اصفهان گردی در یک روز

اصفهان گردی یک روزه
اصفهان, ایران گردی

سفرهای یک روزه برای کسانی که مشغله کاری زیادی دارند و نمی توانند در طول سال مسافرت کنند، انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. در این میان شهرهای گردشگری معروف مخصوصا آن هایی که در فاصله نزدیک به شهر شما قرار دارند گزینه مناسبی برای سفر هستند. بنابرین در این مطلب قصد داریم تا درباره اصفهان گردی یک روز و جاهای دیدنی اصفهان صحبت کنیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید.

اگر شما هم قصد سفر به اصفهان را دارید کافی است تا با تهیه بلیط هواپیما اصفهان از سایت یابکس سفری خاطره انگیز را برای خود رقم زنید.

آغاز سفر یکروزه به اصفهان

اصفهان در 435 کیلومتری پایتخت کشور قرار گرفته است. اگر با ماشین شخصی به این شهر سفر می کنید در حدود پنج ساعت طول می کشد تا به مقصد برسید، بنابرین بهتر است تا صبح زود حرکت کنید.

بعد از رسیدن به اصفهان بهتر است تا گردش خود را از مرکز شهر آغاز کنید زیرا آثار تاریخی دیدنی اصفهان مانند میدان نقش جهان، سی و سه پل و کاخ چهل ستون در نزدیکی این مکان قرار دارند.

برای اینکه وقت زیادی از شما گرفته نشود، می توانید قبل از سفر مکان های دیدنی اصفهان را در گوگل مپ پیدا کنید و با تاکسی یا پیاده از این بناها بازدید نمایید.

بهترین کافه های اصفهان برای صرف صبحانه

صبحانه در اصفهان

اگر اهل صبحانه های سنتی هستید چایخانه حاجی میرزا که در میدان نقش جهان قرار گرفته است یکی از بهترین کافه های اصفهان برای صرف صبحانه به شمار می رود. منوی این کافه شامل کره و مربا، نیمرو، نون و آش داغ است.

هنگامی که صبحانه خود را صرف کردید می توانید سری به مسجد شیخ لطف ا… یا مسجد امام بزنید. بازدید از این مکان ها زمان زیادی نمی برد. بعد از آن می توانید برای خرید سوغاتی های اصفهان به بازاری که در گوشه ای دیگر از میدان نقش جهان هست مراجعه کنید.

صرف ناهار در اصفهان

بریانی اصفهان

هنگامی که گشت و گذار در بازار پایان یافت، می توانید ناهار خود را در یکی از رستوران های اصفهان میل کنید. یکی از معروف ترین رستوران های سنتی اصفهان، بریانی اعظم است. حتی اگر موافق غذاهای سنتی نیستید پیشنهاد می کنیم که حتما به این مکان سر بزنید.

بریانی های این رستوران قدیمی بسیار خوشمزه هستند. رستوران بریانی اعظم در خیابان دروازه دولت و محله چهارباغ قرار گرفته است. فاصله این رستوران با میدان نقش جهان در حدود 15 دقیقه است.

در ادامه اطلاعاتی مختصر درباره معروف ترین جاهای دیدنی اصفهان در اختیار شما قرار می دهیم که برای اصفهان گردی یک روز بسیار مناسب هستند.

عالی قاپو

عالی قاپو

قدمت این بنا به زمان صفوی باز می گردد. ساختمان این کاخ در 6 طبقه ساخته شده است و به دلیل ارتفاع 48 متری آن بلندترین کاخ دوره صفوی محسوب می شود. دستور ساخت عمارت عالی قاپو توسط شاه عباس اول داده شده است.

زمان ساخت این بنا به سده 11 ام هجری باز می گردد. از جمله بخش های جالب توجه عمارت عالی قاپو ایوان 18 ستونی آن در طبقه سوم این ساختمان است که حوضی از جنس مرمر در آن قرار گرفته است. عالی قاپو از بهترین مکان ها برای اصفهان گردی یک روز است.

شهرت کاخ عالی قاپو به دلیل وجود گچبری های شگفت انگیزی است که در این ساختمان به کار رفته اند. از طبقه آخر این عمارت به عنوان اتاق موسیقی نیز یاد می کنند. معماری این بخش توسط رضا عباسی صورت گرفته است.

چهلستون اصفهان

چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون از بهترین مکان ها برای اصفهان گردی یک روز است و در نزدیکی رستوران بریانی قرار گرفته است. بنابرین بعد از اینکه غذای خوشمزه ای را در آن رستوران صرف کردید می توانید پای پیاده خود را به این بنا برسانید.

قدمت ساخت این عمارت به زمان صفویان می رسد. در ادامه سفر شگفت انگیز خود به باغ هشت بهشت می رسید که بعد از کاخ چهلستون قرار گرفته است. این باغ نیز در خیابان چهارباغ واقع شده و رسیدن به آن در حدود یازده دقیقه طول می کشد.

مقصد بعدی سفر شما که در نزدیکی های هشت بهشت قرار دارد و می توانید با شانزده دقیقه پیاده روی خود را به آن برسانید سی و سه پل و زاینده رود هستند. عکس گرفتن از مناظر رودخانه تصاویر ماندگاری را برای شما رقم خواهد زد. سی و سه پل هم یکی از جاهای دیدنی اصفحان برای عکاسی به شمار می رود.

مسجد امام

مسجد امام

مسجد امام از جمله جاهای دیدنی اصفهان در پاییز است. از این مسجد به عنوان مسجد شاه نیز یاد می کنند. مسجد امام معروف ترین مسجد اصفهان است که دستور ساخت آن توسط شاه عباس داده شده است.

شاه عباس به مناسب 24 ام سال پادشاهی خود این مسجد را بنا کرده است. مسجد امام در سال 1310 جزو آثار ملی ایران به ثبت رسید و همین طور جزو میراث باستانی یونسکو نیز محسوب می شود.

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله

این مسجد در نزدیکی عالی قاپو قرار دارد و از بهترین مکان ها برای اصفهان گردی یک روز است. ساخت این بنا در حدود 18 سال طول کشیده است. شهرتی که این مسجد دارد به دلیل معماری مدوری شکل آن است. گنبد این مسجد با رنگ ها و نقش های زیبایی مزین شده است.

از نکات جالب این مسجد این است که در مواقع مختلف روز رنگ های متفاوتی به خود می گیرد. برای مثال صبح ها به رنگ خاکی در می آید. هنگام ظهر صورتی رنگ است و در موقع غروب آفتاب رنگ آن خاکستری می شود.

بازار قیصریه

بازار قیصریه

بازار قیصریه از دیگر مکان های دیدنی اصفهان است. قدمت این بنا هم به زمان صفوی باز می گردد. بازار صفویه در قدیم الایام یک ساختمان سه طبقه بوده که هم اکنون اثری از طبقه سوم آن به چشم نمی خورد. این بنا جزو آثار ملی کشور است.

یکی از اتفاقات جالب توجه درباره این بازار این است که ناقوس دیرهرمز و ساعت متعلق به پرتقالی ها در سردر این مکان نصب شده است. داستان این دو شیء تاریخی از این قرار است که بعد از پیروزی لشگر صفویان بر ارتش پرتقالی ها و فتح دوباره جزیره هرمز، ناقوس و ساعت موجود در آن به این بازار منتقل شد.

کلیسای وانک

بازار قیصریه

این مکان تاریخی در زمان صفویان و به فرمان شاه عباس دوم بنا شده است. محل قرارگیری این کلیسا در منطقه جلفا است. در طبقه دوم کلیسای وانک ساعتی سیصد کیلوگرمی قرار دارد. در قسمت بالای در ورودی این مکان یک برج ناقوس بسیار بزرگ نصب شده است.

گنبد این کلیسا نیز به صورت ویژه ای طراحی شده و شکل آن برخلاف سایر کلیساها گرد است. از دیگر تفاوت های این بنا با سایر کلیساها، می توان به استفاده از خشت خام به جای سنگ اشاره کرد.

منار جنبان

بازار قیصریه

شاید بتوان گفت که منارجنبان معروف ترین اثر دیدنی اصفهان است. شهرت منارجنبان به خاطر مناره های آن است. این موضوع به این علت است که اگر یکی از مناره ها را تکان دهید مناره دوم هم خود به خود به لرزش می افتد! البته هم اکنون این امکان برای گردشگران وجود ندارد.

قدمت ساخت این بنا به زمان ایلخانیان باز می گردد و ارتفاع این منارها به هفت و نیم متر می رسد. به طور کلی منارجنبان در حدود 146 متر مربع مساحت دارد.

آتشگاه

آتشگاه

آتشگاه در فاصله هشت کیلومتری شهر اصفهان و در خیابانی به همین نام قرار گرفته است. این اثر باستانی متعلق به دوره ساسانیان است. بر طبق گفته باستان شناسان، آتشگاه یکی از بزرگ ترین آثار به جای مانده از دوران قدیم است که برای ساخت آن از خاک رس و آب استفاده شده است.

دیوارهای این مکان به صورت دایره ای شکل طراحی شده اند. در سال 1330 این بنا جزو آثار ملی کشور به ثبت رسید.

پل خواجو

پل خواجو

یکی دیگر از آثار به جای مانده از زمان صفویان پل خواجو است. این پل به فرمان شاه عباس دوم ساخته شده است. ساخت پل خواجو در سال 1060 صورت گرفته است.

از نکات جالب توجه درباره این پل این است که شانزده دریچه برای خروج آب در آن وجود دارند و شیارهای موجود در این پل به صورت عمودی حرکت می کنند.

حرکت شیارها باعث می شود تا آب جاری در پل کنترل گردد همین طور باعث می شود تا آب پشت دریچه های آن جمع شود. عمارتی به اسم بیگلربیگی در پل خواجو قرار دارد که شاه و اطرافیان او موقع قایق سواری از این عمارت استفاده می کرده اند. پل مورد نظر در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سی و سه پل

سی و سه پل

ساخت این بنا توسط استاد حسین بنا بوده و به مدت سه سال طول کشیده است. طول سی و سه پل 295 متر و عرض آن 14 متر است. همچنین یکی دیگر از معماران مشهور ایرانی به نام الله ‌وردی‌ خان گرجی در روند ساخت این پل نظارت داشته است.

افرادی معتقدند که هزینه ساخت این بنا توسط همین شخص پرداخت شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید دوام مصالح به کار رفته در این پل با افزایش رطوبت بیشتر می شود! بنابرین با خشک شدن آب رودخانه، خطر فراوانی سی و سه پل را تهدید می کند.

جاهای دیدنی اصفهان کدامند؟

سی و سه پل، میدان نقش جهان، پل خواجو، عمارت عالی قاپو و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *