگر بخش های جالب توجه این مجموعه وجود یک موزه در بخش شمالی آن است. در این مکان آثاری گران بها مربوط به قرآن های قدیمی که با طلا و نقره مزین شده اند وجود دارند.

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک یکی از جاهای دیدنی شیراز در زمستان است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این مسجد را به عنوان مسجد صورتی هم می شناسند. قدمت مسجد نصیرالملک مربوطه به دوره قاجار است. همین طور رنگ های زیادی در طراحی این مسجد به کار رفته است.

ستون های جالب توجه، فرش های ایرانی و شیشه های رنگی باعث جذابیت بیش تر این مکان شده اند. برای دیدن این مسجد بهتر است تا در ساعات صبحگاهی یعنی از نه تا یازده صبح اقدام کنید.

زیرا در این زمان مسجد در زیر نور آفتاب به زیباترین حالت خود دیده می شود. همین طور باید گفت که تیرهای چوبی به کار رفته در ساخت این بنا انعطاف پذیر هستند که همین مورد باعث شده تا در مقابل زلزله ایمن باشند.

آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ

حافظ یکی از مشهورترین شاعران فارسی زبان است. این آرامگاه در بخش شمال غربی شیراز قرار دارد. این شاعر پرآوازه در سده 8 ام میلادی چشم از جهان فرو بست. یکی از پادشاهان زندیه به نام کریم خان در سده 12 ام هجری آرامگاه ایشان را به این بخش از شیراز منتقل کرده است. طاقی هشت ضلعی روی این آرامگاه هم بعدها به آن اضافه شده است.

آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی

سعدی از دیگر شاعران به نام ایران است. در این مکان گل های زیبا و درختان سرسبزی وجود دارند. اگر به این آرامگاه سر زدید چای خانه زیرزمینی محلی مناسب برای نوشیدن یک چای داغ خواهد بود.

پرسپولیس

پرسپولیس

شهرت پرسپولیس به دوران هخامنشیان باز می گردد. در آن زمان ها از این مکان به عنوان پایتخت ایران استفاده می شده است. تخت جمشید در گذر زمان حوادث تاریخی زیادی را پشت سر گذاشته و حتی در دوره ای مورد هجوم اسکندر قرار گرفته است.

این بنای تاریخی جزو آثار ثبت شده در میرات یونسکو است. تخت جمشید در فاصله هفتاد کیلومتری شهر قرار دارد و رسیدن به آن مدتی زمان می برد. به همین دلیل بهتر است تا در ساعات خنک روز اقدام به بازدید از این مکان بکنید.

نقش رستم و نقش رجب

نقش رستم

نقش رستم در واقع یک آرامگاه است که چهار پادشاه هخامنشی در آن جا دفن شده اند. در این مکان نقش های برجسته ای از پیروزی های سلاطین ساسانی نقش بسته است.

از جمله این تصاویر می توان به زانو زدن یکی از پادشاهان رومی دربرابر شاپور اول اشاره کرد. همین طور نقش هایی متعلق به دوره ساسانی نیز در این مکان وجود دارند.

پاسارگاد

پاسارگاد

هخامنشیان قبل از تخت جمشید از پاسارگاد به عنوان مرکز ایران استفاده می کرده اند. این اثر نیز یکی از جاهای دیدنی شیراز در زمستان است. آرامگاه کوروش کبیر در فاصله پنجاه کیلومتری پرسپولیس قرار دارد.

در اسناد تاریخی ذکر شده است که هنگامی که اسکندر به این منطقه حمله کرد به دیدن آرامگاه پادشاه هخامنشیان رفته است.

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان متعلق به سده 18 میلادی است. این بنا به فرمان کریم خان تاسیس شده است. انتخاب شیراز به عنوان پایتخت کشور باعث شد که بناهای زیادی در این منطقه ساخته شود و ارگ کریم خان یکی از آن ها است.

ارگ کریم خان بنایی است که از چهار برج تشکیل شده است و محلی برای نگهداری زندانیان بوده است. یکی از برج های این بنا به دلیل نگهداری آب در آن تا حدودی تخریب شده است. در داخل ساختمان هم درختان زیادی وجود دارند.

باغ نارنجستان

باغ نارنجستان

باغ نارنجستان شیراز یکی از جاهای دیدنی شیراز در زمستان است. در واقع باغ مورد نظر در املاک فردی به نام محمد علی خان قوام المک قرار داشته است. این فرد در زمان قاجاریه زندگی می کرده و یکی از ثروتمندان شیراز بوده است.

از نکات جالب توجه درباره این باغ این است که ورودی بنا به شکل قرینه ساخته شده است. دیوارهای این بنا شامل کاشی کاری های مختلف می شوند و همین طور پنجره های آن با شیشه های رنگی هستند.

سقف طبقه دوم عمارت قوام با نقاشی هایی به سبک اروپایی مزین شده است. معماری این ساختمان به گونه ای است که اتاق ها به صورت گچ کاری و آینه کاری هستند. طرح موزیک های کف اتاق هم به صورت فرش ایرانی است.

در زمستان درختان نخل باعث می شوند تا مقداری هوای درون این بنا گرم تر شود و در تابستان سایه ای که ایجاد می کنند باعث خنکی هوا می شود. همین طور موزه ای در زیرزمین این بنا وجود دارد که مجسمه هایی از افراد مشهور در آن قرار دارند.

مسجد وکیل

مسجد وکیل

مسجد وکیل یکی دیگر از آثار تاریخی شیراز است که به فرمان کریم خان ساخته شده است. این مسجد در نزدیکی بازار وکیل و حمام وکیل قرار گرفته است. ورودی این بنا کاشی های به رنگ صورتی دارد و ساختمان آن شامل دو ایوان بزرگ می شود. از دیگر قسمت های مسجد وکیل یک حیاط است که در میان شاه نشین ها قرار گرفته است.

شبستان این مسجد دارای طاق هایی به اندازه 75 تا 35 متر است. همچنین دسته ای از ستون های 48 تایی در این قسمت وجود دارند که با الگوهای اسلیمی منظره ای خیره کننده ایجاد کرده اند.

از دیگر بخش های این مسجد یک منبر چهارده پله ای است که از مرمر درست شده است. طبق منابع تاریخی سنگ مذکور از آذربایجان آورده شه است. گل کاری هایی که در کاشی های این مسجد به کار رفته است متعلق به زمان قاجار است.

حمام وکیل

حمام وکیل

همان طور که گفتیم این حمام در نزدیکی مسجد وکیل قرار دارد. این بنا از ستون های پیچ دار و یک گنبد زیبا ساخته شده است. در داخل حمام وکیل مجسمه های مومی وجود دارند که نشان می دهد در قدیم الایام بعد از استحمام، مردم داخل گرم خانه ها استراحت می کرده اند. همچنین تعدادی فواره و حوضچه کوچک هم در این ساختمان وجود دارند.

دریاچه برم فیروز در سپیدان

دریاچه برم فیروز در سپیدان

دریاچه برم فیروز فوق العاده زیبا است. با اینکه عده زیادی از مردم در بهار به این دریاچه سر می زنند ولی ما به شما فصل زمستان را پیشنهاد می کنیم. علت این امر این است که تماشای دریاچه در میان توده های سفید رنگ برف منظره خیره کننده ای را ایجاد می کند.

نحوه دسترسی به دریاچه برم فیروز:

شما می توانید بعد از اینکه از ناحیه سپیدان خارج شدید ماشین خود را در محل های تعیین شده پارک کنید سپس با پای پیاده خود را به دریاچه برسانید. زمان پیاده روی شما دو ساعت طول می کشد.

روش دیگر این است که ابتدا به پیست اسکی پولاد کف بروید سپس خود را به دریاچه برسانید. با اینکه زمان پیاده روی شما به یک ساعت کاهش می یابد ولی باید گفت که شیب این مسیر برخلاف مسیر اول تند است.

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو:

در اسفند ماه این ناحیه چهره ای زیبا به خود می گیرد. دریاچه مهارلو یکی از جاهای دیدنی شیراز در زمستان است. در این محل علاوه بر دریاچه مورد نظر نیزارها و تالاب های زیادی هم وجود دارند.

در کنار این تالاب ها پرندگانی مانند فلامینگو زندگی می کنند. همچین اگر اواخر زمستان به سمت دریاچه مهارلو حرکت کنید شاهد شکوفه های زیبای بادام نیز خواهید بود.

نحوه دسترسی به دریاچه مهارلو:

باید از شیراز به سمت سروستان به مدت چهل دقیقه رانندگی کنید.

جاده هرای جان

جاده هرای جان در نزدیکی سپیدان قرار گرفته است. بخش بالایی جاده به کوه ها ختم می شود و در قسمت پایینی آن جنگل قرار دارد.

پیست اسکی سپیدان

پیست اسکی سپیدان

پیست اسکی پولاد کف در ابتدا یک تله کابین بوده و سپس به هتل تبدیل شده است. هم اکنون در این مجموعه یک مدرسه اسکی به همراه هتل وجود دارد. شما می توانید انواع ورزش های برفی را در اینجا امتحان کنید.

نحوه دسترسی به پیست اسکی پولاد کف:

بعد از گذشتن از جاده سپیدان یاسوج به منطقه سپیدان می رسید. سپس باید آبشار مارگون را دنبال کنید تا به یک میدان برسید. در این میدان یک تابلوی راهنما مسیر پیست را مشخص کرده است که بعد از ده کیلومتر به آن خواهید رسید.

مقبره پر برف

قدمت مقبره پربرف به هزاران سال پیش باز می گردد و دیدن آن در زمستان حال و هوای دیگری دارد.

جاهای دیدنی شیراز در زمستان کدامند؟

تخت جمشید، حمام وکیل، بازار وکیل، پیست اسکی سپیدان و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *