باغ نادری مشهد

باغ نادری مشهد
بلاگ

باغ نادری مشهد در مرکز شهر قرار گرفته است و در نتیجه می توان دسترسی آسانی به آن داشت. اما تاریخچه شکل گیری این باغ به چه صورت است؟ و چرا این مکان به باغ نادری شهرت دارد. در این مطلب قصد داریم تا درباره باغ نادری مشهد اطلاعات جالبی در اختیار شما قرار دهیم، پس با یابکس همراه باشید. این باغ دارای یک بخش موزه هم است. برای خرید آنلاین بلیط هواپیما مشهد هم می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

باغ نادری در واقع در کنار مقبره نادرشاه افشار ساخته شده است. نادرشاه یکی از پادشاهان معروف ایران است که در زمان سلطنت خود باعث آبادانی کشور شد. در ادامه شما را با تاریخچه این مکان آشنا می کنیم.

تاریخچه دور و دراز باغ نادری مشهد

باغ نادری مشهد

نادرشاه افشار در زمان حکومت خود درگیر چندین جنگ بوده و حتی موفق شده تا کشورگشایی هم بکند. هم اکنون آرامگاه وی در این مکان ساخته شده است.

به طور کلی کشور ما در طول تاریخ شاهد اتفاقات زیادی بوده است، به همین دلیل است که می توانید آثار تاریخی زیادی را در آن مشاهده کنید. وسعت این باغ تقریبا 14 هزار متر مربع است.

در فضای باغ علاوه بر درختان و جویبارها می توانید یک آرامگاه به همراه دو تالار موزه را ببینید. این بخش بر روی یک سکو قرار گرفته است که ارتفاع آن دو متر است و برای رسیدن به آن باید 12 پله را طی کنید. همین طور یک مجسمه از نادرشاه و یاران او هم در کنار این بنا قرار گرفته است.

نحوه ساخت باغ موزه نادری

مجسمه نادرشاه

ساخت آرامگاه نادرشاه تاریخچه پر فراز و نشیبی دارد. در ابتدا این حاکم دستور ساخت این آرامگاه را در مقابل حرم امام رضا (ع) صادر کرد. برای ساخت این محل از خشت استفاده کرده بودند. سپس هنگامی که سلطنت وی به پایان رسید، سایر خویشاوندان نادرشاه زمین هایی که در حوالی آرامگاه بود را فروختند.

همین عامل باعث شد که آرامگاه کم کم تخریب شود، بعد از آن بود که آقامحمد خان قاجار برای توهین به این شاه تصمیم گرفت که استخوان های ایشان را به تهران انتقال دهد.

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم این شاه یکی از شاهان قدرتمند ایران بوده است که موفق شده تا کشور را یکپارچه کند و خدمات زیادی برای ایران انجام دهد. همین عوامل سبب شد که مجلس تصمیم گرفت که در سال 1294 خورشیدی اقدام به بازسازی این آرامگاه کند. سپس چندی بعد قوام السلطنه هم یک آرامگاه جدید برای نادرشاه تاسیس کرد و بقایای به جای مانده از جسد ایشان را به باغ نادری منتقل کرد.

سرانجام در سال 1335 انجمن آثار ملی ایران دستور داد که یک آرامگاه دیگر در همان محل بسازند که این آرامگاه نسبت به قبلی باشکوه تر بود و در سال 1342 کار ساخت آن به پایان رسید و برای بازدید عموم باز شد.

داخل باغ نادری چه خبر است؟

موزه نادری

وسعت این باغ به 14400 متر مربع می رسد. برای رفتن به این باغ باید به چهارراه شهدای مشهد بروید. 4 خیابان هم در دو طرف آن قرار گرفته اند. یک دیوار هم این باغ را احاطه کرده است که جنس دیوارهای آن از سنگ گرانیت است و دارای نرده های آهنی است.

ابعاد زمینی که که آرامگاه و مجسمه در آن قرار گرفته است، تقریبا 12 هزار متر مربع می شود. مجسمه از جنس برنز است و بر روی یک برج قرار گرفته است و نگاه هر بیننده ای را به خود جذب می کند.

دو موزه ای که در این باغ وجود دارند، شامل آثار مختلفی می شوند. در یکی از موزه ها اسلحه زمان های تاریخی مختلف نگهداری می شود و یک موزه به صورت ویژه مربوط به اسلحه و سایر آثار زمان نادرشاه است.

شما می توانید در باغ نادری یک لوله توپ جنگی را ببینید که یادگار زمان جنگ ایرانیان با پرتغالی ها است. این توپ متعلق به زمان پادشاهی فلیپ دوم می شود. وی در آن زمان حاکم اسپانیا و پرتغال بود.

موزه نادری مشهد

یک مزار دیگر هم در این باغ وجود دارد که متعلق به محمدتقی خان پسیان است. وی از سرداران این خطه بوده است. پسیان جزو نظامی های دوره قاجاریه بوده و همین طور اولین کسی است که دوره خلبانی را در ایران گذرانده است. معمار این محل هم مهندس سیحون بوده است.

در این باغ حوض های آب و جویبارهایی جریان دارند و محیط آن شبیه به باغ های ایرانی است. در حوالی این باغ کتابخانه، سرویس بهداشتی، تالار اجتماع و گلخانه وجود دارد.

یک بخش جالب در این باغ وجود دارد که به گردشگران امکان می دهد تا لباس های زمان افشاریه را بپوشند و با آن ها عکس بگیرند. همین طور زره و کلاهخود هم در این مکان وجود دارد.

معماری باغ موزه نادری مشهد

موزه نادری مشهد

طراحی این باغ به دست هوشنگ سیحون انجام شده و مجسمه ساز آن هم ابوالحسن صدیقی بوده است. آرامگاه و موزه نادری معماری جالبی دارند، زیرا معمار این اثر از نمادهای مختلف تاریخی برای طراحی آن استفاده کرده است.

برای طراحی نمای آن هم از اشکال هندسی مربع و مثلث استفاده کرده اند. همین طور مصالح به کار رفته در آن شامل سنگ های گرانیتی کوه سنگی مشهد می شوند. در واقع استفاده از این سنگ ها نمادی از شکوه سلطنت نادرشاه بوده است.

معماری آرامگاه نادری به صورت یک شش ضلعی است که اگر با دقت به آن نگاه کنید شبیه به چادری است که دور آرامگاه کشیده شده است. احتمالا این نوع طراحی به خاطر این موضوع است که نادرشاه افشار داخل یک چادر به دنیا آمده و در همان جا هم از دنیا رفته است.

حالت تالار این بنا هم به صورت مربع است که شامل 4 دیوار می شود. دو دیوار آن به رنگ قرمز و به صورت بسته هستند و 2 دیوار دیگر که بازند و در آن ها ستون هایی کار گذاشته شده است. سنگ مزار این شاه در انتهای این تالار و در کنار یک دیوار است.

دیوارهای قرمز رنگ این بنا را از مراغه آورده اند تا بتواند تداعی کننده قتل نادرشاه در چادر باشد. همین طور برای اینکه بتوانند صحنه نبرد نیروهای نادرشاه را نشان دهند، سنگ های برجسته ای درون دیوار کار گذاشته اند.

سنگ قبر این مجموعه به صورت متفاوتی طراحی شده است. نادرشاه بعد از فتح هند همراه با خود الماس دنیای نور را می آورد و این سنگ قبر به شکل این سنگ طراحی شده است.

حتی ستون های این آرامگاه هم به صورت مخصوصی طراحی شده اند. این طراحی برگرفته از کلاه سربازاران دوره افشار است. ستون ها شامل 8 مثلث با 4 قاعده در بخش بالا و پایین می شوند.

مجسمه برنزی هم با ایده اتحاد میان ایرانیان طراحی شده و روی یک برج واقع شده که ارتفاعی به اندازه دوازده متر دارد. با دیدن این مسجد حس حمله برای شما تداعی می شود.

این مجسد نادرشاه را نشان می دهد که در جلوی گروه و در حال حمله است و 3 سرباز دیگر با سلاح های آن زمان در پشت او هستند. وزن کلی این مجسمه 14100 کیلوگرم است.

ساعات کاری باغ موزه نادری

موزه نادری مشهد

این باغ همه روزهای هفته از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر باز است. فقط در روز اول فروردین و در روزهای عزاداری که در تقویم تعطیل اعلام شده، بسته خواهد بود.

هزینه بازدید از باغ نادری مشهد

باغ موزه نادری مشهد

در سال 1400 هزینه بازدید از باغ موزه نادری سی هزار تومان بوده است که در ابتدای ورود به باغ باید آن را پرداخت نمایید. البته کودکانی که سن آن ها از شش سال کمتر است و کسانی که کارت منزلت دارند و همین طور راهنمایان تور می توانند بدون بلیط از موزه استفاده نمایند. در روز جهانی موزه ها که روز 28 اردیبهشت می شود، ورود به موزه رایگان است.

شماره تلفن باغ نادری مشهد: ۰۵۱۳۲۲۲۴۸۸۸

آدرس باغ نادری مشهد: مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا

نحوه رفتن به باغ نادری مشهد

از آن جا که این باغ در نزدیکی حرم امام رضا (ع) است، مشکلی از بابت پیدا کردن آن نخواهید داشت. کافی است به طرف حرم بروید و سپس در چهارراه قبل حرم موزه را پیدا خواهید کرد. برای اینکار می توانید از مترو، تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید.

استفاده از اتوبوس

برای اینکه گردشگران یا زائران بتوانند راحت تر مسیرهای خود را پیدا کنند بخش اتوبوس رانی مشهد از سیستم هوشمند مسیریابی استفاده کرده است. در این حالت شما می توانید به راحتی ایستگاه اتوبوسی که در نزدیکی شما قرار دارد را پیدا کنید، همین طور از زمان رسیدن اتوبوس هم مطلع خواهید شد. از دیگر اطلاعات این سیستم مسیریابی آنلاین و آفلاین، مدت زمان سفر و مدت زمان انتظار است. برای دستیابی به این اطلاعات کافی است تا از یک اپلیکیشن استفاده کنید یا اطلاعات را به صورت آنلاین مشاهده نمایید.

استفاده از مترو

یکی از راحت ترین روش ها برای رسیدن به باغ موزه نادری مشهد استفاده از مترو است. برای اینکار می توانید از چندین خط مترو استفاده نمایید. اگر سوار خط 3 مترو شدید باید در ایستگاه چهارراه شهدا پیاده شوید.

مجسمه نادرشاه افشار

شما می توانید از خط 2 و 4 هم استفاده کنید و برای اینکار باید در ایستگاه میدان شهدا پیاده شوید و بعد از آن با چند دقیقه پیاده روی به باغ می رسید. مسیر بعدی خط یک است که باید در ایستگاه شریعتی پیاده شده و سپس سوار خط دو بشوید و در ایستگاه میدان شهدا پیاده گردید و با پیاده روی خودتان را به باغ نادری مشهد برسانید.

استفاده از تاکسی

در شهر مشهد می توانید علاوه بر تاکسی های معمولی تاکسی های اینترنتی را هم پیدا کنید. در این صورت می توانید از هر جایی در شهر خودتان را به باغ موزه نادری برسانید.

جاذبه های نزدیک باغ نادری مشهد

حرم امام رضا (ع)

موزه مردم شناسی مشهد

مجتمع گردشگری باباقدرت

مسجد گوهرشاد

خانه تاریخی داروغه

هزینه بلیط باغ نادری مشهد چقدر است؟

بلیط این موزه در سال 1400، سی هزار تومان بوده است.

زمان فعالیت باغ نادری مشهد چه زمانی است؟

این موزه از ساعت 9 تا 5 عصر باز است. در زمان کرونا وضعیت باز یا بسته بودن موزه بستگی به شرایط شهر دارد.

آدرس باغ نادری مشهد کجاست؟

مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *