بهترین زمان سفر به شیراز چه زمانی است؟

نمایی از دروازه قرآن شیراز
ایران گردی, شیراز

جاذبه های طبیعی و تاریخی شیراز باعث شده تا هر ساله گردشگران زیادی به این شهر سفر کنند. شهرت شهر شیراز محدود به ایران نمی شود بلکه هر ساله توریست های زیادی از سرتاسر دنیا به این شهر تاریخی سفر می کنند. به همین علت برای اینکه بتوانیم از سفر خود لذت ببریم باید از بهترین زمان سفر به این شهر اطلاع داشته باشیم. بنابرین در این مطلب قصد داریم تا درباره بهترین زمان سفر به شیراز صحبت کنیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید.

سفر به شیراز

هر زمان که اسم شیراز به گوش ما می خورد ناخودآگاه اردیبهشت ماه در ذهن ما نقش می بندد. علت این امر این است که شیراز در بهار در زیباترین حالت خود قرار دارد که مهمترین دلیل آن عطر شکوفه های بهار نارنج است که در سرتا سر شهر حس می شود.

سفر به شیراز در اردیبهشت ماه مزایای زیادی دارد. در این ماه گردشگران نوروزی شهر را ترک کرده اند به همین دلیل تعداد مسافران در سطح شهر کمتر و شهر خلوت تر است. یکی دیگر از دلایل آن همان که قبلا هم گفتیم شکوفه های نارنج است.

شهر شیراز

از نظر قدمت تاریخی این شهر در رتبه سوم شهرهای ایران قرار می گیرد. شهر شیراز پنجمین شهر پرجمعیت ایران است. در منابع تاریخی آمده است که از این شهر با نام هایی مانند تیرازیس و شیرازیس یاد می کرده اند.

شهر شیراز در سه دوره تاریخی زندیان، صفاریان و بوییان به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده است. اکثر گردشگران در هنگام انتخاب مقصد سفر، شهر شیراز را در صدر لیست خود قرار می دهند. در این شهر تاریخی آرامگاه بزرگانی مانند حافظ و سعدی وجود دارند.

برای کسانی که اهل سفر و مسافرت هستند همیشه این سوال مطرح است که بهترین زمان سفر به شیراز چه زمانی است؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که فصل بهار به خاطر طبیعت زیبای خود انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.

بهترین زمان سفر به شیراز از نظر آب و هوا

آب و هوای شیراز در طول سال متغیر است. این شهر در تابستان ها هوای گرمی دارد. در گرم ترین روزهای سال دمای هوای شیراز به 35 درجه می رسد. به طور کلی شیراز آب و هوای مناسبی دارد و گاهی اوقات شاهد بارش برف هم خواهید بود.

ارزان‌ترین زمان سفر به شیراز

آثار تاریخی شیراز

هوای شیراز در زمستان سرد است به همین خاطر تعداد گردشگران کاهش می یابد. در پاییز نیز به دلیل بازگشایی مدارس و کاهش مسافرت ها قیمت هتل ها ارزان تر خواهد شد. پس می توان گفت که ارزان ترین زمان سفر به شیراز در فصل های پاییز و زمستان است.

اکثر گردشگران برای سفر به شیراز فروردین و اردیبهشت ماه را انتخاب می کنند. به همین علت اگر می خواهید در هزینه های خود صرفه جویی کنید بهتر است تا در بهار به شیراز سفر نکنید.

اردیبهشت شیراز

بدون شک ماه اردیبهشت وسوسه انگیزترین ماه سال برای سفر به شیراز است. در این ماه طبیعت در زیباترین حالت خود قرار دارد و آب و هوای شهر بسیار دلپذیر است. افرادی که دوست دارند یک سفر آرامش بخش را در شیراز تجربه کنند بهتر است تا این ماه را برای سفر خود انتخاب نمایند.

شیراز در نوروز

تعطیلات عید، زمان مناسبی برای گردش در شهر و بازدید از جاهای دیدنی شیراز است. مکان های تاریخی زیادی در شهر شیراز وجود دارند پس بهتر است تا قبل از سفر اطلاعات کاملی در این باره داشته باشید. مردم شیراز بسیار مهمان نواز هستند و با لهجه شیرین خود از شما استقبال می کنند. در شیراز پیش از اینکه عید شروع شود خریدهای نوروزی برای پوشاک و تنقلات آغاز می شود.

یکی از رسوم جالب مردم شیراز هفت میم است. در هفت میم شیرازی ها مواد غذایی مانند مسقطی، ماهی، ماست، مرغ، میگو، مدنی و مویز را در کنار هفت سین قرار می دهند. هر کدام از این میم ها نشان دهنده یک آرزو در سال جدید هستند.

اگر می خواهید در سال جدید به شیراز سفر کنید بهتر است تا از ماه های قبل اقدام به رزرو هتل نمایید. از جمله جاهای دیدنی شیراز می توان به حمام وکیل، بازار وکیل، ارگ کریم خان، دروازه قرآن، نارنجستان قوام و حافظیه اشاره کرد.

شیراز در بهار

در این موقع از سال نسیم خنک بهاری در شهر می وزد و هوا بسیار دلپذیر است. همین طور طبیعت شیراز بسیار سرسبز و چشم نواز خواهد بود. به طور کلی می توان گفت که دیدن جاهای دیدنی شیراز در بهار بسیار شگفت انگیز است.

البته لازم به ذکر است که چون اکثر گردشگران این فصل را برای سفر خود انتخاب می کنند، در نتیجه باید مسئله افزایش هزینه های سفر به شیراز را نیز در نظر بگیرید. در این موقع از سال قیمت بلیط هواپیما شیراز چندان ارزان نخواهد بود.

البته در صورتی که با ماشین شخصی خود به شیراز سفر کنید میزان هزینه های شما کاهش می یابد. همین طور شما می توانید برای محل اقامت خود از انواع اتاق های اجاره ای یا اقامتگاه های بومگردی استفاده کنید. در انتها باید بگوییم که اگر در بهار به شیراز سفر می کنید حتما به همراه خود چتر داشته باشید تا توسط باران های بهاری غافلگیر نشوید.

سفر به شیراز در پاییز

بازدید از جاهای دیدنی شیراز در پاییز خالی از لطف نیست. در این فصل شیراز در کنار درختان رنگارنگ پاییزی جلوه ای جذاب به خود می گیرد. فصل پاییز به دلیل خنکی هوا می تواند انتخاب بسیاری از گردشگران برای سفر باشد.

جالب است که بدانید شهروندان شیرازی علاقه زیادی به فصل پاییز دارند. علاوه بر طبیعت زیبای این فصل، سفر به شیراز در پاییز هزینه های کمتری را در پی دارد. در این موقع از سال تعداد گردشگران در شهر کاهش می یابد.

همین طور از شلوغی خیابان ها خبری نیست و اگر با ماشین خود به شیراز سفر کنید لازم نیست تا مدت زمان زیادی پشت چراغ قرمز ها بمانید. اگر می خواهید هم در هزینه های خود صرفه جویی کنید هم با آرامش بیش تری از مکان های دیدنی شیراز بازدید کنید فصل پاییز انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

15 اردیبهشت، روز شیراز

شهر شیراز تنها شهری است که یک روز ویژه برای آن در تقویم ایران ثبت شده است. پانزدهم اردیبهشت ماه روز شیراز است. در این روز مراسم خاصی در شیراز برگزار می شود. برای مثال در یکی از این مراسم ها بالن هایی در سرتاسر شهر به پرواز در می آیند. از نکات جالب درباره این روز می توان گفت که این روز خاص هم در ماه معروف اردیبهشت قرار دارد! پس همین موضوع می تواند نشان دهنده اهمیت اردیبهشت ماه در شیراز باشد.

در هر فصلی از سال که به شیراز سفر می کنید بهتر است حتما سری به بازارهای آن بزنید و خرید سوغات شیراز را برای دوستان و آشنایان خود فراموش نکنید. همین طور شما می توانید با رفتن به بهترین رستوران های شیراز لحظات خوشی را سپری کنید.

بهترین زمان بازدید از جاهای دیدنی شیراز

در شیراز بخش های دیدنی زیادی وجود دارند که شامل مکان های تاریخی و طبیعی می شوند. برای اینکه سفر خاطره انگیزی را رقم بزنید در ادامه به معرفی چند مکان دیدنی شیراز می پردازیم.

باغ گیاهشناسی ارم

باغ گیاهشناسی ارم

این باغ یکی از کهن ترین باغ های کشور ما است. بر طبق اسناد تاریخی، زمان ساخت این باغ به سده 12 ام میلادی باز می گردد و در دوره سلجوقیان ساخته شده است. فردی به نام اتابک قراچه که در آن زمان حاکم شیراز بوده است دستور ساخت این باغ را داده است.

سال ها بعد نوسازی این باغ توسط کریم خان زند صورت گرفت. سپس در زمان قاجاریه یک عمارت به این باغ اضافه شد. معماری این عمارت جدید شبیه سبک های زمان قاجاریه است همین طور در آن نشانه هایی از زمان زندیه نیز دیده می شود.

این باغ سه قسمت اصلی دارد که عبارت اند از:

سردر ورودی باغ
بخش میانی که شامل سکوهای جنوبی و شمالی می شود.
کوشکی که در سکوی شمالی قرار گرفته است.

عمارت میانی که در این مکان قرار دارد یک ساختمان یک طبقه است که در عرض باغ ساخته شده است. از این عمارت می توان به سمت باغ یا محور عبوری آن دسترسی داشت.

کوشکی که در انتهای باغ قرار دارد به صورت 3 طبقه ساخته شده است. این ساختمان یک حیاط نیز دارد. درختان مختلفی مانند نارنج و سرو و گل و گیاه های زیبایی در این باغ کاشته شده اند. از دیگر قسمت های جذاب این مکان وجود یک آب نما و حوض در داخل باغ است.

علاوه بر باغ ارم، باغ های دیگری همانند باغ عفیف آباد یا جهان نما در شیراز وجود دارند. همین طور فضای آرامگاه حافظ نیز در کنار گل و گیاه هایی که در آن کاشته شده است بسیار زیبا است.

تخت جمشید و نقش رستم

نقش رستم

تخت جمشید یکی از قدیمی ترین آثار باستانی ایران است که از زمان های گذشته به یادگار مانده است. این بنای تاریخی در بیرون شهر قرار دارد و رسیدن به آن در حدود 45 دقیقه زمان می برد. به دلیل اینکه تخت جمشید و نقش رستم هر دو خارج از شهر قرار دارند بهترین زمان برای بازدید از آن ها در فصل بهار و پاییز است.

بهترین زمان سفر به شیراز از نظر خرید

در شهر شیراز مراکز خرید متنوعی وجود دارند. اگر می خواهید برای خرید عید اقدام کنید بهتر است تا اوایل اسفند به شیراز سفر کنید. البته لازم به ذکر است که بعضی از فروشگاه ها مانند مجتمع خلیج فارس و بازار مرکزی حراجی های نوروزی زیادی را برگزار می کنند. اما اگر می خواهید از تخفیف های حسابی بهره مند شوید اواخر تابستان زمان مناسبی برای سفر به شیراز خواهد بود.

نکاتی مهم در سفر به شیراز

هرچه به عید نزدیک تر می شویم بلیط های هواپیما و قطار سریع تر فروخته می شوند بنابرین بهتر است تا از قبل اقدام به رزرو بلیط خود نمایید.

در بهار بارش های باران به صورت ناگهانی رخ می دهد پس حتما با خود چتر به همراه داشته باشید. همین طور اگر از چادر مسافرتی استفاده می کنید باید احتمال بارش باران را در نظر بگیرید.

هتل های شیراز در فصل های شلوغ گردشگری گران تر هستند. پس در هنگام سفر باید این موضوع را به خاطر داشته باشید.

بعضی از پارک های شیراز مانند پارک نماز کیوسک هایی دارند که می توانید برای اقامت خود آن ها را انتخاب نمایید. در این صورت به میزان زیادی در هزینه های شما صرفه جویی خواهد شد.

بهترین زمان سفر به شیراز چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به شیراز در بهار و اردیبهشت ماه است.

ارزان ترین زمان سفر به شیراز چه زمانی است؟

فصل های پاییز و زمستان ارزان ترین زمان سفر به شیراز هستند.

جاهای دیدنی شیراز کدامند؟

تخت جمشید، دروازه قرآن، حافظیه، سعدیه و …

باغ های شیراز کدامند؟

باغ ارم شیراز، باغ عفیف آباد، باغ جهان نمای شیراز، باغ دلگشای شیراز، باغ نارنجستان قوام، باغ هفت تنان و باغ نظر شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *