سه گنبد ارومیه و آشنایی با آن

سه گنبد ارومیه
ارومیه, ایران گردی

سه گنبد اثری تاریخی متعلق به زمان سلجوقیان است. این جاذبه دیدنی باعث شده تا گردشگران زیادی به این منطقه جذب شوند. این بنا قدمتی به اندازه 800 سال دارد و از جاهای دیدنی ارومیه محسوب می شود. برای خرید بلیط هواپیما ارومیه کلیک کنید.

تاریخچه سه گنبد ارومیه

همان طور که پیش از این هم به آن اشاره کردیم، این بنای تاریخی در هشتصد سال پیش ساخته شده است و معماری خاص این بنا باعث شهرت آن در ایران شده است. البته این بنا بعد از قرن 19 و زمانی که مردم با هنر آشنایی بیشتری یافتند، توانست مورد توجه قرار بگیرد.

این گنبد به صورت دایره ای شکل ساخته شده و معمار آن فردی به اسم منصور بن موسی بوده که در سال 580 هجری آن را ساخته است. جالب است که بدانید یک ساختمان دیگر هم در همین منطقه وجود داشته که با حمله اعراب نابود شده است. کارشناسان گفته اند که معماری این بنا شبیه به ساختمان هایی است که در دوره طغرل ساخته می شده است.

سه گنبد ارومیه

در بدو ورود به این بنا سه کتیبه وجود دارند که جنس آن ها از نوع سنگ است. کتیبه ها به فرمان حاکمی از زمان سلجوقیان یعنی شیث قاطه مظفری ساخته شده اند. این بنا در واقع یک برج استوانه ای شکل است که مواد به کار رفته در آن از سنگ و آجر هستند.

آدرس سه گنبد ارومیه

این بنا در آذربایجان غربی و در قسمت جنوب شرقی ارومیه است. برای رسیدن به این سه گنبد ارومیه باید به طرف خیابان جانبازان بروید. همین طور دروازه بازارباش و دیوار ارومیه هم در نزدیکی آن قرار گرفته اند.

نحوه دسترسی به سه گنبد ارومیه

اگر با ماشین شخصی به ارومیه سفر می کنید، باید به طرف خیابان استاد برزگر بروید و سپس به سمت دروازه بازار حرکت کنید، تا این بنا را مشاهده نمایید. در غیر این صورت انواع وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی در دسترس شما هستند. در صورتی که از تهران حرکت می کنید، باید از اتوبان کرج به سمت قزوین بروید و در این مسیر از شهرهای مختلفی عبور خواهید کرد تا به ارومیه برسید.

علت انتخاب نام سه گنبد ارومیه

سه گنبد ارومیه

با اینکه نام این بنا به سه گنبد معروف است، اما در بخش بالایی مقبره فقط دو گنبد قابل مشاهده است. به همین دلیل بعضی ها حدس می زنند که احتمالا اثر دیگری هم در کنار این بنا بوده که به مرور زمان از بین رفته است. در نتیجه فقط دو گنبد از آن باقی مانده است.

اما باید گفت که در حقیقت گنبد سوم به شکل دایره ای نیست و سقف آن ساده است. یکی دیگر از دلایل آن می تواند این موضوع باشد که در داخل این برج سه اتاق وجود دارد و همین طور در بالای گنبد اصلی یک گنبد کوچکتر وجود دارد به همین دلیل این نام برای آن در نظر گرفته شده است.

معماری سه گنبد ارومیه

در اولین نگاه به این بنا برجی را می بینید که به صورت استوانه ای ساخته شده است و ارتفاعی برابر با 13 متر دارد. همین طور قطر این برج هم به پنج متر می رسد. در بخش پایینی برج می توانید سنگ هایی را به رنگ خاکستری مشاهده کنید و در سایر بخش های آن آجرهای 4 گوش دیده می شوند.

معماری بیرونی مقبره سه گنبد ارومیه

سه گنبد

این بنا شامل شیونگاه و سرداب می شود و در بخش بیرونی 2 در ورودی به صورت جداگانه هم وجود دارد. به طور کلی 2 طبقه در این برج ساخته شده که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

در طبقه اول یک سرداب ساخته شده است. در این طبقه بسیار کوچک است و تنها 170 سانتی متر ارتفاع دارد.

در طبقه بعدی بلندتر و در حدود 250 سانتی متر است. اتاق مقبره در همین طبقه قرار گرفته است. نورگیری با چهار کانال در بخش شمال و جنوب بنا وجود دارد که باعث می شود، این دو طبقه به همدیگر متصل شوند. جنس در طبقه اول آهنی است که در ابتدای ساخت بنا وجود نداشته و بعدها اضافه شده است. در طبقه دوم هم از چوب ساخته شده که این در هم مثل در اول بعدا اضافه شده است.

معماری داخلی برج سه گنبد ارومیه

اتاق داخل این مقبره به صورت مربعی شکل است. حتما متوجه شدید که طراحی یک اتاق مربعی داخل یک برج استوانه ای و دایره ای شکل تا چه اندازه دشوار است. برای ساخت گنبد هم به مهارت بسیار ویژه ای نیاز بوده است.

طراحی داخلی اتاق ها بسیار زیبا و به صورت قرینه است. از جمله بخش های زیبای آن می توان به طاق های هلالی شکل اشاره کرد. سقف این برج از آجر ساخته شده و جنس سقف و کف اتاق ها هم از آجر است.

تزئینات سه گنبد ارومیه

دری که در بخش شمالی است، طرح های زیبا به همراه مقرنس کاری چشمگیر دارد و این در بالای کتیبه قرار گرفته است. در فضای داخل این سازه استفاده از تزئینات سنگی که رنگ های گوناگونی دارند باعث می شود تا برج زیباتر بنظر می رسد. هنر کاشی کاری از زمان سلجوقیان بوده است، با این حال در این برج خبری از آن به چشم نمی خورد.

بهترین زمان برای بازدید از سه گنبد ارومیه

با اینکه بازدید از این محل در هر فصلی امکان پذیر است، ولی به دلیل کوهستانی بودن این منطقه در فصل زمستان برف همه جا را فرا می گیرد. در نتیجه اگر به گرما عادت دارید، بهتر است تا در بهار و تابستان به ارومیه سفر کنید. برای بازدید از این مقبره باید پولی را پرداخت کنید. در نزدیکی این بنا هم موزه سنگ های تاریخی در انتظار بازدید شما است.

جاهای دیدنی نزدیک به سه گنبد ارومیه

بازار ارومیه

بازار ارومیه

یکی از جاهای دیدنی ارومیه بازار آن است. این بازار در محله ای قدیمی ساخته شده است. با اینکه معماری این محل ساده است، اما از نظر تاریخی ارزش زیادی دارد. این بازار در زمان صفویان ساخته شده و جزو آثار ملی ایران به شمار می رود.

در این بازار قسمت هایی مانند مسجد جامع، حمام، مغازه های مختلف، هفت تیمچه و … قرار دارند. راسته های بازار هم شامل بخش لبنیات، بلور فروشی، زرگرها، مسگرها، عطاری، فرش، کفش، پارچه فروشی و چاقو فروشان می شوند. این بازار از ساعت ده صبح تا 2 و نیم شب باز است.

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه

این مسجد در نزدیکی سه گنبد است و زمان ساخت آن به مغول باز می گردد. از دیدنی های این بنا می توان به گچ بری های آن اشاره کرد. این مسجد در طی زمان های مختلف مرتبا بازسازی شده است و متخصصان اعتقاد دارند که مسجد در ابتدا به صورت یک آتشکده بوده که زرتشتیان از آن برای عبادت استفاده می کرده اند.

یخچال دوقوز پله در نزدیکی سه گنبد ارومیه

یخچال دوقوز پله

این یخچال اسامی دیگری هم به نام های نه پله یا دوغوز پله دارد. علت نام گذاری آن قرارگیری این یخچال در منطقه ای به همین نام است. البته هم اکنون به آن خانه آبگینه می گویند. قدمت این بنا مربوط به زمان قاجار می شود و در آن یخ نگهداری می شده است. از دیگر موارد استفاده این محل جمع شدن مردم در زمان چهارشنبه سوری و برپایی جشن بوده است. این خانه در سال 1380 در زمره آثار تاریخی ایران قرار گرفت.

خانه انصاری

خانه انصاری

خانه بنایی از زمان قاجاریه است که برای بازدید از آن باید به میدان امام حسین ارومیه بروید. بعد از اینکه از در خانه وارد شدید، باید از یک حیاط مربع شکل که در آن چندین درخت کاشته شده عبور کنید تا به یک عمارت آجری برسید.

پنجره های این خانه رنگ فیروزه ای دارند و خانه در دو طبقه بنا شده است. زمان بازدید از خانه انصاری از ساعت 9 صبح تا ساعت 1 ظهر است و می توانید، از شنبه تا پنجشنبه به آن مراجعه کنید.

نکاتی در هنگام بازدید از سه گنبد ارومیه

شما می توانید در دو ساعت همه جای این بنا را بازدید کنید و همان طور که پیش تر هم به آن اشاره داشتیم باید بلیط تهیه کنید. در کنار این مکان سرویس بهداشتی، بوفه و رستوران هم وجود دارند. زمان بازدید از سه گنبد ارومیه از ساعت نه صبح تا هفت شب است.

سه گنبد ارومیه کجاست؟

آذربایجان غربی، ارومیه

آیا بازدید از سه گنبد ارومیه هزینه دارد؟

بله، برای بازدید از بنا باید بلیط تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *