آشنایی با انواع غذاهای سنتی کیش

غذاهای سنتی کیش
ایران گردی, کیش

کیش دارای رستوران های زیادی است که شما می توانید در آن ها غذاهای مختلف ایرانی و فرنگی را امتحان کنید. رستوران های کیش کیفیت فوق العاده بالایی دارند با این حال برای کسانی که علاقمند به فرهنگ و آداب و رسوم مردم کیش هستند امتحان کردن معروف ترین غذاهای سنتی کیش امری ضروری است. غذاهای محلی کیش جلوه ای از موقعیت جغرافیایی آن هستند. به دلیل اینکه کیش یک شهر ساحلی است ماهی یکی از عناصر غذایی اصلی برای بومیان کیش محسوب می شود. همچنین به دلیل اینکه اکثر مردم کیش عربی زبان هستند غذاهای تند، چاشنی بیش تر غذاهای محلی کیش است. همچنین شما می توانید غذاهای محلی کیش را در بهترین رستوران های کیش تجربه کنید.

قلیه ماهی از معروف ترین غذاهای سنتی کیش

قلیه ماهی کیش

قلیه ماهی با اینکه از جمله غذاهای محلی کیش محسوب نمی شود ولی یک غذای جنوبی است. قلیه ماهی در کیش نسبت به سایر مناطق مزه متفاوتی دارد زیرا عطر و طعم آن متفاوت است. برای درست کردن قلیه ماهی باید ماهی را همراه با سبزی تازه کباب کرده و با اضافه کردن مواد معطر دیگر طبخ کنید. برای خرید بلیط لحظه آخری کیش کلیک کنید.

کله کندی

غذای کله کندی با ماهی ساردین

ماهی ساردین پهلو طلایی را در جنوب برای درست کردن غذایی به نام کله کندی استفاده می کنند. ماهی ساردین در واقع در مناطق جنوبی به اسم عومه مشهور است. علت اینکه این غذا به کله کندی مشهور شده است این است که برای پخت آن سر ماهی را جدا می کنند و گوشت باقی  را به همراه ادویه و مواد معطر می پزند. هنگامی که غذا آماده شد باید به آن ادویه و روغن نیز اضافه کرد.

پودنی

غذای پودنی کیش

پودنی یکی ازغذاهای سنتی کیش است که کوسه ماهی بخش اصلی آن را تشکیل می دهد. گوشت کوسه مقداری سفت است در نتیجه پخت آن کار راحتی نیست. برای اینکه گوشت کوسه به خوبی پخته شود باید در هنگام طبخ از آبلیمو و زردچوبه استفاده کرد. بعد از آن پوست را جدا کرده و گوشت را فشار می دهند تا آب آن خارج شود. در انتها آن را همراه با ادویه و سبزیجات کباب کرده و همراه با برنج می خوردند.

حمسه‌ الخرت

غذای حمسه الخرت کیش

صدفی که مروارید می سازد و به اسم محار معروف است بخش گوشتی قابل خوردنی دارد که از آن برای تهیه غذا استفاده می کنند. افراد محلی کیش بعد از صید صدف قسمتی که قابل خوردن است را جدا کرده و سپس آن را با ادویه و پیاز داغ طبخ می کنند. حمسه الخرت را می توان به همراه برنج یا نان میل کرد.

محمر (برنج شکری)

محمر (برنج شکری) کیش

محمر یکی از غذاهای مورد علاقه مردم بومی کیش است. برای درست کردن این غذا از شکر استفاده می کنند. شکر را در حدی به کار می برند که رنگ غذا زرد می شود. برنج محمر را همراه با ماهی مصرف می کنند.

خبیصه

خبیصه کیش

خبیصه یک نوع حلوا است که از جمله غذاهای سنتی کیش محسوب می شود. برای درست کردن این حلوا باید آرد گندم یا برنج را با روغن سرخ کنید. سپس آب و شکر را با هم ترکیب کرده و مدتی صبر کنید تا قوام پیدا کند. این ترکیب را به آرد اضافه می کنند تا حلوا شکل بگیرد. همچنین می تواند به این حلوا زعفران نیز اضافه کنید.

برنج بریانی از غذاهای سنتی کیش

نمایی از برنج بریانی کیش

برنج بریانی از دیگر غذاهای جنوبی است که در کیش نیز محبوبیت زیادی دارد. برای درست کردن آن از موادی همچون سیب زمینی، کشمش، گوشت قرمز و زرشک استفاده می کنند. ابتدا باید گوشت را همراه با ادویه جات مختلف بپزید. سپس سیب زمینی و عدس را نیز جداگانه طبخ می کنید. و در انتها تمام این مواد را همراه با زرشک و کشمش تفت داده و همراه با دارچین در لای برنج قرار می دهند.

برنج مجبوس از غذاهای سنتی کیش

برنج مجبوس (Majboos) کیش

برنج مجبوس از موادی همچون برنج، پیاز، رازیانه، فلفل سیاه، دارچین، میخک، زیره، زردچوبه به همراه گوشت یا ماهی درست می شود. در واقع این نوع برنج نوعی غذای عربی است. برای پخت این غذا باید ماهی یا گوشت را به همراه ادویه های ذکر شده در قابله تفت دهید و سپس مقداری گوجه به آن اضافه کنید. برنج مجبوس از غذاهای سنتی کیش است که می توانید آن را به همراه برنج میل کنید.

مارگوگ (Margoog)

مارگوگ کیش

مارگوگ یک غذای عربی است که بومیان کیش آن را به صورت متفاوتی می پزند. در این غذا از انواع مختلف سبزیجات استفاده شده است. در این غذا از موادی همچون گوشت بره، هویج، فلفل، بامجان، گوجه، سیر، پیاز و سیب زمینی استفاده می شود. روش کار به این صورت است که باید گوشت و سبزیجات را به صورت جداگانه مورد طبخ قرار داد سپس با یکدیگر ترکیب کرد. مارگوک را می توان همراه با برنج میل نمود.

خورشت میگو از غذاهای سنتی کیش

خورشت میگو کیش

خورشت میگو همانند قورمه سبزی است. در این غذا از میگو استفاده می کنند. همین طور سبزیجات کمتری نسبت به قرمه در آن استفاده می شود. سیر اصلی ترین ادویه ای که برای طعم دار کردن آن استفاده می کنند. همین طور اضافه کردن ترشی تمر هندی می تواند مزه ویژه ای به آن ببخشد.

سمک مشوی

سمک مشوی کیش

سمک مشوی یکی دیگر از غذاهای عربی است که از جمله غذاهای سنتی کیش محسوب می شود. برای پختن این غذا از ماهی به همراه ادویه جات عربی استفاده می کنند. برای درست کردن سمک مشوی باید از ماهی تازه استفاده کرد. همچنین برای کسانی که عاشق طعم های تند و تیز هستند سمک مشوی انتخاب مناسبی خواهد بود.

مجبوس لحم از غذاهای سنتی کیش

مجبوس لحم کیش

مجبوس لحم که به آن پلوی عربی نیز گویند دارای مواد مشابهی همانند غذاهای ایرانی است. در این غذا از گوشت و ادویه استفاده می شود. طرز تهیه آن آسان است و می توان آن را در زمان کوتاهی آماده کرد.

معروف ترین غذاهای سنتی کیش کدامند؟

سمک مشوی، مارگوگ، برنج بریانی، پودنی

خوشمزه ترین ماهی کیش کدام است؟

شیرماهی، ماهی ماهور

معروف ترین غذاهای کیش را از کجا تهیه کنیم؟

برای تهیه غذاهای سنتی کیش می توان به رستوران های معروف کیش همچون رستوران میرمهنا و شاندیز صفدری مراجعه کرد.

بهترین رستوران کیش کدام است؟

رستوران توتی فروتی، رستوران نهنگ سفید، رستوران کوه نور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *