تفریحات زمستانی استانبول

شهربازی موی پارک استانبول
استانبول, جهان گردی

شاید تصور کنید که سفر در زمستان انتخاب خوبی برای گذراندن تعطیلات نباشد، اما اگر بخواهیم شرایط آب و هوایی را در نظر نگیریم، از آن جا که میزان مسافرت ها در این موقع از سال کاهش می یابد، در نتیجه بلیط هواپیما استانبول و قیمت رزرو هتل در استانبول کاهش خواهد یافت که خود به تنهایی یک مزیت ویژه محسوب می شود. بنابرین در این مطلب قصد داریم تا درباره تفریحات زمستانی در استانبول صحبت کنیم.

استانبول شهری پر زرق و برق با مکان های دیدنی بسیاری است که می تواند برای افراد با هر انگیزه ای سفری خاطره انگیز را رقم زند. برای مثال اگر قصد شما خرید است، می توانید به مراکز خرید متعدد آن بروید، اما اگر علاقه به دیدن آثار تاریخی دارید، این شهر حرف های زیادی برای گفتن دارد و می توانید از دیدن مسجد آبی یا قدم زدن در کاخ توپکاپی لذت ببرید. در ادامه شما را با برترین مکان های گردشگری در استانبول آشنا خواهیم کرد.

معرفی تفریحات زمستانی استانبول

بازدید از استانبول فصل خاصی ندارد و می توانید در تمام طول سال آن را انجام دهید. بعضی ها فصل بهار یا تابستان را انتخاب می کنند، زیرا دما بهتر است و برخی برای کاهش هزینه ها در پاییز و زمستان اقدام به سفر می کنند.

اما چرا در زمستان به استانبول سفر کنیم؟ علاوه بر کاهش هزینه ها به دلیل اینکه تعداد گردشگران در این فصل سال کمتر می شود، می توانید با آرامش بیشتری به خرید بپردازید یا از بخش های دیدنی آن بازدید کنید. همین طور یکی از تفریحاتی که می توان بدون شک از انجام آن در فصل زمستان لذت برد رفتن به پیست اسکی استانبول است که هیجان زیادی را برای شما ایجاد می کند. با این حال انتخاب زمان سفر بستگی به سلیقه افراد یا پارامترهای دیگری دارد که معمولا آن ها در هنگام سفر آن را در نظر می گیرند.

دریاچه چلیدر استانبول و سورتمه سواری

پارک چلیدر استانبول

اهالی ترکیه و همین طور توریست های خارجی علاقه زیادی به این دریاچه و طبیعت آن دارند. دریاچه مورد نظر در بخش شمالی شرقی این کشور قرار گرفته و یکی از دریاچه های بزرگ آب شیرین است. البته باید گفت که دریاچه داخل استانبول نیست و در اردهان واقع شده است، اما زیبایی این منطقه ارزش آن را دارد که سری به آن بزنید.

دریاچه در فصل تابستان برای قایق سواری و سایر ورزش های آبی استفاده می شود و در زمستان که دمای این منطقه بسیار کاهش یافته و به زیر صفر می رود، برای سورتمه سواری استفاده می شود، فعالیت محبوبی که عده زیادی مایل به انجام آن هستند. همین طور همواره توریست های زیادی در این منطقه اتراق می کنند تا بتوانند زمان بیشتری را در کنار دریاچه بگذرانند و خوشبختانه رستوران هایی هم در آن حوالی ساخته شده که غذاهای بسیار خوشمزه ای طبخ می کنند.

شهربازی سرپوشیده موی پارک استانبول

شهربازی موی پارک استانبول

از دیگر تفریحات زمستانی استانبول می توان به این شهربازی اشاره داشت که به خاطر سرپوشیده بودن آن می توانید از باران و برف در امان بمانید. در این شهربازی وسایل تفریحی زیادی در دسترس بازدیدکنندگان قرار دارد. محل قرارگیری این شهربازی باعث شده تا به آسانی بتوان به آن دسترسی داشت و همین طور داخل مرکز خرید مال اف استانبول ساخته شده است. اگر در میدان تکسیم هستید، باید بدانید که فاصله این مرکز خرید از آن بیست کیلومتر است و می توان با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی خود را به آن رساند.

ابعاد این مرکز تقریبا 12 هزار متر مربع است و بخش های سرگرمی زیادی در آن وجود دارد که باعث می شود بتوانید ساعات خوشی را در آن سپری کنید. هر طبقه مخصوص به یک گروه سنی است، برای مثال کودکان از سن 4 تا ده سال می توانند از بازی های طبقه اول استفاده کنند و کودکانی که سن بیشتر از ده سال دارند، می توانند به طبقه دوم مراجعه کنند. از جمله وسایل بازی این شهربازی می توان به تونل وحشت، ماشین سواری، بازی های کامپیوتری و الکترونیکی و ترن هوایی اشاره کرد. همین طور والدین هم می توانند در کنار کودکان از این بازی ها استفاده کنند.

تله کابین استانبول

تله کابین استانبول

تله کابین را همه ما می شناسیم، وسیله جالبی که به وسیله آن می توان مناظر اطراف را از بالا تماشا کرد. حال تصور کنید که در زمستان به استانبول سفر کنید و سوار تله کابین آن بشوید، مشخص است که منظره ای رویایی در انتظار شما خواهد بود! این تله کابین در منطقه تپه پیر لوتی ساخته شده است و به طور هم زمان هشت نفر می توانند سوار آن بشوند.

پس اگر با خانواده و یا دوستان خود هستید می توانید به طور همزمان سوار تله کابین شوید. استاندارهای جهانی در هنگام ساخت واگن ها رعایت شده اند، پس گردشگران می توانند بدون نگرانی از این تفریح ارزان و جالب در کنار سایر افراد استفاده کنند.

همین طور روی این تپه یک تراس ساخته شده و به خاطر دوربین هایی که در این مکان است، می توانید منظره اطراف را تماشا کنید. برای راحتی گردشگران کافی شاپی هم در این حوالی وجود دارد که می توانید خود را مهمان یک نوشیدنی داغ در آن بکنید.

نوشیدن ثعلب در هوای سرد استانبول

ثعلب در استانبول

یک نوشیدنی گرم و لذید چیزی است که در زمستان شما را گرم نگه می دارد. مطمئنا در هنگام سفر به استانبول در زمستان بهترین چیزی که شما را سرحال نگه می دارد، نوشیدن یک معجون داغ است. در این میان یکی از بهترین نوشیدنی هایی که در زمستان می توان از آن بهره برد، نوشیدنی به اسم ثعلب است.

این گیاه جزو خانواده ارکیده ها است و در ریشه های آن دو غده جا خوش کرده اند. ساقه این گیاه به صورت استوانه ای است و در حالت عمودی رشد می کند. این نوشیدنی معمولا در شهرهای خاورمیانه شهرت زیادی دارد و در کشور ترکیه هم می توان آن را سفارش داد. برای درست کردن این نوشیدنی باید دانه های آن را با آرد، شیر و دارچین مخلوط کرده تا یک نوشیدنی مقوی تهیه شود. در صورتی که در زمستان به استانبول سفر کردید، می توانید کافه گردی و نوشیدن ثعلب را جزو تفریحات زمستانی استانبول به حساب آورید!

رستوران گردی در منطقه ببک استانبول

رستوران گردی و خوردن غذاهای لذیذ بخشی از سفر به استانبول است و در فصل زمستان هم غذا خوردن در فضای بیرون رستوران به دلیل سرمای هوا می تواند اندکی سخت باشد، در نتیجه می توانید به فضای گرم و نرم داخل رستوران و کافه ها مراجعه کنید. یکی از بهترین محله هایی که برای شکم گردی می توان به آن مراجعه کرد محله ببک استانبول است.

محله مورد نظر جزو بخش های تاریخی شهر محسوب می شود و در روزگاران گذشته محل زندگی ماهیگیرانی از کشور یونان بوده اما در حال حاضر از محلات مرفه نشین استانبول است. تعداد زیادی از مراکز تجاری و رستوران های لاکچری در این بخش از شهر ساخته شده اند و می توان آن را به عنوان بورس غذاهای ترکی به شمار آرود. معمولا در منوی رستوران انواع غذاها از کشورهای مختلف یافت می شوند، اما بهترین غذای آن ماهی کبابی لوفر است که مخصوص ساحل استانبول می باشد.

بازار بزرگ استانبول و تجربه خرید در آن

بازار بزرگ استانبول

نام دیگر این بازار کاپالی چارشی است و مورد علاقه گردشگران زیادی است. خصوصیت ویژه این بازار این است که محیط آن به صورت سرپوشیده است در نتیجه در فصل زمستان می توان با خیال راحت در آن گردش کرد. آدرس این بازار در محله فاتح استانبول است و زمان ساخت آن به سال های بسیار دور باز می گردد. در این مکان سه هزار فروشگاه مختلف وجود دارند که در زمینه فروش کالاهای مختلف فعالیت می کنند.

معمولا افراد زیادی در طی روز از این فروشگاه بازدید می کنند که گاهی تعداد آن ها به 400 هزار نفر هم می رسد و بیشتر آن ها شامل گردشگران خارجی می شوند. محصولاتی مانند اشیا عتیقه، لباس، وسایل چرمی، خوراکی، وسایل تزئینی و پارچه های ترکی در فروشگاه های آن یافت می شوند.

معمولا جمعیت زیادی در این بازار هستند، با این حال در طول زمستان از میزان گردشگران کاهش یافته و می توانید بدون شلوغی در این بازار خریدهای خود را انجام دهید. همچنین رستوران ها و کافه هایی هم در این بازار وجود دارند که می توانید در آن ها انواع غذاها را امتحان کنید.

بالن سواری در منطقه کاپادوکیا استانبول

منطقه کاپادوکیا استانبول

پیش از این به طور مفصل درباره کاپادوکیا استانبول و بالن سواری در آن توضیح دادیم اما بد نیست که در این مقاله دوباره اشاره ای به آن داشته باشیم. این منطقه که از شهر استانبول تقریبا 750 کیلومتر فاصله دارد، آشیانه ای برای پرواز بالن های رنگارنگ است! اما فقط پرواز بالن ها آن را تبدیل به جاذبه ای دیدنی نکرده، بلکه طبیعت دیدنی آن است که باعث شده در نظر گردشگران بسیار جذاب و دیدنی باشد.

کوه هایی که در این منطقه شکل گرفته اند، به جای مانده از فعالیت آتش فشان های مختلف هستند. بنابرین سوار بر بالن و در ارتفاعات به خوبی قادر به دیدن تمامی این منطقه جذاب خواهید بود و بالن های رنگارنگی برای علاقمندان فراهم شده است. البته توجه داشته باشید که اگر در زمستان قصد بالن سواری در کاپادوکیا را دارید، حتما پیش از رفتن به این منطقه باید از شرایط جوی آن باخبر باشید، زیرا در صورتی که آب و هوا نامناسب باشد امکان کنسل شدن برنامه بالن سواری وجود دارد.

کافه و رستوران گردی از تفریحات زمستانی استانبول

رفتن به کافه و رستوران زمان خاصی ندارد و می توان در همه فصل های سال انجام داد، اما به دلیل اینکه در زمستان قادر به انجام برخی از تفریحات نخواهیم بود، این مورد بیشتر از پیش مورد علاقه گردشگران قرار می گیرد. در همین راستا کافه ها فضای سرپوشیده ای داخل خود فراهم کرده اند تا گردشگران بتوانند به دور از سرمای زمستان در آن جا نوشیدنی میل کنند. در هر گوشه و کناری در استانبول کافه و رستوران های زیادی وجود دارد مخصوصا در بخش های توریستی تعداد زیادی از آن ها دیده می شود.

در صورتی که می خواهید قهوه ترک را امتحان کنید، می توانید به کافه هایی مانند پترا روستینگ، کافه موک، دریپ کافیست و آکالی بروید. در این کافه های خدمات باکیفیتی به مهمانان ارائه می شود. البته این کافه ها فقط مخصوص قهوه نیستند، بلکه می توانید در آن ها نوشیدنی های مختلفی را امتحان کنید.

فستیوال‌های زمستانی استانبول

در همه جای دنیا با شروع زمستان جشنواره های مختلفی در کشورها برگزار می شود که ترکیه هم یکی از آن کشورها است. در این زمان به خاطر آب و هوای سرد مسئولین تلاش می کنند تا شادی و نشاط را بین مردم ایجاد کنند و یکی از این راه ها برگزاری حراج های زمستانی با تخفیفات شگفت انگیز است!

مورد دیگر مراسم های خیابانی به همراه اجرای موسیقی است که بهترین زمان برای شرکت در آن ها ماه نوامبر است و در این ماه جشنواره های دیگری هم در کنار این فستیوال های خیابانی در استانبول برپا می شود. جشنواره غذا از دیگر مراسم هایی است که در استانبول برپا می شود و می توانید در آن طعم غذاهای محلی ترکیه را بچشید یا با انواع غذاهای ترکی آشنا شوید.

اسکی‌ سواری در پیست‌های استانبول

پیست اسکی که در استانبول ساخته شده برای انجام تفریحات زمستانی بسیار مناسب است. اولین بار از اسکی برای عبور از بخش های برفی استفاده می شده است تا اینکه کم کم تبدیل به یک تفریحی زمستانی در نقاط برفی شد.

عده ای از ورزشکاران هم به صورت حرفه ای به انجام آن می پردازند و هر ساله مسابقات جهانی در این زمینه برگزار می شود. در صورتی که در زمستان به استانبول سفر کردید، حتما سری به پیست اسکی آن بزنید تا بتوانید از یکی از بهترین تفریحات زمستانی در استانبول لذت ببرید. در این شهر چندین پیست اسکی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

پیست اسکی کارتپه استانبول

پیست اسکی کارتپه

این پیست اسکی با وجود امکانات بسیار مناسبی که دارد منطقه ای ویژه برای اسکی سواران محسوب می شود. کارتپه در بخش جنوب شرقی این شهر و در ارتفاعات آن ساخته شده است. با اینکه این پیست به تازگی ساخته شده اما به دلیل اینکه تجهیزات مناسبی را در خود جای داده است، محبوبیت زیادی در بین گردشگران کسب کرده است.

پیست اسکی مورد نظر را روی کوهی به همین نام ساخته اند و ارتفاع آن تقریبا برابر با 1650 متر است. اگر در اسکی تازه کار هستید و هیچ تجربه ای ندارد جای نگرانی وجود ندارد، زیرا در پیست مورد نظر دو بخش جدا برای اسکی سواران در نظر گرفته شده است که یکی از آن ها برای افرادی است که به صورت حرفه ای اسکی بلدند و دیگری برای افراد تازه کار است.

زیبایی این پیست اسکی بیشتر به دلیل وجود درختان فندقی است که در حول آن وجود دارند. همچنین برای آموزش علاقمندان یک سالن آموزشی هم در نظر گرفته شده است که در آن مربی های حرفه ای شما را راهنمایی خواهند کرد. برای راحتی بازدیدکنندگان فروشگاه لوازم اسکی هم وجود دارد. از دیگر امکانات این مرکز خرید می توان به هتل، آسانسور، تله اسکی و رستوران اشاره کرد.

پیست اسکی اولو داغ استانبول

پیست اسکی استانبول

یکی از بزرگ ترین پیست های اسکی ساخته شده در این کشور پیست اسکی مورد نظر است که آن را در شهر بورسای تاسیس کرده اند. این پیست از شهر استانبول تقریبا سه ساعت فاصله دارد و به دلیل نزدیکی به شهر یکی از شلوغ ترین پیست های اسکی در فصل زمستان به شمار می رود.

این پیست را در کوه ها آناتولی تاسیس کرده اند و آب و هوای سرد این منطقه باعث می شود تا زمستان تقریبا سه متر برف روی کوه ها بنشیند. درختانی که در این حوالی رشد کرده اند، بر زیبایی این منطقه افزوده و باعث علاقمندی گردشگران به این پیست اسکی شده اند. به دلیل اینکه پوشش گیاهی این ناحیه بسیار خاص است، در نتیجه این ناحیه از مناطق محافظت شده به شمار می رود.

جاهای دیدنی استانبول در زمستان

فصل زمستان شاید برای عده ای سرد و طاقت فرسا باشد، اما افراد زیادی هستند که آب و هوای خنک رو ترجیح می دهند، مخصوصا اگر شهر آن ها در منطقه ای گرم واقع شده باشد، به همین دلیل ترجیح می دهند تا در زمستان اقدام به مسافرت بکنند. علاوه بر این شاید شما ترجیح می دهید تا در شرایطی به سفر بپردازید که مراکز خرید یا مکان های دیدنی شهر خلوت تر باشند. البته در نظر داشته باشید از آن جا که برخی از مکان های دیدنی شهر سرپوشیده نیستند، ممکن است در شرایط بارانی امکان دیدن آن ها وجود نداشته باشد.

کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی استانبول

کاخ مورد نظر از قصرهای بزرگی است که به جای مانده از زمان عثمانیان است. این قصر در دوره های مختلف تاریخی مورد استفاده شاهان زیادی بوده و بنایی در خور توجه محسوب می شود. همچنین باید گفت که کاخ مورد نظر بسیار قدیمی است و تاریخچه ای طولانی دارد. موقعیت مکانی این قصر در ناحیه سلطان احمد است.

در طول تاریخ کاخ دستخوش تغییرات و ترمیم های زیادی شده، در نتیجه معماری که در آن به کار برده شده، حاصل زمان های مختلف تاریخی است و می توان در آن معماری اروپایی و اسلامی را به طور همزمان مشاهده کرد. کاخ توپکاپی ابعاد زیادی دارد و در آن قسمت های متختلفی ساخته شده که مهمترین آن ها شامل کاخ بیرونی، حیاط های بیرونی، حرمسرا و کاخ درونی می شوند. همین طور در فصل بهار فواره های آن شروع به کار می کنند که باعث می شود، منظره باغ آن بسیار زیبا جلوه کند. با این حال دیدن کاخ در میان برف و قندیل های یخی هم منظره ای دیدنی است!

برج گالاتا استانبول

برج گالاتا استانبول

بازدید از این برج از دیگر تفریحات زمستانی استانبول محسوب می شود. افرادی که در زمستان به این شهر سفر می کنند، بهتر است تا از مشهورترین برج استانبول دیدن نمایند. قدمت برج به زمان رومی ها باز می گردد و محل ساخت آن در شاخ طلایی است. این محل در واقع بین آسیا و اروپا واقع شده است.

سال ساخت این برج در سال 1384 میلادی بوده و در آن دوره تاریخی کاربرد این سازه به عنوان محلی برای دیده بانی بوده است. جالب است که بدانید، این برج در دوره ای به اسم برج مسیح شناخته می شده است و سپس اسم آن را عوض کردند. هنگامی که این برج ساخته شد، دوباره آن را ترمیم کرده و در بازسازی جدید به جای مصالحی که پیش از این در ساخت آن استفاده شده بود از سنگ در آن استفاده کردند.

بنابرین این قضیه سبب شد تا در طول تاریخ حوادث طبیعی مانند زلزله نتواند باعث خرابی آن شود. ارتفاع این سازه تقریبا برابر با 67 متر است و یکی از ساختمان های بلند این شهر محسوب می شود. بنابرین چنانچه بر بالای برج قرار قرار بگیرید، می توانید منظره ای وسیع از شهر را مشاهده کنید.

مسجد سلطان احمد استانبول (Blue Mosque)

مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد آبی استانبول یکی از بهترین مکان های گردشگری است که در نوع خود جاذبه ای بینظیر محسوب می شود. زمان ساخت این بنا در دوره حکومت سلطان احمد بوده است و علت نام گذاری آن به مسجد آبی وجود کاشی های آبی رنگی است که در آن به کار برده اند. این بنا دارای گنبدی به صورت منحنی شکل است که شامل 6 مناره می شود. این مسجد را از قدیم الایام به عنوان مرکز قسطنطنیه به شمار می آورده اند. در حال حاضر این مسجد برای عبادت و همین طور بازدید استفاده می شود. آرامگاه سلطان احمد هم در نزدیکی همین مسجد است و در بخش شمالی آن قرار گرفته است.

بازدید از حمام های ترکی از تفریحات زمستانی در استانبول

حمام های ترکی استانبول

در روزگان قدیم مردم مجبور بودند، برای تمیز کردن خود به چشمه ها و رودها مراجعه کنند و مخصوصا در زمستان شرایط بسیار سختی حکم فرما بود تا اینکه با پیشرفت زندگی و درست شدن شهرها بخش هایی برای حمام کردن عموم مردم در نظر گرفته شد تا آن ها بتوانند در آرامش و امنیت بیشتری به استحمام بپردازند.

در همین خصوص حمام هایی هم در کشور ترکیه وجود دارد که امروز به اسم حمام های ترکی شناخته می شوند و گردشگران زیادی مایل به استفاده از آن ها هستند، مخصوصا در فصل زمستان می توانید از این حمام ها استفاده کرده و لذت ببرید.

حمام های مورد نظر به صورت سرپوشیده ساخته شده اند و از معروف ترین آن ها می توان به حمام های علی پاشا، خرم سلطان ایاصوفیه، گالاتاسرای، چال اوغلو و کادیرگا اشاره کرد. این حمام ها فضای جداگانه برای خانم ها و آقایان دارند تا گردشگران بتوانند با راحتی بیشتری از آن ها استفاده نمایند.

مسجد و موزه ایاصوفیه استانبول

موزه ایاصوفیه

موزه ایاصوفیه در واقع مسجدی است که در سال 360 میلادی ساخت شده است. در آن زمان پادشاهی بیزانس در این منطقه حکومت می کرده است. موقعیت مکانی این موزه در منطقه سلطان احمد است و در میدان ایاصوفیه واقع شده است. البته باید گفت که این موزه پیش از این یک کلیسا بوده که بعد از حضور عثمانی ها در این منطقه به مسجد تغییر کاربری داده است. هنگامی که آتاتورک رئیس جمهور ترکیه بود، تبدیل این مسجد به موزه مورد بررسی قرار گرفت، در نتیجه در حال حاضر این سازه را عده ای به عنوان موزه ایاصوفیه و بعضی به عنوان مسجد ایاصوفیه می شناسند.

همین طور به دلیل اینکه در هر دوره تاریخی استفاده ای ویژه از این بنا می شده است، در نتیجه می توانید در ظاهر این بنا ترکیبی از گنبد و مناره را ببینید در حالی که فضای داخلی آن شبیه به کلیسا است. از آن جا که معماری این بنا توسط رومیان صورت گرفته نمای آن بسیار زیبا و چشمگیر است. توجه داشته باشید که امکان عکاسی از این سازه وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *